Ha, Zwanger van onze vijfde. Bij de eerste een keizersnede gehad ivn sterrenkijker. Bij de andere 3 kinderen vaginaal bevallen waarvan 2x een flinke fluxus na de bevalling (2 en 2,5l bloedverlies). Ik ben nu 25 weken zwanger en sta voor de keuze vaginaal/keizersnede. Mijn gevoel zegt een keizersnede ivm vorige keren fluxus, trekkende pijn van het litteken (wat ik bij de vorige zwangerschappen nooit heb gehad) en een grote baby. Gyneacoloog zegt dat vaginaal prima kan. Iemand met ervaring/tips?
Ik vind dat dat zeker wel een reden is. Mijn 1e is geboren via een spoedkeizersnede. Daarna 3x vaginaal bevallen, waarvan 1x een subtotaal ruptuur. Dit was mijn 2e vaginale bevalling, baby was groot, hoofdomtrek liep 4 weken voor op groei. De 4e werd ook groot geschat en daar wilde ik al kiezen voor een ks, maar de verloskundige heeft me zover gekregen dat ik het toch vaginaal ging proberen. Dit is gelukt, niet gescheurd. De 5e werd weer groot geschat en ik had zwangerschapsdiabetes dit keer. Ik was zo bang om weer uit te scheuren, ondanks dat dat bij de 4e niet is gebeurd, waardoor ik dit keer toch heb gekozen voor een geplande keizersnede.
Ja, want nu kiezen voor een keizersnede zal bepalen hoe je een eventueel volgende keer kan bevallen en kan zorgen voor andere risico’s in een volgende zwangerschap. ik zou zelf neigen naar keizersnede wanneer het je laatste zwangerschap is. Als er hierna nog een zwangerschap komt zou ik me verder verdiepen in wat beide opties betekenen bij een volgende bevalling. Ik heb zelf overigens gekozen voor vaginaal na een ks maar had de klachten die jij beschrijft niet. Daarnaast was baby kleiner en lag goed (de eerste was groot en een sterrenkijker). Dus niet vergelijkbaar.
Ja ik snap t. Mocht er nog een kindje komen hierna is dat prima en zeker welkom, maar wil t niet perse ofzo.. Ik blijf vooral me zorgen maken over die trekkende pijn bij t litteken, waar de gyn niks kan vinden. Ben bang dat t toch gaat scheuren zodra ik ga bevallen. En m'n gevoel neigt zo sterk naar een keizersnede.. maar die twijfel he?!
Ik zou je ook even verdiepen in de lange termijn gevolgen van een keizersnede. Daar wordt naar mijn mening te weinig aandacht aan besteed. Zelf heb ik 3 keizersnedes gehad en heel veel verklevingen. Daardoor heb ik regelmatig, sommige periodes zelfs dagelijks, veel buikpijn. Ik heb overigens bij mijn eerste ks heel veel bloedverlies gehad, moest toen ook een transfusie. Ik sta er trouwens verder niet negatief tegenover, maar zou je wel goed inlezen.
hoe oud zijn je kinderen, want met een hele reeks aan kleine kinderen, is een keizersnede en het herstel daarvan ook niet mals. Het is een serieuze buikoperatie. bij een eerste kind is dat allemaal nog wel makkelijk te controleren, en dan draait je gezin om jullie 3 tjes. maar met 5 kinderen is dat een ander verhaal. Heb je een goed netwerk met mensen die jullie kunnen helpen. kan je man extra lang vrij krijgen om bij te springen. Ik heb 1 spoedkeizersnede en een geplande keizersnede gehad, maar vond de geplande ks wel een hele mooie rustige ervaring. Alleen het herstel vond ik erg zwaar. ik snap wel helemaal met wat je omschrijft dat je wat angst hebt om vaginaal te bevallen.
Over het netwerk enz hoef ik me niet druk te maken, een heel groot netwerk met veel hulp al aangeboden! Kids zijn heel zelfstandig en manlief kan goed bijspringen. Ouders wonen in de buurt dus wat dat allemaal betreft maak ik me geen zorgen..
Lastige keuze. Bij zoiets hoop je bijna op een dwarsligger waardoor je geen keuze meer krijgt Heeft je man een voorkeur? (Uiteindelijk beslis jij uiteraad, of de gynaecoloog, maar zijn mening kan wel meegenomen worden). Heeft hij/zij ook uitgelegd waarom?
Als je mijn mening vraagt .. Voor alleen Fluxus zou ik geen keizersnede kiezen. Zeker niet als er nog kans is op nog een zwangerschap. Stond hier de laatste keer voor de keus na eerdere vaginale bevallingen en mede omdat het de laatste zou zijn (sterilisatie gehad) toch voor sectio gekozen. Maar dat had andere redenen. Vond het ook een retemoeilijke keuze. De kans dat je nog meer pijn overhoudt aan litteken wordt alleen maar groter bij nog een sectio. Kans op niche is ook behoorlijk groot. Dus als er geen noodzaak is (en dat lijkt hier niet), zou ik het niet doen (terwijl ik niet zo extreem anti sectio ben als sommige anderen hier).
Lastig inderdaad. Ik denk ook wat de rest schrijft. Keizersnee blijft een flinke ingreep en inderdaad ben je dan ook niet zeker of je dan weinig bloed verliest. Wat kunnen ze eventueel van tevoren doen tegen een fluxus? Heb je daar al naar gevraagd? Een grote baby hoeft geen probleem te zijn. Ik weet niet wat je daar voor een ervaringen mee hebt? En wat is die pijn bij het litteken. Kunnen ze daar niet naar kijken? Kan je daar extra vragen over stellen?