Keuze borstvoeding/flesvoeding: eerlijke keuze?

Discussie in 'Voeding' gestart door marloesss, 30 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. appeltje

appeltje Niet meer actief

Voor mij stond het voor de geboorte al vast dat ik bv zou geven. In mijn omgeving allemaal bv-mama's en mijn zussen hebben hun kindjes ook minimaal 1,5 jaar gevoed.

Maar wat heb ik de eerste weken pijn gehad. 9 weken spruw die maar niet over ging en diep in de melkkanalen zat. Daarnaast ook nog het Syndroom van Raynaud (2 tot 3 uur na de voeding bonkende pijn in mijn borst door een vaatvernauwing in mijn tepels). Ik heb wat traantjes gejankt tijdens het voeden. Vooral als ik wist dat mijn rechterborst aan de beurt was bij de volgende voeding, dan werd ik al onrustig (die deed echt megapijn). Ondanks dat mijn lactatiekundige en huisarts niet meer wisten wat ze voor mij konden doen, doorgegaan. Uiteindelijk bij een andere lactatiekundige een echt goed advies gekregen, een andere dosis en duur van flucanazol. Na 9 weken deed het voeden geen pijn meer..... eindelijk!

Ik heb in die zware periode gefantaseerd over fv.... maar wilde daar gewoon niet aan, ondanks dat iedereen om mij heen riep dat ik een 'legitieme' reden had om te stoppen. Bij het idee om te moeten stoppen ging ik al huilen. Ik denk dat elke moeder voor zichzelf een grens heeft wat ze wil doen en er voor over heeft om te kunnen voeden. In mijn ogen moet elke vrouw die grens zelf bepalen.

Wat ik wel zonde vind is dat een aantal vrouwen die zo in de problemen komen zich tevoren niet goed hebben ingelezen. Een hoop problemen zijn goed op te lossen met kennis van het onderwerp en het inschakelen van een deskundige als het niet goed gaat. Je bereidt je toch ook voor op de bevalling, dus waarom niet op de bv? Dat kan een hoop ellende achteraf schelen.
    Ik pleit bijvoorbeeld voor 1 standaard consult van een lactatiekundige in de kraamweek.

En je hebt natuurlijk ook vrouwen die helemaal geen bv willen geven en het ook niet willen proberen. Persoonlijk vind ik dat best een beetje gek, je borsten zijn er immers voor gemaakt. Maar ja, als je als moeder je hier het beste bij voelt, wie ben ik om daarover te oordelen? Flesvoeding is in deze tijd hartstikke goed, dus mijn zegen heb je......

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva heeft misschien ook een allergie en ik eet nu allergeenvrij. Ik vind het best goed te doen. En ik ben juist heel erg blij dat ik borstvoeding geef, dat is bij allergieen toch het beste. Dan maar zelf iets meer moeite doen. Ik snap eigenlijk ook niet zo goed als je van tevoren al weet dat je kindje misschien heel gevoelig is voor allergieen, dat je toch meteen flesvoeding gaat geven omdat je in borstvoeding geen zin hebt... je kan het toch in ieder geval proberen? Als je zelf allergisch bent, moet je ook dingen laten staan, waarom is het dan te lastig als je het voor je kindje moet doen?

3. randi

randi Niet meer actief

nou als ik die laatste berichten lees lijkt het me toch dat degene die zéér voor bv zijn wel schrijven van ieder zijn keus maar ondertussen toch ook nog effe moeten doordrukken waarom bv en waarom niet direct stoppen en laat dit nou net zijn wat me zo tegen steekt

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Iedereen mag toch haar mening geven? Iedereen moet lekker zelf doen wat ze wil, maar ik snap bijvoorbeeld niet dat als je een allergie misschien kan voorkomen met borstvoeding, je geen borstvoeding gaat geven omdat je daar geen zin in hebt. Je kan altijd stoppen, na een paar weken/maanden gaan beginnen is een stuk lastiger. Ik probeer niets door te drukken, ik zeg alleen dat ik het niet snap.
    Dat is mijn mening, en ik ben ook nog steeds van mening dat iedereen uiteindelijk zelf moet bepalen wat ze doet ;).

5. randi

randi Niet meer actief

bij mijn weten vroeg de ts waarom ze zo'n negatieve commentaar kreeg omdat ze besloot om fv te geven en dat dit wel meer voorkwam en tuurlijk mag je je eigen mening hebben maar laat dit nu juist het vb zijn van ieders eigen keus maaaaar.... en dan krijg je de hele reeks te horen waarom bv zo goed en beter is enzovoorts alsof niemand dit ondertussen al weet en waar we nu juist geen behoefte aan hebben. als ze dit wou weten had ze het wel in de bvtopic gevraagdt hé. en ook no offence hé ;)

6. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    kom kom kom, het zal toch niet zo zijn dat er werkelijk geeeeeen enkel topic over bv/fv kan worden geopend zonder dat het uit de hand moet lopen, toch?

7. randi

randi Niet meer actief

het loopt toch niet uit de hand :confused: :(:

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Klopt helemaal, maar dat is het nadeel van een forum, iedereen kan meelezen en heeft er wel een mening over ;).
    Ik vind trouwens dat hier ook wel goede tips zijn gegeven, want er bestaan nog steeds veel misverstanden rondom borstvoeding (met name dat het altijd leuk moet zijn, dat is gewoon niet zo).

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik hou bij deze weer mijn mond, ik wil niet schuldig zijn aan de zoveelste bv/fv rel ;). Normaal meng ik me niet in dit soort discussies en dat had ik nu misschien beter ook niet kunnen doen... ook beter voor m'n bloeddruk...

10. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    daarom is deze reactie ook best wel dubbelzinnig, je hebt niets tegen flesvoeding, maar vindt het wel gek te lezen als kinderen fv krijgen...

"men" zou in het algemeen gewoon eens wat meer "respect" moeten hebben voor de keuze van iemand om "gewoon" zonder opgaaf van reden flesvoeding te gaan geven...

er wordt vaak gezegd "respect" voor de keuze die iemand maakt om fv te geven, maar vaak kan men het niet achterwege laten om in datzelfde "betoog' door te laten schemeren wat je je kind eigenlijk "ontneemt" (het beste, waarmee ik niet zeg dat jij dat zegt maar gewoon in het algemeen gesproken) als je geen bv geeft (om welke reden dan ook)....

dat vindt ik best wel jammer...

TS was simpelweg benieuwd naar ervaringen van hen die of gestopt waren met bv of direct gekozen hadden voor fv of zij het ook zo "ervaren" zoals zij in haar 1e plaatsing schreef...

en als het dan zometeen weer off topic gaat is het wel duidelijk om welke reden het weer of topic zou gaan...omdat men zich niet beperkt tot de vraagstelling, wel zeggen dat ze respect hebben voor de keuze, maar in datzelfde antwoord ook vermelden waarom men wel bv zou moeten geven of die keuze zou hebben moeten maken en dat men het jammer vindt te lezen dat iemand gestopt is (om welke reden dan ook)...

gr.smoekie...(gestopt met bv maar blij met fv :) ;) )

11. Writer

Writer Niet meer actief

gestopt met bv maar blij met fv )

:) hier ook , trotse flesvoeding mama :)
    ik kon trouwens ook vroeger niet begrijpen waarom mensen snel stoppen met borstvoeding of helemaal niet beginnen tot ik mij eigen ervaring heb opgedaan en nu snap ik helemaaaaaaal en voor mij zal fles altijd beste ervaring blijven , hoe goed bv ook moet zijn ;)

12. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    ik ben na 3 weken kolven gestopt met de bv.
    Esmee pakte de borst niet goed en had niet de juiste zuig reflex nog.
    met de fles ging dit beter dus dat werd kolven.
    na 3 weken ben ik er mee gestopt, madam kwam elk uur weer,wat een gedoe zeg al dat gekolf en dan de fles.
    en waarschijnlijk zat er geen voeding meer in dus de beslissing was snel genomen.
    als er ooit misschien een 2de komt ik weet niet of ik het dan weer zou gaan proberen, ik heb nu zo van nee dan maar gelijk fv.
    Esmee is er tenslotte ook groot door geworden.

13. Writer

Writer Niet meer actief

voor mij ook hoor als ooit een 3de komt zal gelijk fles doen en niet me laten overhalen door vk of kraamhulp [-X

14. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    mocht er hier ooit een 4e komen :) dan zal ik het toch "weer" gaan proberen maar ook "weer" zonder schuldgevoelens overstappen op de fles als het weer "drama" wordt... :D

15. Writer

Writer Niet meer actief

weetje smoek dat heb ik aangegeven toen ik zwanger was , , als niet ging gelijk mee ophouden vonden ze toen goed ,maar de kraamhulp en vk dus ineens niet meer mee eens en puchen die mensen om bv ,heb huilend aan de foon gehangen met andere vk ,dat ik bang was voor de kraamhulp :cry: als aan fles voeding ging ,,gelukkig is me man iemand die niks aan trekt van mensen en nooit bang die keek kraamhulp chaggie aan en zei we gaan fles doen en dat is onze keuze :D moest je haar gezicht zien :pale: :D

dus ik heb het voor gezien met borstvoeding ,vind fles ook superrrrr spul :D

16. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Hier niet gelukkig, de kv liet wel doorschemeren dat ik "door" moest gaan maar de vk en wijkverpleegkundige van het cb vonden het "knap" dat ik zo aan het tobben was, maar zeiden beide dat als het niet ging ik me niet schuldig moest voelen en "gewoon" over kon stappen op fv...

toen ik later op het cb was, vroeg de wijkverpleegkundige hoe het gegaan was, na het hele verhaal verteld te hebben hoe het verder is gegaan en dat ik inmiddels over was op de fles zei ze ook toen weer dat het totaal niet uitmaakt en dat mijn andere 2 groot en gezond zijn geworden en dat ook Zoë net als hen niks te kort zal komen op de fles...(dachten meer mensen maar zo ;) )

gr.smoekie

17. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    wacht maar af...... (en wat berichtjes terug lijkt het toch al te beginnen)

18. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    maar tis tot nog toe nog steeds rustig en netjes.. :) wel een beetje vertrouwen hebben beccaatje ;)

19. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    whahaha nou kan me voorstellen dat dit een beetje weg is bij andere gebruiksters

20. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Hoop doet leven Natas ;)

Deel Deze Pagina