Kerstvakantie week langer, zomervakantie week korter

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Felice, 15 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.837
    18.580
    113
    Vrouw
    Ik begrijp het hele punt niet. Vanwege corona de vakanties anders indelen? Heel raar. Want zo komt het toch over. Dat ze de vakanties anders willen indelen prima, overleg met schoolbestuur zou wel wenselijk zijn. Of dat scholen dit zelf mogen beslissen. Maar mijn haren gaan alweer overeind staan van dit soort berichten :roflmao: En ik bedoel het niet als 'test hoe ver mensen meebuigen'. Het hele corona testen enz. De pandemie is over. Ik begrijp de paniek niet.

Ang1987 vindt dit leuk.
  2. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.724
    7.220
    113
    Vrouw
    Overwegen om de schoolvakanties anders in te delen lijkt me geen paniek. Daarbij is de pandemie niet over. De heftige maatregelen wel. Maar mensen krijgen nog steeds corona en mensen met pech ook nog long covid. Je weet niet of het virus nog weer muteert of wat er in het najaar gaat gebeuren met de besmettingen. Vooruit denken met een mijn inziens geen vreselijke maatregel vind ik dan alleen maar handig. Ik denk dat iedereen liever dat heeft, dan de scholen dicht of thuis onderwijs op het laatste moment.

3. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.837
    18.580
    113
    Vrouw
    Mensen krijgen ook nog steeds heftige (buik)griep met alle gevolgen van dien. Je kunt toch niet eindeloos in dit cirkeltje blijven denken. Ik begrijp het gewoon écht niet.

Inge1984, monique7, Fruity90 en 7 anderen vinden dit leuk.
  4. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.724
    7.220
    113
    Vrouw
    Een week langer kerstvakantie en een week minder zomervakantie is geen beroving van vrijheid, het is niet het afnemen van een recht. Wat raakt het zo bij jou?

Ik zou overigens dolgraag de kans op griep verkleinen. Die bleek namelijk nog besmettelijker en ziekmakender in onze omgeving.

MissXray en Zxcvb vinden dit leuk.
  5. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.504
    8.425
    113
    Klopt, Corona is niet weg, gaat ook niet gebeuren. Maar deze gedachtenkronkel slaat ook nergens op van het kabinet.
    Wat het laatste betreft: ik heb liever een week thuis onderwijs in de winter dan 3 weken kerstvakantie. Dan is er voor (de meeste, er zijn altijd uitzonderingen, dat snap ik ook wel) kinderen in elk geval nog contact met de leerkracht en gaat het schoolwerk nog enigszins door. Na 3 weken moeten ze ook echt weer opstarten, nog meer dan na 2 weken.

Na 6 weken zomervakantie natuurlijk ook, maar dan begint het nieuwe schooljaar.

Hoe langer ik er over nadenk, hoe onnozeler ik het hele plan vind. Wat wordt het volgende: schooljaar gelijk aan kalenderjaar? :roflmao:

liefkleintje, Butchke en Annie82 vinden dit leuk.
  6. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.886
    6.416
    113
    Het kan nooit kwaad een beetje rekening te houden met als er weer iets op gaat laaien, dat je dan in ieder geval al hebt nagedacht over hoe je het aan kan pakken. De pandemie is nog helemaal niet over.

JupitR vindt dit leuk.
  7. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.837
    18.580
    113
    Vrouw
    Waar heb jij het over? Ik heb het nergens over vrijheidsberoving?? Ik zit gewoon niet te wachten op 3 weken kerstvakantie en ik zou het fijn vinden als scholen hier ook nog enige inspraak op hebben.

Ang1987 en Butchke vinden dit leuk.
  8. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.724
    7.220
    113
    Vrouw
    Ik vond thuisonderwijs echt vreselijk. Je moet er alsnog vrij voor nemen als ouder. Tenminste, met een kind in een kleuterklas thuis kan ik niet productief werken.

9. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Dat is geen domme vraag. De meeste klassen hebben al twee leerkrachten, en er zijn dan ook nog klasse assistenten. Dus dat wordt onderling geregeld. Ze kunnen dus ook zelf van de regulier vakantie afwijken.
    In de meivakantie die nu gaat komen gaat onze zoon gewoon naar school (groep 7) samen in de klas met klasgenoten uit 6 en 8.
    Er zijn dan 5 kinderen in de klas.
    Klas 3, 4 en 5 zit dan ook samen en de 2 kleuterklassen ook. Meestal zijn er in de reguliere vakanties maximaal 20 kinderen op school maar soms ook maar 10.
    Onze zoon vindt het erg leuk vaak doen ze nog extra leuke dingen omdat iedereen sneller door zijn eigen lesstof is omdat het zo lekker rustig is.

Buiten de (reguliere) vakanties om zitten onze klassen trouwens gewoon apart van elkaar. Maar de kinderen die in de vakantie naar school gaan combineren ze dan in 1 klas, omdat ze natuurlijk niet in elke klas één leerkracht kunnen zetten als er maar 1 of 3 kinderen zijn.
    En dat is een juf uit de eigen onderbouw/bovenbouw die ze dus ook gewoon kennen.

Neskio vindt dit leuk.
  10. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.724
    7.220
    113
    Vrouw
    Jij zei dat het testen klaar moest zijn. Dat is wat anders dan "gewoon" niet zitten te wachten op 3 weken kerstvakantie en komt op mij over als een "er mogen geen besluiten meer genomen worden onder het mom van corona".

11. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.837
    18.580
    113
    Vrouw
    CORONATESTEN. Ik heb daar zo mijn mening over ja. Omdat er gewoon geen pandemie meer is. Maar geloof wat jij wil geloven. Heb hier zo geen zin in.

12. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.245
    11.826
    113
    Wat ik trouwens ook een beetje gek vind is dat er enkel gesproken wordt over dat men met het onderwijs hierover in gesprek wil gaan. Maar dit raakt veel meer dan enkel het onderwijs. Denk bijv ook aan de kinderopvang die hier direct mee te dealen heeft.
    Het raakt alle ouders en alle bedrijven/ sectoren waar ouders werken. Lijkt mij zaak om veel meer mensen hierover mee te laten praten.

Sado, Ang1987, Butchke en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Voor de kinderen vind ik het geen punt, ik snap de logica wel. Ik baal alleen wel want rond kerst krijg ik lastig vrij dus dat zorgt voor extra opvang kosten en de zomervakantie is nu al een drama om te regelen onder de collega's, in die 6 weken.

Spectre vindt dit leuk.
  14. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.468
    3.914
    113
    Vrouw
    Ik ga vast op zoek naar een extra weekje skivakantie :cool:

De verdeling van de vakanties maakt mij niet veel uit. Zie sowieso steeds meer mensen om me heen die de meivakantie gebruiken als 'hoofdvakantie' en in de zomer een kortere (of ook 2 weken) vakantie.
    De kinderen kunnen in december wel een weekje extra rust gebruiken.

Youtan vindt dit leuk.
  15. MissXray

MissXray Niet meer actief

Haha dat zei ik dus ook al tegen mijn man en dit hoorde ik vriendinnen ook roepen.
    Dit hele plan will never happen volgens mij, zo wel dikke prima dan ga ik goedkoop een extra week skiën. Ik geloof namelijk nooit dat heel Europa dit gaat doen dus ik zie kansen “buiten seizoen”.

En of ik nou opvang moet regelen in de zomer of in de winter. Bso blijft hetzelfde…
    Overigens ben ik van mening dat dit hele systeem echt anders moet. Er zijn al veel scholen die experimenteren met flexibele vakanties. Als nou ieder school eens mag beginnen met 1 week zelf te bepalen zou dat al fantastisch zijn. Zeker voor mensen die minder te besteden hebben, kunnen die buiten seizoen ook eens op stap.

16. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.874
    5.156
    113
    Home
    Nee
    Ik vind een kut idee 3 weken kerstvakantie is kou en regen
    Bovendien mogen we bij ons op het werk niet vakantie aanvragen rond de kerst en dan word de zomervakantie al helemaal een probleem want niemand wil nog schuiven

Butchke en Spectre vinden dit leuk.
  17. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Dit idd! De decembermaand is al druk en 'intens' genoeg. Wat moeten we zo lang binnen. En drie weken lang dagelijks op pad gaan is ook niet te doen.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  18. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.724
    7.220
    113
    Vrouw
    Je hoeft niet binnen te blijven. 2 jaar terug hadden we ijs en sneeuw in januari. Zou toch fantastisch zijn als dat er is in de kerstvakantie.

De afgelopen zomers heb ik ook veel geklaag gehoord over het weer, dat niet goed genoeg was. Het lijkt wel alsof de zomer nu verheerlijkt wordt.

Sado en Zxcvb vinden dit leuk.
  19. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Oh en: als we geen kinderen zouden hebben zou ik absoluut ja zeggen.
    Oh nee hoor, ik vind de échte hitte ook veel te heet. Maar dan kun je in elk geval nog ergens schaduw zoeken op een moment in de tuin en gewoon een badje neerzetten. Kinderen vermaken zich wel en we zijn gewoon veel buiten. Het buitenleven is met kleine kinderen gewoon veel fijner.

Dat is in de winter echt wel anders. Met veel ijs en sneeuw zijn wij niet elke dag veel buiten. We kunnen dan moeilijk de buitendeur open zetten en de jongens lekker hun gang laten gaan in de tuin. Dan moet er altijd 1 van ons mee en ze vermaken zich wel eventjes, maar echt niet uren lang zoals in de zomer. Bovendien zit één van ons dan ook gewoon binnen met de baby (straks baby en dreumes). Dus nee, in mijn persoonlijke situatie is het veel relaxter om de wintervakanties niet té lang te doen. Je zit veel meer op elkaars lip, terwijl de jongens in de zomer gewoon vrij kunnen spelen in de tuin + rondom het huis. Veel meer bewegingsruimte.

Ysabella en Syane vinden dit leuk.
  20. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    596
    359
    63
    Vrouw
    Toen ik het las was ik benieuwd wat anderen hier van zouden vinden.
    Mijn zoontje gaat volgend schooljaar starten op de basisschool dus ik kan nog niet uit die ervaring iets zeggen, maar ik dacht wel meteen wat moet je met een extra week vakantie in een periode van vooral binnen zitten. En daarnaast lijkt me dit erg lastig voor bedrijven, hoe plan je dan nog de vakanties zodat je ook voldoende bezetting houdt en toch iedereen op vakantie kan.
    En dan heb je ook nog hele sectoren die een groot deel van hun omzet generen in de vakantieweken met mooi weer, die lopen gewoon een week omzet mis.

Butchke en Syane vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina