Hello! Sinds 5 dagen ben ik erg misselijk en gisteren had ik flink last van mn buik dus vanmorgen maar even een urinetest gedaan (blaasontsteking?) Hieruit kwam een te hoog aan ketonen. Nu heb ik even gegoogled en lees dat het voorkomt bij ernstige zwangerschapsmisselijkheid, door het braken. Nu eet ik goed, vrijwel alleen maar koolhydraten (bruin brood met kaas, eieren, pasta en aardappels), en geef niet over. Ook drink ik voldoende, minimaal 2 liter per dag en ben ik niet afgevallen. Iemand dit ook meegemaakt en er een idee over? Alvast bedankt!
Ketonen komen in je urine als je lichaam overstapt op ketogenese. Dat is een toestand van het lichaam waarbij het overstapt op vetstofwisseling omdat het niet voldoende koolhydraten heeft. Tijdens een zwangerschap doet je lichaam dat sneller als buiten de zwangerschap. Het is dus niet meteen een probleem (tenzij je een diabeet bent die insuline gebruikt overigens, dan is er wel een gevaarlijke situatie!), je lichaam heeft gewoon te weinig khd om de volledige stofwisseling te vullen en vult dat aan met ketonen. Dat kan al met een paar dagen. Hoe verder je in de zwangerschap komt hoe meer het lichaam overigens overgaat op ketogenese omdat de hormonen die je aanmaakt je insulineresistent maken zodat alle koolhydraten naar de foetus kunnen.
Dankjulliewel! Ik ben helemaal gerust gesteld! Ik doe vaker urine testen (Heb zo'n doosje met 50) en deze is nooit eerder uitgeslagen dus het komt zeker door de zwangerschap, maarja als je gaat googlen maakt dat toch weer wat onzeker. Ik blijf gewoon lekker eten haha en het komt vast helemaal goed