@monique: ik woon in rotterdam zuid en zelfs de christelijke school hier is voornamelijk donker. Ooit zei een Poolse tegen mij sater te veel buitenlanders op school zaten. Vermakelijk gezien hier zoontje half Pools, half Portugees is. Maar je snapt het idee denk ik? Wij kozen uiteindelijk voor een openbare school en verrassend genoeg zijn de verhoudingen daar ook beter verdeeld. Maarja... Het blijft een smeltkroes natuurlijk Wat ik daarvan nog het meest opvallend vind... Dat ondanks kleuters redelijk onbevangen zijn... Qua spelen er toch automatisch een scheiding op geloofsovertuiging is. Mijn dochter speelt veel met ongelovige (blank) danwel christelijke (veelal zwart) kindjes en ook de islamitische kindjes trekken naar elkaar toe. Blijkbaar zit het ongemerkt toch diep geworteld.
Mijn kinderen zitten op Freinet onderwijs, dat is ook als een openbare school. De locatie waar mijn kids zitten is het wel gemengd, maar vooral wel veel buitenlandse kids! Op de andere locatie zijn alleen maar Nederlandse kindjes, maar dat lijkt me ook niet erg leuk, ik vind verschil wel erg leuk maar niet dat mijn kind het enigste NL kindje is oid...alhoewel mijn kids zijn kwart turks, maar je ziet het niet aan de oudste.
ik heb op een christelijke school gezeten mijn zoon gaat naar de openbare omdat iedereen van de creche hier naar toe gaat nu. de christelijke school hier loopt heel erg terug, onderwijs is er ook niet goed. Kinderen die niet leren kunnen laten ze vallen, daarom doen veel ouders nu hun kinderen naar de openbare school hier omdat het onderwijs beter is.
Beetje late reactie maar we hebben uiteindelijk gekozen voor de christelijke "witte" basisschool. Niet vanwege het feit dat ze "wit" zijn of christelijk, want we zijn zelf ook niet praktiserend, maar vanwege de kennsmakingsgesprekken, de sfeer en het gevoel en de omgang met ons kind. Op de christelijke voelden we ons echt welkom met alle aandacht voor onze zoon. Op de openbare was het een routine gesprekje, kort, zakelijk en onze zoon hing er maar wat bij. Gelukkig gaf de directeur daar nauwleijks zelf les, maar hij moet toch zijn visie overdragen en representatief zijn voor het beleid en omgangsregels/ -visie van de school?! Daarbij ook een aantal gesprekken gehad met ouders die hun kinderen op 1 van de 2 scholen hebben zitten en die gesprekken bevestigden onze ideeën. Dus ik zou zeggen: volg je gevoel en vraag naar ervaringen!