Ik heb het zo benauwd! (35 weken) Ook door astma?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Melody2011, 6 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melody2011

5 apr 2011
    67
    8
    8
    NULL
    NULL
    Hoi,

Halverwege de zwangerschap begon ik het al iets benauwder te krijgen, maar sinds een week is het echt veel erger geworden. Ik moet best wat moeite doen om lucht naar binnen te krijgen en beweeg een stuk minder omdat ik heel snel buiten adem en futloos ben. De enige manier om normaal te ademen is op mijn linkerzij, maar dat kan natuurlijk niet de hele dag...

Ik lees vaak dat dit normaal is in deze fase van de zwangerschap, maar ik lees ook dat als de baby al is ingedaald, je het minder benauwd zou moeten hebben. Volgens de vk is de baby al wat ingedaald, maar mijn benauwdheid wordt juist erger.

Meer mensen die dit hebben? Ik heb ook astma. Wellicht dat het daardoor ook wat benauwder aanvoelt? Ik heb nog niet kunnen bellen, omdat ik steeds de spreekuren van de vk vergeet o_O Donderdag ga ik het met ze bespreken, maar ik ben benieuwd of meer vrouwen dit herkennen.

2. Dreamer29

Dreamer29 Fanatiek lid

25 feb 2015
    2.612
    996
    113
    Ik herken het niet, maar zou inderdaad zeggen even met je verloskundige bellen. En die zijn ook buiten spreekuren om te bereikwn hoor. Als je je ongerust maakt gewoon even bellen! Sterkte ermee!

3. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Ik herken het. Gebruik je je astma medicijnen? Wel aangeven bij de vk dat je ze gebruikt en hoe benauwd je bent.
    Ook al is je kleintje ingedaald als het een grote is dan heb je er nog geen profijt van. Of als ze alle ruimte gebruiken die ze hebben. Ook het weer helpt niet mee voor de astma.

4. Melody2011

5 apr 2011
    67
    8
    8
    NULL
    NULL
    @Dreamer29, ik ga inderdaad morgenochtend even bellen. Vandaag lijkt het iets minder erg. Het is vaak in de ochtend en in de avond.

@Oceanna ik gebruik wel medicijnen, maar eigenlijk minder dan ik zou moeten. Ik doe bijv. één keer per dag ontstekingsremmer i.p.v. twee keer per dag en ik neem alleen de luchtwegverwijder als ik echt niet meer zonder kan. Dat komt soms 's nachts wel eens voor. Het weer speelt inderdaad ook een rol. Met de kou en de mist wordt het vaak erger. Ik ga proberen mijn medicatie vaker te nemen. En inderdaad bij de vk aangeven a.s. donderdag als we het geboorteplan gaan bespreken.

Dank jullie wel.

Oceanna vindt dit leuk.
  5. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    En, wat zei je vk?

6. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.577
    113
    Waarom ben je je ontstekingsremmer gaan minderen?

Ik ben bij mijn eerste van flixotide naar becotide overgestapt omdat dat sowieso goed onderzocht was en de normale dosis blijven gebruiken.
    Zo voorkom je dat je meer benauwd word en heb je minder ventolin nodig.

Zou met dit weer zeker weer naar twee maal daags gaan.

7. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Je mag je medicatie gewoon blijven nemen (als het medicatie is die tijdens de zwangerschap mag, maar dat zul je wel besproken hebben bij de intake), dat is zelfs heel belangrijk!

Overigens zijn veel zwangeren benauwd, progesteron zorgt voor een verhoogde zuurstofbehoefte (zodat je altijd voldoende zuurstof in je bloed hebt voor de baby). Tel daarbij op dat je buik nu je longen een beetje in de verdrukking helpt en je kunt je voorstellen dat het ook zonder astma al lastig is.

Oh ja: en je mag idd de dienstdoende verloskundige altijd bellen (liefst niet 's nachts voor dit soort dingen :p )!

Deel Deze Pagina