consultatie buro

Discussion in 'Baby en dreumes' started by oma sam, Nov 5, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. oma sam

oma sam Lid

Nov 5, 2010
    5
    0
    0
    verzorgende ig op p.g afd dementerende ouderren
    noord holland
    hallo allemaal
    ik ben een trotse oma van 47 met een eerste kleinzoon van twee weken oud.
    ik heb zelf 4 zoons in de leeftijd van 19 tot 26 jaar.
    En omdat er in die 26 jaar heel wat veranderd is .zou ik graag van iemand willen horen hoe het tegenwoordig met het cosultatie buro gaat .
    is het normaal dat ze tegenwoordig al met twee weeken bij je thuis langs komen en je het hemd van het lijf vragen ?
    wie kan mij hier meer over vertellen.

gr oma sam

2. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

Jun 3, 2008
    3,425
    1
    0
    oma sam als eerste 'van harte gefeliciteerd met uw kleinkind'!
    leuk dat u op een forum als dit terecht komt voor dit soort vragen!

Het verschilt een beetje per regio
    Hier was het wel zo dat ze ongeveer 2 weken na de bevalling thuis langskwamen. Om te kijken hoe de thuissituatie is denk ik. Ook checken ze de kleine op dat moment (de standaard dingen die ze normaal ook op het buro doen).
    Ik denk dat ze het eerste bezoek thuis doen
    1) om de thuissituatie in te kunnen schatten
    2) omdat veel moeders nog niet zo mobiel zijn om naar het buro te gaan

Bij ons kwam er zelfs een vragenlijst aan te pas over drugs etc.:(
    Maar kan het niet echt herinneren als een soort vragenvuur.

wat ikzelf wel irritant vind is dat op het buro er telkens gevraagd wordt: 'en hoe vind je het moederschap' ? zelfs na 1.5jaar vragen ze dat nog...

3. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Gefeliciteerd Oma Sam!
    Ja, dat is normaal. Maar daar hoeft niet aan meegewerkt te worden als het niet gewenst is. Consultatiebureau heeft een adviserende rol, maar het is zeker niet verplicht.

4. oma sam

oma sam Lid

Nov 5, 2010
    5
    0
    0
    verzorgende ig op p.g afd dementerende ouderren
    noord holland
    wat fijn dat jullie zo snel reageren
    mijn zoon vertelde dat hij ook formulieren moest tekenen .
    zodat het buro geen toestemming aan de ouders hoefde te vragen om derde instanties inte lichten (bv jeugd zorg ) ,als het buro vond dat het niet goed ging met het kindje .

dat vond ik heel vreemd omdat onze sam het juist supper doet en hij heel liefde volle ouders heeft.

is dat ook standaard of moet ik me daar ongerust over maaken

5. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Dat herken ik niet. Zijn de ouders heel jong? Dat zou een reden kunnen zijn. Ze zijn trouwens ook niet verplicht om wat dan ook te tekenen he, maar dat is waarschijnlijk al gebeurd.

6. Beheer

Beheer Administrator
    Staff Member

Feb 11, 2005
    16,273
    2,975
    113
    Verplaatst naar Baby en Dreumes.

7. Tania

Tania Fanatiek lid

May 13, 2008
    1,240
    0
    0
    Hier komen ze ook standaard na twee weken langs voor een gesprekje. Ik vond het niet echt een vragenvuur, maar ja ze vragen natuurlijk wel bepaalde dingen.
    We kregen er ook een vragenlijst bij over drugs/drank/slaan enz. Maar die hebben we niet ingevuld, dat vond ik echt onzin.
    Al met al vond ik het wel een prettig gesprek en ik kon meteen nog wat dingetjes vragen, maar ze zijn sowieso heel aardig hier bij het consultatiebureau.

8. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,301
    2,570
    113
    hoi ik denk dat het om een lijst van het project van stevig ouderschap gaat.
    Wanneer je in een wat ingewikkelder situatie zit kun je extra begeleiding krijgen en dan moet je eerst een vragenlijst invullen.
    Ons werd dat ook aangeboden omdat ik een lichamelijke beperking heb en verleden van depressies heb.
    uiteindelijk is het in overleg met het cb niet opgestart omdat ik al goede ondersteuning had

9. adi

adi Niet meer actief

Ik weet niet hoeveel er verandert is in 26 jaar, maar uw zoon zal wel vaker met opgetrokken wenkbrauwen kijken naar de adviezen en vragen van het consultatiebureau.

Het tekenen van die formulieren herken ik niet. Wel het huisbezoek, en 2uur lang durende vragensessie.

Straks zullen ze adviezen krijgen over de voedingen, wijze en frequentie van slapen, oppakken enz. Meeste CB formuleren hun adviezen ook alsof ze de wet voorschrijven.
    - je 'mag' nu met dit beginnen;
    - hij 'moet' wel gaan doorslapen enz

Een tip: laat uw zoon en de moeder zelf bepalen hoe ze de opvoeding van hun zoon willen doen, en niet zoveel aantrekken van wat CB zegt.

En gefeliciteerd overigens! :)

10. MrsXL

MrsXL Fanatiek lid

Nov 19, 2009
    1,007
    0
    0
    Huismama.
    Die "vragenvuur" herken ik wel, de meest onzinnige vragen komen aan bod. Zo'n vragenlijst ken ik niet. Na 2 weken kwam er een arts van het consultatie bureau, die de vragen stelde en mijn zoontje onderzocht.

Ik zie het consultatie bureau ook echt als een adviserende rol, het draait daar om het gemiddelde kind.Maar het ene kindje is het andere niet.

Mijn zoon krijgt meer dan hij "mag" van het CB, maar dat is hij nu eenmaal nodig. Ik laat hem geen honger lijden.

Het CB geeft Rik zijn vaccinaties en controleert hem, maar voor de rest doe ik toch wat ik denk dat goed voor mijn zoontje is

11. cherie

cherie VIP lid

Oct 18, 2009
    5,757
    0
    36
    Wij moesten ook iets tekenen. maar dat heeft te maken dat hier alles bij elkaar gaat komen. ha en bureau staan dan oa met elkaar in contact. ook is de vraag toestemming dat ze het dossier met 4 jr naar het ggz mogen doen.

aan 1 kant klinkt het benauwend aan de andere kant doordat ze werkelijk met elkaar in verband staan dus ook de ha. heb je wel iets meer bescherming ipv het idee van 1 persoon.

vragenvuur.. weet niet . niet zo ervaren.
    ach tis het bureau. zijn wel meer dingen minder. niet alles aantrekken:D

12. Yukl

Yukl Niet meer actief

Wat cherie zegt (info doorspelen naar huisarts etc.). Ik kan me daar niet zo druk om maken, ik weet toch 100 procent zeker dat ze onze situatie niet als problematisch zullen bestempelen. Zoveel vertrouwen heb ik wel in mijn ouderschap ;)

Een vragenvuur heb ik overigens nooit gehad. Alleen het huisbezoek, maar dat stelde niet zoveel voor.

13. Djamila

Djamila Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,221
    3
    0
    Dat over info doorsturen naar jeugdzorg en al die instanties hebben ze hier ook gevraagd. Denk niet dat je je daar zorgen om moet maken.
    Hier kwamen ze ook na 2 weken al op huisbezoek en inmiddels zijn ze alweer 2x daarna gekomen omdat onze meid zoveel huilde.
    Ik ben blij dat er een consultatie bureau bestaat kan je toch lekker terrecht met al je vragen en zorgen.

14. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

Jan 17, 2010
    3,076
    0
    0
    Het formulier herken ik niet.
    Het consultatiebureau heb ik een keer gebeld over een voedingsvraag, dat advies was fijn.
    Ook word er door een arts gekeken. Bij mijn dochter is zo een hartruisje ontdekt. Ik ben er dus wel erg blij mee.

Verder stelt het bureau niet zoveel voor vind ik. Wegen, meten en prikjes. Ze komen hier volgende week langs, ach dat wordt vast erg gezellig. Kopje thee en kletsen over mijn dochter, niks mis mee. :p

Als u nog vragen heeft kunt u altijd even bellen met het bureau.
    Daar kunnen ze u precies vertellen hoe iets zit.
    En verder, nooit iets tekenen waar je niet achter staat!

15. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

van harte gefeliciteerd met de geboorte van uw kleinkind!!!

hier is het cb helemaal niet langs gekomen. en al helemaal niet voor een 2 uur durende vragensessie. alleen de v.k kwam langs voor de hielprik en even vragen of dat alles goed ging enz enz.

je mocht zelf ervoor kiezen of dat je iemand van het cb. om de zoveel tijd over de vloer wilde hebben met wie je dan het ouderschap kan bespreken. opzicht was dat wel fijn want (hoe raar dat ook zal klinken hihih) soms had zij echt hele goede tips. en het ging dan niet alleen om de verzorging van het kindje maar ook hoe de relatie tussen jou en je partner nu is en hoe je sociaal leven eruit ziet..kortom alles ter voorkoming van een eventuele depressie. dat was erg fijn. maar ik weet niet of alle cb's dat hebben.

16. mirell

mirell VIP lid

Jul 17, 2007
    15,021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    Oma Sam.
    ben zelf 35 en mijn man is 41 en bij ons kwam mevrouw zelfs vragen stellen over de financiele situatie:$
    ik heb haar aangekeken in het rond door mijn woonkamer gekeken
    en toen gevraagd.
    denkt u dat wij hier iets te kort komen?
    nee nee zei ze toen snel

het is voor hun normaal dat ze de situatie volgen
    en ja ze kwam met 2 weken al bij ons thuis
    ondertussen is mijn meisje 2 en nu weer een hele vragenlijst:(
    agh ze zullen wel nodig zijn.

maar aan de andere kant van uw vraag....
    je kan nu toch juist zien en volgen wat er allemaal gedaan en gevraagt word over je kleinkind
    neem aan dat ze je dat wel vertellen.
    of denk je dat ze overdrijven?

nou succes en geniet van je kleinkind

17. mirell

mirell VIP lid

Jul 17, 2007
    15,021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    sam heeft nu hele liefde volle ouders en we gaan er van uit dat ze dat ook blijven
    maar ook u leest kranten en kijkt tv?
    hoevaak gaat het niet mis met babys en kindjes
    ik denk dat alle mishandelde ondervoedde vermoorde kindjes niet in 1 klasje passen per jaar
    en daarom willen ze snel jeugdzorg kunnen inschakelen zo nodig

18. Storm

Storm Niet meer actief

Allereerst: van harte gefeliciteerd met je kleinzoon!

Hier geen vragenvuur gehad. wel een huisbezoek maar dat was ook rond de twee weken.
    Het eerste bezoek was met de hielprik toen mijn zoontje vijf dagen oud was. Die heeft toen het groeiboekje achtergelaten en een heel infopakket van ggd Groningen.
    De wijkverpleegkundige is hier ook geweest maar wij hebben geen vragenvuur gehad. Wel wat vragen en introductie van stevig ouderschap, (speciaal programma van JGZ) maar daar kwamen wij niet voor in aanmerking. Wij waren stevig genoeg volgens de lijst met vragen die daarvoor ingevuld kon worden.
    Heb meerdere keren bezoek gehad van het CB omdat ik helemaal niks kon na de bevalling en complicaties nadien. En mijn zoontje niet snel genoeg weer op gewicht zat volgens de kenners. Dus werd paar keer thuis gewogen.
    Maar hier een geweldig CB, lekker nuchter en met beide benen op de grond. Geen vreemde adviezen of rare opmerkingen.

19. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi Oma Sam,

niet elk consultatiebureau werkt hetzelfde. Hier kwam de wijverpleegkundige idd wel langs met twee weken, maar geen formulieren hoeven tekenen. In het kader van preventie kindermishandeling kan ik me echter voorstellen dat sommige CB's dat wel standaard doen.
    Als je je kindje gewoon liefdevol opvoed, hoef je verder nergens bang voor te zijn hoor: als er vermoedens zijn van mishandeling o.i.d. kan een CB dus zonder de ouders verder in te lichten jeugdzorg of de raad van kinderbescherming inlichten, maar die beide instanties moeten onderzoek doen alvorens zij actie mogen zetten op meldingen. Dus daar hoor je dan echt wel van, want ouders zelf worden natuurlijk ook gehoord ;)
    Dat CB's ouders niet altijd in willen lichten als ze jeugdzorg of RvK inschakelen, heeft alles te maken met situaties waarin ouders (vaders) geweld gebruiken als iemand hen aanspreekt over hun handelen, of als er een melding gedaan is.
    Ik werk zelf bij een hulpverleningsorganisatie en in ons protocol kindermishandeling staat dat we in principe ouders inlichten over een melding, maar dat in geval van risicovolle situaties, we die stap overslaan.
    Zodoende, hoop dat dat je wat gerust stelt?

20. fafje

fafje Niet meer actief

ik vond het vragenlijstje niet zo erg...zoals de medische geschiednis en wat er allemaal in de familie speelt(ziektes)....dat slaan ze op in een medisch dossier...zodat mocht er iets met je kindje zijn...dan kunnen ze gelijk zien of het in de familie voorkomt..of zullen ze eerst die dingen nagaan...

ik zeg op alles ja is goed en doe ik...en voor de rest bekijk ik alles vanuit mijn gevoel en hou hun adviezen gewoon in mn achterhoofd...eventuele vragen stel ik daar, maar vraag het ook vaak nog aan anderen...

Share This Page