gemeentelijke bezuinigingen

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by mariska1976, Mar 16, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

Feb 12, 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    Hier moesten vanwege gemeentelijke bezuinigingen 3 bibliotheken verdwijnen.Ik hoopte dat die van ons bleef bestaan,aangezien hier in de buurt geen bieb meer is.Het was lekker makkelijk om na school langs de bieb te gaan,want je kwam er praktisch langs.
    Maar helaas per 1 april sluit dus onze bieb.Ze willen wel iets voor terug,maar wat en op wat voor termijn weten we niet.

Ik ben dus aangewezen op de bieb in het centrum...
    En ik zit er over te denken om mijn dochter haar abonnement op te zeggen.
    ze is wel gratis,maar voor mij niet om te doen om naar het centrum te gaan.
    Ik heb geen rijbewijs en ben dus afhankelijk van bus/fiets.Nu is fietsen niet slecht,maar met een kindje van 2 maanden niet te doen.Dus maar de bus.
    Ook dat is geen doen.
    Mijn dochter is 15.15 uit,maar aangezien haar klas als laatste naar buiten gaat,is het toch al gauw 15.20/15.25.Met als gevolg,dat ik weer een half uur op de bus moet staan wachten.half 5 ben ik in de bieb en ja,je bent toch met naar het station lopen toch een half uur 45 min bezig.Gevolg,ik mis weer de bus.......weer een half uur wachten.Ik kom dan om 18.00 thuis en moet dan de kleine voeden.eer dat ik klaar ben is het alweer 19.00.dan moet de oudste en ik gaan eten.....
    Als we dit jaar met de bus moeten gaan(incl de wintermaanden met sneeuw bijgerekend) ben ik zeker 100 tot 150 euro aan reiskosten kwijt....

Dus ik zit eraan te denken om haar vanaf te halen en lekker bij de slegte of een boekenmarkt(vlooienmarkt) boeken voor haar te kopen.Dan ben ik goedkoper uit,dan het heen en weer gereis.

Daarnaast vind ik dat de gemeente op de verkeerde dingen bezuinigd.

2. zo79

zo79 Fanatiek lid

Nov 27, 2007
    3,925
    0
    36
    Rijden er dan geen Bibliobussen bij jullie? Dat hebben ze bij ons gedaan. Alleen de hoofdvestiging van de bibliotheek bestaat nog, verder rijden er dus de bussen door de verschillende wijken. Misschien heeft jullie gemeente ook zo iets.

3. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Is het openbaar vervoer dan zo slecht geregeld in Eindhoven? Of woon je ergens buitenaf?

4. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

Feb 12, 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    Nee,onze gemeente heeft zoiets niet.
    Dit zou wellicht wel een super goede optie zijn,om 1 keer 1 de week in diverse wijken hier een bus te laten rijden.
    met 1 hoofdvestiging...
    Geen slecht idee

5. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

Feb 12, 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven

Nou umm85.
    Het vervoer is niet slecht geregeld.Maar hier rijd een bus 15.18,die missen we omdat mijn dochter die eigenlijk om 15.15 uit is,pas 15.20/15.25 naar buiten komt.Met een beetje geluk en pushen halen we die van 15.33.En anders moeten we die van 15.48.

We zijn dan op het station tussen 15.53 en 16.08 dan nog naar de bieb lopen en dan ben je er om 15.03 of 16.18.Laten we zeggen,dat je ongeveer 20 min bij de bieb bent,dan weer terug. dan ben ik op het station 15.33 of 16.48. dan kan ik pas om 16.53 de bus pakken.plus van de halte 5 min lopen,ben ik om 17.10 thuis.Eer dat ik aan het koken ben geslagen is het alweer 17.20.Met het gevolg,dat de oudste alleen aan tafel zit te eten(of met papa) en ik op de bank mijn kleintje aan het voeden ben.
    Ik ben gewoon 1 uur onderweg om 2 boekjes te lenen,

terwijl ik nu 20 minuten kwijt ben.

6. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

Feb 12, 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    nu officieel een brief gehad,dat de bieb gaat sluiten.

7. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

Aug 18, 2007
    1,383
    24
    38
    En op een middag dat je dochter vrij is? Of op een avond? Of op zaterdag? Of een keer onder schooltijd zónder je dochter, dat je in de vakanties een keer mét haar gaat? Kan me bijna niet voorstellen dat jullie bibliotheek alleen op middagen tussen 15.00 en 18.00 open is. Hier (kleine stad) is 'maar' één bibliotheek (moet dus ook altijd naar het centrum toe) en die heeft doordeweeks één ochtend openstelling, is op koopavond open en op zaterdagochtend. Verder elke werkdag van half 2 tot half 6 geloof ik. Anders zouden mensen die gewoon 5 dagen per week werken helemaal nooit kunnen gaan natuurlijk.

8. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

Feb 12, 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven

Dat is nu het probleem.Mijn man werkt in ploegen en ik heb een kleine die 5 voedingen nodig heeft.De bus hier vertrekt is 8.48,die ik net niet red,want de oudste begint 8.45,dan pas 9.03,dan ben ik pas 9.30 bij de bieb,dan moet gaan hooien om een boek te halen.Zeker nu,omdat ik daar nooit bij een kinderafdeling ben geweest.(in studenten tijd alleen voor naslag werk en gebruik van muziek en internet)dan als ik geluk heb 10.09 de bus pakken,anders ben dan 10.30 thuis en moet dan weer snel eten voor de kleine gaan maken en dan weer naar school haar op te pikken.Dan krijgt de kleine ook niet haar rust.
    Straks ga ik ook weer werken.Dan wel 7.5 uur,dan moet mijn man gaan.Maar dan zijn we voor bus en autokosten wel 200 euro voor een heel jaar kwijt.Daar kan ik heel wat kinderboeken kopen.

9. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

Aug 18, 2007
    1,383
    24
    38
    Maar ga je nooit naar het centrum om boodschappen te halen of te winkelen, dat je het daar me combineert? Je hoeft toch niet persé elke zoveel weken naar de bieb toe? Je kunt toch gewoon één keer in de zoveel tijd gaan. Hier zijn een heleboel kleine plaatsjes in de buurt en die mensen kunnen ook allemaal gaan terwijl het openbaar vervoer hier erg slecht geregeld is. Is nooit anders geweest, was hier altijd maar één bibliotheek.

Als ik jou was zou ik gewoon wachten tot je jongste wat ouder is, zodat ze op de fiets kan en het wat mooier weer is en dan ga je lekker één keer in de zoveel tijd es naar het centrum toe. Je oudste heeft nog geen boeken nodig voor school dus gewoon lekker abonnee blijven, dan is de drempel ook niet zo hoog als je weer wilt gaan. Tegen de tijd dat ze echt actief gaat lezen kun je vast wat makkelijker gaan omdat je jongste dan wat ouder is.

10. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

Feb 12, 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    '

Helaas gaan we maar 4 keer per jaar naar de stad toe.
    Hier in de buurt hebben we een winkelcentrum,die ook een hema,H&M,bartsmit etc hebben.Dus daar gaan we meestal naar toe.En nee die heeft geen bieb.

wat betreft fiets tegen die tijd,dat ik echt met de fiets kan is het alweer Halverwege November.Ik ben dus ook bang,dat ik tot Februari Maart moet gaan wachten om op de fiets te gaan.
    Dit heeft mede te maken,dat ik dik een jaar geleden met de sneeuw ben gevallen.Pas na 3 maanden kwamen ze er pas achter(toen ik weer last van kreeg)dat ik een scheur in mijn handwortelbeen heb.
    Ik had geluk dat ik 9 weken in het gips moest,anders 12.
    Helaas kan ik zolang niet meer wachten....Mijn dochter wil elke avond voorgelezen worden en de boekjes die we nu hebben(van ons zelf) daar wordt ze een beetje te groot voor.......Het zijn van die kleine kartonnen boekjes van Dikkie Dik en nijntje.Ze wil meer verhalen over heksen,prinsessen,maar echt voor kleuters....

11. lizab

lizab Fanatiek lid

May 7, 2007
    3,467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ik snap je probleem hoor, maar hier in de "stad" moet er ook bezuinigd worden. Het is een kwestie van keuze's maken, en ze kunnen moeilijk de lasten dan maar omhoog gooien.

Hier in de gemeente dus hetzelfde verhaal. Waarschijnlijk komen er hier in de wijken wel "servicepunten". De exacte inrichting is nog niet bekend, maar het zal er in de praktijk op neer komen, dat je je boeken kunt reserveren en ze in de wijk (bij wijze van spreke in de supermarkt) op kunt halen. Zo blijft de service wel in tact.

Ik snap dat je van mening bent dat dit een verkeerde bezuiniging is, maar ik kan je uit ervaring vertellen dat, wanneer je als gemeente zo verschrikkelijk veel moet bezuinigen) dit soort "luxe" zullen verdwijnen.

12. Sensea

Sensea Niet meer actief

wat dacht je van de bezuigingen in het speciaal onderwijs. daar gaan wij dus volgend jaar aan den lijve de gevolgen van ondervinden. lang leve onze regering. 4 april is trouwens de landelijke stakingsdag van het speciaal onderwijs. maar de kinderen krijgen geen toestemming van de leerplichtambtenaar die moeten gewoon naar school. ( ik ben benieuwd met amper leraren, want die moeten gaan staken natuurlijk)

heb je al geprobeerd op internet verhalen te vinden ts? er staat zoveel op internet, wellicht ook wel prinsessen verhalen enzo.

13. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

Feb 12, 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    Nou dames,

Ik heb maandag een vergadering van de peuterspeelzaal gehad.
    daarin kwam natuurlijk ook de sluiting van de bieb naar voren.
    Het kwam er op neer,dat het gros van de ouders het niet eens waren met de sluiting en dat het gros ook geen zin had om naar de stad te gaan.
    Ook is dit een groot minpunt voor de taal arme kinderen.
    Aangezien er wat hier op de speelzaal zitten(daarom hebben hun een indicatie om meer dagen te komen)wordt de kans groter,dat ze verder gaan achterlopen,omdat ouders dan geen zin meer hebben om elders naar toe te gaan.

de basisschool gaat dan ook ervoor pleiten(thans de directeur gaat ervoor vechten)dat er in de school 1 keer per week een ruimte beschikbaar gesteld wordt om boeken uit te lenen voor kinderen in de leeftijd 0 t/m 12 jaar.Hier door wordt het dan wat makkelijker voor de ouders,om dan te gaan....En als je 2 kinderen hebt,waarvan er 1 13 jaar oud is,kan die makkelijk(middelbare school) alleen naar de stadsbieb en jij kan dan lekker naar school......
    Dit is wel een ideale oplossing en niet tijdrovend.Hopelijk kan dit wel....
    Alleen oudere mensen zullen wel elders moeten gaan.

Wordt vervolgt

14. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

Feb 12, 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven

Ja,dat is ook van de zotte.
    De kids hebben de hulp heel hard nodig.
    Ik vind en dat vinden veel inwoners hier,dat de wachtgeld voor abtenaren afgeschaft worden.ze krijgen 2 jaar hun salaris door betaald,terwijl ze niets doen....Ze moeten net als de normale burger een uitkering krijgen en gewoon solliciteren.

15. Sensea

Sensea Niet meer actief

ja dat zou al een beter begin zijn ja.

16. senseemillia

senseemillia VIP lid

Nov 20, 2005
    8,645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Ik ben beleidsmedewerker cultuur met bieb in takenpakket maar bij mij ook bezuinigingen. Eigenlijk zie je het in heel nederland dat er op de bieb bezuinigd wordt.
    Ik wil de keuze niet verdedigen hoor en het is ook echt vervelend voor mensen, maar het is al wel jaren zo dat het aantal uitleningen drastisch afneemt. Onduidelijk wat de functie van een bieb is in de toekomst want dat die verandert door o.m. e readers en de ontlezing is duidelijk.

Wat ik mij afvraag heeft de school geen bibliotheek? bij mij zet de bieb collecties op scholen neer en dat wordt dan gewisseld. Wat ook gezegd werd idd bibliobussen (al worden die uit ervaring ook weer minder gebruikt). Misschien treft de bieb compenserende maatregelen in de vorm van servicepunten in een wijkcentrum?

Succes! Altijd vervelend om ver te moeten reizen en voor kindjes is lezen zooo belangrijk!

17. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

Feb 12, 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    Nou,we hebben net goed nieuws gehad.De bieb blijft tot aan de verbouwing van september.:)

18. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

Feb 12, 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven

Nou We hebben hier het karregat.Dit is in de jare 70 gebouwd.Winkels,scholen en een bieb zaten bij elkaar.Dus vanuit school zat je in een poep en een zucht bij de bieb.

In februari hebben we een bijeenkomst bijgewoond.
    Er was lang sprake om het karregat te verbouwen.Achter het karregat zat een enorm parkeer plaats en om heel eerlijk te zijn wordt er maar 5 of 6 plaatsen van het groot parkeerterein gebruikt.deze zou erbij getrokken worden en de weg verplaatst.Maar nu komt het weer,wordt er ineens van de gemeente gezegd dat die parkeerplaatsen er niet bij komen.....Gevolg,Lidl boos,want die wilt redelijk parkeerplaatsen hebben.Dus die zit dwars.Gevolg IPV mei,zal als alles goed gaat het Karregat pas in mei verbouwd worden.
    En ja dan verdwijnt de bieb.

De school wil dan ook gaan bekijken of alleen voor de kinderen daar boeken neer worden gezet.En oudere mensen moeten dan maar naar een andere bieb.

Share This Page