Hey dames, Ik heb even een vraag voor de dames die regelmatig naar festivals gaan/ zijn geweest. Volgend jaar speelt mijn lievelingsband op een festival. De rest van de acts interesseren mij eigenlijk niet en ik ga daar ook zeker niet camperen ofzo. Is het het dan waard om de dag dat de band speelt naar een festival te gaan of spelen de bands meestal maar kort en is het dat eigenlijk niet echt waard? Vraag 1, hoelang spelen bands ongeveer bij een festival? Vraag 2, kun je daar een beetje in de buurt van het podium komen zonder dat je heel erg van tevoren aanwezig moet zijn? Ik ben nog nooit bij een festival geweest, wel bij concerten van deze band en die waren elke keer een highlight voor mij. Het ziet er niet naar uit dat er volgend jaar een tournee komt. Kom maar op met jullie meningen.
Mijn ervaring is ten eerste dat het festival afhankelijk is. Als je aangeeft welk festival het is kan je gerichter antwoorden verwachten. Bij sommige festivals of sommige podia op een festival worden er vakken voor het podium gehanteerd, andere niet. Deze vakken zijn of vrij toegankelijk, of worden na elke act leeggehaald voor een nieuwe instroom. Qua speeltijd is dit ook afhankelijk van het festival maar ook de plek op het programma. Meestal tussen de 30 minuten en 1 uur, headliners spelen meestal 1,5 uur maar soms ook wel langer..
Hangt idd totaal van het festival af. Ik zou er gewoon een feestje van maken en lekker blijven Wie weet ga je het nog leuk vinden hihi
Mijn ervaring is dat de meeste bands ongeveer een uur a anderhalf uur spelen. Het is nu wel al enkele jaren geleden dat ik nog eens ging maar denk niet dat dat echt veranderd is. Ben zelf ook wel eens voor een specifieke artiest naar een festival geweest maar dan ging ik toch wel eerder al naar het terrein voor de sfeer, en omdat ik de tickets toch wat duur vond om dan enkel voor 1 artiest te gaan, dan keek ik zo een beetje naar welke once in a lifetime Artiesten er nog te zien zouden zijn.Maar tegenwoordig zijn sommige concerten duurder dan een festivalticket volgens mij, zotte prijzen soms Of je gemakkelijk van voor geraakt hangt van de artiest en festival af en hoe populair alles is. Gewoon doen watgoed voelt en er van genieten
Ligt aan het festival. Ik ga elk jaar naar concert at sea en ik kan altijd wel vrij dichtbij alles komen ja. Meest optredens duren daar een half uur tot uur behalve blof die duurt 1,5 uur. Maar daar is de sfeer ook gewoon relaxed en ga ik zeker ook niet naar alle optredens. Wel veel maar niet allemaal. Dus dan zit ik gewoon ergens te chillen of zijn we wat anders aan het doen
Ik ben nu wel benieuwd naar die band. Voor mij zou het afhankelijk zijn van de locatie en de kosten. Ik vind festivals altijd erg leuk, ik zou zeker blijven!
Oeh ik weet niet of ik dat zou doen… als de artiest een concert geeft dan komt iedereen speciaal daarvoor, dat geeft een heel andere sfeer dan een festival. Welke band is het?
Ik ben een echte festivalganger! Dus ik zeg doen! Misschien vind je het wel heel leuk, en zo niet, nou dan weet je dan voor de volgende keer! Sfeer op festival is anders dan een concert, ipv alleen de fans van jouw band zijn er ook fans van andere bands die optreden. Maar dat hoeft niet per se erg te zijn toch? Misschien vind je een van de andere bands ook wel leuk! Lekker out of de box of out of your comfortzone is best leuk! Vind ik...
Ik weet om welke band het gaat, ze doen volgend jaar niet veel optredens, dus ik zou gewoon gaan als je ze graag wilt zien. Mijn ervaring is dat het per festival verschillend is, maar ik heb geen ervaring met dit festival. Ik verwacht eigenlijk wel dat het moeilijk is om vooraan te komen, fans uit heel europa zullen er heen gaan.
Het hangt allemaal erg van het festival af. Optredens duren meestal 1/anderhalf uur en vooraan staan betekent bij de populairdere bands doorgaans vroeg komen. Maar ik zou gewoon gaan en dan toch een stukje festival mee proberen te pikken. Misschien vind je het wel leuk. Sowieso ben ik al zo vaak verrast door acts die me niet zo veel boeiden en die dan toch een ontzettend feestje bleken te zijn. En de sfeer is vaak ontzettend leuk en gemoedelijk. Er zijn vaak kraampjes, foodtrucks, oh zo gezellig.
Dit wilde ik inderdaad ook zeggen Ben zelf wel gek op festivals en ga ook graag, als er een aantal bands zijn die goed genoeg zijn of die ik graag wil zien. Vaak komt het toch wel neer op dat ik iets hoor wat ik niet ken en daar dan bij blijf hangen. Zo leer ik ook vaak nieuwe muziek kennen
Meestal spelen bands 1 tot 1.5 uur. Dit is mede afhankelijk op welk tijdstip van de dag. Een afsluiter speelt meestal wel 1.5 uur. Vooraan in de buurt is ook afhankelijk hoe populair de band is en is het een afsluiter dan moet je zeker ruim van te voren er al gaan staan. Om welk festival en band gaat het? Of je het de moeite waard vindt is afhankelijk hoe graag je de band wil zien. Ik zou er dan toch een leuke dag van maken. Wellicht dat andere bands je nog verrassen.
Iedereen bedankt voor jullie ervaringen. Ik heb een ticket gekocht en een vriendin gevonden die zo gek is om mee te gaan. Het gaat om het Glücksgefühle festival in Duitsland, ik had er tot eergisteren geen idee dat het bestond maar het is gelukkig vanaf mijn woonplaats helemaal niet zo gek ver weg. We gaan er zeker een leuke dag van maken en er vroeg naar toe.