Keuze basisschool; dilemma.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mama van 2 meiden, 5 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama van 2 meiden

    mama van 2 meiden Niet meer actief

    #1 mama van 2 meiden, 5 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 sep 2011
    Ben toch weer aan t twijfelen....

    Ik zal t enigzins kort proberen op te schrijven:

    Mijn dochter moet binnenkort naar de basisschool. In onze gemeente is er niet helemaal een vrije keuze. Ze is voor een aantal scholen die wij graag wilden uitgeloot ze komt voor 1 school in de buurt wel in aanmerking; dat is gelijk ook de enige school die we kunnen kiezen uit de buurt

    Dus de volgende opties:

    1) Basisschool iets buiten de wijk, op 5 min fiets / auto afstand. Het ligt in een precies tegenovergestelde richting van ons werk (25 min ervan af), dus degene die haar brengt is niet om 9u op t werk en moet weer vroeg van t werk weg om op te halen.
    School lijkt leuk, staat goed aangeschreven, ik vind t alleen net iets te Christelijk (dankgebedje opzeggen bij overblijven, soms bijbel lezen)

    2). Een school vlakbij ons werk (allebei werken we in t centrum, 25 min fietsen). We hebben hier nog een ruime keuze welke school t wordt. Voordeel=dat we t brengen en halen beter kunnen combineren met de werk-uren..

    Voordeel van de 1e optie is dat ze bij kinderen in de klas zit die vrij dichtbij wonen, al wonen ze ws niet echt bij ons in de wijk.

    Voordeel van optie 2; makkelijker te combineren met werk-uren en we hebben daar nog een keuze wat voor soort school t wordt.

    Ik ben mn bang dat ouders(bij optie 2) geen zin hebben hun kinderen heen en weer te brengen als ze wil spelen en dat ze dus niet veel kinderen heeft om mee te spelen.

    Ik kan t niet duidelijker opschrijven, dus als er vragen / onduidelijkheden zijn hoor ik t graag.
     
  2. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Lastig! Ik zou denk ik voor de school in de buurt gaan. Maar het is zo'n persoonlijke keuze, ik denk niet dat je veel aan mijn mening hebt. Persoonlijk lijkt het me niets van de auto (of een stuk fietsen) afhankelijk te zijn om je kind op school te kunnen krijgen. Iedere dag dat gesleep... En het argument van de vriendjes in de buurt zou voor mij ook zwaar wegen.

    Wat rot dat ze voor al die scholen is uitgeloot! Wij hebben ook een loting in onze buurt en het probleem speelt al jaren. Maar de gemeente doet er vooralsnog niets aan. Gelukkig gaan we verhuizen naar een dorp waar de scholen wel gewoon nog plek hebben, want ik zou het echt vreselijk vinden als mijn oudste zou worden uitgeloot. Dan zouden we naar scholen moeten uitwijken (in een buurt naast de onze) waar ik absoluut niet achter sta.
     
  3. mamamadelon

    mamamadelon Fanatiek lid

    13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Ik zou voor keuze 1 gaan. Vriendjes en vriendinnetjes in de buurt is wel leuk voor haar. is het geen optie om een baan dichter bij huis te vinden (evt. op lange termijn) of èèn van jullie minder werken?
     
  4. mama van 2 meiden

    mama van 2 meiden Niet meer actief

    We werken eigenlijk allebei dicht bij huis; in dezelfde stad. Het is 20 / 25 min fietsen naar ons werk. Met de auto ong. 10 minuten.
    Veel minder gaan werken is geen optie...
     
  5. Napoleon

    Napoleon VIP lid

    19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Ik zou toch voor de school bij jullie in de buurt gaan.
    Wij hebben een poosje verder van de school gewoond en dat is gewoon niet handig. Je doet het met liefde maar met spelen konden gewoon veel vriendjes niet mee tenzij wij ze haalden en thuisbrachten. Vanaf groep 6 is het zeker wel normaal dat ze zelf naar school kunnen en als ze dan lang moeten fietsen over drukke wegen is dat niet echt wenselijk. Wij zijn dan ook grotendeels weer voor de kinderen terug verhuisd. en dat was echt de beste beslissing ever wat dat betreft.
     
  6. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    En kun je het brengen en halen niet verdelen? Wij doen het bijvoorbeeld nu met kdv zo dat manlief brengt (en het ochtendritueel doet) want die begint later en werkt langer door en ik haal omdat ik vroeg begin en dus ook vroeg thuis ben (en kook en samen doen we het avondritueel na het eten) en dat werkt hier heel goed.

    Maar verder is het inderdaad een hele persoonlijke keuze, ikzelf wil liever niet dat mijn kinderen naar een christelijke school gaan dus ik ben ook bereid om daarvoor een beetje om te rijden.
    Maar als je er inderdaad veel waarde aan hecht dat vriendjes echt in de buurt wonen, dan kun je beter voor die school (meer) in de buurt gaan. Voor mij persoonlijk is dat niet een doorslaggevend argument bij de keuze van een school, maar dat is dus voor iedereen anders. Mijn eigen ervaring is dat kinderen toch wel met kinderen uit de buurt spelen, ook als die op een andere school zitten, maar wel dat je wat verder moet rijden als ze wel bij klasgenootjes willen gaan spelen, of daarvoor iig wat meer moet organiseren.

    Tja, overal is wel een mouw aan te passen, toch? :)
    Succes met je keuze!
     
  7. Stroopie

    Stroopie Fanatiek lid

    11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Ik zou voor optie 2 kiezen.
    Wij wonen niet dichtbij de school en mijn dochter zoekt toch wel haar vriendinnetjes uit om te spelen. Wij moeten idd veel voor taxi spelen, maar dat went ook wel. Ze speelt trouwens ook met de kindjes hier uit de buurt. Daarvoor zou ik dus geen school uitkiezen, omdat hij nu toevallig lekker dichtbij staat.

    Optie 1, de Christelijke school, daar moet je wel 100% achter staan, want anders is het 8 jaar lang ergenis voor je, want het blijft natuurlijk niet bij bidden en bijbellezen in de klas, maar ook de kerstviering en paasviering heb je, waar je als ouders uitgenodigd wordt om te komen luisteren.
     
  8. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    Weet je zeker dat jullie de komende 8 jaar die baan in het centrum houden, misschien verander je wel van werk of word je er bij een reorganisatie wel uit gezet of overgeplaatst naar een andere werkplek, niet zo vreemd in deze tijd hoor.
    Als je kiest voor een school in de buurt, kan je kind als het een jaar of 8 is ook gewoon zelf op de fiets heen en weer rijden, als je die school die verder weg ligt hebt, zul je waarschijnlijk t/m 12 jaar mogen halen en brengen.
    Wat vriendjes betreft, ik denk dat het wel mee valt dat ze buiten de boot vallen met speelafspraakjes als je kiest voor een school die wat verder is, ik sprak vroeger ook wel af met kinderen uit mijn klas die ver van mij af woonden, daar valt wel een mouw aan te passen.
    Ik zou gaan voor de school waar jullie het beste gevoel bij hebben en die het meest bij jullie kind past of dat nou in de buurt is of wat verder weg.
     
  9. Yolanthe

    Yolanthe VIP lid

    ik zou voor optie 2 gaan omdat school 1 niet de school van je keuze is en omdat de buurtkinderen er toch ook niet heen gaan. Hier hebben we 2 scholen, mijn dochter gaat naar de kleinste van de 2. Dus de meeste buurtkinderen zitten op de andere, maar ze speelt in de straat gewoon met iedereen. Oke ze zit nu nog niet op school, maar de kinderen kijken/vragen er niet naar.
     
  10. Salapio

    Salapio VIP lid

    15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou niet voor optie 1 gaan omdat ik beslist geen christelijke school wil ... 25 minuten fietsen is wel jammer, maar ik denk niet onoverkomelijk. Ik kan me niet voorstellen dat ouders dan niet zouden willen halen of brengen ...

    Een school waar je een goed gevoel bij hebt, is heel wat waard ...
     
  11. Isademi

    Isademi VIP lid

    3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    wij hebben eerst de school bekeken en rapporten gelezen en ervaringen ervan gehoord en besloten dat onze kinderen hier naartoe zouden gaan en toen pas een huis in de buurt gekocht (haha dat werd dus recht tegenover de school LOL ) ik vind in de buurt wel prettig ivm vriendjes en vriendinnen, echter ik zou nooit een gelovige school kiezen omdat ik de keuze aan onze kinderen wil laten en dus van alles wat wil meegeven vandaar keuze voor een OBS met een goede "mix" van mensen dus niet helemaal "buitenlands" maar ook geen witte school, ik vind juist de mis leuk, zo kan je alles over andere culturen e.d. leren.
     
  12. M28

    M28 Fanatiek lid

    20 apr 2009
    1.044
    0
    0
    Ik zou altijd kiezen voor de beste/leukste school. Dan maar brengen en halen
     
  13. augurkjes

    augurkjes Niet meer actief

    ik zal beslist optie 2 doen.

    Hiet zit de oudste ook in een kleine klas. En de andere school zitten veel meer kinderen op die bij haar in de buurt wonen. Maar toch speelt ze elke dag ook met die andere kinderen, spreekt er ook mee af enz.

    Ook zal ik optie 1 nooit doen omdat je al niet volledig achter het christelijke geloof staat. Dat gaat toch 8 jaar lang duren enz.

    succes met het maken van je keuze ;)
     
  14. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Ik zou optie 1 kiezen. Zelf heb ik op een school buiten onze wijk gezeten en na school was het lastig afspreken en thuis zat iedereen op dezelfde school waardoor ik thuis buiten de boot viel.

    Maar belangrijkste reden, ik neem aan dat je binnen nu en 8 jaar vast wel een andere baan zal krijgen/ willen. Ik vind het belangrijk dat kinderen hun basisschooltijd niet hoeven te verkassen. Als school van optie 2 een slecht aangeschreven school zou zijn, had ik denk ik voor optie 2 gekozen maar dat is hier niet het geval.
     
  15. mama van 2 meiden

    mama van 2 meiden Niet meer actief

    Het blijft idd een lastige keuze, zie ik ook aan de verschillende reacties. Fijn dat er zoveel reacties zijn trouwens!
    Ik neig naar de school dichtbij; school is prima aangeschreven en vrij dichtbij. Het Christelijke zien we maar even aan, het is ook niet super-christelijk hoor!!
    Ik vind t zelf geen probleem haar naar de verre school te halen en brengen en voor vriendjes te rijden, maar ben bang dat ouders van kk uit de klas het gedoe vinden...En t lijkt me voor haar gewoon leuk om kinderen uit haar klas dichtbij te hebben wonen.
     
  16. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    mja hoe laat begint die school dan?
    want hier moeten om half 9 de ouders echt weg
    als je dan nog 25 minuten moet fietsen.. ben je precies 9 uur op werk.

    maarja.. dan moet je natuurlijk wel enigzins achter de school staan.
    ik denk dat je beter even kan kijken in de buurt van je werk of er een school is waar je echt 100% achter staat..
    dan is de keuze namelijk ineens makkelijk gemaakt.

    en bij vriendjes spelen is natuurlijk hartstikke leuk.. maar niet de reden waarom je naar school gaat.
    je gaat naar school om wat te leren.. dus zoek je een school waarvan je denkt dat die het beste bij jouw kind past.
    vind je eenmaal de perfecte school.. dan heb je er ook wel voor over om steeds een stuk te fietsen.

    Had overigens hier met de werkgever een mooie deal.
    Elke dag 5-10 minuten eerder weg.. en 1x in de week bleef ik wat langer op een dag dat het kon.
    Dat is natuurlijk ook een optie... al ligt het wellicht ook aan je baas EN aan het soort werk dat je doet of dat mogelijk is.

    En wat betreft de school bij werk... blijven jullie daar nog 8 jaar werken? :)
     
  17. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Dat gevoel hadden wij ook.
    Nu blijkt dat er zelfs in onze straat 2 kindjes op diezelfde school zitten. En die zijn ook nog hartstikke leuk dus dat komt goed uit :)

    Plus 2 vriendinnetjes gemaakt die halverwege huis en school wonen dus dat is ook goed te doen.

    voordeel van de school dichtbij is dat hij nog steeds dichtbij is als je per ongeluk van baan wisselt de komende 8 jaar :)
     
  18. mama van 2 meiden

    mama van 2 meiden Niet meer actief

    Het probleem is...IK vind t wel prima om een stuk heen en weer te fietsen maar ben bang dat misschien ouders van andere kinderen dit niet willen voor een afspraak.
    Zit nu te kijken naar een school die op 6km afstand ligt; 10 min met de auto, 20 min met de fiets. Lijkt me wel een erg leuke school, alleen in een heel andere wijk.
     
  19. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.177
    113
    Ik zou voor optie 1 gaan. Afspreken met vriendjes is een belangrijk deel van de basisschooltijd. Ik merk dat bij mijn oudste, die elke dag wel zou willen afspreken (het lukt ongeveer 2x per week). Het brengen en halen kun je afwisselen met elkaar, zodat het niet altijd dezelfde is die later komt en eerder moet gaan. Hoe zit het trouwens met NSO of heb je dat niet nodig?

    Bovendien, hoe doe je het op je niet-werkdagen als je een school zo ver weg hebt? De hele pauze gaat al op aan het heen en weer fietsen tussen de middag, lijkt me. Of als je ooit van baan verandert?
     
  20. Smile

    Smile Fanatiek lid

    11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Ik zou voor de school in de buurt kiezen. Vind het zelf erg belangrijk dat kids na schooltijd kunnen spelen zonder dat dit al te lastig is...
     

Deel Deze Pagina