Keuze, 2e kind keizersnede of niet ivm heel groot kind

Discussie in 'De bevalling' gestart door 1981Mama, 18 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    #1 1981Mama, 18 feb 2018
    Laatst bewerkt: 18 feb 2018
    Ladies,

Bij mijn eerste kind een loodzware zwangerschap gehad (9mnd op bed liggen overgeven). En ben ik ingeleid vaginaal bevallen met 37+1. Dit ivm een groot kind o.a. Geschat 4 kilo en dat was hij ook.
    Het was drama. Weeenstorm door het oxytocine infuus, 90min persen, vacuum, knip, mechanische bekkeninstabiliteit, kleine achterwandverzakking (is inmiddels weer weg), en echt het gevoel heel lang dat er een grote krater was geslagen. Na 9mnd kon ik pas een beetje fietsen. Na 2 jaar kon ik nog niet alles qua sport (ik zou deze winter weer kunnen skiën voor het eerst na 2,5 jaar).
    Maar wel direct na de bevalling weer "op de been" dus traplopen, buiten wandelen, autorijden etc.

Dus nog een bevalling kan alleen maar meevallen dacht ik. De weg is al gebaand, ander zkh en indien nodig nu wel hopelijk een werkende ruggenprik bij weeenstorm.

Mijn tweede en tevens laatste zwangerschap is ook zwaar. Weer heel veel overgeven en weinig kunnen doen.
    Deze week bevestigde een nieuwe groeiecho wat ik eigenlijk al aan voelde komen. Deze baby is NOG groter en zal met 37wk al meer dan 4500gr wegen.
    Nu was ik niet bang voor een onsje meer, maar meer dan een halve kilo is wel even slikken, met dit formaat. (ik begrijp dat metingen niet altijd nauwkeurig zijn maar dit rijmt wel met mijn type 1 diabetes, mijn glucosewaardes en de vorige baby).

Van de gyn mag ik proberen om met 37+0 vaginaal te bevallen, maar hij waarschuwde duidelijk voor hetzelfde tafereel als vorige bevalling (waar normaal de kans op vacuum met een tweede minimaal was, moest ik er wel reëel rekening mee houden).

Maar een geplande keizersnede met 38+0 behoort ook tot mijn keuzes.
    Ik weet van mezelf dat ik niet heel vlot herstel van operaties in het algemeen (laatste grote ingreep duurde het herstel 16wk ipv 6).

Maar met een ks ben ik bang dat ik niet goed voor mijn peuter kan zorgen (3d pw kdv), of laat staan voor mijn net geboren kind.

Het voelt als falen.... Dat deze nóg groter is dan de vorige baby, en dat ik dus nooit normaal of beter kan bevallen.

Ik weet het niet meer. Bang voor lang herstel van een ks maar ook bang (sowieso los van groter formaat) dat ik weer zo in de kreukels lig na een vaginale bevalling, waarbij dus achteraf toch die ks beter was geweest...

Na 9mnd ziek zijn en geen goede mama kunnen zijn voor mijn lieve peutertje, wil ik kiezen wat hem zo snel mogelijk ook zijn moeder weer teruggeeft.

Maar het voelt allebei als lood om oud ijzer en ik weet het niet meer :(

2. 2Cupcakes

2Cupcakes Actief lid

3 okt 2017
    116
    37
    28
    Vrouw
    Is het een optie dat je partner, of moeder of zus als die bereid zijn, met zorgverlof gaan tot je weer op de been bent na een keizersnede?

Ik snap heel goed dat je niet nog zo'n bevalling zou willen, jij weet het beste waar je je het minste druk om gaat maken en het fijnst bij gaat voelen, maar ik snap ook dat beide opties niet echt fijn zijn om tussen te moeten kiezen.

Als ik je verhaal zo lees heb je VEEL langer moeten herstellen dan dat het gemiddeld herstel na een keizersnede is. Hoe dan ook zou ik met de gynaecoloog het hebben over je zorgen en kijken of jij of jij en je gynaecoloog zelf een goede afweging kunnen maken.

3. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Vacuüm en knip is vaak een gevolg van bevallen in rugligging, op je rug heb je nou eenmaal veel minder ruimte in je bekken. Is het dus een optie juist veel van houding te veranderen?

4. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Niet helemaal hetzelfde verhaal!
    Maarrrrr .... 2 zware zwangerschappen.
    En de eerste bevalling geëindigd in een spoedkeizersnede. Ik durf gewoon weg niet meer! Ik krijg dus een keizersnede

Het blijft een lastige keuze!
    Kijk in jou geval... er zijn natuurlijk mensen die met gemak er wel zo’n groot kind uit persen.
    Maar wat zegt jou gevoel? Ik kan je niet adviseren.
    Als je het niet meer aandurft wat ik echt snap dan zou ik voor een keizersnede gaan.

Het herstel is de eerste keer meegevallen! Maar bedenk ook dan een vaginale bevalling een lang herstel kan hebben.

Ik kon na een week voor mijn dochter alleen zorgen. Deze keer blijft mijn man 2 weken thuis voor onze oudste dochter en daarna verwacht ik dat ik het wel weer zelf kan.

5. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Vooropgesteld: ik heb totaal niet meegemaakt wat jij hebt meegemaakt maaar afgaande op mijn eigen ervaring zou ik het toch vaginaal aanraden. Mijn tweede bevalling was echt een eitje t.o.v. de eerste waarin ik heel lang heb moeten persen, ze met de pomp klaar stonden en een enorme knip is gezet. De eerste duurde een uur en 40 minuten om eruit te persen, de tweede viel er praktisch uit in 10 minuten.

Biny vindt dit leuk.
  6. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Hier 3 bevallingen gehad, eerste 3200, 2e 3600 en de 3e bijna 4200

De laatste was een stuk zwaarder dan de anderen maar is allemaal prima gegaan :)

En idd net als mijn voorganger de eerste keer 1,5 uur geperst en de 2e en 3e een heel stuk korter

7. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Ik heb niet meegemaakt wat jij hebt meegemaakt met je bevalling maar ik wil toch mijn verhaal delen.
    Bij de eerste duurde de bevalling 23 uur waarvan 90 minuten persen. Uiteindelijk zonder knip geboren wel met ruggenprik en weeen opwekkers.
    Kindje was 3410 gram.

Bij de tweede duurde de bevalling 12 uur en ook met een ruggenprik en weeen opwekkers (spontaan bevallen maar bij beide bevallingen werden de weeen steeds minder krachtig). Hier uiteindelijk maar 30 minuten geperst zonder knip oid.
    Kindje was 4212 gram!

Dus hoewel mijn tweede kindje veel zwaarder was heb ik die bevalling echt als veel makkelijker ervaren.

Hopelijk kom je tot een beslissing waar jij je goed bij voelt!

8. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    ik sprak vandaag mijn eigen gyn, voor het laatst want ik word overgedragen aan het zkh hier om de hoek (daar wil ik bevallen), en hij gaf aan dat ze de keizersnede pas vanaf 39+0 wilde adviseren omdat daarvoor kindjes vaker nog ademhalingsondersteuning nodig hebben. en inleiden op 37+0 was dan beter voor de baby omdat de bevalling de longetjes nog laat rijpen?

Ook denkt hij dat het herstel van mijn eerste bevalling vooral heeft gelegen aan de zwangerschap en niet zo zeer aan de bevalling???

9. nora25

nora25 Actief lid

18 okt 2013
    347
    94
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik snap je onzekerheid helemaal. Zelf had ik bij mijn derde een lichamelijk en psychisch loodzware zwangerschap en toen een baby die ook 4500 gram geschat werd
    Toch ben ik vaginaal bevallen, was mijn dochter nog groter dan geschat, maar ik heb de bevalling en het herstel cadeau gekregen. Je mag me pb-en voor het hele verhaal als het je zou kunnen helpen.

1981Mama vindt dit leuk.
  10. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Jij hebt maandenlang niets binnen kunnen houden, je had dus geen conditie meer over. Dat speelt een hele grote rol in je herstel, dat merk ik nu ook. Na mijn eerste makkelijke zwangerschap maar zware bevalling was ik veel sneller op de been dan na mijn tweede slechte zwangerschap met een piece of cake bevalling.

Deel Deze Pagina