baklava, tips gezocht!

Discussie in 'De lounge' gestart door guppie81, 7 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik wil zo graag lekkere baklava maken, maar mijn poging van vanavond komt echt niet in de richting :(
    Dit heb ik gedaan;
    1/3 pak filodeeg op de bodem, 125 gr noten, 1/3 pak filodeeg erop, 125 gr noten en weer 1/3 pak filodeeg.
    Ik heb elk blaadje filodeeg met boter ingesmeerd en dat 45 min op 180 gebakken.

In een pan citroensap, sinaasappelsap, water en 150 cc honing verwarmd en dat erover gegoten.
    Nou weet ik dat ik eerst 4 uur moet wachten, maar na mijn eerste proefsel kwam ik er al achter dat het bij lange na niet goed is. De citroen moet eruit volgens mij en meer honing?
    En de bovenkant is ook niet goed, moet ik daar suiker over strooien ofzo?

Ik kon ook geen ongezouten pistache vinden en dat mis ik ook echt. Waar kan ik dat kopen? Bij een turkse winkel?
    Is dat ook goedkoper dan in de supermarkt?

Ik hoop op goede tips, want ik zou zoooo blij zijn als ik het zelf kan maken! (maar dan wel lekkere!)

2. Sewgirl

Sewgirl Actief lid

16 nov 2007
    401
    0
    0
    Bij mij lukt baklava altijd, ik geloof dat ik altijd een soort siroop zelf maakte met lekker veel suiker, honing en water. Sinaasappelsap komt mij onbekend voor, heb net een recept gezien dat zegt 350 g honing en 350 g suiker, das volgens mij meer dan dat jij gebruikt. En ook goed laten intrekken, echt totdat het zeg maar plakkerig is. Maar waarom is het niet bij jou gelukt?
    Groetjes,

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Je kan ook alleen water, suiker en citroensap gebruiken.

en dan 1kg suiker op 1L water.

En die pistache hebben ze vast wel bij de Turkse winkel, en vermoed ook wel dat het daar goedkoper is. Groente en fruit zijn daar meestal ook een stuk goedkoper en denk zulke dingen ook wel.

4. Ik vind dat zo lekker he,ben er verslaafd aan geworden!

5. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Oh dan heb ik echt veel te weinig gebruikt! Het plakt wel, maar het druipt er niet uit zoals het zou moeten.
    Meer honing dus en ook gewoon suiker, zoals ik al dacht. Volgende week weer naar de Turkse winkel dus, daar kom ik wel vaker omdat het idd goedkoper, maar ook vaak beter is!

6. bellina

bellina Actief lid

13 aug 2008
    371
    0
    0
    ik gebruik altijd 6 vellen fillodeeg op de bodem
    dan het pistachemengsel uitsmeren en normaals 6 vellen fillodeeg, dat bakken in de oven tot de bovenkant goudbruin is
    en het suikerwater maak je enkel met water en suiker, de verhouding bij mij is 4 glazen water en 4 glazen suiker laten koken en dat over de baklava gieten als die nog warm is.

7. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    geen honing?

8. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    jammiie krijg trek! :)

9. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Hier gaat ie dus mis. Je moet al die onzin niet gebruiken voor de siroop, ik snap echt niet waar men die onzin vandaan haalt (net als het fabeltje dat Turkse thee appeltjesthee is; wij houden niet eens van appeltjesthee, maar dat is een ander verhaal :)). Het is geen honing maar suikerstroop wat erover gaat.
    Je moet gewoon gelijke delen water en (kristal)suiker met een paar druppels citroensap koken totdat het een wat dikkere siroop is geworden. En dan over de warme baklava koude siroop gieten.

10. carlijn

carlijn Actief lid

24 okt 2005
    440
    0
    0
    zwolle
    Dit recept heb ik jaren geleden gemaakt en is echt super! Komt van Cas Spijkers en stond altijd op de verpakking van filodeeg.

Baklava (nagerecht, 6 personen)

Ingrediënten:
    10 plakjes Easy Bakery filo bladerdeeg, ontdooid
    400 g grof gehakte walnoten
    3 eetl. Suiker
    ½ theel. kaneel
    150 g gesmolten boter
    -- wat koud water

Voor de siroop:
    300 g suiker
    2.75 dl water
    2 kaneelstokjes
    1 citroenschil
    3 eetl. heldere honing

Verwarm de oven op 180°C, gasoven stand 4. Meng de walnoten, de suiker en de kaneel in een schaal. Leg het deeg naast een rechthoekige schaal van ±20 x 30 cm. Snijd het iets groter dan de lengte van de schaal (het deeg krimpt iets tijdens het bakken). Snijd het niet in de breedte door. Bestrijk de ovenschotel met gesmolten boter. Leg een plakje deeg op de bodem en bestrijk dit ook met boter. Herhaal dit me vier plakjes.
    Verdeel de helft van het notenmengsel over het deeg en leg hier nog 3 laagjes ingeboterd deeg op. Verdeel daar de rest van de vulling over. Vouw de randen om zodat de vulling bedekt is, bestrijk de overige plakjes deeg met boter en leg die op de notenvulling. Snijd overtollig deeg aan de randen weg, zodat het goed in de schotel past. Druk de randen rondom aan om het deeg af te sluiten. Snijd de Baklava met een scherp mes in ruitvormige stukken zonder de onderste laag door te snijden. Sprenkel er wat koud water op, zodat de randje niet omhoog zullen krullen. Bak de Baklava 20 minuten en draai de temperatuur op tot 190°C, gasoven stand 5. Bak ze zo nog 15 minuten totdat ze licht goudbruin zijn. Haal de schaal uit de oven en laat de Baklava afkoelen.
    Laat de suiker boven een kleine vlam in het water oplossen. Breng het aan de kook en voeg de kaneelstokjes en de citroenschil toe. Laat het 8 minuten koken, Voeg dan de honing toe en laat dit al roerend 5 minuten sudderen totdat de siroop iets bindt. Verwijder de kaneelstokjes en de citroenschil en giet de warme siroop over het gebak. Laat dit afkoelen, zodat de siroop in het gebak trekt en de Baklava smeuïg wordt.
    Snijd de stukken los, neem ze een voor een uit de schaal en serveer er twee per persoon.

11. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    In echte baklava zit zowizo geen kaneel. Maar als je hier van houdt waarom niet.

Je moet eerst een solide bodem hebben, dus eerst enkele lagen filo-deeg. Een stuk of 6 zeg maar. Deze hoef je niet in te smeren met boter.
    Daarna strooi je er de walnoten of pistache noten overheen en dek je het geheel weer af met enkele dubbele lagen filo-deeg. Als je baklava bij de Turkse bakker haalt zie je ook dat er maar een laag nootjes zit en niet tussen elke laagje.
    Daarna snij je dit in vierkantjes of welke vorm je ook wilt en giet je hier gesmolten boter overheen. Daarna doe je dit in de oven en in de tussen tijd maak je de siroop. Je snijd de baklava dus van te voren aan zodat als je later de siroop eroverheen giet het in elke hoekje en gaatje in kan trekken.

Siroop is zoals Ozgul het omschrijft. Als je 3 koppen water gebruikt, 3 koppen suiker etc. en een klein beetje citroen. Honing kan ook maar moet niet overheersen. Je laat dit een tijdje doorkoken op laag vuur zodat het iets indikt.

Een van de 2 moet altijd afgekoeld zijn! Of de baklava moet afgekoeld zijn en de siroop warm of juist andersom.
    De baklava moet bijna onder zitten in de siroop zeg maar als je het erover heen giet.

Succes!

12. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Okee heel duidelijk nu! Dit moet lukken!
    Duidelijk uitgelegd ;)

En dat van die appeltjes thee vind ik echt stom hoor, want in Turkije verkopen ze overal Turkse thee met appelsmaak.

Wat ik grappig vind aan de uitleg van Ozgul en Vanilia dat zoals jullie het vertellen het veel goedkoper is ;)
    Het recept dat ik vond had een fortuin aan noten nodig en is dus ook echt niet lekker!
    Ik ga het van de week nog eens proberen, is ook niet zoveel werk als je niet blaadje voor blaadje met boter hoeft in te smeren!

13. OemHudaifa

OemHudaifa Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.074
    0
    0
    Huisvrouw and proud to be!!!
    appeltjesthee wordt idd in Turkije verkocht en geserveerd.....AAN TOERISTEN ; )

Turken drinken GEEN appeltjesthee (0ver het algemeen) dus is helemaal niet zo stom.

En wat betreft de baklava, die niet-Turkse recepten zijn altijd naar eigen smaak aangepast. Ze maken er altijd zo een feestje van, (ik bedoel sinasappel?)

Dus gewoon echt Turks recept en dan gaat het je vast lukken ; )

Heb je het al geprobeerd? Laat weten of het gelukt is...

14. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Hoi Guppie,

Ben ook wel benieuwd naar de uitkomst!

Het hoeft inderdaad niet moeilijk en duur.

Maar wees wel gul met de nootjes, beetje dikke laag is erg lekker hoor!

Grt Vanilia

Deel Deze Pagina