Ik moet voor kerst een menu samenstellen voor 8 volwassenen. Wie heeft er suggesties? En wat gaan jullie maken? Ik ben een beetje inspiratieloos
Gourmetten?? ideaal, ieder kan zn eigen portie samenstellen en je kan er ook nog groentepakketje bij doen,sausjes e.d.! Of uh... rollade met 2 verschillende groentes zodat ze kunnen kiezen, aardappelkroketjes klaarmaken in de oven of aardappelgratin. Na vind ik een chocomousje altijd wel leuk met de kerst! anders kan je het ook eenvoudig houden door zon mona puddinkje tevoorschijn te toveren... maar dan natuurlijk meer dan 1 puddingkje anders kijk je mekaar aan. In de nieuwe allerhande staan ook wat andere receptjes maar daar moet je echt van houden! Ik hou het lekker simpel dit jaar! Ik hoop dat je er iets aan hebt
Ik ga (voor het eerst in mijn leven) zelf een maaltijd maken voor de kerst. Mijn schoonouders, zwager, schoonzus met man en 3 kids komen op visite op eerste kerstdag. Normaal zijn we bij mijn schoonouders maar ik wilde het ook wel eens verzorgen, zodat mijn schoonmoeder niet hoeft te koken. Ik ga een echt kerstkalkoen maken, met vulling en de bijbehorende cranberrysaus. Verder doe ik aardappelkroketjes/balletjes bakken, gekookte aardappelen maken en serveer ik er 2 of 3 groentes bij. Als voorafje wil ik garnalencoctails serveren. En als toetje.... ja die moet ik nog gaan bedenken!! (ik heb vorig jaar Nigella's kerst kookboek gekregen en die ga ik nu eens goed gebruiken!! )
2 jaar terug had ik vooraf meloen met parmaham en frambozen, als hoofdgerecht zalm in bladerdeeg met boursin (uit de oven), verschillende groentes en frietjes met diverse sausjes en als toetje had ik een kersttaart gemaakt maar die viel een beetje tegen. Vorig jaar heeft de moeder van mijn schoonzus voor ons een hele kalkoen gemaakt met cranberrysaus en hebben we als toetje een ijstaart gemaakt. Over ijstaart gesproken, dat is echt lekker en supermakkelijk... Als je een grote kom hebt dan bedek je die met plakjes van die opgerolde cake met die vulling (hopelijk weet iemand wat ik bedoel) en dan vul je hem met allemaal bolletjes verschillende smaken ijs. Dan de vriezer in en als je hem eruit haalt, op een grote schaal (dus uit die kom) neerzet en dan wat poedersuiker erover en wat sissers erin en serveren maar....voordeel is natuurlijk ook dat je hem al eerder kunt maken
Kerstavond(12 personen): Buffet met allerlei hapjes 1e kerstdag(8 personen):Vooraf aspergescocktail met ham en ei. Hoofdgerecht varkenshaas in bladerdeeg gevuld met room, spekje en ui bijgerecht sla, haricoverts in katenspek een aardappelgratin toetje pannenkoeken gevuld met roomijs en gekarameliseerde appel en peer 2e kerstdag(15 personen): of tapas of gourmet (zo standaard maar zo lekker en gezellig!)
Wat als nagerecht vorig jaar een groot succes was was een ijsbombe. Benodigdheden: - 3 bakken ijs (1 neutraal zoals vanille, en twee met een opvallendere smaak) - 1 bak schuimkoekjes - 1 pakje met chocoladestengels - chocolade glazuur - beslagkom met huishoudfolie bedekt. Je laat de bakken ijs half ontdooien en mengt de gebroken schuimkoekjes door één smaak ijs. Het ijs smeer je aan de binnenkant van de beslagkom totdat je een mooie laag hebt. Die laat je weer bevriezen en dan doe je hetzelfde met de neutrale laag. Als die weer bevroren is vul je de beslagkom op met de laatste smaak ijs waar de chocoladestukjes in zitten. Vlak voordat je hem seveert maak je de chocoladeglazuur en die laat je vanaf het midden naar beneden druppelen.
@Devy, dat klinkt al een heel lekker toetje!! Ik ga het aan mijn man voorleggen en hopen dat het hem ook lekker lijkt!
Je kunt ook een kant en klare kalkoen bestellen. die is dan al gevuld en die hoef je alleen nog maar in de oven te zetten. Wij hebben dat een paar jaar geleden met kerst gedaan en het was erg lekker hier een linkje