Tips voedingsschema baby 5,5 maand

Discussie in 'Voeding' gestart door Anna24, 17 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anna24

Anna24 Lid

18 nov 2012
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Onze kleine meid is inmiddels 5,5 maand en we zijn sinds 5 dagen begonnen met fruithapje. (ik kom er net achter dat het beter is om met groente te beginnen, al hadden we wel besproken op het cb dat we met fruithapje of groentehapje wilde beginnen en daar werd niet specifiek geadviseerd om met groente te beginnen :(). Maar gelukkig reageert zij zelf en haar darmpjes verder goed op het fruit. Is het dan verstandig om nu ook al met groente te beginnen? Mijn gevoel zegt nog ff 1 week wachten met groente, zodat ze in ieder geval gewend is aan fruit en dan te beginnen met groente, worteltjes.

Maar we willen ook graag de laatste fles afbouwen dan wel weglaten. Dus van 5 naar 4 flessen.

Ze krijgt nu:
    6.30 fles (180/6)
    10.00 fruit
    11.00 fles (180/6)
    15.00 fles (180/6)
    19.00 fles (180/6)
    22.30 fles (180/6)

Het is niet zo dat zij elke avond voor de laatste fles al in een diepe slaap is. Dit varieert een beetje. De ene keer wel in diepe slaap en de andere keer klaar wakker. De laatste fles drinkt ze wel helemaal leeg. Dus we vinden het lastig hoe we de laatste fles het beste kunnen afbouwen of weg kunnen laten.
    Wat zijn jullie ervaringen?
    En hebben jullie ervaringen met rijstebloem? Ik wil eigenlijk proberen om bij de fles van 19.00uur 2 eetlepels rijstebloem toe te voegen en dan te kijken of ze in een keer doorslaapt. Graag tips/adviezen/ervaringen!

Alvast bedankt!

2. adi

adi Niet meer actief

Maar waarom wil je een fles afbouwen dat je baby nog gewoon opdrinkt? Als zij er geen behoefte aan had, zou ze het niet drinken...

Als je straks overstapt naar opvolgmelk zal de vijfde fles ( dat hoeft niet de laatste van de dag te zijn natuurlijk) vanzelf vervallen, omdat opvolgmelk langzamer wordt verteerd.
    Ik zou haar gewoon zelf laten aangeven of ze de late fles nodig heeft. Haar zelf laten komen en dan de fles aanbieden.

Qua bijvoeding is het advies om om de paar dagen iets nieuws aan te bieden, 1 nieuw product per keer. Het maakt in principe niet uit of het groente of fruit is, maar ik zou niet wekenlang alleen zoete smaken geven ( wortel is ook zoet) want dat loop je risico dat ze hartige smaken niet graag accepteert.

3. tuc

tuc Niet meer actief

ik zou met de groente idd nog even wachten, ongeveer als ze een week of 2 fruit eet.

Die laatste fles hebben wij ook even meegezeten, als ik het aan mijn zoon liet dan zou hij nu nog 5 flessen leegdrinken, maar als ze op een gegeven moment goed bijvoeding eten, dan is een liter flesvoeding erbij gewoon veel te veel. Wij zijn hem dus rond de 6 maanden af gaan bouwen door wat minder te geven, eerst naar 150, toen 120 en later 90. Inmiddels at hij van zn groente s avonds ook heel goed, dus zat ook voller. Ik denk dat hij na een week of 2 hem helemaal niet meer hoefde, hij krijgt nu om 20.00 uur een fles en slaapt dan tot 7.00 uur.

4. bibi123

bibi123 Actief lid

2 okt 2012
    282
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zit met precies hetzelfde. Alleen geeft onze zoon aan dat hij niet meer zoveel melk hoeft. Hij is nu net 5 maanden en wij zijn met 4 maanden begonnen met wat groente en fruit. Het schema van jouw dochtertje ziet er hetzelfde uit als die van ons zoontje alleen geven wij om 17.00 nog wat groente. Dit begint hij steeds lekkerder te vinden en wil er ook steeds meer van eten.
    Omdat hij steeds begon te mieren met de laatste 30 cc van de fles en om 22.30 niet meer echt wakker werd hebben we geprobeerd om die wat kleiner (120 cc) te maken en wat eerder op de avond te geven (22.00) Maar hij werd dan gewoon vanaf 2.00 uur onrustig. Normaal wordt hij rond 5.00 uur onrustig maar slaapt nog wel even verder als we het speentje er weer instoppen :)
    Dus dat maar toch even niet gedaan. We geven nu 150 om 19.00 uur en om 22.30 ook 150. Zo lijkt het wel goed te gaan.
    En inderdaad als ze opvolgmelk krijgen en ook wat meer eten van de groente (en daar dan ook op gegeven moment aardappels en wat vlees bij krijgen) zitten ze ook voller dus het komt vast goed. Als ik het verhaal van tuc lees krijg ik wel hoop in ieder geval :)

5. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Bij mij ging ze groenten eten toen fruit goed ging... Ik wild haar niet te veel overrrompelen met verschillende smaken.. Nu ze aan allerlei smaken gewend is durf ik meer uit te proberen..
    Hier had ze tot 6 maanden ook nog die laatste fles nodig maar opeens merkte ik dat ze va het wakker maken alleen maar onrustiger werd dus toen in een keer gestopt en dat ging toen goed..
    Je schema ziet er verder keurig uit en je zult zien dat als je op nr 2 over gaat ze minder melk gaan drinken en meer bijvoeding gaan eten! Ik merk overigens met rijstebloem niet zo veel verschil maar je kan het wel proberen natuurlijk!

6. tuc

tuc Niet meer actief

Bibi123, ik dacht ook echt dat we er nooit meer vanaf zouden komen, maar ineens lukte het.

7. bibi123

bibi123 Actief lid

2 okt 2012
    282
    0
    0
    NULL
    NULL
    Haha nou.. het komt ook vast echt goed! En dan heb je weer een volgend punt waar je zoveel over na gaat denken... Het blijft zoeken :)

8. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Onze KA heeft ons ook geadviseerd van 5 naar 4 flessen te gaan maar dat is eerder omdat die van ons lastig begon te doen met drinken. Hij dronk zijn flesjes niet goed leeg, begon te huilen, etc. En nu we van melk veranderd zijn (eender welk merk, hij was gewoon de melksmaak moe volgens de KA en hij bleek idd gelijk te hebben) en hij van 5 nr 4 flesjes gegaan is, gaat het idd beter.

Zijn schema is:
    07.00u fles 180cc (gaat meestal niet leeg)
    11u fles 210 cc (gaat niet altijd leeg)
    15.00u fles 210 cc (gaat niet altijd leeg)
    17.00u: fruithap
    21.00u: fles 210 cc (gaat altijd leeg)

De KA had ons aangeraden het fruit op het uur van het vieruurtje te geven. Ik gaf eerst het fruit tussendoor, maar dat nam dan zijn eetlust weg van de fles en dat ging dus niet goed.

9. Anna24

Anna24 Lid

18 nov 2012
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dames onwijs bedankt voor jullie ervaringen/tips! Wij wachten nog ff rustig af! Aankomend weekend beginnen we met groente en rond 6 maanden opvolgmelk! Het komt vanzelf! Thanx! Toch handig zo'n forum! Haha!

10. nathalie2012

nathalie2012 Fanatiek lid

5 okt 2012
    1.581
    0
    0
    Ik zou inderdaad eerst nog even wachten met groente, vooral ook om te zien of ze misschien niet goed reageert op bepaalde soorten fruit. En als je alles door elkaar geeft is dat lastiger te achterhalen.

Lastig met die flessen. Onze dochter liet juist van de 5 flessen die ze kreeg steeds aardig wat staan. Toen zijn wij overgestapt van 5 naar 4 flessen: 7:30-11:30-15:30-19:30 uur en dan naar bed ipv 7:00-10:30-14:00-18:00-21:30 en dan naar bed. Eerst kreeg ze 5x 150 en nu 4x 180.

Ik begreep van de verpleegkundige van het CB dat de opvolgmelk eigenlijk was voor als ze naar 3 flessen gaan.
    Ik zou dit t.z.t. even navragen en niet zomaar er mee beginnen.

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Van opvolgmelk mogen ze maar 800cc krijgen, dus mocht je tegen die tijd nog meer geven; blijf dan even op nr 1. Dat kan gewoon ;)

Deel Deze Pagina