Wat heb jij geleerd van ZP?

Discussie in 'De lounge' gestart door Gizzie1983, 27 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Ik hang hier ondertussen alweer een paar jaartjes rond en merk dat ZP echt een onderdeel van mijn leven is geworden ;). Ik heb er een hechte vriendengroep aan overgehouden (7 meiden waar ik ontzettend dol op ben ♥). Alle vragen rondom alle fases van zwanger worden, zwanger zijn, bevallen, baby/peuter/kleuter kan ik hier kwijt. Meelezen- en leven met andere dames. Echt bijzonder!

En wat ik ook merk aan mezelf... ik heb (mede door ZP) geleerd om minder snel te oordelen over mensen of situaties. Er gaat vaak zoveel meer schuil achter een verhaal. Dat neem ik natuurlijk ook mee in real life, en dat is echt een eyeopener voor me :).

Ik ben benieuwd hoe andere dames hierover denken? Wat zijn jouw hoogtepunten of leermomenten?

2. Tranquila

Tranquila Bekend lid

23 feb 2015
    744
    443
    63
    Vrouw
    Mooi verwoord!

3. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Hoe je 'sowieso' schrijft :D

En de naam van de jongste heb ik via een suggestie in het babynamen-subgedeelte.

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    YES!!!!

(Dat is de reden waarom ik soms mensen verbeter. In de hoop dat ze het leren. ;))

Ik heb heel veel geleerd. Ik kan geen specifieke dingen noemen, maar ik heb me beter leren inleven in andere situaties. Ik heb geleerd, dat dingen die ik normaal vind, helemaal niet 'de norm' zijn. Ik heb geleerd, dat dingen, die ik als 'algemene kennis' beschouwde, bij velen echt niet bekend zijn.

Ik heb vast ook een boel handige dingen geleerd m.b.t. baby's en kleine kinderen. Maar ik weet dus niet meer specifiek wat.

Ik heb geleerd, dat ik wel eens heel anders overkom, dan ik bedoel. :)

En ik heb geleerd hoe hard en gemeen sommigen hier kunnen zijn... Gelukkig heb ik dat al een hele tijd niet meer gezien!

5. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Vooral dat er zo veel verschillende manieren zijn om iets aan te pakken, maar dat het echt van het kind en de ouders afhankelijk is hoe het werkt. Voordat ik kinderen kreeg dacht ik altijd over kinderen die slecht eten of slapen of iets anders dat er wel wat aan die ouders zou mankeren. Nu weet ik wel beter :p

In negatieve zin vind ik het jammer dat het publiek hier niet zo divers is. Misschien dat een zwangerschapsforum een bepaald type vrouwen aantrekt, dat kan :)

6. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Dit :p
    En iemand gaf ooit eens als tip om babysokjes in een waszakje te doen dan raak je er nooit 1 kwijt. Ik ben vanaf dag 1 een waszakje gaan gebruiken en zelfs mijn kraamhulp vond het zo handig dat ze het mensen als tip ging geven

7. Boommm

Boommm Niet meer actief

De namen van m'n dochters :D

De borstvoeding van de jongste. De oudste twee hebben gelijk flesvoeding gehad omdat ik een bloedhekel had aan bv (oa ook door sommige hier op het forum) Maar omdat ik ooit een hele mooie foto hier heb gezien van iemand die haar dochter bv gaf het bij de derde toch maar geprobeerd en 3.5e maand ontzettend genoten.

8. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    De kids achterwaarts vervoeren en Rapley.. Dat zijn toch wel echt de 2 puntjes waar wij het allermeest aan gehad hebben.

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Vind je? Wat voor diversiteit mis je dan?

Er zitten hier boerenmeiden, stadsmeiden, thuisblijfmoeders, carrièretijgers, single moms, burgerlijke moeders, moeders in de bijstand, moeders die flink in de slappe was zitten, naïeve moeders, betweterige moeders, 100% autochtone moeders (NL/BE), allochtone moeders, mengelmoeders ;), NL/BE moeders met een allochtone partner, heteromoeders, lesbische moeders, tienermoeders, grootmoeders, gereformeerde moeders, moslimmoeders, atheïstische moeders, linkse moeders, rechtse moeders, middenmoeders :p, moeders die een broertje dood hebben aan politiek maar dat komt goed uit want daar mogen we het hier toch niet over hebben ;) oh en dan zit er ook nog wel eens een verdwaalde vader tussen. :D

Oké, de minderheden zijn hier ook écht in de minderheid (meer dan 'gewoon' in Nederland), maar ze zijn er wel. Het valt alleen minder op, omdat we allemaal achter een schermnaam schuil gaan. :)

10. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    In de loop der jaren (jeetje, ik zit hier alweer 9 jaar) heel veel informatie over zwangerschappen. Tijdens mijn opleiding viel me pas op hoeveel informatie en kennis ik bij elkaar gesprokkeld heb, waarvan ik dacht dat het algemeen bekend was :p

11. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Nou eigenlijk precies wat je zegt. Er zit van iedere categorie heus wel iemand, of misschien wel wat meer dan één, maar als ik naar buiten kijk zie ik wel een andere verhouding. Voor mijn gevoel is de meerderheid hier oververtegenwoordigd en dan moet ik soms aan een specifieke politieke partij denken waar ik niets over mag (en wil!) zeggen ;)

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik denk dat het wel meevalt. Als je eens kijkt naar de ramadan-topics 2x per jaar, dan zitten daar toch wel veel moslima's. Ik denk ook wel dat er best wel wat Surinaamse/Antilliaanse/etc dames hier zitten, maar die pik je er puur op tekst en avatar niet zo uit. Als je meer inzicht wil, kun je wel eens een poll starten of zo? Bijvoorbeeld zoals het CBS categoriseert:

Autochtoon (NL/BE)
    Europa (niet NL/BE)
    Suriname, (voormalig) Ned. Antillen en Aruba
    Turkije
    Azië (niet Turkije)
    Marokko
    Afrika (niet Marokko)
    Overig westers (Amerika, Australië, etc)
    Overig niet-westers

13. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Dat er daadwerkelijk mensen bestaan die ik nu gekscherend de borstvoeding maffia noem 😂

Nee gekheid.
    Dat er heel veel mensen worstelen met vruchtbaarheidsproblemen. En hoe je sommige dingen makkelijker kan maken.

Ach en vast nog meer kleine dingen. Kan d'r zo gauw even niet op komen 😊

14. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

23 jul 2010
    5.439
    11
    38
    Vrouw
    Nederland
    Niet iets geleerd maar wel lieve mensen leren kennen en die ook in het zelfde schuitje zaten met moeilijk zwanger worden ook IUI, IVF, ICSI kregen. Fijn dat je hier je verhaal dan kunt delen en uiteindelijk nog meer contact met ze heb (zit hier sinds 2010).

15. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ik heb veel verschillende manieren om een kind (op) te voeden voorbij zien komen en geleerd dat er niet 1 de beste is. Dus wat ruimdenkender geworden. Ideeën die mij wat leken heb ik toegepast. Sommige met succes, sommige zonder.

Geleerd dat wij behoorlijk veel geluk hebben gehad in een hoop opzichten. Dus ook geleerd om wat positiever en dankbaarder te worden.

16. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Dat ook inderdaad! Ook hoeveel vrouwen een miskraam hebben ervaren terwijl daar in het dagelijks leven helaas nog steeds een 'taboe' op lijkt te liggen om er over te praten. Ik heb door hier te lezen in ieder geval geleerd me meer te kunnen verplaatsen in iemand die dit heeft ervaren (in de zin van wat je het beste kan zeggen om iemand te steunen, en wat juist niet). Ik hou daar wel rekening mee, en zal bijvoorbeeld nooit meer zomaar vragen wanneer de 2e komt. Je weet nooit wat er bij iemand achter zit.

17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Het allerbelangrijkste dat ik hier heb geleerd is dat het soms beter is om niet (meer) te reageren op een topic.

18. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Pas maar op dat je er geen trauma's aan overhoud ;)

Anyway. Wat ik hier heb geleerd is dat het krijgen van Baby's helemaal niet zo vanzelfsprekend is als dat ik jaaaaren geleden wel dacht.

Ben al lid sinds 2005 en toen was ik nog jong en naïef en dacht ik dat ik wel '' even '' zwanger kon raken ;)
    Door alle heftige ervarings verhalen ben ik er heel erg anders naar gaan kijken. Ben gaan beseffen dat het krijgen van kinderen een wonder op zich is en dat je het moet koesteren als je kinderen mag krijgen.

Heb nog wel meer dingen geleerd hier op ZP maar dit was toch wel een erg groot leer moment.

19. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Ik heb vooral heel veel steun ervaren in groepen (miskramen, overleden babies).
    dat heeft me enorm geholpen in de verwerking van mijn miskramen en het overlijden van mijn dochtertje.

ook een fijne vriendschap aan overgehouden <3 :)

en soms is het gewoon lekker lezen, al die meningen, heerlijk! :D

20. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Leuk en mooi om te lezen!

Deel Deze Pagina