carriere kunnen maken, is dit redelijk/normaal?

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 6 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

#1 tuc, 6 dec 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 dec 2016
    Oke ben op zoek naar jullie ongezouten meningen over deze kwestie:

Mijn man werkt officieel 40 uur per week. Even objectief gezien betekend het dat wanneer hij om 8 uur begint, om 16.30 zijn werkdag is afgelopen.
    Nu begrijp ik dat het niet in elk bedrijf gewaardeerd wordt als je je zo strikt aan die tijd houdt en dat moet je misschien zelf ook niet willen.

Maar hij zorgt dus dat hij elke dag om 8 uur daar is. Op ma,do en vr gaat hij sowieso nooit om 16.30 weg, kan 17.00 uur zijn, maar vaak ook 17.30 of 18.00 uur.
    Nu sporten onze kinderen, 1 op di en 1 op wo. Zij moeten daar beiden om 18.00 uur zijn. Op di werk ik zelf (hier thuis) tot 18 uur dus dan moet ik op mijn man terugvallen. Op woensdag niet, maar het is complete onhandig (door de locatie) om mijn zoontje dan mee te slepen naar de sport van zijn zus. Dus simpel gezegd verwacht ik dat mijn man beiden dagen om 16.30 weg gaat om hier om 17.30 te kunnen zijn.

Volgens hem kan hij promotie maken en een carriere opbouwen daar dus vergeten om deze reden. Niet omdat er te weinig mensen dan zijn oid. Maar om het simpele feit dat alle managers pas rond 9en binnenkomen, en er dus tot 18.00 uur oid zijn. Als zij zien dat je 2 dagen vroeg (wat ik dus zie als gewoon op de normale tijd) weggaat dan kost dat je carriere. Zij zien niet dat je er dan al een uur voor hen bent, dat "telt" niet mee.

Het is overigens geen kwestie van zijn werk niet goed doen of niet afkrijgen, daar is geen sprake van, in tegendeel.

Laat ik heel netjes zeggen;) dat ik dit belachelijk vind. Wat vinden jullie?

Edit: even voor de duidelijkheid, het gaat dus niet om over moeten werken, dat doet hij standaard 3 dagen per week. Maar het bedrijf verwacht dat dus 4 a 5 dagen per week. Dat je dus maar 1 of geen enkele dag op een normale tijd weg kan.

2. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Het ligt denk ik wel aan de functie. Bij mijn werkgever wordt er vanaf een bepaalde schaal verwacht dat je regelmatig over werkt /avonden werkt. Dit wordt ook niet gecompenseerd, maar hoort bij de functie.

3. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Deze is inderdaad bijzonder. Ik denk dat ik het met je eens ben en zijn 'visie' een tikje apart vind. Want wat jij zegt; als er is vastgesteld dat zijn werkdag van X tot X is, dan is alles erbuiten al extra. Of dat tot 16.45 is of 18.00.

4. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Mijn ongezouten mening: je man heeft gelijk. Degene die altijd stipt op tijd weggaan zijn over het algemeen niet de mensen die snel promotie maken.

5. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Oh en eigenlijk vind ik de sporttijden van de kinderen nogal belachelijk, maar dat ligt misschien meer aan mij :) denk dat veel gezinnen moeite hebben met dergelijke tijden

6. tuc

tuc Niet meer actief

oke, maar geldt dat dus voor elke dag stipt op tijd of 4 keer per week of maakt dat niet uit.

Hij werkt dus standaard 3 dagen per week een half uur tot 1,5 uur over. Het gaat om 2 dagen in de week.

7. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Kan hij niet later beginnen? Promotie maken is vaak ook gewoon in het zicht staan en herken het wel dat dat om 16:30 vertrekken als niet flexibel wordt gezien. Je kan beter laat beginnen en laat doorwerken dan vroeg beginnen en vroeg weg.

Of het belachelijk is of niet, zo werkt het wel vaak. (Vind het trouwens ook wel een beetje belachelijk, maar het is ook niet anders zeg maar en ik ben het gewend) Als je man graag promotie wil maken maar minder overuren dan moet hij later beginnen maar dat kan gezien jullie thuis situatie niet.

Het is kiezen of delen.. kan hij niet een van de twee dagen om 18 uur thuis zijn en de andere later? Dat wordt, is mijn ervaring, vaak wel als prima geaccepteerd en staat dan een promotie niet in de weg.

In mijn ervaring zijn de ma, di en do de belangrijkste dagen om in het zicht te staan, dus ik zou kijken of je man op woensdag optijd thuis kan zijn en jij op dinsdag. Of je man moet gewoon ff accepteren dat promotie nu even er niet in zit. Misschien valt het dan wel mee :)

Mijn ervaring is trouwens ook, als de promotie eenmaal binnen is dat je weer makkelijker vroeg weg kan ;)

Vervelend, ik snap je man wel en ben het wel met hem eens maar ik snap net zo goed dat hij er ook voor z'n gezin moet zijn!

8. tuc

tuc Niet meer actief

nee het gaat hem (en mij) niet over de overuren...kijk mijn werk zou het niet zijn, maar als hij dat accepteert prima. Het gaat er puur om dat hij 2 dagen om 16.30 weg moet om op tijd thuis te zijn...er is nogal wat reistijd.
    Hij is dus altijd ma,do,vr laat, dat is al 3 dagen.

1 van die andere 2 vind ik eerlijk gezegd geen optie. Op di sowieso niet, ik heb hier tot 18 uur een oppaskindje, die kan ik niet om 17.30 buiten zetten. Op woendag zou ik mijn zoon mee kunnen nemen naar de sport van zijn zus, maar dat is echt heel onhandig, qua locatie en hij ligt dan te laat in bed.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Ik vind het belachelijk, maar ja, helaas werkt het wel vaak zo. Mijn man begint overigens altijd laat omdat hij toch niet eerder weg kan.

10. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Hetkenbaar; bij bepaalde functies werk je standaard over en krijg je daar niet extra voor betaald. Het is dus kiezen of delen (waar ligt je prioriteit).

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Begint hij om 8 uur zodat ie om half 5 wegkan of wordt er van hem verwacht dat ie er om 8 uur is?

Tja, ik snap beide kanten. Ik kan me voorstellen dat jij graag wil dat ie dan op tijd thuis is en ook dat hij vind dat ie voor zijn werk niet flexibel genoeg is (of zijn werk dat vind weet ik natuurlijk niet).

Maar vaak is het wel zo dat je je nek uit moet steken als je promotie wil maken. En belangrijk daarvoor is dat je (positief) opvalt. Heeft je man al een gesprek gehad met een manager waarbij er is uitgesproken dat dit hem belemmert om promotie te maken? Of heeft hij alleen dat gevoel? Kortom wat zijn de voorwaarden?

Hier geldt het wel, je bent beschikbaar als het belangrijk is punt. Ook avonden, nachten, weekenden, feestdagen wanneer nodig. Daar tegenover staat ook de vrijheid een keer vroeg thuis te zijn om bijv. de kids van school te halen.
    En ja, ik ga dus vaak/altijd met 3 kids op sleeptouw naar de sporten. Geen probleem, hij zorgt voor de (grootste deel) financiële zekerheid, ik voor de organisatie thuis.
    Maar hier zijn wij het over eens, jullie kennelijk niet, tijd voor een goed gesprek.;)

12. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Oh sorry niet aangedacht dat je gastouder was. Maar goed, eigenlijk is het toch simpel, je man moet gewoon accepteren dat er geen promotie in zit, grote kans trouwens dat het wel meevalt als de kwaliteit van z'n werk goed is verder. Als kinderen ouder zijn is het sporten vast wel later toch?

Ik heb net promotie gemaakt en inderdaad veel uren en lange dagen gewerkt. Alle dagen. Uiteindelijk heb ik nu opdracht gekregen om me iets meer aan m'n uren te houden, want ze zagen uiteindelijk in dat veel werken niet gelijk staat aan kwaliteit. En uiteindelijk raak je er ook een beetje overwerkt/ moe van ;) Maar goed je moet maar wel net zo een baas treffen.

13. tuc

tuc Niet meer actief

hij begint om 8 uur omdat dat qua file gunstig is. Hij zou liever nog eerder beginnen maar dat kan niet. Niet om om 16.30 weg te kunnen maar om dus met heel weinig file op het werk te kunnen verschijnen. Op ma,do,vr is hij er ook om 8 uur en gaat dan een stuk later dan 16.30 weg.

Er is een manager (die overigens niet over zijn promotie/beoordeling gaat) die dat gezegd heeft. Niet specifiek op mans situatie (die weet niet eens hoelaat mijn man komt en vertrekt) maar in het algemeen over hoe het daar werkt.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Hier gaat het net zo. Hier wordt het ook van hem verwacht en zijn ze ook heel simpel, staat het je niet aan vertrek je maar. Ik heb er in het begin wel moeite mee gehad, maar weer nu niet beter meer. En tja, sporten ging toen vaak met 3 kids. Nu rijden we als ouders om en om naar training.

15. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ja, zo gaat dat en ja, ik vind het belachelijk. Ik vind het een zeer infantiele manier van mensen beoordelen: niet op kwaliteit, maar op kwantiteit. Helaas is dit in de meerderheid van de bedrijven zo, schat ik in. Echt heel erg jammer en kortetermijndenken.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Klopt, maar als je er langer werkt en je kwaliteiten hebt laten zien, dan heb je vaak ook wat meer speling weer en bij sommige functies weet je ook vantevoren dat (onbetaald) overwerk erbij hoort.

17. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Hier gaat het ook wel een beetje zo. Ik ben eigen baas, maar kan en wil niet zomaar vroeg naar huis structureel. Mijn man kan ook bijna nooit om 5 uur al stoppen met werken. Gewoon te veel werk en te weinig tijd. En het wordt ook niet van ons verwacht om zomaar onze werkzaamheden neer te leggen stipt om 5 uur en de deur uit te lopen. Past niet bij de functies, zeg maar.

Voor ons houdt dat in dat de kinderen niet op die tijden kunnen sporten. Helaas voor hen zitten ze daardoor ook niet op voetbal. Het is voor ons gewoonweg niet haalbaar om ze om half 6 's avonds op een dag dat wij beiden werken op de voetbalclub te hebben. Ze doen wel andere sporten op dagen en tijden die wel haalbaar zijn, ook in combinatie met de jongste die nog op tijd naar bed moet.

18. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.555
    666
    113
    Hier net zo op 't werk van m'n man. Hij gaat nu later naar z'n werk omdat ie toch niet voor zessen weg kan. Voor mij soms heel vervelend om met 3 kinderen te slepen qua sporten maar het is niet anders.

19. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Als het daar gezegd is door een manager dan zal het wel zo zijn. Echter is het absoluut niet overal en altijd zo dat je overuren moet maken om promotie te kunnen krijgen. Mijn man werkt over als het nodig is (bijv vanwege een beurs of een klus die af moet), maar op andere dagen is hij dan wel weer op tijd klaar of stopt hij eerder om de overuren enigszins te compenseren. En hij heeft ook promotie gemaakt bij verschillende werkgevers.

Ik vind het ook wel apart eigenlijk. Iemand die binnen de contracturen goed werk levert is juist meer geschikt voor promotie dan iemand die extra uren nodig heeft. Dat je flexibel moet zijn vind ik dan wel weer logisch. Stel dat je man op die dinsdag een keer een belangrijke opdracht heeft, dan snap ik dat een manager niet blij wordt als hij op tijd weg gaat en dat je dan niet de eerste bent die promotie maakt.

20. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ik vind het geen 'speling' als je 2x per week op de normale tijd naar huis wilt, eerlijk gezegd. Het gaat hier niet om eerder naar huis gaan en dat dan op andere dagen compenseren, maar om drie dagen overwerken en twee dagen je normale uren draaien.

Deel Deze Pagina