Zomervakantie Noorwegen op eigen gelegenheid

Discussion in 'Vakantie en vrije tijd' started by Mamafiets, Oct 27, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,468
    30,887
    113
    Female
    Ik had een mooie camping in de Ardennen gevonden. Maar nu vinden de mannen hier dat meer iets voor de meivakantie :rolleyes:

Ok, waar willen jullie dan heen?
    Noorwegen.

Ok... ik zoeken. En dan kom ik vooral rondreizen tegen. Alleen... dat is niet perse ons ding. Helemaal niet met een gezinslid dat op iedere nieuwe plek meerdere dagen wentijd nodig heeft.
    En elke dag iets ondernemen zit er ook niet in.

We willen dus 3 weken op 1 plek blijven. En van daaruit mooie plaatsten bezoeken, wandelen, sportieve activiteiten, etc.

Maar wat is dan de ultieme plek?
    Is kamperen met een tent te doen? Of is een huisje/chalet/blokhut/... een beter idee?

We reizen met de auto. Welke route? Hoe regel je de overtocht?

Durft deze zonaanbidder het aan? (Denk terug aan mijn klaagzang over regen afgelopen zomer :roflmao::roflmao: Maar weet ook dat ik bij een reis naar het Noorden mij beter voorbereid op regen en kou)

2. tuc

tuc Niet meer actief

Het lastige is dat de afstanden en reistijden lang zijn in Noorwegen. Dus als je op 1 plek blijft zie je denk ik heel weinig.
    Wij hebben een rondreis door Scandinavië gemaakt waar we een week in Noorwegen waren op 2 plaatsen en dan is het al enorm veel rijden.
    Het is niet zoals de Ardennen waar je tientallen uitstapjes hebt op een half uur rijden.

Linda86 likes this.
  3. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

Sep 10, 2015
    1,807
    1,626
    113
    Ben het wel met @tuc eens. Noorwegen is echt veel meer geschikt voor rondreizen. Ok, achter elke bocht schuilt weer een nieuw schilderij. Maar tussen "attracties/bezienswaardigheden" zitten best wel afstanden. En je reist traag in Noorwegen. Als je voornamelijk wil wandelen dan kun je wel langer op een locatie blijven en dan vandaar uit wandelen. Dan zit je niet de hele tijd in de auto om naar een bezienswaardigheid te gaan. Daarom leent Noorwegen zich ook zo goed voor rondreizen. Je vertrekt 's morgens rijd langs je uitje en strijkt op een andere plek weer neer. Doet de dag erna een wandeling in de buurt en gaat vervolgens weer verder.

Als je veel wil wandelen vanuit 1 of een paar locaties zou ik de ferry naar Bergen nemen. En dan daar een camping zoeken bij het Folgefonna nationalpark. Als je van een avontuurlijke wandeling houdt moet je ook zeker naar de Buerbreen gletcher klimmen vanuit Odda. Is wel een fysieke wandeling. Een groot gedeelte van de route moet je je letterlijk met touwen omhoog de rotsen op trekken.

Kamperen is prima geregeld. Ben zelf nooit in de zomervakantie geweest. Dus de drukte weet ik dan niet. Maar in de periodes dat wij er waren was er altijd wel plek. En als het bar weer was, was er ook altijd wel een stuga voor 1 of 2 nachten te krijgen. Dan deden we dat ipv de tent opzetten.

Weer kan je mazzel mee hebben of niet. We hebben veel regen gehad met kou. Maar we hebben ook een week of twee in het noorden (boven de poolcirkel) vertoefd met 26 graden in juni.

Mamafiets, tuc and Linda86 like this.
  4. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik vind Noorwegen ook wel bij uitstek een land waar je een rondreis zou doen. Het reizen gaat daar echt veel minder snel dan bij ons. Maar het is er wel echt prachtig en zeker een aanrader wat mij betreft. Qua regio vind ik de westkust mooier dan het oosten. Naar het midden en noorden zouden wij ook nog graag een keer willen, maar daar heb ik dus nog geen ervaring mee. Kamperen met een tent heb ik ook geen ervaring mee, maar zou ik zelf toch niet snel aandurven in Noorwegen. Wij zijn er meerdere keren geweest en alle keren ook best wel wat regen gehad. Ik zou dus zelf liever in een (particulier) vakantiehuisje gaan zitten.
    En verder zou ik zeker met de boot gaan, kan op verschillende manieren, zelf ervaring met Kiel-Göteborg en met Frederikshavn-Oslo en dat was allebei prima. De kinderen vonden het een hele beleving.

tuc likes this.
  5. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,175
    4,488
    113
    Ik moest hieraan denken:
    https://nordicwoods.org/Noorwegen/
    Misschien is dat iets voor jullie.

Verder is noorwegen idd wel een land om doorheen te reizen. Zeker als je iets wilt zien. Je zit vaak lang in de auto over kleine afstanden. Het weer kan wisselvallig zijn. Als kind ging ik met mn ouders altijd naar het noorden. We sliepen altijd in huisjes, of appartementen. We deden ook altijd rondreizen via bureau scanbrit etc. Want kamperen in de kou of regen zagen ze nooit zo zitten.
    Je zou ook 2 plaatsen kunnen kiezen, ergens in het zuiden, en ergens richting bergen ofzo in de fjorden?

overtochten kun je zelf boeken. Je kunt hierin vanalles kiezen. Mijn ouders gaan tegenwoordig van noord denemarken naar zuid noordwegen. Dat zijn de kortste overvaarten. Je kunt ook rijden, via de bruggen,van denemarken en zweden. De optie waarin je het minste hoeft te rijden is om naar kiel te rijden, en dan de boot naar oslo te nemen.

6. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,782
    7,369
    113
    Wij zijn vorig jaar geweest, en hebben toen 2 keer een huisje geboekt. 1 in het midden (wel zuidelijke) en 1 bij Stavanger. We vonden het land prachtig, maar wij vinden 1 week te lang op 1 plek (ongeacht het land) dus willen graag terug met de camper die we nu hebben.
    Maar ik moet wel zeggen dat we in 1 week wel veel konden zien, ondanks de afstanden. We reden soms wel 1,5 uur naar iets toe en dan eind van de dag terug.
    Huisje boekte ik via natuurhuisje.nl en airbnb.
    Boot gewoon ook zo zelf geregeld
    Beetje handige tijden uitgezocht en we hebben geen reisbureau ofzo nodig gegad. Google is gewillig m.b.t. bezienswaardigheden ;)

7. Momisake

Momisake Fanatiek lid

Jul 27, 2010
    1,641
    173
    63
    Female
    Wij zijn deze zomer 3 weken wezen rondtrekken door Noorwegen met onze eigen tent. Ik zou zeker niet 3 weken op 1 plek willen blijven. Je rijdt gemiddeld 70 op de wegen dus je bent best lang onderweg steeds en er is zoooo ontzettend veel moois te zien. Ik zou zeker een aantal keer ergens anders heen rijden. De hutjes die wij op de campings hebben gezien, zien er allemaal goed uit. Zelf geen gebruik van gemaakt dan.

Attached Files:

8. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Is een camper een optie? Dan kan degene die altijd moet wennen elke nacht in hetzelfde bed slapen, maar kun je toch een rondreis maken.

Jessi79 likes this.
  9. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

Jan 16, 2022
    2,892
    4,164
    113
    Female
    3 weken is wel pittig als je er nog heen moet. Het is jammer dat die boot vanuit Eemshaven failliet is maar dan zou ik vanuit Denemarken gaan. Kiel kan ook maar vonden wij in 2018 te duur.

Voor wandelingen kun je prima op 1 plek zitten maar het is niet zo vol met activiteiten als een Frankrijk of Oostenrijk. Je hebt niet echt EN leuke wandelingen EN nog iets als kajakken EN een rodelbaan EN een leuk stadje of wat in de buurt zeg maar.

Zelf vind ik de westkust en het noorden het mooist. Voor wat langer op 1 plek zou ik misschien Dovrefjell kiezen, maar dat is qua kamperen wel koud, daar hadden wij een huisje op de camping wegens temperaturen in de nacht richting vriespunt (augustus). Je kan daar wandelen, op zoek naar elanden en muskusossen.

Regio Stavanger is zuidelijker en heeft veel bekende plekken (oa preikestolen) maar is daardoor ook toeristischer. Kun je ook eventueel nog een dagtrip naar kristiansand doen met de trein. Vanuit Stavanger kun je nog eens naar het strand of juist wat hogerop.

Rondom Hamar en Oslo zou ik overslaan als je ergens een langere tijd wil zitten.

Zouden eventueel 2 plaatsen in 3 weken nog een optie zijn?

Mamafiets likes this.
  10. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Heel eerlijk klinkt Noorwegen niet als een bestemming voor jullie. De kinderen zullen ook geen vriendjes op een camping hebben die een week zullen blijven.

Is Denemarken een optie? Vanuit Zuid-Jutland of Funen kun je veel uitstapjes maken, ook naar Legoland en Ribe. Of Zweden?

tuc likes this.
  11. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,258
    11,864
    113
    Eens. Of Schotland. Daar is veel meer te zien en te doen wat bereisbaar is binnen redelijke tijd als je op 1 plek blijft.

Mamafiets and Jessi79 like this.
  12. siets

siets Fanatiek lid

Sep 14, 2009
    1,235
    1,687
    113
    Leiden
    Wel eens met veel van bovenstaande, maar plekjes met veel activiteiten zijn er wel hoor! 6 jaar geleden zijn wij hier geweest: https://www.rondetunet.no/en
    We zaten hier een week en hadden op de heen en terugreis nog 2-3 andere huisjes geboekt voor steeds een paar nachten.

Het Rondane National Park is prachtig om te wandelen en vlak achter de camping ligt een mooie waterval. We hebben in de buurt van de camping een keer paard gereden, gemountainbiked, gekanoed, er was een overdekt zwembad op rijafstand. Er werden toen vanaf de camping ook georganiseerde trips en activiteiten (ik geloof houthakken, vuurtje maken, kanoën, vissen etc.) georganiseerd, maar daar waren onze kinderen te jong voor.

13. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

Jan 16, 2022
    2,892
    4,164
    113
    Female
    Denemarken vind ik qua omgeving/natuur wel echt een domper als je eerst naar Noorwegen kijkt. Dan zou Zweden eerder een optie zijn maar heb je een beetje hetzelfde probleem als met Noorwegen qua afstanden.

14. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,468
    30,887
    113
    Female
    Hij moet ook wennen aan de omgeving. Meerdere campings in 1 vakantie is ook geen groot succes.

Ik zat al te denken nav andere reacties om deze te parkeren tot "later als we een camper hebben"

tuc likes this.
  15. tuc

tuc Niet meer actief

In Denemarken heb je uiteraard niet de natuur van Noorwegen, maar het is wel een ontzettend fijn land om op vakantie te gaan. De stranden zijn er mooi en fijn. Nooit mega druk. En er zijn veel leuke uitstapjes te doen.

Zoe123 and Syane like this.
  16. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,468
    30,887
    113
    Female
    Ja. Staat ook nog op het lijstje voor "ooit een keer"

Gisteren werd hier zuid Engeland geopperd. Kwa weer wel aantrekkelijker denk ik.

Syane likes this.
  17. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,468
    30,887
    113
    Female
    Aan iedereen die gereageerd heeft. Bedankt :)

We gaan dit "later" nog eens onderzoeken. Mss wordt jongste wel makkelijker met reizen/wennen. Of anders later als we oud en grijs met ons tweetjes met de camper op pad gaan :)

Gelukkig zijn er nog vele mogelijkheden in Europa.
    Of het wordt gewoon weer Texel.

Fruity90 likes this.
  18. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,258
    11,864
    113
    Ik opperde Schotland omdat dat qua natuur een beetje op Noorwegen lijkt. Het is er ook niet super druk en de bevolking is erg aardig en hulpvaardig. En dus te bereizen.

Zuid-Engeland is ook erg mooi. Heel anders natuurlijk. Maar ook leuk. Wel iets drukker is mijn ervaring maar ook goed te bereizen qua afstanden.

Fruity90 likes this.
  19. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,468
    30,887
    113
    Female
    Schotland is mijn man ooit geweest. Lijkt mij ook geweldig mooi.

Syane likes this.
  20. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,102
    12,082
    113
    Zuid Engeland staat ook hoog op mijn lijstje en ik denk dat je daar wel aardig veel activiteiten kunt doen. Wellicht de moeite waard om eens te onderzoeken om bijv naar Cornwall te gaan en of je daar vanaf 1 plaats wel veel kunt bezoeken.

Mamafiets likes this.

Share This Page