Mijn zoontje is bijna 5 maanden (wel 1 maand te vroeg geboren) en heeft vanaf dat hij 6 weken oud was problemen gehad met slapen en eten. In het begin sliep hij hazeslaapjes door oververmoeidheid (herkende niet zijn allereerste slaapsignalen). Na de bekende regelmaat en rust konden we hem wakker op bed liggen en viel hij zelf in slaap. Echter door het slechte drinken kwam hij door honger weer snel wakker. Hij heeft een aantal keer laten zien dat hij (als hij wat beter gedronken had) hij 1,5 tot 2,00 uur achter elkaar kon slapen. Was dan ook meteen een heel ander mannetje. Na bezoek aan ostheopaat, inbakeren, bezoeken aan dokter en veel overleg met wijkverpleegkundige zijn we uiteindelijk 2,5 week terug overgestapt op Pepti voeding voor KMA. Wat een verbetering! Hij drinkt zijn flessen allemaal leeg (scheelt per fles ca. 100 ml wat hij meer drinkt). Vaak komt hij zelfs al binnen 3 uur voor een voeding en drinkt hij zijn fles alsnog leeg. Heel blij dat dat nu goed gaat. Helaas heeft dit niet het gewenste effect gehad op zijn slaapjes overdag. Hij slaapt per keer vaak niet langer dan 30 minuten (max 45 min). Om te zorgen dat hij enigszins aan de slaap komt die hij nodig heeft, leg ik hem overdag ca. 5 x te slapen. 's avonds gaat eigenlijk heel goed. vanaf een uur of 7 slaapt hij door tot ongeveer half 11 (soms moeten we hem wakker maken). Hij drinkt dan meestal een fles leeg van 210+7. Vervolgens meld hij zich 's nachts om een uur of 4 nog een keer voor een voeding, waarvan hij 100ml tot 150ml drinkt. Soms komt ie nog een paar x voor een speentje of schone luier en meestal rond half 8 begint zijn dag. Nu is het voor hem beter om overdag minder vaak, maar langer achter elkaar te slapen, maar goed, buiten regelmaat en ritme zie ik niet in hoe ik dit voor elkaar kan krijgen. Maar op het kinderdagverblijf is het nog dramatischer. Hij gaat daar nu zo'n 4 weken heen. In het begin sliep hij daar nog redelijk. Meerdere slaapjes van 30 a 45 minuten en soms 1 x zelfs 1,5 uur of 2,00. Maar sinds vorige week slaapt hij slechter en slechter. Gister en vandaag het toppunt. tot nu to 2 slaapjes van 10 minuten en bij het wakker worden ook helemaal overstuur. Zodra ze hem dan bij zich nemen is het goed. Hij is erg gevoelig voor prikkels en daarom hanteren ze daar ook precies hetzelfde als hier: wakker-fles-op schoot spelen-in box-1e tekenen vermoeidheid op bed. Resultaat: ik kreeg gister een jongetje thuis die zwaar oververmoeid was, niet wilde slapen en ook vannacht een feestje bouwde. Dat beloofd nog wat voor vandaag. Zometeen heb ik een gesprek op het kdv om te kijken wat we hier nog aan kunnen doen. Ik zit met het handen in mijn haar en hoop dan ook op de gouden tip. We zijn al zo lang met hem aan het tobben dat we door de bomen het bos niet zien. Sorry voor het vreselijk lange verhaal, maar t van me af schrijven helpt ook al een beetje! Groetjes, Marielle
Ik zie even niet hoe vaak je zoontje naar het kdv gaat. Charlotte gaat 1 dag per week en was pas na 8-9 weken redelijk gewend om daar ook te slapen. Nu na 3 maanden gaat het pas echt goed met slapen, spelen vond ze vanaf minuut 1 helemaal geweldig. Ik denk toch dat je het wat meer de tijd moet geven, hoe moeilijk dat ook is...
Heeeel herkenbaar! Wij hadden precies hetzelfde probleem. Zo erg zelfs dat ons meisje misschien niet meer mocht komen, omdat ze niet wilde slapen en als gevolg daarvan ook erg lastig werd... Thuis hebben we heel erg veel geoefend met naar bed gaan. Bij haar hielp het als je haar op een bepaalde manier tegen haar billetjes klopte om in slaap te komen. Dit hebben we voorgedaan op het KDV. Ook hadden ze een rijdend bedje waar ze in mocht slapen en dan mocht ze op de groep slapen, dat ging iets beter. Denk zelf dat ze het allemaal een beetje eng vond. NAdat ze 5 weken niet geweest was (we hielden jaar thuis na de vakantie ivm de Mex grieo) ging het in een keer goed! Nog niet zoals thuis, maar ze sliep in ieder geval! En het ging steeds beter! Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar misschien kun je bijv precies uitleggen hoe je het thuis doet en dat ze dat op het KDV ook kunnen proberen?
Weet niet of het de gouden tip is maar onze zoon ( nu 14 maanden ) heeft ook echt maanden slaapproblemen gehad op het kdv, thuis ging redelijk maar daar was het drama... resultaat was thuis te merken... errug fijn!! Wij hebben nu voor het slapen een vast ritueel en een vaste slaapknuffel, deze knuffel is alleen voor in bed en zodra hij hem ziet weet hij dat hij moet slapen. deze Knuf gaat ook mee naar het kdv en zodra hij hem ziet begint ie al in z`n oogjes te wrijven.. Misschien heb je er iets aan.. en oja het duurde wel even voordat hij het doorhad hoor dus niet meteen opgeven... Groetjes...
Lieve Dames, Ontzettend bedankt voor jullie reacties. Alleen al de herkenning bij jullie is een geruststelling. Heb vanmiddag een fijn gesprek gehad op het kdv. We hebben afgesproken dat ik volgende week een x een ochtend meeloop en hem zelf daar op bed leg en eruit haal, om te kijken of hij dan wat meer op zijn gemak is. Als het werkt, dan proberen we dat stapje voor stapje af te bouwen. Werk momenteel op therapeutische basis en heb daarom ook gelegenheid om dit te proberen. @chantal74: hij gaat 2 dagen per week. ik snap ook dat het een hele verandering is voor zo'n kleintje en dat er tijd voor nodig is om daaraan te wennen, alleen het feit dat het nu met 4 weken alleen maar slechter gaat dan in het begin maakt me zo onzeker! @marjolein103: het inslapen gaat eigenlijk heel goed, ook op het kdv. Als hij bij de eerste vermoeidheidssignalen in bed wordt gelegd, valt hij zonder te huilen zelf in slaap. Probleem is echter dat hij dan na 10 of 20 of 30 minuten weer wakker schrikt. Als hij wakker wordt wil hij eruit en krijg je hem niet meer in slaap. Thuis ook niet trouwens, alleen slaapt hij dan iets langer achter elkaar. Op het kdv weten ze onze vaste rituelen en in het gesprek hebben we deze ook nog even doorgenomen om er zeker van te zijn dat we op 1 lijn zitten. @wapa:allereerst alsnog gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter! Goed idee dat van die knuffel die je dan alleen gebruikt bij het slapen gaan! Ga ik zeker proberen. Slaapt je zoontje inmiddels ook beter thuis? Meer reacties zijn natuurlijk van harte welkom, maar bovenstaande reacties ben ik al enorm blij mee!
wel herkenbaar hoor. op het KDV slaapt Jill ook heel anders, en heel wisselend. Thuis is het 1,5 uur smorgens en 1,5 smiddags maar daar is het elke keer weer anders. Het scheeld dat Jill maar 1 dag naar het kdv gaat dus maak me er niet zo druk om.
Herkenbaar, herkenbaar...Ik heb ook een zoontje dat op het kdv heeeeel slecht slaapt. Hij gaat sinds begin oktober 1 dag in de week (vanaf feb 2010 2 dagen). Thuis slaapt hij prima, soms wel 2 uur per keer. Maar op het kdv slaapt hij heeeeeel weinig. Vorige week was het zelfs zo erg, dat hij in totaal maar 1 uur heeft geslapen, en dan was hij al wakker vanaf kwart voor zes 's ochtends... Aan het eind van de dag was hij helemaal overprikkeld, en schrok van ieder geluidje. Echt, mijn hart brak finaal doormidden... Hij wordt daar gewoon veel sneller wakker van de geluiden om hem heen... Deze week heeft hij gelukkig veel beter geslapen, dwz in totaal ongeveer 2 uur. En hij is nu weggebracht door mijn vriend (ik begin vroeger met werk), zodat hij thuis nog even 1,5 uur kon slapen. Nu was hij dan wel moe, maar niet zo idioot moe dat hij helemaal van het pad was... Hoop echt zo hard dat het volgende week ook weer zo gaat (of misschien nog iets beter). Het is toch een kwestie van wennen denk ik. Maar ik kan me je gevoel helemaal voorstellen. Het is zo sneu als ze niet lekker kunnen slapen. Is toch een van de basisbehoeften toch?
nou zegggg!!hier precies hetzelfde probleem!!!!! maddox gaat sinds eenmaandje 2 dagen/week naar de creche en slaapt ontzettend slecht daar. thuis slaapt hij van 10 tot 11 en rond 12.00 gaat hij weer slapen tot 16.00 daar slaapt hij met wat geluk een uurtje hooguit 1,5. ik vind dat zoo vreselijk. als ik hem ophaal kan ik wel huilen zo moe dat hij eruit ziet. ik kwam keer op keer woedend thuis en als ik dan ff mn verhaal kwijt was bij mn vriend ging ik maddox lekker in abd stopppen en masseren knuffelen maja hij viel zowat tijdens de massage al in slaap. hij schrikt wakker van elk geluidje dus ja kanje voorstellen wat hij daar dan meemaakt.