Pakjesavond

Discussie in 'De lounge' gestart door Yeuu, 1 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yeuu

    Yeuu Fanatiek lid

    25 jul 2017
    1.394
    796
    113
    Vrouw
    N.a.v. het Sint/kerst topic, toch deze vraag .

    Mijn schoonfamilie wilt ieder jaar Sint en pieten inhuren en dan met elkaar. Onze 2 kinderen en 1 nichtje.
    Ik vind het overdreven om dit ELK jaar te doen , zeker omdat wij de kinderen vertellen dat sinterklaas ook langs anderen moet en dus alleen een paar kleine cadeautjes langsbrengt.

    Toevallig belde mijn schoonmoeder net en heb ik dit aangekaart met het voorstel om het jaar te doen .. haar antwoord "joh we doen het volgend jaar gewoon weer!"
    Buiten het feit dat het tegen mn principe is, is het ook nog eens niet gezellig. Cha-os omdat de volwassenen zogenaamd lollig doen tegen de (bekenden) Sint en pieten. Kinderen vinden het niet eens geweldig. Oudste gaf zelfs aan dat ze het vorig jaar zo leuk vond dat zwarte piet de cadeaus stiekem voor de deur gezet had.. toen ik vroeg om het hoge bezoek bij oma zei ze dat het zo druk was.

    Het meest frustrerend vind ik dat er gewoon NIET geluisterd wordt. Ik heb ook nog familie waar Ik al 30 jaar sinterklaas mee vier(ook toen man en ik al samen waren). Gewoon klein, gezellig, liedjes, sintsnoep en kleinigheidjes. En nu de kinderen er zijn moet dit aan de kant geschoven worden voor het overdreven gedoe. En tuurlijk kán dit leuk zijn, maar niet ieder jaar... vind ik.
     
  2. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.268
    7.831
    113
    Gelderland
    Ik vind dat je helemaal groot gelijk hebt. Is het een idee het nog eens aan te laten kaarten door je man? Bij schoonouders wordt je als schoondochter toch sneller als de boeman gezien is mijn eigen ervaring. Wellicht kunnen jullie anders besluiten dat jullie dit jaar zelf niet komen?
     
    RoIn vindt dit leuk.
  3. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.173
    3.124
    113
    Vrouw
    Als je het niet leuk vindt dan vier je het toch helemaal niet met schoonfamilie? Is dat een probleem?
     
    momwithcamera, Lizzy2019 en puzzelstukje vinden dit leuk.
  4. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.487
    24.363
    113
    Ik heb dat eigenlijk nooit begrepen: Sint en Piet thuis laten komen. Heb ik iig nooit zin in gehad. Spanning genoeg op school en omtrent pakjesavond. Dus ik geef je groot gelijk. Misschien aangeven dat je het echt even genoeg vindt en als ze zich daar niet in kunnen vinden, dat je het dan thuis viert als gezin.
     
    Paardenbloem, puzzelstukje, rums en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Gewoon duidelijk zijn, snap dat het goed bedoeld is, maar het is te veel voor de kinderen, we willen het niet.
    Luisteren ze nog niet, dan aangeven dat je het dan thuis viert.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  6. Vollemaan1

    Vollemaan1 Actief lid

    29 dec 2018
    103
    79
    28
    Vrouw
    Gewoon vieren hoe je het zelf wilt. Het zijn immers herinneringen voor later van je kinderen. Zou toch leuk zijn dat het voor hun een leuke tijd is en niet voor de volwassenen.
     
  7. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113
    Hier ook bij fam sint en piet laten komen maar ook aangegeven dat dit voor ons niet elk jaar hoeft. Dit is dan ook okee.

    En ook gewoon normaal met cadeaus. Elk gezin voor elk eigen kind een groot cadeau van bijv 25/30euro en dan komt elk gezin nog een cadeautje voor alle kinderen maar zijn ook nuttige dingen denk aan huissokken een pyjama enz
     
  8. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Heel eerlijk? Ik zou die viering dan gewoon overslaan. Wij slaan al jaren Kerstavond over bij schoonouders, we gaan op Eerste Kerstdag altijd samen eten enzo, dat vind ik voldoende qua viering - en in het begin vonden ze dat niet zo leuk, want het ‘hoort’. Maar ja, wij vonden het gewoon te veel worden, zeker met de kinderen, telkens gedoe met dat schoonfamilie het laat wil vieren, met wie naar de kerk gaat (wij niet, altijd commentaar, terwijl zij er zelf ook maar 2x per jaar zitten). Inmiddels is het gewoon zoals het is, prima voor iedereen nu.
     
  9. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.134
    4.345
    113
    Home
    Wij vieren het gewoon met ons gezin
    Geen gezeur over budget en aantal cadeaus etc

    Is al spannend genoeg voor de kinderen
    En ik wil het niet te groot maken

    Hoe vaak k hebben hebben jullie nu met sint en Piet gedaan?
    Als je kind het rt niet leuk vind zou ik het niet doen
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.353
    113
    Ik zou er ook simpel in zin als je het niet wil. Doen ze het toch, dan lekker thuis als gezin vieren.
     
  11. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.024
    25.493
    113
    Wat gaat precies tegen je principes in? Dat stukje begrijp ik niet helemaal.

    Ik begrijp dat er meer familie meeviert die avond? Ik zou een groepsapp aanmaken en het eens aankaarten, of als het om een kleine groep gaat afspreken en gewoon bespreken. "We merken dat onze kinderen het niet zo interessant vinden / wij vinden het een beetje gênant worden / het is ieder jaar zo'n gedoe merken wij." "Wat vinden jullie?"

    Maar omdat jullie geen Sint en Piet willen wil niet zeggen dat het daarom maar geannuleerd moet worden, toch? Of een starre: 'Dan doen wij niet mee.', zo zet je iedereen voor het blok. Als de rest van de familie het wel leuk vindt en het een soort traditie is geworden? Maar misschien is een compromis mogelijk? Oftewel: ga praten met elkaar :)
     
    Iertje81 en Meg vinden dit leuk.
  12. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.655
    3.466
    113
    Vrouw
    Hier komen ook elk jaar 2 zwarte pieten maar wel op een rustige manier bij ons thuis. Dus ik, vriend en zoon en dan 2 zwarte pieten voor 15 minuten op een hele rustige manier.

    Aankaarten aan de schoonouders dat Sinterklaas een kinderfeest is en dat de kinderen die drukte niet willen. Het is niet hun feest, het is het feest van de kinderen!
    Willen jullie het toch samen vieren en komen Sint en Piet langs, duidelijk maken dat die voor de kinderen komen en de volwassen zich afzijdig op de bank houden.
     
  13. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dit inderdaad.
     
  14. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.969
    8.772
    113
    Ik zie het van een een andere kant. Je hebt een schoonfamilie die het met jullie willen vieren en dit met zijn alle wil delen.
    Toch ook maar een paar jaar dat het leuk is.

    Mijn schoonfamilie viert geen Sinterklaas. Onze zoon heeft al genoeg speelgoed zeggen ze.
    Tja zo kun je het ook zien.

    Wij vieren het nu met zijn 3en. Mijn man ,ik en zoontje.
    Mijn moeder komt op een andere dag langs, die neemt een kleinigheidje mee.
     
  15. Yeuu

    Yeuu Fanatiek lid

    25 jul 2017
    1.394
    796
    113
    Vrouw
    Dat mijn schoonfamilie de laatste jaren bepaald hoe wij het moeten vieren en vooral wanneer. En nu wil ik geen spelbreker zijn, maar de manier waarop ... En er wordt gewoon totaal niet geluisterd.
    Wij hadden voordat er kinderen waren al een traditie.. die we altijd zo deden. Nichtje is de middelste en sinds die het wat bewuster meemaakt moet er dus bij schoonouders met hun Sint gevierd worden.
    En als ik dan aangeef dat ik het onnodig vind dat er ieder jaar een Sint en pieten langskomt, omdat ze het ook al groots op school vieren, wordt er gewoon overheen gekletst

    Leuk dat zij (mijn schoonfamilie) dat willen, maar er zijn meerdere mensen bij. Het kan ook op een iets minder grootse manier gevierd worden. En ik ben zelf van mening dat de kinderen al genoeg speelgoed hebben, dus vind vele cadeaus ook onzin. Ook omdat het vaak (met alle respect ) troepjes zijn. Weeeeer een pop (hebben er serieus 11), weer knutselspullen (altijd handig, maar mijn dochter kreeg een plakbandhouder ,wilde ze graag, met een doos vol transparant plakband. Ik kon er met kerst op inspelen door leuke washitaperolletjes als kleinigheidje erbij te doen. Maar dat gezichtje tijdens Sint toen ze voor de 4e keer een rol met rolletjes plakband open maakte.. ik vond het sneu), weer een grote chocoladepop , er staan er ook nog 4 in de kast die overgebleven waren van de 9 paashazen die ieder kreeg...
    Ik wil niet ondankbaar zijn maar als het op zo'n manier moet, waar wij dus niet helemaal achterstaan, hoeft het helemaal niet voor ons. Zonde van het geld voor hun ook.
     
  16. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.024
    25.493
    113
    Misschien omdat het nooit eerder een probleem is geweest klets ze eroverheen? Daarom: ga met iedereen om de tafel en leg uit hoe jullie het zien :)
    En besef je ook wel dat -omdat je met meerdere viert- je niet altijd je zin kan krijgen. Zo te lezen organiseert oma Sinterklaasavond, ik begrijp wel dat zij daarom het meest beslist. Maar hier kun je ook over spreken. Misschien elk jaar een andere organisator? Kan oma haar Sinterklaas doen wanneer het haar jaar is, jullie je knussere feestje wanneer het jullie jaar is, schoonzus/zwager hun ding, etc.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  17. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Lijkt mij enorm lastig TO.
    Ik denk vooral zorgen dat je met je partner op één lijn zit, dat is de basis voor een gesprek met de familie, vermoed ik.
    Tenminste,zo zou ik het aanpakken in jouw situatie.

    Maar misschien te lichtvaardig gedacht hoor. Sint is hier geen issue nml. Wij vieren het 1 x, met mijn familie. Kinderen krijgen pyjama, boek, 2 x speelgoed van grootouders, 1 x oom en tante en 1 x van ons. Geen meuk.
    Dus gewoon een fijne avond met opgewonden, blijde kinderen
     
  18. jojo85

    jojo85 Fanatiek lid

    14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Ik ben ook wel benieuwd hoe jouw partner er tegenaan kijkt. Is hij dit van vroeger uit gewend? Heeft hij er daarom wel wat mee? Dat lijkt me wel belangrijk bij het bepalen van je koers hierin.
    Lijkt mij trouwens ook niet fijn hoor de manier waarop je de viering nu beschrijft, maar dan is het vooral de manier waarop het gedaan wordt die niet fijn is.
     
  19. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Mijn zus snapt niet dat ik geen sint wil vieren met de hele familie.
    Wij hebben twee laatkomertjes. Ze zijn nu 3 en 4. De rest van de kinderen zijn 10 en ouder.
    Dus lootjes trekken.
    Dan zitten we met 14 personen.
    Dit is niet leuk voor onze jongens.

    Duurt te lang en voor mijn kinderen wil ik het magisch houden. Dat lukt niet met de rest erbij.

    Ik wil het vieren met mijn ouders en zijn ouders en dan klaar.
     
  20. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Tsjah als de meerderheid het wél leuk vind, dan is het toch niet perse een kwestie van dat er niet geluisterd word? Jij hebt er gewoon minder mee, prima. Je kunt er dan voor kiezen om te accepteren dat het niet helemaal gaat zoals jij wilt en mee vieren voor de gezelligheid, of kiezen om bijv om het jaar mee te doen. Ene jaar vieren met jouw familie op de manier die jij leuk, andere jaar met de schoonfamilie op de manier die zij leuk vinden.
     
    lidu1 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina