Ketonen

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by chocotof, Apr 26, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. chocotof

chocotof Bekend lid

Dec 28, 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Hallo,

Is het schadelijk als je ketonen uitscheid terwijl je borstvoeding geeft?
    Ik speur internet af maar lees een hoop tegenstrijdigheden en nergens lees ik wat de gevolgen kunnen zijn. Ik lees bijvoorbeeld dat het altijd nog beter is om borstvoeding te geven omdat het kind daar toch weer meer uithaalt.

Kan je mij meer duidelijkheid geven?
    Alvast bedankt!

Groet, chocotof

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi chocotof.

Mijn eerste vraag is waarom scheid je ketonen uit?
    Ben je aan een dieet begonnen of heb je diabetes?

Bij een dieet: dieeten en BV is geen goed combinatie. Je lijf is al harder aan het werk vanwege de BV en heeft juist extra energie nodig om dat te kunnen doen. Door een dieet te volgen kort je je lichaam op energie die het juist extra nodig heeft. Bij een dieet is de kans groot dat de productie terug gaat lopen.

Bij diabetes: je kan prima bv geven bij diabetes. Houd je bloedsuikers in de gaten, omdat je lijf meer energie verbruikt en probeer je diabetes zo goed mogelijk te reguleren. Je huisarts kan je hierbij helpen.

Gr. Saskia

3. chocotof

chocotof Bekend lid

Dec 28, 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Hoi Saskia,

Bedankt voor je reactie.

Het gaat om een dieet, het atkins dieet om precies te zijn. Daarbij scheid ketonen uit in de eerste fase. Je gaat over van je koolhydratenverbrandig jaar je vetverbranding. Ik eet in principe meer dan genoeg alleen koolhydraten met mate. Ik vraag me alleen af of die ketonen schadelijk zijn en in hoeverre die in de borstvoeding komen. De inductiefase duurt maar kort, 2 weken. Maar mijn grootste zorg is zijn dus die ketonen.

Groetjes Chocotof

4. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Ik zou wachten met dieeten zolang je nog BV geeft.
    De ketonen (aceton) komen ook in de moedermelk terecht. Welk effect dit heeft op de baby is voor zover ik weet niet echt bekend.

Ik ben van mening zolang we het niet weten moeten we het als schadelijk beschouwen tot het tegendeel is bewezen door onderzoeken.

Als je echt wilt gaan dieeten:
    Scheid je alleen ketonen uit in de eerste 2 weken?
    Als je dat zeker weet zou je ervoor kunnen kiezen om een voorraad melk op te gaan bouwen dmv kolven om de 2 weken te overbruggen en het per flesje aan te bieden (Dat is wel veel melk) Tijdens die 2 weken blijven doorkolven, maar helaas deze melk weg doen. Als je zeker weet dat je geen ketonen meer uitscheid kan je je kindje weer aan de borst gaan voeden.

Echter blijf ik van mening om tijdens de BV niet een dieet te volgen en te wachten.

Gr. Saskia

Share This Page