begrafenis vs. nieuwe baan

Discussie in 'De lounge' gestart door Renate28, 27 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Hoi, ik zit met een probleem...komt íe:

officieel heb ik bevalingsverlof tot 1 december.

Maar ik heb een nieuwe (SUPER)baan gevonden, waar ik na mijn verlof ga werken. Zj hebben mij gevraagd of ik alsjeblieft, alsjeblieft a.s. woensdag al een dagje kon gaan werken, omdat ze zo omhoog zaten. Dat vond ik helemaal niet erg, ook al was dat nog mijn verlof.

Nu komt het....nu is gisteren de oma van mijn man overleden en die wordt (misschien raadt je het nu al..) a.s. woensdag begraven. zucht....

Dilemma....

Ik heb mijn nieuwe werkgever al gebeld, maar de leidinggevende is er morgen pas weer...moet ik morgen dus bellen om te vragen of ik die dag erna niet hoef te komen...ik baal zo ontzettend. Moet ik mijn eerste werkdag al vrij gaan vragen. Degene die onder de leidinggevende werkt zei: "oei, ik weet niet of dat kan....bel morgen maar even terug". Nu zit ik vandaag natuurlijk niet rustig, dat begrijpen jullie vast wel.

Hoe zit het eigenlijk met mijn rechten nu? Weet iemand dat? Volgens mij heb ik geen recht op een dag vrij, omdat het familie van mijn man betreft, toch?
    Maar ja, aan de andere kant...officieel heb ik nog verlof...

2. chiesa

chiesa Fanatiek lid

4 mrt 2006
    2.533
    0
    0
    Jee dat is een moeilijke situatie zeg. Gevoelskwestie denk ik ook voornamelijk.

Het lijkt mij ook dat de leidinggevende zoiets begrijpt hoor, een overlijden is altijd onmacht.

Succes en gecondoleerd met het verlies van oma.

3. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Officieel heb je nog verlof en ik denk dat je nieuwe werkgever heus wel zal begrijpen dat je naar die begrafenis wilt.

4. Ilja

Ilja Bekend lid

24 sep 2005
    516
    0
    0
    Als hij geen begrip voor deze begafenis op kan brengen, dan zou ik niet eens meer voor hem wíllen werken !

Succes met alles
    Ilja

5. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Jawel hoor, je hebt recht op verlof voor de begrafenis. Als je getrouwd bent gelden de rechten voor jouw familie net zo 'zwaar' als die voor je partner.

Ik snap dat je dit moeilijk vindt, zou me er ook niet prettig bij voelen maar ik vind een begrafenis veel belangrijker dan een dagje werken.
    Als je werkgever daar geen begrip voor kan opbrengen is het misschien niet zo'n superbaan als je dacht ;)

6. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    helemaal mee eens!

zou zeker naar de begrafenis gaan!

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    Wat wil je man?

Hadden jullie een goede band met de oma?

Ik vind het daar wel vanaf hangen. Als jullie gewoon een band hadden, dan vind ik dat je wel kunt gaan.

Maar als jullie verder weinig contact hadden kun je misschien de afweging maken om je man alleen te laten gaan.

Je nieuwe werkgever zat al erg hoog, en was erg blij dat je kon komen. Natuurlijk is het overlijden van een familielid heel erg, maar ik geloof niet dat het een graad is waar je zondermeer voor vrij krijgt.
    Als het om je kinderen gaat, of ouders kun je altijd vrij krijgen. Maar een graad daarna wordt het geloof ik al een eigen vrije dag.

Ik zou niet direct zeggen dat je moet gaan. ik vind dat afhangen van de band die je had met die oma.

8. berbel

berbel Fanatiek lid

25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    Ik vind het niet afhangen van de band die je hebt.
    Het is familie, je gaat niet alleen voor jezelf naar een begrafenis.
    Je hebt gewoon recht op vrij, dus ik zie geen probleem., jammer dat het druk is op het werk. Als je baas zoiets heeft zal hij ook gaan.

9. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Je hebt officieel nog bevallingsverlof, en voor de oma van je man (of je eigen oma) krijg je bij bijna elk bedrijf 1 vrije dag.
    Dus qua recht.. jij staat in je recht.
    Ik zou je nieuwe manager zeker wel bellen hierover, en het bespreken. Je zou natuurlijk altijd alleen naar de begravenis kunnen gaan en daarvoor of daarna gaan werken (zou mij persoonlijk niet lukken ivm emoties).

Sterkte
    Daphne

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    Dat is zeker niet altijd zo.

Ik sommige cao's zijn er bepaalde graden waar je wel vrij voor kunt krijgen en sommige graden moet je zelf voor vrij vragen en dus ook krijgen.

11. Realtjuh

Realtjuh Fanatiek lid

18 aug 2006
    1.181
    0
    0
    Tilburg
    Zoiets is overmacht. Dat begrijpt je nieuwe werkgever ook wel hoor. Zo niet, is het geen goede baas.

12. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Ik zou het gewoon vragen... denk dat de meeste werkgevers dit wel begrijpen hoor.

13. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Het gaat er mij niet echt om of mijn baas een goeie baas is of niet. Het gaat er persoonlijk om dat het echt een droombaan is, waarmee ik in de toekomst zo'n retegoede CV heb dat ik overal waar ik zal gaan solliciteren een hele goede kans zal maken.

Ikzelf had geen band met die oma, maar mijn man wel. En aangezien hij maar 5, nu 4, familieleden heeft is het voor zijn familie wel een belangrijk punt of ik aanwezig zal zijn of niet.

14. mieltje

mieltje Bekend lid

19 jan 2006
    913
    0
    0
    hoi,
    Bij ons krijg je alleen bij eerste graad familie (ouders, kinderen, zus/broer) een dag (bijzonder verlof).
    Voor overigen, dus ook oma kan je zelf een vrije dag opnemen.
    Je hebt altijd recht om een dag op te nemen. In jouw geval een vakantiedag, ATV dag, hoe je het wil noemen.
    Maak het bespreekbaar met je leidinggevende en de reactie van degene die onder je leidinggevende staat vindt ik niet erg meelevend/ professioneel. Maar ja dat is mijn mening.

Groet
    Miel

15. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    kunnen ze haar niet prive bellen.
    Ik snap dat het voor je werkgever ook niet fijn is als ze het 1 dag van tevoren te horen krijgt.

Verder heb je er niet altijd recht op. 1e graad wel maar je zou een vrije dag opkunnen nemen in overleg.

Moeilijk hoor, ik snap je helemaal ik zou ook graag naar de begrafenis willen maar ik zou ook graag mijn droombana op ene fijne manier starten.
    Helaas is dit echt overmacht.

Succes met je keuze

16. Suusje76

Suusje76 Bekend lid

8 apr 2006
    723
    0
    0
    Ik wil niet veel zeggen hoor, maar lang niet iedereen heeft op basis van zijn/haar CAO recht op verlof als mijn opa/oma of die van mijn man overlijdt. Zou ik dus ook even navragen.

Verder doen wat je gevoel je ingeeft, maar persoonlijk zou ik een begrafenis van nabij familielid belangrijker vinden.

Groetjes Suusje

17. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Je geeft zelf al aan dat het voor de familie belangrijk is, dat je er bent. Op dit moment is het een droombaan, maar als je niet meer nodig bent, dan schoppen ze je er ook zomaar uit. Dan kijken ze echt niet, dat jij die dag hebt opgeofferd. ik kan me niet voorstellen, dat ze dit zomaar botweg weigeren.

18. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik bedoel daarmee te zeggen dat het niet uitmaakt of het haar eigen oma is of de oma van haar man. Bij getrouwde stellen maakt dat geen verschil.
    Maar idd in sommige CAO's zijn de bijzonder verlofdagen nogal karig (belachelijk btw.)

19. Velobabe

Velobabe Fanatiek lid

11 jul 2006
    2.272
    0
    0
    en Adine zegt:
    Je geeft zelf al aan dat het voor de familie belangrijk is, dat je er bent. Op dit moment is het een droombaan, maar als je niet meer nodig bent, dan schoppen ze je er ook zomaar uit. Dan kijken ze echt niet, dat jij die dag hebt opgeofferd. ik kan me niet voorstellen, dat ze dit zomaar botweg weigeren.

Ik ben het hier helemaal mee eens.
    Volg je eigen gevoel!

20. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Als je het niet voor oma doet, doe het dan voor je man. Ik zou de crematie van mijn oma nog veel erger gevonden hebben als mijn man er toen niet bij had kunnen zijn.

Een goede werkgever zal dit ongetwijfeld begrijpen.

Deel Deze Pagina