Het ‘wat eten we met kerst’ topic

Discussie in 'De lounge' gestart door Adje, 7 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.404
    23.913
    113
    Sint is het land uit en dan schakel ik onmiddellijk over op het volgende feest :D
    Normaal ben ik al heel vroeg bezig met voorbereidingen, proefkoken, een menu samenstellen, etc. Maar met corona vieren we het kleiner en plande ik liever niet te ver vooruit. Maar inmiddels heb ik wel al wat ideeën voor kerst.

    Wat gaan jullie eten met kerst? Gaan jullie uitgebreid koken, of houden jullie het simpel. Voor veel of weinig gasten, etc.
     
    Zuul, GossipGirlxoxo, Shay25 en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.404
    23.913
    113
    Mijn (voorlopige) menu:

    Kerstavond:
    Altijd makkelijk, omdat we liever aan de hapjes gaan bij de All you need is love kerstspecial. Dus dat wordt soep met brood, frietjes met snacks, oid.

    1ste Kerstdag:
    Hebben we gasten (mijn ouders en vriendje van dochter). Ik wil wel meerdere gangen op tafel zetten, maar het moet ook kindvriendelijk zijn, dus blijft het nog betrekkelijk eenvoudig.

    Voorgerecht:
    Maakt mijn vader, dus die weet ik nog niet.
    Hoofdgerecht:
    Reerugfilet met rode portsaus (of bramensaus), aardappel-knolselderijpuree, frietjes, warme appel-perenmoes, salade van rode kool (daar twijfel ik nog over).
    Nagerecht:
    Witte chocolademousse met een kern van kersencremeux, bastogne crumble, warme kersencompote, meringues met gedroogde kersen en kersenpoeder. En ter garnering maak ik nog koraaltuiles.

    En verder wil ik zelf nog wat hapjes en amuses maken, maar die weet ik nog niet.

    2de Kerstdag (zijn we met zijn vijven, oudste dochter is dan naar haar vriend toe):

    Op verzoek van de kinderen gaan we gourmetten. Maar dan wel met wat extra luxe vlees/vis, zoals bv coquilles en eend.
    Nagerecht:
    Oud-Hollandse frituurwafeltjes, stoofpeertjes en (alcoholvrije) kaneelsabayon
     
    Zuul, GossipGirlxoxo, Iertje81 en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. lovemy2kids

    lovemy2kids Fanatiek lid

    3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Ik kook niet met kerst.. haal iets af, of gourmetten of iets dergelijks..
    Ook niet sjieker dan normaal..
    Schotel shoarma zou ik gerust bestellen hoor.. hoe simpeler hoe beter..
    Voor dit jaar nog helemaal geen plannen gemaakt.. denk dat we 1 dag ergens lekker gaan lunchen en borrelen ofzo met eigen gezinnetje..
    wij doen niks met familie ofzo…
     
    Adje vindt dit leuk.
  4. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.010
    7.332
    113
    Vrouw
    Wij zijn de hele kerst alleen met eigen gezin.

    We eten vegan kip pot pie met gegrilde groene asperges, groene salade met hazelnoten en stoofpeertjes op kerstavond. Eerste kerstdag vegan kaasfondue met spruitjes, lekker brood, rauwkost, aardappel, enz enz. En tweede kerstdag pizzaretten.
     
    NiVa0230, Maan93 en Adje vinden dit leuk.
  5. ButterflyPassion

    ButterflyPassion Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.278
    2.523
    113
    Vrouw
    Oeh ik lees mee voor inspiratie!
     
    Adje vindt dit leuk.
  6. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.010
    7.332
    113
    Vrouw
    Oja en lekkere toetjes natuurlijk :)
     
    GossipGirlxoxo en Adje vinden dit leuk.
  7. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.831
    12.956
    113
    Vrouw
    Kerstavond moet ik nog bedenken. Prop er in elk geval een zalmtaartje in als voorgerecht, dat was vorig jaar zo lekker.

    1e kerstdag, gourmetten op verzoek van de kinderen. Daarbij ook verschillende soorten wild, vis en aparte soorten vlees zoals kangoeroe en struisvogel.

    2e kerstdag krijgen de kinderen iets met een P en bestellen wij sushi.
     
    GossipGirlxoxo en Adje vinden dit leuk.
  8. Philou

    Philou Fanatiek lid

    20 apr 2019
    1.762
    5.440
    113
    Geen plannen, maar het zal iets van pizza/patat, borrelen, gourmetten worden. Op verzoek van de kinderen wel weer een uitgebreid toetjesbuffet met chocofontein. Nog even kijken wat we daarvoor gaan halen. We maken het onszelf in elk geval gemakkelijk:D.
     
    GossipGirlxoxo en Adje vinden dit leuk.
  9. Haje32

    Haje32 Bekend lid

    4 sep 2019
    574
    379
    63
    Vrouw
    Kerstavond: Zoon is jarig en wilde spaghetti van opa. Die komen eten en nemen dat dus mee:)

    1e en 2e kerstdag: Pizza van de BBQ en patat. Kijken even welke dag het best is voor de bbq.

    Pizza op de BBQ is een beetje onze traditie. Eerst met z'n allen zelf een pizza maken en dan heerlijk opeten.
     
    Adje vindt dit leuk.
  10. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.016
    955
    113
    Vrouw
    Wij zijn kerst met zijn vieren, eten een dag agv- sperziebonen uit pot - lievelings eten van mijn dochter. Aardappelkroketten ofzo, en een hamburger. Dochter en ik gaan samen een soesjes toren maken, met verschillende vullingen.
    Denk ook een dag gourmetten, maar dan met aardappelen, wat vega vlees en stokbroodjes etc.
    Lekker simpel dus.
     
    Adje vindt dit leuk.
  11. Indiana

    Indiana Fanatiek lid

    3 mei 2015
    1.036
    1.271
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Kerstavond komt schoonzus en afhankelijk van zijn werk mijn broer... waarschijnlijk iets van gourmetten, hij is kok dus ga me nergens aan wagen :D

    1e kerstdag nog niet helemaal duidelijk wie er komen, of ouders en schoonouders of schoonouders en schoonzus en zwager, waarschijnlijk makkelijk/ iets bestellen.

    2e kerstdag gaan we naar vrienden, geen idee wat het wordt, waarschijnlijk makkelijk :D
     
    Adje vindt dit leuk.
  12. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.090
    4.264
    113
    Home
    Kerstavond gourmetten

    1e en 2e kerstdag moet ik werken en daarna ben ik veel te moe om te koken dus bestellen we wat
     
    Adje vindt dit leuk.
  13. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    Omdat iedereen hier 24 dec nog werkt, kids nog school hebben etc doen we makkelijk dit jaar. Kerstavond is hapjes bij all you need is love, 1e kerstdag met schoonfamilie zijn we met 17 personen. Bestellen dan diner box bij van dam. 2e kerstdag met mijn familie willen de kids graag gourmetten.
    Voor het eerst dat niemand lang en uitgebreid in de keuken hoeft te staan
     
    GossipGirlxoxo en Adje vinden dit leuk.
  14. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.010
    7.332
    113
    Vrouw
    Shit, daar zeg je me wat, begint de kerstvakantie dus pas het weekend van kerst?

    Edit; ja dus. :o:
     
    GossipGirlxoxo en Adje vinden dit leuk.
  15. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.513
    7.310
    113
    Nog geen idee wat we met de Kerst gaan doen, misschien dat de grootouders komen, maar dat is het ook wel zo'n beetje.

    Hier is het inmiddels een beetje traditie om stoofpeertjes en rollade te eten met Kerst :roflmao:
    en Viennetta na als toetje, dus dat zal het 1 van de 2 dagen sowieso wel worden, haha

    Voor de andere dag nog even kijken, varkenshaas/biefstuk met iets van aardappelgerechtje, wat luxere/uitgebreide groente, salade, soepje vooraf misschien

    Maar kan ook maar zo zijn dat we tapas ophalen :p
     
    Adje vindt dit leuk.
  16. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.388
    23.005
    113
    Vrouw
    @Adje Waar kan ik de 'box voor thuis' bestellen? Dan kom ik ook eens goed voor de dag bij m'n familie :rolleyes::roflmao:
     
    GossipGirlxoxo, Novi en Adje vinden dit leuk.
  17. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Nog geen idee, mijn schoonmoeder haar partner( lees in de 70) is een kind betreft eten en lust weinig:thumup::|:confused:

    Ik zag wel dat de Griek een gourmet schotel heeft, alles er bij. Mischien doen we dat op eerste kerstdag. 2de is met mijn schoonmoeder en haar partner.
     
    justme1974, Zeebra en Adje vinden dit leuk.
  18. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.404
    23.913
    113
    Whahaha, dat zou dan de manier voor mij zijn om kerststress te krijgen :p:roflmao:
     
    chrystel73, Shay25 en Magnolia29 vinden dit leuk.
  19. frums

    frums Bekend lid

    25 sep 2011
    629
    271
    63
    Wij eten altijd één keer kliederfriet met kerst..
    S' ochtends gooi ik zo'n inkleur-tafelkleed op de tafel..dan kunnen ze de hele dag kleuren wanneer ze willen.... En dan s avond zó de patat en de minisnacks erop....elke keer weer feest

    En écht niet dat ik die mag overslaan:D
    Dan heb ik een jaar ruzie denk ik.
    Geen idee ook hoe die er ooit ingeslopen is, maar het is inmiddels wel onze eigen kersttraditie.:rolleyes:
     
    Jojo2021, chrystel73, NiVa0230 en 14 anderen vinden dit leuk.
  20. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.637
    2.373
    113
    Vrouw
    Oh ja hoe had ik het kunnen vergeten! All you need is love!!
    Mijn man heeft het erg moeilijk met afgelopen jaar (corona, ziekenhuis, overlijden van beide ouders) dat ik een nachtje weg met kids heb geboekt en we laten ons verwennen op kerstdag.
    Toen wilde ik kerstavond met mijn familie eten, maar die moeten dan echt weg om 21 uur hoor, of verplicht meekijken hahahaha
    Zal mijn moeder heerlijk vinden maar mijn broer gaat direct naar huis!

    Hier zat ik te denken aan amuses vooraf (garnalen cocktail/ pompoensoep/ carpaccio, ragoutsterren, mini pizza's voor de kinderen.
    Als hoofdgerecht ossehaas met rodewijnsaus en beenham met mosterd, stoofpeertjes en iets met kool maar dat vind ik zelf erg vies dus ik zoek nog een vervangend gerecht...
    dessert wordt vanille ijs met chocoladesaus/ sterretjes van stroopwafel en de restjes hiervan kruimelen we erover heen (niets wordt verspild)

    2de kerst; wordt makkelijk gourmetten of pizzarette wat de kinderen willen.
     
    Zeebra en Adje vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina