Hoi ben toch benieuwd naar jullie mening. Mijn zoon was tien pond bij de geboorte dus echt een flinkerd, en die lijn heeft hij doorgezet. Inmiddels is hij net 9 maanden, en vannochtend gewogen(omdat we hem leerrijk zagen groeien), en jahoor.... 15 kilo Hij is heel hard gegaan steeds. De afgelopen twee maanden stond hij redelijk stil, zo rond de 13,5 kilo, maar nu knalt hij weer. Ik heb me steeds geen zorgen gemaakt,maar vind het nu niet prettig meer. Het zit niet in de familie, niet zo groot iniedergeval. Hij heeft een heftige vorm van verborgen reflux, heeft daar ook medicijnen voor. Daardoor bleef hij de 1e maanden maar om drinken vragen( even ter uitleg), dus daarin heeft hij wel wat meer gehad. Hij had ook veel honger, wat logisch is, omdat het ook een flinke knul is. Ik heb sinds een paar dagen de middag fles eraf,en ben nu de avond fles aan t minderen. Ontbijt: 180-6 met pap 10.00 fruit met diksap 12.00 2 boterhammen met diksap 1500 rijsttafel met diksap 1730 eten 1900 180-5 met pap Twee keer pap is niet nodig, maar de avond pap hadden we er weer bij gedaan, omdat hij midden in het tandjes krijgen zit, en we echt letterlijk iedere nacht oplopen. Dus om een kans te hebben dat hij iets verzadigden was, toch maar weer wat pap erbij gedaan. Wat denken jullie, behalve de pap? Moet ik hem echt streng op dieet gaan zetten? Vind ik ook zielig, maar een te dik kind vind ik helemaal zielig. Is ook echt niet goed. Ben benieuwd
Ik denk niet dat je verder veel hoeft te veranderen Maar elke keer diksap? Geef hem liever water, thee oid
Dank je voor je reactie . Hij krijgt diksap heel erg dun aangemaakt, omdat hij water niet drinkt. Ja een paar slokken, en dan is het klaar. Als er maar een smaakje aan zit is het goed voor meneer.... Maar thee kan ik wel weer proberen , thanks.
Ik vind dat je heel veel diksap geeft, en ik heb nooit pap gegeven. maar verder eet je zoontje veeeeeel minder dan mijn dochter toen, dus ik zie niet echt in wat je nog kan veranderen.
Geef hem water op het moment dat hij het meeste dorst heeft. In de ochtend nadat hij wakker is dus! Dochterlief krijgt dus water na haar bordje pap en dan drinkt ze zo een halve rietjesbeker leeg Een rijstwafel in de middag vind ik erg weinig voor 9 maanden. Probeer eens wat Griekse of Turkse yoghurt, desnoods met stukjes of gepureerd fruit er in. Vult erg goed! Verder kan je komkommer, paprika, e.d gebruiken als tussendoortjes. Mocht hij overdag goed eten, dan is de pap 's avonds niet nodig. Je zegt het zelf al: 2x is eigenlijk niet nodig. En zeker niet omdat hij al best aan het gewicht zit. Misschien kan je nog een diëtiste raadplegen voor wat gezonde tips.
Dank jullie voor de reacties. Ik ga het gewoon weer proberen , maar hij is echt een drama met water. Daarom diksap, maar echt heel dun aangemaakt hoor. Meer water met een smaakje zeg maar. Ik zal eens proberen in de middag meer te geven, en kijken of de pap er af kan.
Pap is een dikmaker. Ik zou hem s ochtends een fles geven met een volkoren boterham (of een halve). Geen beleg of alleen boter. Voor de rest goed opletten met suikers, dus diksap, toetjes, appelmoes en dat soort dingen mijden. En het kind leren om water te drinken. Want hoe moet het straks als ie maar 1X melk krijgt? De hele dag sap drinken?
jeetje!! mijn zoontje is 14 maanden en weegt net geen 9 kilo en eet veeeeell meer!! 2 x 2 boterhammen, flinke avond maaltijd, toetje, fruit, tussendoortje. maar dat was je vraag niet... niet lullig bedoelt he maar zo zie je hoe groot het verschil in aanleg en kindjes is. ik zou van de pap een gewone fles maken en evt s morgens boterham erbij. of halve pap fles geven... wat doet hij qua ontwikkeling al, want dat scheelt natuurlijk ook he! kindjes die alleen maar stil liggen verbranden natuurlijk veel minder dan een kindje dat snel is in de ontwikkeling en heel beweeglijk is...
Haha ik moet erg lachen om je rijsttafel! (Spelfout) maar verder zou ik de diksap ook vervangen voor thee en toch ook proberen water te geven.. Heb je later alleen maar profijt van als hij gewoon water drinkt en niet altijd maar iets met een smaakje wilt hebben..
WAATT!! haha dacht dat onze jongen groot was.. 9 kilo met 6 maand.. maar dit!! Als ik jou was zou ik in de ochtend de pap eraf halen en daar brood voor in de plaats doen met thee of water!
Oei dat is een flinke jongen. Ik sluit me aan bij de andere dames. Diksap eraf. Als hij echt dorst heeft drinkt ie wel water en s ochtends en boterham ipv pap. Wat zegt het cb ervan? Ik zat even de groeicurve voor jongens te bekijken en hij zit er echt best behoorlijk boven. Is hij ook langer dan gemiddeld? Misschien is het goed als een kinderarts ook eens meekijkt?
Zie je hem in z'n groeicurve ook zo doorstijgen??? En in combinatie met z'n lengte?? Het is inderdaad heel erg flink, maar goed, dat wordt door mij en de rest nu ook gebaseerd op alleen dit gewicht. Mijn dochter zit nu al 1 jaar rond de 14,5 a 15kg bij 3 jaar, maar goed, dat kun je natuurlijk ook niet vergelijken. Een baby hoeft natuurlijk niet op dieet, maar je kunt zeker wel opletten met wat je hem wel en niet geeft. In jou geval zou ik inderdaad geen 2x pap geven en zeker niet omdat hij anders 's nachts komt bij doorkomende tandjes (misschien dan beter idee om een paracetamolletje en wat dentinox te proberen ipv extra eten??). Wat voor pap geef je trouwens??? (rijstebloem/granen/pyjamapapje oid?) Ook het diksap zou ik mee stoppen. Water moeten ze echt leren drinken en dat waren hier in het begin ook slokjes. Ook wel begrijpelijk dat hij het niet wil drinken als hij ook weet hoe diksap smaakt. Thee zou je ook nog kunnen geven, rooibos bijvoorbeeld... Wat geef je voor beleg op brood of zit er alleen nog boter op? Verder denk ik ook niet dat je veel kan veranderen in het schema. En inderdaad ook een goede vraag: kruipt hij al, beweeglijk kindje?
Haha, oké de rijsttafel moet natuurlijk rijsttafel zijn Ja....zucht...het is een grote vent, altijd al geweest. Ook qua lengte, en omtrek van zijn hoofd. Het cb houdt hem goed in de gaten. Omdat hij een tijdje stil heeft gestaan, hebben ze verder geen onderzoeken gedaan,maar wilden dat wel gaan doen. Te beginnen met bloedonderzoek, om te kijken of er een afwijking te vinden zou zijn. Hij ontwikkelt zich goed voor zijn leeftijd, en voor zijn gewicht. Het gewicht zit hem in de weg...logisch.... Hij kan niet omrollen,en vind het niet prettig op zijn buik. Maar meneer komt de hele kamer door, simpel weg door te schuiven op zijn billen. Hij wil heel graag staan, dus daar oefen ik heel veel mee. Hij is stapel gek op zijn oudere zus, en allebei op muziek, dus dat staat veel aan. Kortom, hij zit dan echt veel te bewegen, heen en weer. Alleen het echte kruipen....tja...ik denk dat hem dat niet makkelijk gaat lukken. Net zo min als tijgeren...pfff trek zelf maar eens 15 kilo aan je armen mee Het cb was tevreden over zijn ontwikkeling. Hij is gefrustreerd omdat hij meer wilt, en dat snap ik, en vind ik ook wel zielig. Hij krijgt een zetpil en dentinox voor de tandjes, de pap was extra, maar ben er al mee gestopt ondertussen. De tip voor boterham 's ochtends ga ik gebruiken, maar zouden jullie dan een kleinere fles melk en een boterham doen, of alleen boterham? En water....ga het doen...maar wat ik al zei...het was al weinig hoor wat hij kreeg, maar ik ga het doen, hahah Verder krijgt hij boter of smeerkaas op z'n brood, dus ook niets dramatisch aan. Het zit em echt vooral in hem, maar ieder klein beetje helpt, vandaar mijn vraag. Dank jullie wel
Ik zou 'm wel gewoon melk geven 's morgens, het advies is geloof ik 500 ml zuivel rond deze leeftijd. Ik zou 'm dus wel gewoon z'n 2 flessen geven.
Jeetje ik dacht dat mijn dochter al groot was (9,8 kilo bij 7 maanden) maar die van jou is echt een reus Ik vind dat je ook teveel diksap geeft. Ook al is het verdund, dan nog is het over de gehele dag gezien toch suiker wat hij binnenkrijgt. Mijn dochter geef ik Slimpie, dat is gezonder en geef ik ook zeer verdund. Ook pap geef ik nooit, gewoon een extra boterham als ze wil. Verder is het blijkbaar ook aanleg! Ik weet nog dat ik weleens rare gezichten kreeg op het cb als mijn dochter naast een kindje van dezelfde leeftijd lag...dan was die van mij echt een reus, terwijl ze niet eens overdreven meer at. Dus het is ook aanleg.
Zou ik persoonlijk liever diksap geven met natuurlijke suikers dan slimpie met die vieze zoetstoffen...
Ik wil slimpie niet bepaald gezond noemen. Diksap krijgen ze hier met mate (jongste sinds een maand), gemiddeld 1x daags. Verder water of thee. Zoetstoffen worden gemeden. Volgens mij is het advies ook tot 4 jaar in elk geval geen zoetstoffen te geven.
Is dat zo? Slimpie is toch juist voor kinderen die diabetes hebben, dus ik dacht dat het dan ook goed zou zijn voor baby's..ik dacht in ieder geval beter dan diksap