Ik heb vandaag de "diagnose" PDS gekregen. Prikkelbaar darm syndroom. Zijn er hier mensen met dezelfde "problemen"? Wat zijn jullie tips? Wat eten jullie veel, weinig, wanneer heb je het meeste last en wanneer bijna niet? Ben erg nieuwsgierig hoe anderen hier mee omgaan..
Ik heb ook deze diagnose gekregen, tot ik er van het voorjaar achter ben gekomen dat mijn klachten als sneeuw voor de zon verdwijnen door glutenvrij te gaan eten! Ook teveel lactose en glucose-fructosestroop geven klachten. Ik zou dus eens bij gaan houden wat je precies eet en wanneer je klachten hebt (of juist helemaal niet). Kijken of je een patroon kan ontdekken.
PDS is een lastig label. Het zegt eigenlijk dat al het andere uitgesloten is, en de klachten blijven. Dan wordt het label PDS er aan geplakt. Dat betekent dat de symptomen heel verschillend zijn, maar ook de zaken die kunnen helpen. De een zweert bij meer vezels, bij de ander prikkelt het juist te veel. De een heeft baad bij een speciaal strikt dieet, terwijl het bij de ander voornamelijk stress gerelateerd is. Het is echt puzzelen wat voor jou het beste werkt. Bij mij hielp het om alle koolzuurhoudende dranken te laten staan, net als koolsoorten die veel gas veroorzaken. Verder voldoende blijven bewegen (helpt de darmen), genoeg slapen, en zo min mogelijk stress. Of te wel: zo gezond mogelijk leven Vet eten, chocolade, of te veel eten zorgt voor last. Dat zijn dingen die goed te vermijden zijn. Jaren geleden had ik er veel last van, maar nu gaat het al een hele tijd prima. Het kan dus zomaar zijn dat je door je leven meer of minder last hebt van de klachten. Beterschap!
Een vriendin van mij heeft dat ook. Ze zweert bij die alu livera drankjes (geen idee hoe je het schrijft). Dat helpt bij haar heel goed.
Bij mij was de oplossing suikerarm eten. Weg opgeblazen buik en weg klachten. Koolzuur laat ik ook staan.
heb het ook, wat ik ook doe, niets helpt wat dieet betreft. stress zorgt voor pijnlijke buik door verkramping, dat moet ik dus zo veel mogelijk vermijden. daarnaast kamp ik vooral met veel verstoppingen en heel soms darmkolieken die echt niet leuk zijn. ik merk wel dat die probiotische flesjes zoals yakult en de goedkopere versies helpen.
Mijn vriend heeft het, hij is lid geworden van de belangenvereniging. Zij hebben veel info: Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging (PDSB) Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging
Ja, en koolhydraatarm/beperkt eten is DE oplossing. In t begin heel ingewikkeld, daarna heel makkelijk en k voelde me 100 x beter. En zwamger zijn, heb nu nauwelijks last en kan nu ook brood etc eten!! Benbenieuwd hoe t na de bevalling is... Aardappelen kan ook, maar vers. Dus geen zakken vd aviko etc. Lekker uit de oven of zelf partjes maken gaatwel goed. Verder eet ik toch wel vrij gezond, maar snoep, taaty, chocola en frisdrank zijn gewoon slecht voor mn buik. Maarja soms te lekker
Ik ga, voor andere redenen dan darmklachten, het 50 dagen stappenplan volgen van the green happiness. Dit programma schijnt dus ook geweldig te zijn voor mensen met darmklachten. Basis is vega(n) zonder geraffineerde suikers, lactose vrij enz. Boek moet ik nog binnenkrijgen maar de recepten die ik al gezien heb moeten makkelijk te maken zijn en schijnen overheerlijk te smaken. Nope, geen aandelen
Vriendin van mij heeft er jaren last van gehad, vrij ernstig ook, maar eet nu erg gezond, veel groente /fruit, geen pakjes/zakjes etc en heeft sindsdien weinig tot geen last meer
Hier ook pds. Bij mij gaat het beter als ik (tarwe) gluten vrij eet, lactose vrij/arm, weinig geraffineerde suikers en geen koolzuur. Ook varkens vlees kan ik niet goed tegen. Maar ik reageer ook heel erg op stress en dat is soms lastig te vermijden. Hier gaat het ook veel beter als ik zwanger ben. Normaal kan ik echt niet tegen melk, gelijk buikpijn en uitslag. Maar nu drink ik zo 2 a 3 bekers melk op een dag zonder dat ik daar last van heb. Dat was met mijn vorige zwangerschappen ook zo. Maar na de bevalling kwam het gewoon weer terug helaas.
Ik gebruik geen melkproducten en vermijd koolzuur zoveel mogelijk en dan is het goed te doen voor mij. Maar zoals eerder gezegd je moet gewoon even goed kijken op welke producten jouw lijf reageert
Hele goede tip. Hier ook pds, weet ik sinds ik 20 ben. Via dat dieet heb ik ontdekt dat glutenvrij, koolhydraat/suikerarm goed helpt. En veel vezels eten. Ik slik ze zelfs iedere dag bij. En nu ik zwanger ben heb ik gelukkig minder last, net als de vorige zwangerschap. Dat is fijn, want ik eet nu iets meer koolhydraten dan normaal.
Ik ben vanochtend naar de huisarts geweest met maag, darm en rugklachten en hij kwam ook bij pds uit, vandaar dat ik op dit topic stuit . Ik heb ook veel last van rugpijn erbij en het is nog even uitzoeken of dat wel echt door de pds komt maar dat gevoel heb ik zelf wel. Deze maand vooral veel last en ik weet wel wat de boosdoener is, veel snoep enzo . Ik denk dat vegan eten heel goed is, maar vind ik wel lastig. Vegetarisch lukt wel, maar ik vind helemaal vegan lastig. Mijn nicht eet wel zo met haar gezin (op eieren na) dus ik heb op zich wel wat inspiratie . Maar eerst maar weer even het snoep laten staan , op de oliebollen met oud en nieuw na Deze taart is gezond en erg lekker! En geheel plantaardig. De suiker heb ik vervangen door de helft van het aantal grammen aan honing. Miss Puur Zoete en gezonde worteltaart - Miss Puur
Laat je doorsturen naar een dietiste.. Ik kreeg deze diagnose en het probleem begon al met dat mijn huisarts aan mij vroeg.. Eet jij wel normaal.. Waarop ik heel sporadisch JA heb geantwoord.. Daarop kreeg ik de PDS diagnose.. Het probleem was alleen, ik wist om te beginnen niet wat normaal eten in houdt...; balans, structuur en regelmaat, eten rond dezelfde tijden elke dag en niet teveel hetzelfde eten maar er wat varieteit erin te stoppen.. Met de PDS diagnose werd de varieteit minder en de structuur en balans viel helemaal weg.. Ik at zetmeel met mayo en daar hield het een beetje op.. De symptomen werden van kwaad naar erger en ik begon enorm veel flauw te vallen en te hyperventileren wat bij mijn huidige huisarts nog steeds als hyperventilatie wordt afgewimpeld door ptsd.. Maargoed.. Door met een dietiste te praten kreeg ik veel meer idee waar ik de fout in ging.. Ik ben al een problematische eter en door mij een lijstje te geven en te zeggen nu kan je dit dat and the other niet meer eten verergerde het probleem en de klachten alleen maar.. Bij de dietist kwam ik achter dat ik 0 balans had, 0 structuur enz.. Sinds dien kan ik gewoon weer pittig eten, tegen een big mac enz enz.. Ik moet er alleen opletten dat er genoeg balans in zit met mijn vetten en mijn vezels.. en zelfs dat moet gebalanceerd worden.. Ik krijg net zo goed buikpijn of gevoelige darmen van een tarwe boterham in plaats van een witte met bijv. witte bonen in tomaten saus.. nog meer vezel.. Ik denk dus tot op de dag van vandaag dat de initiele diagnose van PBS bij mij gewoon miscomminucatie en ik heb me sindsdien verdiept in voeding e.d. en ik denk dat over het algemeen veel te weinig mensen deze cruciale punten voorbij gaan en van zichzelf niet kunnen zeggen of ze goed genoeg eten of normaal eten of niet.. Want wat is normaal...? Uit eigen ervaring zou ik ook niemand aanraden om zomaar redelijk wat voedings producten eruit te gaan halen zonder begeleiding van iemand die veel over voeding weet zodat je de juiste voedingstoffen kan veranderen.. Bij mij zag de dietist ook gelijk dat ik veel te weinig voedings soorten at en veel te veel fruitsap dronk.. Door vanuit daar te werken begon ik normaler te eten, ik kreeg gewoon een schema mee met een idee wat ik wanneer kon eten maar mocht zelf nog altijd kiezen wat het beleg of de inhoud was. Ik kreeg limieten voor o.a. melk 500 mls per dag, fruitsap 6 glazen inplaats van 3 liter enz enz..
Hier ook, en het is best breed. Want kunnen ze er geen naam aan geven, dan plakken ze dit label erop. Al eens bij een osteopaat geweest?