Marloess, ik begrijp het dat je over gestapt bent. Het is gewoon een keuze die je maakt. Als je je er niet prettig bij volet moet je het gewoon niet doen, zo simpel is het. Gelukkig heeft je kindje toch de eerste melk gehad en dat is al heel fijn. Verder is kv tegenwoordig ook heel goed. Gek is dat dat je je moet verdedigen he? Met bv is het ook zo. Ze zeggen dan:" ach hij kan straks toch wel gewoon kv hebben toch? Dan hoef je niet te kolven enzo..." Naja ik heb er dus voor gekozen om sowieso 6mnd volledig te geven, dus ga ik kolven. Zo simpel is dat. Het is ook nooooooit goed he? Laat ze maar kletsen iedereen denkt altijd dat hij/zij het beter weet, maar JIJ bent de moeder en jij weet zelf wel wat goed voor jullie is, toch?
Kinderafdelingen? Breek me de bek niet open! De jongste was randprematuur en dysmatuur. Ze moest in een verwarmd bedje liggen op een andere verdieping in een andere vleugel. Ik heb moeten vechten, uitvallen, ruzieën, dreigen om te voorkomen dat er kunstvoeding ingegooid werd. Ik had zat melk, kon goed kolven en had TE slechte ervaringen met broerlief die kv had gekregen in het ziekenhuis 'omdat het zo zielig was' - ja die eczeem die hij mede dankzij die actie opliep, dat vond ik veel zieliger. Dus zat ik vrijwel de hele dag naast haar bedje, ik ging alleen naar mijn afdeling om te kolven (ja, ook handig, de kolf was op de kraamafdeling en niet op de kinderafdeling, er waren er maar 3, terwijl er 8 moeders moesten kolven). Ik ging zelfs midden in de nacht naar de afdeling, omdat ze daar het idiote idee hadden dat premature kinderen maar om de 3 uur hoeven drinken, en dan meteen maar een nacht van 6 uur moeten maken. En de hele tijd de hele fv mafia over me heen krijgen. Waarom zo fanatiek mevrouwtje? (ik was niet fanatiek, ik wilde alleen maar niet dat mijn kind geen kv kreeg als dat niet nodig was en het WAS niet nodig, er was melk zat, alleen had ze haar zuigreflexen nog niet goed gecoördineerd, waardoor ik moest kolven en vingervoeden). Overal geconfronteerd worden met folders, posters, wiegenkaartjes van kv-fabrikanten. Op zo'n moment, als je hard je best doet om van die kv af te blijven, komen dat soort reclame-uitingen hard aan.
Hier in Zweden is het dus net andersom... Ik heb zelfs een verhaal gehoord van een moeder die niet naar huis mocht voordat ze aan de arts had laten zien dat ze van beide borsten kon voeden... Ikzelf heb het nog steeds geen plekje kunnen geven hoe het allemaal is verlopen met de bv van mijn zoon en de (bijna noodzakelijke) keuze voor fv uiteindelijk. Wordt overal geconfronteerd met borstvoedende moeders en het feit dat iedereen er vanuit gaat dat je bv geeft en als je dat niet doet, je jezelf bijna moet verantwoorden. Vind het zoo enorm vervelend dat iedereen denkt dat ze gewoon kunnen vragen waarom ik geen bv geef. Zweedse tijdschriften en websites gaan mbt tot voeding altijd over bv, heb echt moeten zoeken op Nederlandse websites over hoe het het beste werkt met fv. Cb's hebben weinig concrete hulp te bieden bij fv en over voedingschema's met fv en de 30 schepjes hebben ze nog nooit gehoord. Tijdens de mamagroepen die je hier hebt en die verder harstikke leuk zijn zit ik vaak als enigste met een flesje tussen alle borstvoedende moeders. Zou me dat niet aan moeten trekken maar ik voel me dan toch rot. Moeders geven hier ook overal bv. In cafés, restaurants, op straat.. Het maakt niet uit, overal vind je wel een blote borst. Dus ik begrijp helemaal hoe je je voelt als je je moet 'verdedigen'.. Bij mij is het nu zo erg dat ik al sjachie word als iemand al over bv begint hier. Zou bij een tweede kindje zo graag weer proberen bv te geven maar ik ben bang dat het dan zo'n emotioneel heet hangijzer is dat het helemaal niet meer lukt...
Ik heb de rest van de reacties nog niet gelezen, maar ik vind het jammer dat je gestopt bent, als ik kijk met hoe het met mij en Eva met de borstvoeding gegaan is. Ik weet niet of dat voor jou ook zo zou zijn geweest. Maar ik vond het de eerste maanden ook niet echt leuk, ik maakte me vooral zorgen, vooral omdat Eva een erg onrustige drinker was. En nog steeds meestal is trouwens, maar ik ben er nu wel aan gewend en maak me er meestal niet meer druk om. De eerste maanden borstvoeding zijn nou eenmaal vaak niet zo makkelijk. Ik vind het jammer dat dat niet zo algemeen bekend is en dat je bv. vanuit het cb daar niet in gesteund bent. Ik heb heel veel gehad (en heb nog steeds!) heel veel steun aan het borstvoedings topic hier. Het heeft trouwens ook wel iets te maken met hoe graag je borstvoeding wil geven. Ook al vond ik het soms echt niet leuk, ik had echt zo'n oerdrang om bv te blijven geven. Ik was hoe dan ook doorgegaan, borstonstekingen of niet (gelukkig niet gehad, wel kloven, die doen ook wel pijn , maar waarschijnlijk minder dan bo). Nu Eva misschien een allergie heeft en ik op dieet ben, wil ik ook absoluut nog niet stoppen. Ik zal niet eerder stoppen dan dat Eva 1 jaar is, tenzij ze zelf eerder niet meer wil of als ik medicijnen moet nemen die niet kunnen met borstvoeding. Waar het vooral om gaat, is of je zelf met je gemaakte keuze kan leven. Ik zou dat niet kunnen als ik zou stoppen, als jij dat wel kan, is het toch goed? Achteraf gezien was het na een paar maanden misschien wel beter gegaan, had je er wel van kunnen genieten, maar misschien ook niet. Liefs, Snoopy
Als mensen het niet met mijn keuze eens zijn en ze leveren daar commentaar op, dan haal ik gewoon mijn schouders op. Als het me te bont wordt, dan verzoek ik vriendelijk doch dringend of ze MIJN keuze misschien zouden willen respecteren. Kunnen ze dat niet, dan blijven ze maar weg. Iedereen mag zijn mening geven, we leven in een vrij land, maar het opdringen van een mening, waardoor je in de verdediging moet schieten vind ik ronduit acosiaal. Als jij achter je keuze staat en andere mensen hebben daar problemen mee, dan is dat jammer voor hun, niet voor jou. Je bent helemaal niet verplicht om jou keuze toe te lichten, zal toch mooi worden zeg..Jou lijf, jou kind, jou keus!
@Marloess: jij zegt ook dat je je aangevallen voelt omdat je gekozen hebt voor kv. Ben jij echt wel tevreden met de beslissing die jij hebt genomen ? Ook ik krijg de nodige commentaar maar heb daar compleet sch*t aan omdat ik voor 1000% achter mijn beslissing sta om lang borstvoeding te geven. Snap je wat ik bedoel ?
ik weet hoe het voelt meid , ze wille je schuld gevoel aanpraten ,dat is gelukt met mij eerste ,heb 3 maanden vol gehouden verdrietig van binnen ,want ik had geen genoeg melk dus dochter wou iedere uur voeden ging ook heel langzaam ik was helemaal op en depre maar durfde niet mee te stoppen uiteindelijk MOEST het gelukkig van cb ,ze zagen dat dochter nog steeds allen maar afviel en ik kapot moe was wat was dat een opluchting zeg ,dochter kreeg fles groeide goed en ik kon eindelijk slapen en rust nemen met 2de gaf ik aan dat als niet lukt gewoon mee stop , prima vond verloskunge enzo , kwam een kraamhulp , zag vanaf eerste dag niet ging en te veel pijn deed en toch dwong ze me bijna om te blijven doen , na 7 dagen huilend door pijn en nacht gebrek , ging me man gelijk in de ochtend vroeg flesvoeding halen en zei dat gaan we doen , kraamhulp kan naar de hel 8) ,ze kwam en kee ons schuldig aan , maar kon ons niks mee uitmaken ,heb wel gewoon maand lang nog gekolfd ,dus fles en kolf melk die maar uitkwam , voelde me gelijk super geniet van mij jochie hij doet het superrr , dus voor mij is flesvoeding echt een uitvinder en maar me ook niet druk om mensen , nog steeds willen ze uitleg waarom niet ging of ik alles aan gedaan heb, maar die uitleg krijgen ze niet hoor , ik zeg gewoon het ging moelijk en ik ben blij met flesje dus verder ga ik niet op in
Hallo allemaal, ik wilde echt HEEL graag bv geven ! Maar ik wist niet dat ik een HELE ZWARE bevalling zou hebben... (zie Mijn bevalling van Damani Keano) Toen hij aangelegd werd voelde dat zo bijzonder... We waren samen nog 1 ! En omdat eigenlijk veel mensen in mijn omgeving fv geven voelde ik me nog bijzonderder Damani was 4405 g bij de geboorte en had dus veel honger, de eerste nacht heb ik 3 uur liggen voeden ACHTER ELKAAR De volgende dag deden mijn tepels enorm zeer ! En daarbij moest Damani ook elke keer bijgevoed worden en ivm. grote zuigkracht en behoefte mocht hij zelfs al een speen ! Ik trok dus gewoon de korsten los met mijn bh uitdoen, ik ging door de grond.. Bepanthen hielp goed, maar het voeden deed steeds meer en meer pijn, dat ik gewoon aan het huilen was, werd in het ziekenhuis niet goed begeleid ivm. de drukte ! Dus heb ervoor gekozen om fv te gaan geven... Hier heb ik zóóó'n spijt van gehad, nog steeds eigenlijk, tuurlijk is de fles ook goed, en makkelijk en leuk omdat iemand anders een keer de fles kan geven, maar bv vind ik zo intiem! Ik vind het jammer dat ik niet goed begeleid ben, want ik heb heel wat traantjes gelaten bij tijdschriften met stukjes over bv ! De volgende keer ga ik het WEER proberen, en hopelijk kan ik dan doorzetten en krijg ik betere begeleiding ! -x-
Ook ik was het geven van BV na een maand of 4,5 spuugzat. Hij kwam 8 x per dag, vaak vaker. Ik merkte dat ik er geestelijk doorheenzat dus ben vroeger begonnen met groente en fruit en gedeeltelijk overgegaan op FV. Nu dronk onze zoon ook nog eens niet uit de fles dus lepelde we het erin. Nu drink hij eindelijk uit de fles en ik geeft nu nog maar 1 x per dag BV en als hij in de nacht komt ook. Ik merk nu dat ik veel meer plezier ondervind aan deze momenten, ik zie het niet meer als een last maar als een plezier! Dus ik begrijp je beslissing helemaal! Laat je niet kisten je moet ook aan jezelf denken hoor.
@Nemo: zeker sta ik voor 100% achter mijn keuze. Als ik het idee had gehad dat bv echt heel erg vreselijk veel beter geweest was en dat ik hem heel veel schade zou toedoen door het hem niet meer te geven, zou ik het natuurlijk wel zijn blijven doen... Maar daar was en ben ik dus niet van overtuigd. Zoals iedere moeder wil ik natuurlijk het beste voor mijn kind! En een happy moeder is ook héél belangrijk voor het welzijn van een baby...
@TS; Ik krijg niet veel kritiek op mijn keuze om meteen voor FV te gaan. Ik wijs mensen echt wel hun plek als ze daarmee aankomen. Wij doen het het hier thuis zoals wij dat willen en dat weet mijn omgeving ook. ](*,) Gaan we met twee maten meten DM? [-X Hier staan een hoop antwoorden die niks met vraag van TS te maken hebben. Zijn dat dan ook maffiapraktijken? Voor de rest ga ik weer op mijn handjes zitten. :-#
Meid, ik heb hier tot 3x toe geprobeerd bv te geven, en bij Zoë ben ik nog langer doorgegaan met tobben en weet ik veel wat, in tegenstelling tot jou had ik niet het idee van oh daar komt ze alweer omdat het voor jou gewoon niet goed voelde, maar omdat het gewoon zo gruwelijk veel pijn deed, en ik echt tenenkrommend eten zat te geven.... kortom tepelhoedjes gebruikt etc etc was niks, een paar dagen even "niets" maar fv gegeven, toen weer geprobeerd, ging beter, maar ik zat continue met een "huilend" kind en dan kan met mij wel gaan vertellen dat het "normaal" is dat ze soms wel 10-12 keer komen, ik denk dan bij mezelf het kan wel "natuurlijk" zijn dat bv lang niet zo "verzadigd" als fv maar voor mijn gevoel als moeder wil ik gewoon een kindje dat ook nog eens aan slapen toe komt, want dat is bijna net zo belangrijk als de voeding die je het kind geeft.... groeien doe je in je slaap, en als je met een kindje rondloopt die nog geen 2 uur (heel soms als ze heel erg uitgeput zijn 3 uur) slapen dan wordt voor mij de keuze over te stappen toch iets vergemakkelijkt.... al moet ik zeggen dat ik in mijn omgeving daar nooit op "afgerekend' ben, maar hier op het forum wel degelijk mezelf heb "moeten" verdedigen omdat ik dingen las als "dat je dan nog meer je best had kunnen doen"(want andere zijn ook door een "hel gegaan en verder)...dat het "normaal" is pijn te hebben en dat het maar voor "korte" duur is...dat het "normaal" is dat je kindje om de 2 uur een voeding nodig heeft, maar dat ook dat "normaal" is (terwijl ik vaak lees dat kinderen met bv zelfs met 7 mnd nog op 8 voedingen zitten met bijvoeding)... ik vond het verschrikkelijk irritant te lezen hoe andere bv moeders die wel doorgaan zich een zo grote pluim in de bips steken en op jou neerkijken als jij hebt besloten anders te doen... nou sorry hoor, al dat soort dingen heb ik meegenomen in mijn beslissing om over te stappen, ik vindt het "belangrijker" te weten dat mijn kind "genoeg" krijgt, dat mijn kind "genoeg" slaap krijgt, dat mijn kind "genoeg" liefde krijgt, kortom dat mijn kind "gelukkig" is, is voor mij belangrijker dan het geven van bv.... dus waar je keuze ook vandaan komt om kort bv te geven, of direct flesvoeding te geven, het allerbelangrijkste is en blijft de liefde die je je kind geeft....de voeding komt daarmee echt op de 2e plaats.... gr.smoekie Gaan we met twee maten meten DM
Hoeveel keer heeft hij dan fv gehad? Lijkt me sterk dat je van een enkele keer al eczeem krijgt? Lijk mij dan meer op een erfelijke reactie die dan al eerder omhoog kwam. Ik heb geen enkele fv reclame gezien voor onder de 6mnd, geen folder, poster of wat dan ook. Toen ik besloten had om met bv te stoppen en nog enkele weken geprobeerd heb te kolven kreeg ik regelmatig te horen "nee maakt niet uit wat je er in propt" maar me wel doodleuk nog stapels bv folders onder m'n neus duwen Mijn eerste keuze was bv geven maar dit is helaas niet gelukt en fv was al in de eerste week nodig voor erbij. Productie was bij mij niet geweldig en m'n kleintje had er zeker niet genoeg aan als we nog langer doorgemodderd hadden. Ben het met Smoekie eens dat je, je hier op het forum zeker heel vaak moet verdedigen als je zegt dat je vroeg gestopt ben met bv of gekozen hebt voor direct fv. Iedere moeder wil wat belangrijk is voor 'haar' kind en dat hoeft niet altijd alleen volledige bv te zijn. Mochten wij gezegend worden met een 2e zal ik de bv zeker weer proberen maar gaat het niet dan staat de fles alvast schoon in de kast.
Ik snap de punt van Marloesss wel.. Als het gaat om reacties op fv / kv. Hoewel het voor mij absoluut vaststond om bv te gaan geven, voeldeik me tijdens mijn zwangerschap echt gestalked om maar bv te geven. Maar goed, de andere kant van het verhaal is wel, hadden we het eergisteren nog een discussie over op een verjaardag, dat het wel als 'normaal' wordt gezien dat 3 maanden borstvoeding de norm is. De meeste mensen hebben nu wel zoiets van, borstvoeding is inderdaad wel goed, als het lukt, maar ook weer niet te lang. Als je langer dan 3 maanden bv geeft, wordt dat ook weer als abnormaal beschouwd.. Vorige week was ik op een congres en sprak een mevrouw uit Zweden of Denemarken. Die was hoogstverbaasd dat ik 3 maanden na de geboorte van mijn kindje al aan het werk was. Daar is 1 jaar zwangerschapsverlof normaal, en inderdaad, dan ben je ook in de rust en gelegenheid om in alle rust te borstvoeden. Terwijl hier met het vooruitzicht op weer werken, met 3 maanden weer een deel van de bv mama's afhaakt. Onder wie ik dus ook.. Nog niet zo lang geleden was hier het zwangerschapsverlof zelfs maar 6 weken geloof ik. Zou wel geweldig zijn als dat hier zou kunnen... stel je voor 1 jaar verlof om in alle rust van je kleintje te genieten..! Er kan hier wel zo hard campagne gevoerd en druk uitgeoefend om ma bv te geven, dan moet dat eigenlijk wel meer gefaciliteerd worden, lijkt me. 1 jaar zwangerschaps- en bevallingsverlof. Standaard begeleiding door een lactatiekundige, ook in de ziekenhuizen eea goed faciliteren etc. Ondertussen, bv/fv is je eigen keuze. Eigenlijk vind ik het wel goed dat iemand zich kenbaar moet verdedigen waarom de keuze voor fv is gemaakt. Dan is blijkbaar toch wel een beetje het gevoel daar dat men heus wel weet dat bv beter is. Maar dat gevoel ligt toch wel bij jezelf. Als je voor jezelf toch kan rechtvaardigen waarom je de keuze voor fv hebt gemaakt, en je daar goed bij voelt, dan zou ik gewoon die discussie niet meer aangaan...
Eerlijk gezegd vind ik de voorzieningen om bv te blijven geven in Nederland best goed... ik vind wel dat er iets aan voorlichting gedaan moet worden aan werkgevers. Nu heb ik een makkelijke werkgever, dus alles is zo geregeld, maar niet elke werkgever is zo en dan moet je vechten voor je recht om te kolven. Ik begin een uur later op mijn werk, dan heb ik nog een uur kolfrecht en ik pak mijn lunchpauze er ook bij. Dus in totaal 2,5 uur bv tijd! Na 3 maanden loopt de bv meestal wel goed en hoef je ook niet constant thuis te zijn vind ik. Al zou ik het wel lekker vinden . Ik vind wel dat iedereen zelf moet kiezen wat ze doet en waar ze zich goed bij voelt. Hier op het forum vind ik dat helemaal, al vind ik het soms moeilijk de redenen te lezen waarom iemand gestopt is, heel vaak is het helemaal niet nodig geweest. Maar dan vind ik dat vooral moeilijk omdat ik vanuit mijn eigen ervaringen denk (nogal logisch) en ik het vreselijk zou vinden voor mezelf en vooral voor Eva om met de bv te stoppen. Waar ik het wel erg moeilijk mee kan hebben, als mensen die dichtbij me staan om 'verkeerde' redenen meteen beginnen met flesvoeding, zeg dan gewoon dat je geen kind aan de borst wil. En dan mij erop 'afrekenen' dat ik borstvoeding geef en dat ik dingen anders doe dan zij (niet laten huilen enzo). Ieder z'n ding denk ik dan, ik zeg toch ook niets tegen hun dat ze flesvoeding geven of hun kind laten huilen omdat dat hun beter uitkomt? (ik denk het wel , maar dat is iets heel anders dan het ook zeggen). Het blijft gewoon een lastige discussie, ik denk dat de meeste moeders die borstvoeding geven helemaal niet zo fel tegen flesvoeding zijn in het algemeen, maar meer uit hun eigen gevoel spreken. Tenminste, zo is het voor mij. Ik heb niets tegen flesvoeding, maar heb er toch moeite mee om te lezen als een kind flesvoeding krijgt. Niet omdat dat niet goed zou zijn, maar omdat mijn gevoel dat 'vindt'. Is voor mij geen reden om moeders die flesvoeding geven erop af te rekenen, want in principe wil iedereen toch het beste voor haar kind!
ik wilde even op het rode reageren, niet om jou te bekritiseren maar voor 'twijfelende' moeders. Een zware baby hoeft echt geen 2 uur achter elkaar gevoed te worden hoor. De melk past zich aan aan de behoefte van de baby, zo heb ik na enkele weken beide kindjes met 10 minuten gevoed. En die eerste paar dagen is het colostrum, daar heeft een grote baby of een kleine baby echt niet meer of minder van nodig. Waarschijnlijk bleef hij zo lang hangen om op die manier de voeding goed op gang te laten komen. Nogmaals, ik schrijf dit niet als kritiek op jou, maar als verduidelijking voor andere moeders die een 'grote' baby verwachten.
Ben ik het helemaal mee eens... volgens mij heeft Eva de hele eerste nacht alleen maar aan de borst gelegen (vandaar ook de kloven aangezien we met z'n 3-tjes waren de eerste keer dat Eva goed wilde drinken en ze dus de hele nacht heeft liggen drinken ) Maar goed, dat is ook weer een stukje voorlichting waar het nog wel eens aan ontbreekt helaas.
Ik heb bij daan ook borstvoeding geven en ineens was er geen voeding meer ik dacht door de spuw dat het daardoor kwam later nou je de afgelopen maanden weet ik dat het kwam omdat ik ingestort was door het gehuil en mijn fijne bevalling. Wij gaan nu gelijk flesvoeding geven en vele mensen vallen vooral mij erop aan want daan is al zo allergisch en heeft al zoveel kno problemen ik moet me niet zo aanstellen omdat ik me strak aan een hyperallergeen dieet moet houden tijdens me zwangerschap tot aan het einde van me borstvoeding. sorry hier heb ik geen zin in en wij geven daarom zometeen gewoon flesvoeding omdat ik gelijk rust wil. En ik moest wel lachen om de borstvoedingmaffia want zo noemen wij het hier ook.