Hoi meiden! Ik wil er niet teveel op ingaan... als je teveel op negatieve dingen focust worden ze groter. Maar ik heb een beetje moeite de kerstsfeer te vinden. Mijn (schoon- &)ouders zijn dit jaar niet echt leuk... zeg maar ronduit egocentrisch en vervelend. Ik wil graag alsnog een mooie kerst maken, lekker eten koken, mooi versieren en het ook een beetje "voelen". De versiering hangt al, morgen gaan we kerstcadeau's inslaan, maar het Kerstgevoel wordt eigenlijk steeds meer Kerstirritatie. Mensen willen geen moeite voor elkaar doen, willen geen kado's kopen (terwijl ze wel krijgen), lopen te mutsen over elkaar (willen niet bij elkaar aan tafel), zien Kerst puur als een kadofestijn waarbij het er vooral om gaat dat ze zo veel mogelijk krijgen terwijl ze zelf zo min mogelijk uitgeven.... grrrr.... er kan helemaal niks. Elk idee wordt afgeschoten, elk gevoel dat ik had om iets extra's te doen voor mensen moet inmiddels uit mijn kleine teen komen. Hoe hou je in vredesnaam de Kerstspirit als je de mensen waarmee je het viert inmiddels het liefst over een grindtegel zou willen trekken? Iemand tips of mss lotgenoten?
Het klinkt misschien makkelijk gezegd, maar probeer al die circus eromheen los te laten en zoek die sfeer in kleine dingen. Wij hebben gisteravond echt enorm genoten met ons gezinnetje, en voor het eerst sinds mijn kindertijd heb ik de 'echte' kerstsfeer gevoeld. We hebben met zn 5-en onze boom versierd, en leuke liedjes geluisterd en gezongen. Ik heb bi de blokker een hoop stoffen boomversieringen gehaald voor 0,30 p.s. en de kinderen hebben de ondersteende gedeelte van de boom versierd. Ze genoten echt, en ik kreeg gewoon tranen in mijn ogen. Vervolgens hebben ze hun knuffels onder de boom gelegd om te slapen en stonden ze op een rij naar te kijken. Ik kan me geen beter kerstgevoel voorstellen. Al die kadoos en dure etentjes kunnen me gestolen worden, daar gaat het helemaal niet om!
Lekker met je kindje een levende kerststal opzoeken en van de beestjes genieten. Thuis kerstliedjes draaien en lekker met je kindje op dansen en meezingen. Probeer maar te genieten van en op te gaan in het moment en niet te veel vooruit of om je heen kijken. Blijven hopen dat anderen de kerstgedachte ook nog een keer vangen.
Ik zou ook proberen de leuke dingen te doen. En de geforceerde dingen lekker te laten. Gedoe om cadeautjes, dan alleen met het gezin. Gedoe om eten, dan lekker met elkaar. Etc. Het moet toch een leuke tijd zijn, geen familiegevecht
Laat ze gaan for the time being, zonde van je tijd om je daar druk over te maken. Zet Skyradio op, volgens mij draait die alweer de hele dag kerstliedjes, lekker klef Sleep Fay mee naar het tuincentrum en zoek daar haar allereigenste kerstbal uit, vanaf nu wordt dat elk jaar een traditie; samen hangen jullie haar kerstbal in de boom, zij zoekt het plekje uit. Bak lekkere kerstkoekjes (bij de Intratuin hebben ze hele leuke uitsteekvormpjes in de vorm van engeltjes en kerstboompjes enzo), zoek leuke kleren voor jullie uit die je aantrekt met de feestdagen. Verwen jullie op kerstavond met lekkere hapjes, maak het speciaal door een drankje met bubbels te maken, kan met en zonder alcohol. Klein vruchtje onderin een champagneglas, bubbels er bij in en klaar... eventueel strikje om het glas en genieten maar! Steek eens wat vaker kaarsjes aan, verheug je alvast op de feel good programma's als All You Need Is Love op kerstavond (ik kan niet wachten ). Mijn ouders werken ook niet mee dit jaar. We zijn uitgenodigd om daar te gaan gourmetten, maar hebben afgeslagen. We hebben gezegd dat we geen gesleep willen met dochter, ze slaapt niet goed ergens anders en ik wil geen huilpartijen omdat ze zo moe is, maar niet kan slapen. In plaats daarvan wilden we hier thuis graag iets organiseren om toch bij elkaar te zijn met de familie. Familie vindt het geweldig, alle begrip ook. We gaan met z'n allen brunchen en maken ieders een of twee gerechtjes. Mijn ouders houden de poot stijf en hebben 's middags opeens een verjaardag. Tja, zelf weten dan. Ik had ze er het liefste bij gehad, maar het is graag of helemaal niet. Desondanks kan ik niet wachten tot het zover is. Bij binnenkomst krijgt iedereen alcoholvrije bubbels in een leuk versierd champagneglas, we gaan daarna lekker met z'n allen koken, eten en genieten, kaarsjes, kerstmuziek, gezelligheid. Als surprisetoetje serveren man en ik een grote soesjestoren met sterretjes. Ik weet zo ontzettend zeker dat mijn ouders enorme spijt gaan krijgen van die kaas-worst-augurken-verjaardag als ze de foto's zien en verhalen horen
Het eerste wat in mij opkomt is zorgen dat die grindtegel voor de deur gaat staan. Of zonder gezeur kerst vieren of niet (voor die zeurende mensen dan). Als ze zeuren zeggen dat je ze er niet bij wil hebben als ze alleen maar kunnen klagen. JIJ wil een leuke kerst en niet iemand anders. Geniet lekker van je gezin en de rest? Laat dit maar gezellig tegen elkaar klagen...
Wat wij al een week doen is lekker met z'n 3tje/2tjes elke avond bij het eten kaarsjes op tafel, lichten uit kerst radio op de achtergrond aan. Ik houd van kerst mijn vriend is nog erger dus wij vinden het heerlijk zo. Mijn zoontje vindt het geweldig met de kaarsjes aan te eten. Zo komen wij in sfeer voor de kerst.
hier idem, met kerst en oud allerlei verplichtingen Bweuh. Laat het niet aan mijn hart komen: zoontje heeft de kerstboom versiert en speelt met zijn kinderkerststal, elke dag mag hij de lichtjes aandoen en daar is hij zo trots op. En de week tussen kerst en nieuw gaan we met het gezinnetje uitstapjes doen (bos, park, zee, ...) Daarmee overleef ik die verplichingen wel. Dus gewoon over je heen laten gaan en genieten van de andere dagen.
Zo te lezen ben jij de enige die er moeite voor doet en wordt alles afgebrand. Ik vind het knap dat je doorzet en er wat van probeert te maken, want ik zou namelijk allang gezegd hebben dat ze allemaal thuis mogen blijven!
als ze vervelend zijn stuur ze weg....wees gastvrij maar tot op zekere hoogte als iemand perse de boel wil verstieren... zet je gezinnetje op nr 1 wie daarbij wil is welkom anders zoeken ze het maar uit...zo doe ik het...en als ik ergens anders ben waar de sfeer ziekelijk strontvervelend is stap ik zelf op... verder gezellige kerstmuziek ga je vanzelf mee nurieen... bij mij helpen de scrooge films elk jaar weer om me in de kerstmood te krijgen...kan je die niet gezellig samen kijken, en wie de schoen past....gheghe