Kerstvakantie week langer, zomervakantie week korter

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Felice, 15 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Persoonlijk lijkt het me een slecht idee, om al die redenen die al genoemd zijn. Ik vond drie drie weken kerstvakantie afgelopen keer al veel te lang.

Daarnaast denk ik dat het niet werkt. Het doel zal zijn om in de winterperiode waarin meer mensen ziek zijn de contacten te verminderen. Even afgezien van dat ik het eigenlijk met spectre eens ben dat we moeten stoppen met die Corona-hysterie… Maar die basisschoolkinderen zullen deels toch een groot deel van die drie weken naar de bso gestuurd worden, omdat de ouders geen drie weken vrij kunnen nemen. En op de bso komen ze dan juist weer meting meer verschillende kinderen in aanraking dan in hun eigen klas.
    En zonder lockdown gaan de middelbare scholieren echt niet 3 weken thuis zitten. Die van mij niet in elk geval. Dus ook die komen met meer of andere mensen in contact dan op school.
    Of mensen gaan idd een extra week skiën + contacten.
    Dan helpt het toch helemaal niet? Dan kun je beter nu alvast aankondigen dat we straks met kerst eer drie weken in lockdown gaan zonder thuisonderwijs a.k.a. metverlengde kerstvakantie. Want alleen verlengde kerstvakantie helpt volgens mij echt niets.

2. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.093
    12.060
    113
    Je moet er ook rekening mee houden dat alles weer gesloten is (anders kan school ook open blijven) dus bij slecht weer zit je echt aan huis gebonden met kleine kinderen.

Het zou ook niet mijn voorkeur hebben, maar we maken er dan het beste van. Het lijkt mij vooral een nadeel dat de zomervakantie moeilijker verspreid kan worden, voor recreatie een kortere piek periode, drukte op de weg en minder keuze (want alles moet in 5 weken worden gepropt).

3. Annie82

Annie82 Fanatiek lid

27 nov 2015
    1.694
    807
    113
    NULL
    NULL
    Mooi ook dat je kunt regelen dat Corona, griep of andere virusjes altijd pieken rondom kerst

tupp vindt dit leuk.
  4. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.258
    28.314
    113
    Ik vind het wel een goed idee eigenlijk.

Rekening houden met wat komen gaat is verstandig, de kans dat de scholen komende winter dicht moeten omdat Corona / influenza weer te hard opwaait is aanwezig. Dus waarom niet gewoon alvast inplannen? Scheelt een hoop last minute geplan en stress voor iedereen.

MissXray vindt dit leuk.
  5. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Ik hoop dat het niet door gaat.

6. Villa Kakelbont

Villa Kakelbont Fanatiek lid

13 okt 2020
    1.051
    1.717
    113
    Vrouw
    Ik lees hier veel over binnen zitten in de kerstvakantie. Maar mijn kinderen zij in de winter eigenlijk ook altijd buiten. Van wat regen en kou trekken zij zich weinig aan. Het moet echt hard vriezen (maar dat gebeurt weinig) of pijpenstelen regenen om ze binnen te houden, en hun vrienden net zo.
    Het zou hen dus weinig uitmaken en mij ook.
    En anders lekker naar museum, zwembad, bowlingbaan, krijspaleis of andere binnen activiteiten.

Sado vindt dit leuk.
  7. MissXray

MissXray Niet meer actief

Ik ben ook een beetje verbaasd door alle binnen zit reacties. Hier gaan ze bijvoorbeeld een week naar schaatstraining in de kerstvakantie. Bij weer en wind gaat het door en kids zijn altijd vrolijk. Overigens afgelopen jaren echt prima weer gehad.

Sado vindt dit leuk.
  8. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.093
    12.060
    113
    Mijn jongste is 2 ;) dan zijn ze het wel snel zat in de regen en ik moet mee naar buiten :rolleyes:

En ik zou het raar vinden als musea, zwembad, bowlingbaan etc open zouden zijn, maar kinderen niet naar school kunnen. Dus als dat allemaal weer sluit, blijven er weinig binnenactiviteiten over.

SAARC, Annie82, Butchke en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. MissXray

MissXray Niet meer actief

Ik dacht dat het alleen om scholen uit voorzorg ging, maar lees juist niets over sluiten van andere zaken. Ga er dus helemaal van uit dat dit open zal blijven. Sowieso denk ik overigens niet dat de Corona weer losbarst komende winter.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Als de scholen dichtgaan lijkt mij dat dat ook allemaa sluit, anders heeft het weinig nut. In die faciliteiten hebben kinderen meer contacten dan in hun eigen klas.
    Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook onzinnige hysterie en volkomen onzin. Maar ik verwacht wel dat alles dichtgaat.

Syane, Ang1987, SAARC en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.093
    12.060
    113
    Daar heb je gelijk in, daar wordt niet over gesproken, dat is meer gebaseerd op wat voor mij dan een ‘logisch’ gevolg zou zijn (logisch in de zin, als we de pandemie willen bestrijden moeten we niet met zijn allen alsnog ergens binnen gaan zitten, niet dat ik het logisch vind). Maar als alles open blijft zou ik de vakantie verplaatsen echt de grootste onzin vinden. schoolvakanties verplaatsen vanwege Corona, maar wel met zijn allen in een indoor speel paradijs kunnen zitten. Nee, hou het dan maar zoals het is.

Syane, SAARC en Felice vinden dit leuk.
  12. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Ben ook benieuwd hoe leraren dit vinden. Zij hebben van die zes weken er altijd vijf vrij. De zesde is om de klas voor te bereiden volgens mij. Dat worden er dan vier. Denk niet dat ze dat heel fijn vinden voor een week extra vrij rondom kerst.

13. tuc

tuc Niet meer actief

natuurlijk zeggen ze daar nu nog niets over. Dan breekt de pleuris echt uit denk ik. Er zijn nl nog heel veel mensen zonder schoolgaande kinderen die niets met deze vakanties te maken hebben dus die zitten hier niet mee. Als nu al bekend wordt dat er van alles weer gaat sluiten dan treft dat veel meer mensen.

SAARC en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  14. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.832
    5.567
    113
    Ik hoop het niet. De zomervakantie is altijd al veel te kort. Die mag van mij zelfs wel verlengd worden.
    En de kerstvakantie moeten ze dan maar verlengen door alle studiedagen er voor te plakken. Dan zijn de kinderen 3 weken thuis maar hoeven ze het niet van de zomervakantie af te pakken.

Mamavandrie34 en Butchke vinden dit leuk.
  15. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.156
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Asjeblieft zeg. Alsof die ene week wat uitmaakt.

Hier is de oudste altijd 3 weken hier en 3 weken bij zn vader. Hoe gaan we dat doen dan? Moet ik dan mn vakanties en alles gaan inkorten? Andere samengestelde gezinnen zullen hier toch ook last van krijgen?

En dan een week langer met kerst, 3 weken lang je kindere thuis, in een drukke periode met veel prikkels, mogelijk alles dicht (want anders hoef je de scholen ook niet een week langer dicht te houden) koud, vaak regen. Ja leuk. Kijk er echt naar uit.

En opvang dan? Mogen ze daar dan wel heen? Want hoe ga je als ouders dat andere regelen met je werk dan? Dan mogen de kinderen niet naar school, maar ze moeten dan naar de opvang waar meerdere kinderen van verschillende scholen bij elkaar komen. Hoe zien ze dat voor zich dan? Worden ze daar niet besmet dan ofzo?

Hou toch op met die hele corona hysterie. Wordt je toch doodmoe van.

Inge1984, Ang1987, SAARC en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.156
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Wooow dat is ideaal!! En dat scheelt ook megaveel geld denk ik.

siriel en Ang1987 vinden dit leuk.
  17. Villa Kakelbont

Villa Kakelbont Fanatiek lid

13 okt 2020
    1.051
    1.717
    113
    Vrouw
    @Dubbelgeluk en @tuc
    Ik ging er vanuit inderdaad dat vakantie gewoon vakantie is en zoals normaal alles open. Als alles dicht is vind ik 3 weken ook wel lang ja... dan liever niet :oops:

18. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Vier weken aaneengesloten vakantie is natuurlijk nog steeds veel.
    Voor ons gezin is dit niet fijn. Twee weken kerstvakantie vinden wij meer dan genoeg. En 6 weken zomervakantie te weinig:D. En ik zou zelf graag 3 weken vakantie in de zomer willen, maar vraag me af of dat mogelijk is als de zomervakantie maar 5 weken duurt.

Ik denk trouwens dat dit nu in de media komt, om alvast de reacties in het land te peilen. Zodat ze dat mee kunnen nemen. Wel handig als zo'n beslissing doorgevoerd wordt, er een draagvlak voor is bij de bevolking.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  19. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ik had al eerder gereageerd, ik zie geen probleem, maar ik praat voor mezelf.
    Ik zie hier woorden voorbij komen als hysterie en k.t en ik ga mn kind thuishouden (ander draadje)… het gaat om één week en het scheelt stress als we niet op het laatste moment thuis komen te zitten omdat er te veel zieken zijn. Geen idee of het zoden aan de dijk zet, maar ik vind het sowieso goed dat ze erover nadenken en het onderzoeken. Als het echt gaat zorgen dat de kinderen minder lessen missen, prima!

Had ook al eerder aangegeven, iedereen denkt in zijn eigen straatje (ik zou liever….).
    Als ik dan als docent mag aangeven wat IK liever wil, dan graag de meivakantie als langste vakantie :D. Maar daar gaat het niet om he, wat we het liefste willen!!

Ysabella, Mamavandrie34, Sado en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. WinMom90

WinMom90 VIP lid

9 jul 2021
    5.514
    4.312
    113
    Vrouw
    Nederland
    Hier totaal geen behoefte aan een week langer kerstvakantie ..

Butchke vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina