Kerstvakantie week langer, zomervakantie week korter

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Felice, 15 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pinac

Pinac Fanatiek lid

13 jul 2014
    1.145
    432
    83
    ja en dan gaat het ook nog over 2023… de horeca etc hebben we genoeg klappen gehad. De kinderen ook, ik vind ze echt niet goed wijs..

SAARC, Bloempjelief en Ang1987 vinden dit leuk.
  2. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Hier zou ik absoluut niet blij mee zijn.
    Het is bij ons al drama om iedereen in de zomervakantie een keer vrij te geven. Laat staan wanneer de vakantie een week korter is.
    Kerstvakantie een week langer: winter, snel donker en vaak koud en nat dus veel binnen. Kinderen vervelen zich soms dood in die 2 weken. En dan nog een week erbij:confused:
    In de zomer zijn ze veel buiten, gaan we op stap enz.
    + rond de kerst mogen wij beperkt vrij. Met geluk kan ik een week krijgen. Andere week moet ik wat voor ze regelen. Dat wordt dan 2 weken wat voor ze regelen...
    Nee, niet handig.

Butchke vindt dit leuk.
  3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Wil je dan op vakantie in eigen land dan heb je een probleem. Of veel vakantiegangers uitgespreid over 6 weken komen/boeken of over 4 a 5 weken...
    Dus grote kans dat je naast de pot piest als je een huisje wilt huren. Meer drukte in dierentuinen, pretparken enz. Nee, gaat niet gezellig worden...

SMJD en Butchke vinden dit leuk.
  4. Hemeltjelief

Hemeltjelief VIP lid

23 mrt 2020
    12.936
    1.183
    113
    Vrouw
    Helemaal mee eens.
    Ze hebben echt niks anders te doen .Terwijl er zoveel zaken zijn die echt beter moeten gaan lopen.
    Zorgen genoeg lijk mij.

Ang1987 vindt dit leuk.
  5. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.658
    27.305
    113
    Vrouw
    Zomervakantie is nu te verdelen onder t personeel bij mijn man, met 5 weken wordt het heel lastig omdat er meer overlap zit tussen personeel en dus krijg je onderbezetting want t is een klein bedrijf. En ik kan gewoon heerlijk de pui open zitten en ze rommelen in de tuin, de oudste speelt lekker buiten etc. Ik zit buiten.

Kerstvakantie is donker, vaak nat en koud. En ook een crime om vrij te krijgen. Dus zit ik 'gezellig' weer met 2 kinderen binnen in huis. Ik snak altijd naar t einde van de Kerstvakantie,dus nee geen 3 week.... echt niet.

6. MissXray

MissXray Niet meer actief

Ben vooral heel benieuwd wanneer deze beslissing zou moeten gaan vallen. Ze kunnen hier geen maanden over gaan doen, dan worden de eerste zomervakanties voor 2023 alweer geboekt.

Syane vindt dit leuk.
  7. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    #127 Chayammy, 18 apr 2022
    Laatst bewerkt: 18 apr 2022
    Ik ben docente op een middelbare school. Ik ben niet zo enthousiast. De zomervakantie is de enige vakantie waarin ik echt vrij ben. Zoals je al schrijft: van de 6 weken blijven er maar 4-5 echte weken over. Natuurlijk is dat nog steeds lang, maar al die overuren maken we al gedurende het schooljaar. Bij lesgeven sta je continu aan en ik heb zoveel weken echt nodig om even los van mijn werk te komen.

In andere vakantie is er toch altijd nog van alles te doen. Voorbereiden, nakijken, nadenken over wat je gaat doen met die ene leerling die niet goed mee komt. Natuurlijk kun je dat in de eerste dagen in de vakantie doen en daarna echt vrij zijn. Maar dat komt er niet altijd van en dan zit je er een hele vakantieweek tegenaan te hikken.

Ik denk overigens dat dit ook voor leerlingen geldt. In de vakanties worden toetsen geleerd, profielwerkstukken gemaakt, enz. Ook voor leerlingen lijkt het mij goed om even helemaal los te komen van school. Dat gaat gewoon het beste tussen twee schooljaren in.

Ik las dat sommige het liefste de meivakantie als lange vakantie zouden hebben. Daar werd ik in eerste instantie enthousiast van. Als het schooljaar dan na die vakantie zou beginnen. Maar om nou een hete zomer in een schoolgebouw te moeten zitten, zonder airco of goede ventilatie.. dan zijn leerlingen echt niet vooruit te branden. En ik zou dan na 2 lesuren met klotsende oksels staan als ik iets te enthousiast al gebarend aan het uitleggen ben:oops:

Lisa280887, Anniek88 en Ang1987 vinden dit leuk.
  8. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Ja heel herkenbaar. Hier dan docent in het hoger onderwijs. Maar ook altijd aan het werk, behalve in de zomervakanties.

9. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.806
    1.626
    113
    Denk niet dat ik er zelf problemen mee zou hebben. Maar dan heb ik ook wel makkelijk praten. De extra week rond kerst zouden we dan gaan skieen. En man en ik hebben geen collega's om rekening mee te houden dus in de zomer kunnen we nog steeds 3-4 weken weg. Maar ik heb vroeger ook voor een werkgever gewerkt en ik ken dus de drama's om vrij te krijgen. Het lijkt me dan ook maatschappelijk gezien geen goed idee.

10. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Herkenbaar (leerkracht basisonderwijs).

11. Minoesje

Minoesje Niet meer actief

Als het ervoor geplakt wordt wordt ik echt niet blij, in ons bedrijf de drukste tijd van het jaar dus dat wordt voor ons en personeel met kinderen erg lastig want vrij nemen kan niet en het is eerder nodig om over te werken.
    Zelf wordt ik uiteraard blijer van vakantie in de zomer maar ik vind 6 weken achter elkaar best lang. Het verdelen van de vakanties onder werknemers gaat wel nog lastiger worden overal lijkt mij.

En daarnaast denk ik dat heel veel mensen de zomervakantie al geboekt hebben dus hoe willen ze dat dan gaan doen als je net die week op vakantie bent?

12. MissXray

MissXray Niet meer actief

Het gaat pas om volgend schooljaar, niet om deze zomervakantie.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  13. Minoesje

Minoesje Niet meer actief

Oh daar heb ik helemaal overheen gelezen :oops:
    Ergens wel logisch uiteraard, anders veel te kort dag :rolleyes:

14. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Als ze dit echt doorzetten heb ik besloten dat ik mijn kinderen elke zomer 1 week voor of na de vakantie ziek ga melden (afhankelijk van het weer) ik weiger een week zomervakantie in te leveren. Dat is eigenlijk onze gelukkigste tijd van het jaar.

Butchke vindt dit leuk.
  15. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.258
    11.862
    113
    Voor kinderen op het VO hoef je dit niet te doen is mijn ervaring. Hier hebben ze zo ongeveer 8 weken vrij altijd. De laatste weken zijn toetsweek en eindweek en boeken inleveren (10 minuten). Stelt geen reet voor qua onderwijs.

Ik vind persoonlijk dat het rijk veel beter eisen kan gaan stellen aan het online onderwijs/thuisonderwijs of hoe je het ook wil noemen. Dat is hierbij steeds een redelijke aanfluiting. Daar zit ook nog eens per klas en per leraar veel verschil in qua inhoud en kwaliteit. En als ik zie hoeveel verschil er zit in hoe scholen dit inrichten… doe daar dan eerst eens wat aan.

16. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.102
    12.079
    113
    Eens, goed punt!

17. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Bedoel je eisen aan het hybride onderwijs? Zelfs voor de meest ervaren leraren is dit moeilijk. Je kunt gewoonweg niet verwachten dat een docent 25 leerlingen lesgeeft (incl. orde houden) en nog 5 leerlingen thuis op hetzelfde niveau onderwijs aanbiedt.
    Ik denk soms dat ouders zich niet realiseren dat onderwijs echt een vak is, dat je er keihard voor moet werken om de aandacht van een grote klas vol pubers voor je vast te houden, ze iets bij te brengen en te controleren of iedereen het begrepen heeft/snapt. En dat er dan nog een klein groepje thuiszit? Die kunnen meeluisteren en als er tussendoor even tijd is, kan de docent even reageren op vragen via de chat. Thuis onderwijs volgen via teams is bij ons zo ongericht dat de docent de meet aanzet en de leerlingen kunnen de les dan online volgen, luisteren naar de docent, het is niet hetzelfde als actief meedoen in de les. Je kunt niet van een docent verwachten dat de aandacht evenredig wordt verdeeld. Daarbij verwacht ik van leerlingen dat áls ze thuis zitten, ze ook op tijd online aanwezig zijn, dat ze niet gaan lopen klieren in de chat of keihard door de meet gaan schreeuwen of muziek draaien. Want mijn focus ligt op de leerlingen vóór me. Kun je je online niet gedragen, dan ga je bij mij uit de meet.
    Maar misschien is dit eerder iets voor een ander draadje ;).

18. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    596
    359
    63
    Vrouw
  19. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.888
    6.424
    113
  20. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.488
    113
    6 weken zomervakantie kan ik toch niet helemaal vrij nemen, dus als dat een week minder is zou voor mij geen probleem zijn. Zolang ze het maar wel blijven verdelen over de verschillende regios, dan kom je alsnog uit op een langere periode van vakantie voor de horeca en toeristen sectoren.
    eigenlijk zou ik zeggen verdeel het wat beter over het jaar wat vaker 2 of 3 weken. als de mei vakantie 3 weken zou zijn, zou ik ook prima vinden, of in de herfst een wat langere vakantie. dan kunnen ouders ook die weken vrij nemen en met de kinderen op vakantie gaan als ze dat willen. nu zitten we altijd aan die zomer vakantie vast want dat is de enige tijd dat je 3 weken weg zou kunnen.
    voor mij zou het geen probleem zijn hoor 3 weken kerst vakantie, afgelopen 2 jaar was dit al min of meer zo. ik zou er alleen van balen als dan alles weer dicht zou zijn. dan worden we gewoon genaait, met minder vakantie. want een vakantie in lockdown, is geen vakantie.

ik werk voor een werkgever, en heb dus normaal 5 a 6 weken vakantie per jaar, de kinderen hebben minimaal het dubbele, dus naar de BSO, opa en oma, andere oppas moeten ze toch wel de helft van de vakantie tijd.

Deel Deze Pagina