te veel melk, willen stoppen met borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door WonderZonnetje, 28 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WonderZonnetje

24 jul 2011
    73
    0
    0
    Het onderwerp zegt het al een beetje :)
    ik ben 3 en halve week geleden bevallen van een gezonde dochter
    na 2 dagen thuis te zijn werd ik weer opgenomen in het ziekenhuis met 40 graden koort, het bleek dat ik een flinke borstonsteking had en daar was ik flink ziek van.
    ik heb uiteindelijk 3 dagen aan het infuus gelegen met antibiotica en toen mocht ik gelukkig naar het huis en werd de pijn met de dag minder.
    tijden mijn borstontsteking ben ik wel gewoon borstvoeding blijven geven en heb ik ook af en toe gekolfd omdat dat moest van de verloskundig zodat de ontsteking niet erger werd.
    ik ben nu gelukkig gewoon thusi en het gaat redelijk goed maar ik ben eigenlijk helemaal klaar met die borstvoeding.
    ik heb erg veel melk waardoor ik vaak pijnlijke borsten heb tussen de voedingen door, nou heb ik contact gehad met het consultatie bureau en die advieseerde om elke keer bij het voeden een warme washand op mijn borst te leggen en eerst even wat melk er uit te laten lopen, dit ook omdat mijn dochter elke keer moest spugen en erg onrustig was door de te veel aan melk.
    nou moet ik zeggen dat dit op zich wel redelijk gaat nu maar ik heb nog steeds geen goed gevoel bij de borstvoeding, het liefst zou ik vandaag nog liever stoppen dan morgen maar hierdoor voel ik me erg schuldig :( ik wil me dochter graag borstvoeding geven maar ik merk dat ik er zelf heel ongelukkig van word want elke keer als ik moet voeden heb ik geen zin en wil ik niet.
    Nou zat ik te denken om langzaam gaan af te bouwen maar omdat ik zoveel melk aanmaak ben ik ook weer bang voor een borstontsteking.
    ik wilde beginnen om gewoon 1 voeding te vervangen door kunstvoeding of om te kolven en dat dan met de fles te geven maar volgens het consultatiebureau is het niet goed om te kolven omdat ik al overproductie heb dus nou weet ik echt niet meer wat ik moet doen, graag zou ik u advies willen :)
    bedankt alvast :)

groetjes anne

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Vervelend dat je zo vroeg al een borstontstekinge heb gehad.

Het afbouwen van borstvoeding kun je het beste geleidelijk doen. Zowel voor jou als je kindje is dat beter, omdat je borsten de tijd krijgen om de aangemaakte hoeveelheid melk aan te passen. Zo heb je zelf minder last van stuwing en minder kans om een weer borstontsteking op te lopen.

Je bouwt ongeveer 1 voeding per week af en die vervang je voor een flesje. Misschien heb je wat langer tijd nodig. Je kan dan het beste beginnen met een voeding die het minste gaat, of die je om praktische redenen liever niet meer geeft. Vaak is dat de een na laatste voeding. De eerste dagen heb je om die tijd wat stuwing en na een paar dagen verdwijnt dat. Stuwing is voor het lichaam een teken om de productie te verminderen. Als je erge last hebt van stuwing dan kun je even de spanning er afkolven. Door alleen de spanning eraf te kolven, wordt de stuwing minder, maar stimuleer je nauwelijks de melkproduktie. Pas als je om die tijd geen stuwing meer hebt, begin je met het laten vallen van de volgende voeding. Dit is een voeding die niet direct voor of na de vervalllen voeding valt. Als je bv eerst een middag voeding hebt laten vallen doe je nu een ochtend of avond voeding. Zo zorg je er voor dat je borst niet te lang "stil"staan.

Verdeel daarna de voedingen die je laat vallen.

Blijf allert op stuwing, harde en/of rode plekken.
    Blijf tijdens het afbouwen goed je borsten controleren. Als je harde plekken voelt, zorg er dan voor dat die borst goed geleegd wordt, om borstontsteking te voorkomen.

Succes met afbouwen.

Gr. Saskia

Deel Deze Pagina