Woning bezichtigd, vervolgstap?

Discussie in 'De lounge' gestart door Zonnebloem92, 19 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    #1 Zonnebloem92, 19 aug 2017
    Laatst bewerkt: 19 aug 2017
    Wij gaan volgende week bij een woning kijken, heel spannend.
    Maar wat is nu de juiste volgorde? Stel we bezichtigen en we vinden het wat, kunnen we dan een bod doen of moeten wij eerst een gesprek aanvang met de bank voordat we kunnen bieden?
    Is een bod bindend? Stel je komt tot een akkoord, is de woning dan verkocht onder voorbehoud en kun je er niet meer onder uit?
    Wij zitten namelijk ook nog met ons huidige huis.
    Zouden we een aankoop makelaar in de arm moeten nemen?

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Ik zou eerst willen weten wat ik financieel kan voordat ik een bod (of eigenlijk voordat ik serieus zou gaan bezichtigen) zou uitbrengen. Dus wat is een reeele verkoopprijs voor mijn huis en wat kunnen (en/of willen!) we maximaal lenen.
    Dan weet je de prijsklasse waarin je gaat bekijken en weet je ook dat het bod waar je op uitkomt financieel lukt.
    Als je tot een overeenkomst komt heb je altijd nog bedenktijd van 3 dagen meen ik na het tekenen van het voorlopig koopcontract.
    Aankoopmakelaar heb ik geen advies over, wij hebben gekocht zonder ssnkoopmakelaar.

3. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Je kunt in de ontbindende voorwaarden ook de verkoop van je eigen huis laten opnemen. Maar het is wel verstandig eerst te weten wat je kunt uitgeven voor je een huis gaat bezichtigen.

4. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    - gesprek bij hypotheek adviseur voor alle mogelijkheden

- woning bezichtigen

- alles laten bezinken en nog eens kijken met een minder roze brik

- keuring

- bieden met voorwaarden zwart op wit via mail

- na akkoord binnen paar dagen het voorlopig koopcontract tekenen daarna heb je nog paar dagen bedenktijd om er zonder reden onderuit te kunnen komen.

- hypotheekadviseur om alles rond te krijgen, en hun doen eigenlijk verder alles voor je. Moet alleen papieren aanleveren.

Zo is de volgorde hoe wij het gedaan hebben

5. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Zo hebben wij het ook gedaan, behalve de keuring. Onze ontbindende voorwaarde was ons bod op voorwaarde van financiering en bouwtechnische keuring. Als huizen in de regio snel gaan is er geen tijd de keuring af te wachten. Als je het tekenen van het koopcontract maar doet na de keuring. Mochten er uit de keuring rare dingen komen kun je er onderuit of opnieuw in onderhandeling.

Ts het is wel heel belangrijk eerst te weten wat je kan lenen (rekentools via internet zijn niet betrouwbaar en houden geen rekening met andere zaken waardoor het daadwerkelijke bedrag vaak lager uit komt) zeker als je nog een huis hebt wat je moet verkopen. Heb je overwaarde of verlies, zijn belangrijke dingen om rekening mee te houden.

Persoonlijk zou ik nooit een huis gaan bezichtigen als het niet zeker is of ik het kan betalen.

Syane vindt dit leuk.
  6. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.364
    2.822
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    In aanvulling op bovenstaande reacties. Hier gingen de huizen extreem snel. Dus eerste bezichtiging hadden we onze aankoopmakelaar met een bouwkundige achtergrond bij ons (hij kon de staat van het huis in grote lijnen heel goed inschatten) en daarna was het direct bieden. Echt geen tijd voor een 2e bezichtiging. Keuring kun je laten doen in de 3 dagen bedenktijd na tekenen. In die 3 dagen kun je sowieso er nog onderuit. Hoeft dus niet voor uitbrengen bod als de markt dat niet toe laat. Ook maak je er dan geen kosten voor zonder dat je weet of je het huis kunt krijgen. Anders heb je een keuring gedaan en blijkt vervolgens iemand anders hoger te bieden. Alleen wanneer het echt invloed zou hebben op hoogte bod moet je het vooraf echt doen. Doe t niet na de 3 dagen bedenktijd, want de ontbindende voorwaarden voor uitkomsten van een keuring zijn bijna niet juridisch sluitend te maken.

Aankoopmakelaar is afhankelijk van markt. Op sommige plekken kom je er zonder bijna niet tussen. Maar aangezien je nu al een afspraak hebt voor volgende week, zal dat bij jullie meevallen (hier moest je zelfde dag bezichtigen). Ook kan het helpen bij scherpe onderhandelingen. Ik had hier niet zonder gewild, het heeft ons zeker een lagere aankoopprijs opgeleverd.

Ik zou zeker eerst eens een verkennend gesprek voeren over financiële (on)mogelijkheden. Dat geeft je meer inzicht voordat je gaat bieden.

7. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    Bod is pas bindend als het voorlopig koopcontract door beide partijen is getekend! Voor de tijd kan iedereen er nog onder uit.

Maar ik zou eerst naar de bank gaan om te kijken wat je kunt lenen, dan eigen huis verkopen en ondertussen op zoek naar een ander huis. Zodat je gelijk kunt schakelen als je eigen huis verkocht is. Succes!

8. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    Wij hadden gesprek gehad met de adviseur, gesprek met verkoopmakelaar over verkoopprijs huidige woning, gecheckt minimale opbrengst bij de hypotheekadviseur, toen gaan kijken wat we leuk vonden, meerdere huizen bekeken, bod gedaan op ons droomhuis onder voorbehoud verkoop ons huis en financiering, ons huis te koop gezet, hypotheek geregeld.

Ons huidige huis staat in een dorp waar ze snel verkopen (ons huis was verkocht voordat het op Funda kwam voor de vraagprijs) en ons nieuwe huis een dorp iets verderop waar de markt niet zo snel gaat. Dat heeft de verkoopster wel meegenomen in haar overwegingen het bod met deze voorwaarden te accepteren!

We krijgen 1 november de sleutel!!! :)

9. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
  10. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Wij zijn begonnen met ons eigen huis te koop te zetten en kijken wat we konden lenen voor een nieuwe woning. Daarbij hebben we ook rekening gehouden met een flinke rest schuld bij verkoop van ons huis. Toen zijn wij pas gaan kijken welke huizen in ons budget pasten. En we hebben pas echt bezichtigingen gedaan toen ons huis verkocht was. Bij ons is het heel wisselend. Het ene huis is al van de markt voor het er goed en wel op staat en het andere huis duurt even voor het verkocht is. Helaas voor ons duurde het even voor ons eigen huis verkocht was dus wij waren wel blij dat we niet meteen al voor een ander huis ook moesten gaan betalen

11. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Bedankt voor jullie reacties.
    Wij hebben vorig jaar een gesprek bij de bank gehad dus we weten wat we kunnen lenen, ook is ons huis een klein jaartje geleden getaxeerd dus we weten wat hij waard is... of we dat ervoor krijgen is natuurlijk de vraag maar het mocht heel gek lopen willen wij een restschuld over houden. Wij zouden in dat geval ook niet verhuizen.
    Het huis al te koop zetten willen wij niet, omdat we een regeling hebben dat het binnen 3 maanden wordt terug verkocht en wij verder geen leuke huizen zien (kijken al een tijdje rond).
    Maar een (geaccepteerd) bod is dus niet per definitie bindend?

12. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Nee zolang er niks getekend is is het niet bindend. Wij hebben voor we is huidige huis kochten ook een bus gedaan op een ander huis wat geaccepteerd was. Maar mijn man kon dit huis toch niet los laten. In zijn hoofd zag hij ons hier echt al wonen. Wij hebben toen ons bod weer ingetrokken. En dat kon prima want er stond verder niks op papier oid.

13. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.163
    3.806
    113
    Dat hangt maar net van de markt af. Ons werd door de makelaar aangeraden om eerst een huis te kopen en dan pas te gaan verkopen. Huizen zijn hier meestal binnen een week wel verkocht, in die tijd heb ik echt nog geen nieuwe woning gevonden ;)

14. Tal1987

Tal1987 Actief lid

18 jul 2012
    117
    41
    28
    NULL
    NULL
    Hier in België is een bod wel bindend, en moet je in je bod dan ook steeds zeggen wat de voorwaarden zijn. Toen wij geboden hebben op ons huis schreven we:

We willen een bod doen van xxxxxx euro, onder voorbehoud van verkoop van ons eigen huis en onder voorbehoud van een goedgekeurde lening (zo is dit later na aanvaarding van ons bod ook in de verkoopsovereenkomst gezet). Als je later dan kunt bewijzen dat je aan 1 van de 2 niet kunt voldoen dan kun je er nog onderuit. Ook de termijn van hoe lang ons bod geldig was hebben we er bij gezet (wij schreven: 14 dagen), doe je dat niet dan kunnen de verkopers in principe na een aantal maanden/jaren het bod nog lichten.

Maar weet dus niet of het anders zit in Nederland.

15. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hier:

1. Eigen huis verkopen
    2. Ondertussen op Funda kijken :)
    3. Maar pas gaan bezichtigen als je eigen huis verkocht is.

Wij hebben meerdere huizen bezichtigd. Nadat we ons uiteindelijke huis bezichtigd hadden heb ik de hypotheekadviseur nogmaals gebeld om te vragen of hij zeker wist dat dit kon en om te vragen wat onze maandbedrag zouden worden. Dit omdat we eigenlijk een ton lager wilden gaan dan dat we mochten en nu gingen we nog steeds niet aan de top zitten, maar wel een stuk hoger dan we van plan waren en van te voren hadden laten berekenen qua maandbedragen. Hij noemde mij een stresskip en gaf aan dat het echt gewoon kon. Prima. Dezelfde dag zijn we weer gaan bellen met de makelaar van de verkopende partij en hebben we ons bod gedaan. Tegenbod kregen we enkele dagen later. We hadden de ontbindende voorwaarden (bouwtechnische keuring) genoemd en we hebben vervolgens de hypotheekadviseur aan het werk gezet. Uiteindelijk hebben we nog iets van de prijs af te kunnen doen ivm de bouwtechnische keuring. Hierna zijn we gaan tekenen.

Ik zou geen aankoopmakelaar gebruiken. Zonde van je geld. Je kunt zelf ook op Funda kijken en gaan onderhandelen. Je moet alleen goed weten wat je doet of een ervaren koper om advies vragen.

16. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Het is echt regio gebonden...

Ons huis staat sinds zaterdag te koop op Funda. Een week daarvoor al in de stille verkoop. Alleen mensen met een aankoopmakelaar weten van zo'n stil traject.

We hebben in deze week voor Funda al 2 biedingen boven de vraagprijs gehad. Verder hebben er gisteren 10 mensen naar de makelaar gebeld en die mogen deze week komen, ze weten al wel dat er een bieding boven de vraagprijs gedaan zijn.

Mensen die nu nog bellen worden opgeschreven. De makelaar gaat ervanuit dat 1 van deze 12 het wordt. Een van de twee biedingen is al zonder bouwtechnische keuring en financiering.

Kortom in een crazy markt als waar wij wonen is er voor de aankoper de taak zo flexibel mogelijk te zijn...

17. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.693
    3.134
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hadden dat ook. Wij hebben het huis terug verkocht aan de woningbouw nadat het bod van ons was geaccepteerd. Zo was het huis verkocht een paar dagen voor het nieuwe huis van ons was. Geen gedoe! Heerlijk :p

Deel Deze Pagina