Geheugenverlies bij zwangere vrouwen is fabel | nu.nl/gezondheid | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl BAARN - Dat vrouwen last krijgen van geheugenverlies of van concentratiestoornissen tijdens hun zwangerschap is een fabel. Dat concluderen Australische wetenschappers na vier jaar onderzoek. © Gezondheidsnet De onderzoekers van The Australian National University ontdekten dat het geheugen van zwangere vrouwen, vrouwen die net een kind hebben of vrouwen die kinderloos zijn, even goed is. Het onderzoeksteam, onder leiding van professor Helen Christensen, vond geen enkel bewijs dat een zwangerschap effect heeft op het geheugen van vrouwen. Het team onderzocht 1.241 vrouwen tussen de 20 en 24 jaar in de periode van 2003 tot 2007 en liet ze verschillende cognitieve tests uitvoeren. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in the British Journal of Psychiatry. © Gezondheidsnet Vorige artikel Google Ads
Grrr dit artikel vind het juist zo handig dat ik mijn zwangerschap de schuld kan geven van dat ik alles vergeet!
Denk dat de vergeetachtigheid komt door de verschuiving van je prioriteiten.. Je vindt je zwangerschap en je kind belangrijker en denkt daar dus vaker aan. En als je kind wat ouder is, ben je eraan 'gewend' dus dan denk je weer eerder aan de dagelijkse dingen.
In mijn hoofd zitten momenteel alleen maar roze wolkjes en mijn verlanglijstje met nog te kopen schattige babyspulletjes. Er is helemaal geen ruimte om andere dingen te onthouden . Als ik me op iets concentreer kan ik alles prima onthouden, maar het interesseert me allemaal niet zoveel.
Bij mijn eerste zwangerschap had ik wel degelijk last van vergeetachtigheid en vermindering van mijn concentratie. Ik studeerde nog en ik haalde eerst achten en negens. Toen ik zwanger werd lukte het me na het tentamen twee keer te hebben gedaan nog net een 6 te krijgen. Het eerste tentamen was meestal maar een 3. Ik wist niks meer. Nu ook. Ik vergeet veel meer.
Ik vraag me af of ze die zwangere vrouwen voor, tijdens en na de zwangerschap hebben getest... Dan pas weet je of het geheugen echt achteruit gaat. ALs ze van een groep 'niet-moeder', een groep 'zwanger' en een groep 'moeder' het gemiddelde nemen zal het niet veel verschillen, je ziet pas verschil als je dezelfde vrouwen met zichzelf vergelijkt Ok, met een grote onderzoeksgroep kan je ook ervan uitgaan dat het een goed gemiddelde wordt, maar er staat ook niet bij of ze meerdere tests in deze periode hebben gedaan En zo wil ik de rest van het onderzoek wel eens zien... Sorry, doe een onderzoeksopleiding...
Nou toch raar dan dat zoveel vrouwen klagen over vergeetachtigheid. Misschien is het wel dat je andere prioriteiten hebt, en dat dat tijdens je zwangerschap al zo is, of misschien is het toch wel dat het in een zwangerschap vergeetachtigheid optreed. Persoonlijk heb ik het nu al 3x ervaren, en na de zwangerschap is het niet echt fantastisch goed gekomen, maar dat zullen die prioriteiten wel zijn
mee eens.. wat wel apart was trouwens, was dat ik tijdens de zwangerschap idd de dagelijkse dingetjes vergat, niet kon concentreren, maar alles rondom ons kindje kon ik altijd perfect onthouden... Nu onthoud ik alles nog wat om de kleine gaat, en de rest boeit me niet zo haha
Als je een onderzoeksopleiding doet, dan weet je dat dit echt de basis is van wetenschappelijk onderzoek en dat het onwaarschijnlijk is dat ze het niet zo hebben onderzocht. En het vetgedrukte is een rare uitspraak en klopt bij mijn weten niet. Het is niet waar dat je alleen verschillen kunt aantonen als je proefpersonen alleen met zichzelf vergelijkt.
Daarom is het denk ik ook erg moeilijk te onderzoeken omdat er veel factoren meespelen die het onderzoek kunnen beïnvloeden. Bij mij was het dus wel zo. Ik haalde eerst 8en en 9ens en tijdens mijn zwangerschap ineens 3en en 6jes na mijn zwangerschap ging het weer goed. Yukl: hoe kun je dan verschillen aantonen als mensen niet met zichzelf worden vergeleken? je kunt ze toch niet met een ander vergelijken? Wel naast elkaar natuurlijk maar toch niet een causaal verband? leg eens uit?
Daarom zei ik er ook onder dat met een grote onderzoeksgroep het ook wel goed kan zijn, maar dat ik het onderzoek zou willen zien... En oja, zie banner, ook al kan ik dat niet echt als excuus gebruiken
nou ik gebruik het nog steeds als excuus hoor, mocht ik ooit weer zo gezegend zijn om zwanger te raken, dan hoop ik dat bijna niemand dit onderzoek heeft gelezen ik denk ook dat het zo is als Skatje zegt, je prioriteiten liggen heel ergens anders, er komt een grote verandering aan en je hormoonhuishouding staat op de kop, logisch dat je er met je kop niet altijd bij bent toch?
Voordat ik zwanger werd van mijn dochter (nu is ze 2jr en 7mnd) kon ik alles prima onthouden. Ik kon zonder agenda, wist telefoonnummers vaak uit het hoofd, wist prima wat ik aan boodschappen nodig heb. Tijdens de zwangerschap was ik vaak van alles kwijt. Eenmaal zelfs anderhalf uur op zoek geweest naar de autosleutels!! (ze lagen in de kelder waar ik het leeggoed had gepakt, en daar ben ik minstens 4 keer gaan zoeken) Nu kan ik NIET zonder agenda en wanneer ik boodschappen ga doen ben ik weer vergeten wat ik nodig had...kom dus vaak thuis met van alles en zonder dat ene.. tja...onderzoek of niet, het blijft mijn excuus...
Ik lees juist bij verschillende bronnen: ""Hersenen van zwangere vrouwen krimpen namelijk met 8%. (vandaar ook concentratiestoornissen, vergeetachtigheid tijdens en na de zwangerschap). Deze 8% krijgen ze weliswaar weer terug, maar dit kan even duren. "" Ach men probeert ook van alles te onderzoeken.. Het lijkt mij dat zwangere vrouwen de beste ervaringsdeskundigen zijn.
Ik heb geen onderzoek nodig,...ik ben zo vergeetachtig geworden,...niet normaal! Het voordeel,...ik kan het gebruiken als excuus,....het is wat rustiger in mijn hoofd,.. Het nadeel,...ik vergeet belangrijke gebeurtenissen ,...moet echt alles opschrijven,...
Het zal best dat onderzoek heeft aangetoond dat er geen bewijs is dat zwangerschap de oorzaak is.... hier ging het nog prima toen ik zwanger was, toen ik bevallen was kon ik de eerste week niets onthouden en ik was ook heel veel dingen kwijt. Kwam echt door de hormonen, ik wilde dingen dolgraag onthouden (dat we moesten bellen voor de hielprik van Eva), maar het lukte gewoon echt niet. Lijkt me toch een gevolg van de zwangerschap. Daarna is het nooit meer helemaal hetzelfde geworden als voor de zwangerschap. Telefoonnummers kan ik nu ook veel moeilijker onthouden, voorheen was dat helemaal geen probleem. Mijn vriend heeft toen Eva ongeveer 1 jaar was een nieuw telefoonnummer gekregen, maar ik heb vaak het oude nummer nog in mijn hoofd. En op mijn werk vraag ik nog tig keer hetzelfde omdat het me gewoon niet lukt om te onthouden. En het erge is dat ik weet dat ik het dan al een paar keer heb gevraagd, maar het antwoord gewoon echt niet meer weet.... En waar het onderzoek niet over gaat, maar wat ik wel merk aan mezelf: ik was altijd heel goed in de Nederlandse taal, wist altijd precies hoe ik alles moest spellen enzo. Sinds ik bevallen ben twijfel ik opeens aan heel veel dingen en ik maak volgens mij ook best veel fouten (die ik vaak ook wel weer op tijd corrigeer, zoals 'ik vindt', maar voorheen gebeurde het me echt niet dat ik het met een t schreef...)
kunnen we dit artikel/onderzoek laten verdwijnen ik vind het juist het ultieme excuus en wil dat graag zo houden!