Alternatief voor Windows 10?

Discussie in 'De lounge' gestart door iMoeder, 1 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik heb sinds een tijdje een nieuwe laptop. Daar zat Windows 10 op bij aanschaf. Nu ben ik al niet zo een Windows fan, maar goed, ik dacht, moet er toch mee kunnen werken.

Op zich lukt dat ook wel, maar ik irriteer me er mateloos aan. Het begon al het eerste weekend dat ik em had en iets wilde rechtzetten, drivers was wat mee. Steeds foutmeldingen en crashen. Goed, drivers gereset, hielp niet, daarna liep het systeemherstel vast, paar keer opnieuw geprobeerd maar toen deed de hele laptop niks meer omdat die bleef hangen in een opstart loop. Uiteindelijk een reddings cd rom gebrand op de laptop van mn zoon. Schijf geformatteerd, Windows 10 gedownload en opnieuw geïnstalleerd. Begon die weer te mekkeren met het partities aanmaken. Anyway, dagenlang mee bezig geweest, uiteindelijk deed alles het weer. Maar eigenlijk was ik er al weer helemaal klaar mee gewoon. Iedere keer gewoon dit gezeik, ik heb er geen zin meer in.

Maar ja, wat dan. Ik dacht; Ubuntu. Dus ik Ubuntu erop gezet, naast Windows want ja, zo handig ben ik er nog niet mee. Alles prima. Maar nu zit Windows weer met Ubuntu te fukken. Eerst bleef die doodleuk steeds Windows opstarten. Nou, ook weer gefixt via de BIOS. Maar nu weer gedoe, want Ubuntu geeft aan dat die niet bij mn harde schijf kan want word geblokkeerd door Windows. Terwijl ik Windows notabene een eigen partitie heb gegeven!!

Ik was er al klaar mee, maar nu dus helemaal. Ik ga weer sparen voor een MacBook. Ik ben meer een Apple fan en al mn andere spullen (telefoon, tablet) zijn appeltjes. Dan stap ik gewoon in zn geheel over naar het Apple ecosysteem, kan niet wachten. Maar, wat nu in de tussentijd? Ik ben dit aanklooien met Windows 10 echt helemaal zat. Ubuntu kan niet bij mn harde schijf en ik ben er ook nog niet heel handig mee. Heeft iemand nog een idee?

2. Joycey

Joycey Niet meer actief

Downgraden naar Windows 7/8 of Vista?

Ik draai nog gerust op (veel) oudere systemen met minder kinderziektes en tig patches dan dat ik me aan Windows 10 waag. Het eerste wat ik doe nadat ik een nieuwe PC koop is downgraden naar 'spul dat wel werkt zoals het hoort'.

3. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Maar ik heb Windows 7/8 etc niet. En die kun je ook niet legaal downloaden want die waren niet gratis. Windows 10 kun je zo downloaden want dat is gratis omdat er een ander verdien model achter zit (het stuurt je gegevens naar microsoft, google verdien model).

4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.566
    113
    Windows 10 wordt gratis aangeboden als upgraden omdat ze snel van de ondersteuning van lagere versies willen.
    Bijv. Xp waar je nu al geen beveiligingsupdatw meer voor krijgt.

Ik heb vorig zodra dat kon Windows 10 erop gezet.
    Windows 8 vond ik onhandig.

Nooit problemen gehad. Maar misschien doe jij er meer ingewikkelde zaken mee dan ik.

5. Joycey

Joycey Niet meer actief

Een bepaalde site die ik niet mag noemen in verband met moderaties op dit forum heeft hem wel. Met daarbij een 'speciale' gebruiksaanwijzing om hem wel te kunnen installeren. En gebruiken.

Zolang Windows niet normaal kan doen met hun besturingssystemen en licenties zo stikduur laten, kunnen ze wat mij betreft de boom in en vraag ik het wel aan Jack Sparrow's baai; die helpen me vaak wel op weg.

Ik heb diverse licenties gekocht vroeger; kan ik er wat aan doen dat zij het niet ondersteunen ;) Ik ondersteun hun betaalmodellen niet meer.

6. LoeForceOne

LoeForceOne Fanatiek lid

28 jun 2015
    1.374
    910
    113
    In vervolg gewoon een Apple kopen. Een stuk gebruiksvriendelijker. En nooit meer virussen! WHOEHOE!

7. Imensa

Imensa Fanatiek lid

23 okt 2014
    2.463
    18
    38
    Wat een onzin.

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Windows 10 is niet gratis hoor. Als je een systeem met OS koopt, dan zitten de kosten voor Win10 in de prijs.

Ik heb alles los gekocht en moest dus ook zelf voor een OS zorgen. Heb Win10 moeten kopen.

9. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik heb em gewoon legaal gedownload van de microsoft site, gratis.
    Zoals ik al zei; ander verdienmodel.

10. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    I know!! Ik had even geen Apple centjes. Die MacBooks zijn toch wat prijzig. Maar ben het er helemaal mee eens hoor. Dat gekloot iedere keer met microsoft producten. Net uit de doos en dan werkt het al niet. Ik heb er geen zin meer in.

Ik bedoel, nu ook weer. Stopte er vorige week een dvd in (voor mn kids) omdat mn internet eruit lag, kan Windows 10 geen dvd afspelen, moet je een app voor kopen. WTF gewoon. :x

11. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Hear hear sister. ;)

12. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Mss dat linux nog bestaat?

13. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Dat is Ubuntu.

14. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Wat zat er dan op voor je Windows 10 downloadde?

15. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Windows 10. Ik heb em gekocht met Windows 10 maar er zat geen installatie CD-ROM bij. Dus toen ik de schijf geformatteerd had heb ik via de laptop van mijn zoon windows 10 installatie cd gedownload en als iso gebrand.

16. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    maar als die net uit de doos was.. waarom breng je hem dan niet terug.. en laat je hem daar fixe..

bovendien vind ik apple helemaal niets waard.
    Je kan ook gewoon windows 7 of 8 erop zetten
    als je een beetje goed zoekt zijn die echt wel te vinden .
    pas ook zelf gedaan.. ;)

17. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik kan op mijn laptop waar nu windows 7 op staat gewoon een gratis upgrade krijgen naar windows 10.

Krijg dagelijks die keuze in een pop up.

18. Angelicdreamz

Angelicdreamz Actief lid

18 feb 2013
    384
    0
    16
    Zweden
    #18 Angelicdreamz, 1 mrt 2016
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2016
    Dat klopt, heb je een legale versie van windows 7 of 8, dan krijg je inderdaad een gratis upgrade. Maar heb je geen legale versie, dan moet je het toch echt kopen, windows 10 is absoluut niet gratis! Je kunt hem wel downloaden van de site, maar je moet alsnog de licentie hebben om hem te kunnen installeren/gebruiken.

Het zit bij de prijs inbegrepen bij het kopen van een kant en klaar nieuw systeem en of laptop, mocht je het eraf gooien, dan kun je het inderdaad zo weer downloaden en installeren, want je hebt de licentie nu eenmaal bij je systeem/laptop gekocht. En nee, het is echt niet gratis omdat er een ander verdien model achter zit, dat is totale onzin, ook worden er geen persoonlijke gegevens doorgegeven, want dat kun je gewoon uitzetten, volgens mij heb je de optie zelfs om het uit te zetten bij de installatie, maar het is alweer een tijdje dat ik een verse installatie heb gedaan, omdat alles gewoon goed werkt hier. Wat het wel doet om je gekochte licentie te herkennen bij een schone install is het kijken naar je digitale signature van je hardware van je gekochte laptop. Zo heb je tegenwoordig de key niet meer nodig, maar checked het je systeem of er een licentie bij is gekocht bij aanschaf.

Mocht je zelf een pc samenstellen met losse onderdelen, wat ik ook altijd doe (want dat is vele malen goedkoper en je weet precies wat er in zit en dat het ook goede onderdelen zijn) en hem dan zelf in elkaar zet, dan moet je de OS/licentie er los bij kopen. Ik heb het echter nog nooit in mijn leven gekocht en draai al zolang er windows bestaat illegale versies.

Je moet er een beetje handig in zijn, maar ik heb nog nooit problemen gehad met alle windows versies en nog nooit een virus gehad. Een virus krijgen op je mac bestaat ook echt wel. Ik heb in de grafische sector gewerkt en daar hadden ze toch echt regelmatig last van. Een mac geeft je dus geen garantie dat je geen virus erop krijgt. Je moet je pc en mac altijd goed beschermen en je moet voorzichtig zijn met downloaden en of op links klikken die gevaarlijk zijn.

Heb je er geen verstand van en je hebt net je laptop gekocht, waarom ga je er dan niet mee terug naar de winkel of bel je een klantenservice?

Dat je tegenwoordig met de windows media player in windows 10 geen dvd kunt afspelen is inderdaad erg raar van ze, maar met een kleine moeite had je binnen 2 minuten die dvd af kunnen laten spelen ;). Er bestaan namelijk genoeg gratis programma's om een dvd mee af te spelen zoals de VLC player. Ik zelf heb de standaard windows media player al meer dan 10 jaar niet meer gebruikt en download altijd een programma waar ik wel wat aan heb.

19. xchristina

xchristina Actief lid

26 nov 2013
    108
    0
    16
    Wat een onzin . Heeft de zelfde problemen . Geen enkel systeem is zonder bugs en dit al helemaal niet .. En virussen zijn er ook genoeg voor ..

On- Topic ..

Ik weet niet wat voor laptop je gekocht hebt maar om dat te vermelden helpt al veel .

Op de site van de leverancier van de laptop staan meestal de nieuwste drivers.

Windows 10 loopt als een trein . Ik weet niet precies wat jouw problemen zijn maar je moet iets preciezer zijn .

20. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Dat klopt dat er veel andere programma's voor te vinden zijn maar het hoort natuurlijk niet zo te zijn dat je andere programma's moet gaan gebruiken omdat hun er nog niet voor gezorgd hebben dat het allemaal werkt.

Als je iets koopt dan hoort alles het gewoon te doen. Ze hadden die windows 10 pas uit moeten brengen op de markt als alles het volledig had gedaan, nu heb je een nieuw systeem waarvan de helft niet werkt of er voor zorgt dat heel veel dingen niet meer werken.

Gratis of niet maar geen haar op mijn hoofd die er aan zal denken om windows 10 te nemen.

Wij gaan binnenkort op pad voor een nieuwe laptop maar het eerste wat we doen als we hem hebben is 10 vervangen voor 7

Deel Deze Pagina