Weet je wat lieve dames, zodra ik weer opruiming hou ik mijn kasten laat ik het hier eerst even weten. Zodat degene die het willen hebben zich kunnen melden! Goede deal?
Hier in de flat toen wel.. Maar sinds we zijn verhuisd letten we er echt op, gebruik nu ook meer opbergblikken en dozen. Dat scheelt al een hoop. En ik werk met boodschappenlijstjes per week, dus ik kijk altijd eerst alle kasten even na wat we nodig hebben. Zo maken we dus tegenwoordig eerst alle opengebroken pakken/blikken op.
Ik heb ook alles in mandjes staan en als ik boodschappen doe kijk ik wat ik nog heb en kan ik de spullen die er nog staan gebruiken, vind jammer om eten weg te gooien. Moet zeggen dat het hier ook wel eens voorkomt hoor!
Iedereen gooit,wel eens iets weg ws, maar sommige dingen die ik hier lees zijn wel heel extreem..daar mag je je dan best een beetje bewust van worden. Tel maar eens op wat je in een week weggooid en stel voor dat geld een voedselpakket samen voor de voedselbank. Of stal alles wat je in een week weggooit eens uit op tafel...is ook schrikken denk.
Je vat het echt niet he? En die opmerkimgen van kijk eerst naar jezelf. Ja natuurlijk doe ik dat, maar dan? Mogen we niks meer zeggen of niet niemand meer attenderen omdat we alleen maar naar onszelf moeten kijken?
ik heb hier ook een vreselijke voorraadkast. 1 x per maand ruim ik hem op, en denk ik jeeee wat een ruimte. nu gaat er niet zoveel meer weg, maar eerder ruimde ik hem maar eens in het half jaar of zo op, en was er nogal eens wat over de datum bakjes blikken en potten werkt hier niet Dan gaat het in die potten over de datum. Ik haal ook geen overbodige dingen meer in huis. Ik doe op donderdag boodschappen, en tegen de tijd dat het donderdag is, dan is alles op en leeg. scheelt echt een hoop weggooien
Jullie hebben me op een idee gebracht en ik heb vanmorgen de voorraadkast opgeruimd. Keurige score al zeg ik het zelf: het enige dat ik wel heb gegooid waren drie aangebroken zakken chips die slof waren, een zak mini ontbijtkoeken van de Hema en een tube mosterd met datum 10-11. qVerder was alles nog goed. Die chips is een terugkerend probleem. We maken een zak open in het weekend maar deze komt niet op en een week later denken we er dan opeens aan dat er nog een open zak in de kast ligt. Helaas, slof en slap. Ach, als dat het enige is ben ik tevreden.
Ik moet eerlijk zeggen dat er wel eens iets in de prullenbak gaat. Maar ik probeer dit zo weinig mogelijk te doen. Eigenlijk alleen met dingen die ik bijna nooit koop en een keer drink. Ik vergeet dat dat ik ze heb. maar dat is echt sporadisch. Ik doe een keer in de week (of als het nodig is) even speuren naar wat ik nog heb en maak desnoods een (gek) creatief gerecht. bami met spagettisaus ofzo (ik zeg maar wat) smaakt vaak nog lekker ook. Ik weet gewoon van mezelf dat als ik grote potten (bruine bonen bv.) koop dat het dat niet helemaal op gaat.. dan zet ik het in de ijskast en vergeet ik het gewoon. Dus dat doe ik niet meer. dan maar meerdere kleine potjes werkt prima hoor. Ik vind het zo jammer en zonde dat mensen eten weggooien. en dan inderdaad niet alleen voor jezelf of het geld maar gewoon met de gedachten dat er zoveel mensen zijn die niets of weinig hebben en wij op deze wereld zo veel dingen hebben waar we eigenlijk heel ontevreden of ondankbaar over zijn. Zo zie ik het namelijk.. Ondankbaarheid. Ik wil niemand aanvallen of bekritiseren en ja een goed milieu begint bij jezelf.. maar iemand bewust maken van een bepaalde gedraging (al vraag ik me af of het in dit geval overkomt) is toch niet erg? Misschien ziet zij of iemand anders het nu wel anders en gaat ze het niet meer doen. Nou mooi toch. ps. misschien moeten we een apart topic openen "wat heb ik in huis recepten"
Daarom leg ik chips nooit terug in de voorraadkast, maar op de plank. Dan ligt ie in het zicht en denk ik er sneller aan
Hier net zo hoor. Volgens mij kan ik een half weeshuis voeden met wat ik weggooi(de). Wij gaan er wel steeds meer op letten. Ik ga nu al een tijdje eerst alle kastjes ijskast en vriezer af vóórdat we boodschappen gaan doen! Dat scheelt al de helft! Het is absoluut nog niet perfect, ik gooi nog steeds weg en dan denk ik stomme tr*t!! Maar we gaan de goede kant op!
ik gooide eerder ook best veel voedsel weg, tot grote ergenis van mijn man... ben er nu op gan letten en je kan dus beter niet gaan hamsteren want meer dan de helft raakt achterop en over datum.... zonde van het geld... ik gooi nu ook nog weleens wat weg wat over de datum is en dus niet op tijd is klaargemaakt... kan eens gebeuren maar als het standaard word is het best zonde niet?! maare dat er zo overdreven word gedaan over ts snap ik ook weer niet. de arme kindjes in afrika kan ze er echt niet mee helpen hoor met een zakje komijn...