Keuze kinderdagverblijf, waar let je op?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Yummy, 20 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Waar letten jullie op bij het kiezen van een kinderdagverblijf?
    En dan bedoel ik vooral het kinderdagverblijf zelf (gebouw, speelgoed, leidsters?) en niet zozeer de inspectierapporten (het lijkt me logisch dat je deze vooraf al checkt voordat je ergens een rondleiding vraagt en/of je kindje inschrijft).

Maar waar letten jullie op als jullie een rondleiding of kennismaking gesprek hebben?

2. NathalieH

NathalieH Fanatiek lid

4 mrt 2009
    1.332
    0
    0
    administratief medewerkster
    Sliedrecht
    Wij hebben er op gelet hoe groot de groep was en met hoeveel leidster er dan opgelet werd. Ook hebben wij goed rondgekeken hoe hun veiligheid met de contactdozen en sluitingen van hekjes, ramen en deuren waren. De hygiene in de keuken en op de vloer. En hoe veilig de bedjes waren.
    Maar bij beide kdv waar we geweest waren was dit op orde. Onze doorslag voor de kdv waar ze nu op zit is geweest dat het kdv in een dorpje zit en daardoor heel veel met ze erop uit gaan in de natuur en op bezoek bij de boerderijen tegenover hun gaan. Wij vinden het leuk dat ze daar al vroeg van leren hoe het er op het platteland aan toe gaat.

3. tulip

tulip Niet meer actief

ik ben leidster op een kdv, en ik zou als eerste naar het pedagogisch beleid vragen. Daardoor worden nl door leidsters beslissingen gemaakt waar je later tegenaan loopt misschien. Om een voorbeeld te geven: op het kdv waar ik eerst werkte, werd er niet tegen kinderen gezegd: we gaan nu dit doen, maar wat wil je doen, daarbij als een kindje een keer nee zegt is het nee en blijft het nee. Dus met knutselen ofzo. Dat vonden ouders allemaal geweldig, maar tot ze op hun verjaardag geen tekening kregen, want de kindjes hadden geen zin gehad. Dan viel dat toch tegen. Het is maar een klein voorbeeldje, maar zo kan het met meer dingen gaan.

Qua inrichting zou ik ook kijken of ze meer ruimtes tot hun beschikking hebben dan alleen de groepsruimte. Bv de gang om te spelen, een bieb of gymzaal waar ze gebruik van mogen maken. En hoe de ruimtes ingedeeld zijn, zijn de slaapkamertjes in de groep zodat ze goed overzicht hebben??? Hoeveel kindjes op een dag en hoe is de ruimte ingedeeld, is er genoeg speelruimte??

4. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Wij hadden keuze uit twee hele verschillende groepen. Allebei verticaal - dus babies tot peuters bij elkaar.

De ene groep was 16 kindjes en drie leidsters in een vrij grote langgerekte ruimte - aparte plek voor de babies om te liggen en de peuters om te rennen/spelen -, met twee slaapkamertjes - ook een aparte voor de babies en de peuters.

De andere groep was 11 kindjes en 2 leidsters. Minder ruimte, en maar 1 slaapkamertje voor babies en peuters samen.

We hebben uiteindelijk gekozen voor de kleinere groep, minder kindjes dus in totaal iets minder druk hoopten we. Bovendien was de sfeer heel gezellig toen we er waren, en waren de leidsters "volwassen", aardig en "in control" ;). Op de grotere groep vonden we de sfeer wat killer en de dames heel aardig maar wat jong en minder geroutineerd ofzo.

We hebben dus gekozen op basis van ons gevoel! en geen spijt hoor. Maar achteraf mis ik de extra faciliteiten van de grotere groep toch wel een beetje. Aparte slaapkamertjes en ruimte om veilig op de grond te spelen was toch wel erg fijn geweest. Als ze gaat kruipen ga ik wel vragen of ze een kleed op de grond willen leggen af en toe...

5. sherly182

sherly182 Bekend lid

13 jul 2009
    944
    0
    0
    brabant
    wij zijn een aantal kinderdag verblijven af gelopen en hebben op ons gevoel gehandelt. we zijn bij een geweest met een verhouding van 10 leidsters waarvan er 7,18jr waren en dan 3 boven de 20jr dat vond ik niet echt een fijn gevoel om mijn kindje daar achter te laten. dus zijn we verder gaan kijken.
    uiteindelijk zijn we bij een kdv terecht gekomen met 3 vaste leidsters, 1 eigenaarresse en 1 voorlees oma en 2 stagaires. dit was voor ons een goede verhouding.
    ook is het een kleine kvd dat vond ik ook erg prettig dus echt een huiskamer sfeer met als thuis.
    ook komen hun ideeen qua opvoeding overeen met die van ons.

ik heb gelet op de leidsters (leeftijd)
    grote van de groep
    alles schoon
    hoe is de sfeer
    hoe zijn hun ideeen qua opvoeding
    leeftijd van de kindjes in de groep
    hebben de ander kindjes het naar hun zin
    wat zijn evt buiten activiteiten
    hoe zijn de slaapkamertjes
    belangrijkste mijn gevoel

dus ik zou zeggen ga op je gevoel af.

6. Bri

Bri Niet meer actief

Ik had heel graag op van alles en nog wat willen letten, maar wat uiteindelijk overbleef was: hebben ze plaats voor een baby erbij?

Natuurlijk vond ik de sfeer wel erg belangrijk: hoe komen de groepen over, hebben de kinderen het naar hun zin, zijn de leidsters actief en geïnteresseerd, is het schoon en ademt het rust uit? Maar uiteindelijk was ik vooral erg blij dat er een kdv in de buurt was (nou ja, in de buurt....) waar mijn zoontje terecht kon op het moment dat ik weer aan het werk moest.

7. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Bij ons net als bij Bri: waar is er nog plek en waar kunnen ze ons iets vertellen over of er plek is. Bij ons in de wijk had je feitelijk 2 keuzes en bij de ene konden ze ons niet vertellen of er uberhaupt plek zou zijn terwijl die ander ons dat meteen kon vertellen.
    Achteraf ben ik ook blij met mijn keuze. Ze zijn tot half zeven open (heel fijn als je verder weg werkt!), ze zijn iets goedkoper, ze gaan goed om met evt problemen die ontstaan, ze hebben een duidelijke visie op pedagogisch beleid, ze informeren goed over het reilen en zeilen en Thijmen voelt zich er prettig.

8. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Bedankt voor jullie reacties!

Wij hebben afgelopen week een rondleiding gehad op een KDV heel dicht bij ons huis. Hij zit momenteel op een kdv op 45 minuten rijden van ons huis en dat is een beetje onhandig maar verder zijn we super tevreden. We wonen in Assen en ik studeer in Groningen, het kdv zit daar dus ook. Maar omdat ik straks klaar ben is het gewoon echt niet handig dat onze zoon nog steeds 3x per week naar Groningen moet.

Nu hebben we een rondleiding gehad die bijna in onze straat zit. Ideaal! Alleen het is zó anders dan ons huidige kdv waar we heel tevreden over zijn, hierdoor vinden we het best moeilijk.
    En 'anders' moet absoluut niet als negatief gelezen worden hoor!

De verschillen zijn bijv:
    Huidig kdv zit in een nieuwbouw pand, locatie bestaat nu ongeveer 1,5 jaar en alles (inclusief speelgoed enz) is dus splinternieuw.
    Het nieuwe kdv zit in een monumentaal stadspand, is allemaal wat ouder maar wel super gezellig! De ruimtes zijn allemaal heel anders. Het nieuwe kdv is wat huiselijker (verschillende kamers met thema's en gewoon een gezellige leefkeuken in het midden enz) en het kdv waar hij momenteel nog zit is wat 'schoolser' zeg maar. Een soort klasjes/lokalen. Ook heel gezellig hoor!

Wat we heel belangrijk vonden was ook dat er een mooie tuin bij zit om buiten te spelen en hier voldoet het nieuwe kdv echt helemaal aan. Er is een prachtige grote tuin om in buiten te spelen, echt ideaal!

Echter gebruiken ze op het nieuwe kdv geen schriftjes, wat ik juist altijd wel fijn vond aan ons huidige kdv. Echter vind ik het argument wat ze ervoor geven op het nieuwe kdv ook wel wat hebben, zij vinden dat er veel tijd gaat zitten in een écht leuk verhaaltje en dat ze die tijd liever met de kinderen besteden. Daarbij bespreken zij de hele dag altijd even door tijdens de overdracht.

Ons zoontje was ook mee tijdens de rondleiding en hij vond het er helemaal super geloof ik. Hij ging meteen spelen en keek zijn ogen uit naar alle mooie ruimtes, de mooie tuin enzovoort.

Maar voor mezelf voelt het gewoon heel moeilijk. Misschien komt dit ook omdat ik het idee heb dat ik hem bij zijn vertrouwde plekje weg haal en dat maakt me best verdrietig. Maar het is straks gewoon echt onhandig om 2x per dag op en neer te rijden (3x per week) vanuit Assen naar Groningen, aangezien wij daar niet meer hoeven te zijn.

9. tulip

tulip Niet meer actief

zoals ik het lees, gaat het niet zozeer om het nieuwe kdv, maar meer omdat je je zoontje van zn oude plekje weghaalt. Dat snap ik wel, want met 2 jaar is het ook niet makkelijk natuurlijk. Heb je dat van te voren niet aan zien komen dat je tijdens zn kdv tijd uitgestudeert zou zijn??? Maar goed das achteraf gepraat. Hoever is het straks om of extra rijden als je hem in groningen laat???

10. Yukl

Yukl Niet meer actief

Kan me voorstellen dat dit lastig is! Wij staan ook nog steeds ingeschreven bij een KDV hier letterlijk naast de deur, maar inmiddels denk ik dat we niet meer overgaan als we de optie krijgen. Terwijl deze KDV denk ik wel beter is dan die van ons, maar die waar mijn zoontjes zitten is ook fijn. Bovendien zijn de leidsters en de kinderen zo vertrouwd, mijn zoontje heeft het daar ontzettend naar de zin en is dol op zijn "juffen", en dat is me meer waard... Maar dan spreken we over een verschil van 1 minuut (lopen) vs 15 minuten (fietsen).

Je had denk ik beter kunnen vragen naar ervaringen van mensen die zijn gewisseld van KDV :)

11. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    #11 Yummy, 23 jan 2011
    Laatst bewerkt: 23 jan 2011
    Nee, ik had mijn hele zwangerschap niet zien aankomen, een zwangerschap is niet altijd gepland ;)

We woonden in s-Hertogenbosch en we zijn vlak na de geboorte van onze zoon in Assen gaan wonen om dichterbij onze familie te wonen. Ik studeer in Groningen en er was alleen plek op het kdv in Groningen, in Assen waren ontzettend lange wachtlijsten en we hadden snel een plek nodig in verband met het feit dat mijn studie in september weer begon en ik niet nog meer vertraging wilde oplopen.

Ik denk trouwens niet dat mijn zoontje het er heel moeilijk mee zal hebben, IK heb er alleen moeite mee dat ik het kdv waar hij nu zit vertrouw en ken en dat hij straks weer naar een voor mij redelijk onbekende plek gaat. Dat is meer iets wat voor mij moeilijk is, ik heb niet het idee dat mijn zoontje het er heel moeilijk mee zal hebben.

Heen en weer rijden tussen Assen en Groningen is absoluut geen optie. Ik hoef niet in Groningen te zijn en mijn vriend ook niet, dit zou betekenen dat we op 3 dagen per week heen en weer moeten rijden tussen Assen en Groningen. Met files erbij (want het is altijd in de spits) betekent dit dat ik 4x per dag een rit van minimaal 40 minuten maak. (’s ochtends heen en terug en ’s avonds heen en terug) en dat 3x per week. Nee sorry, dat is echt geen optie.

De ervaringen met overstappen op een ander KDV die zoek ik ook niet echt, ik denk dat dit voor een ieder weer anders is. Sommige kinderen zullen het er enorm moeilijk mee hebben dat ze ergens anders heen moeten terwijl anderen er totaal geen moeite mee hebben. Ik heb het idee dat mijn zoontje niet een kind is dat hier veel moeite mee heeft maar voor mij voelt het natuurlijk wel moeilijk.
    En ik voelde dat ik de twee kdv's enorm met elkaar ging vergelijken maar dat werkt eigenlijk niet omdat ze zó verschillend zijn. Daarom was ik benieuwd naar wat mensen nou écht belangrijk vinden aan een kdv. :)

12. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Wat een luxe als je kunt nadenken over welk kinderdagverblijf het beste bij je past!! Hier overal verschrikkelijke wachtlijsten dat ik niet anders kon dan wachte, bellen, wachten, bellen, wachten en bellen tot ons kindje eindelijk naar het kdv mocht en dus...het eerste de beste lege plaatsje accepteren ookal was het niet op die we hadden opgegeven en ik 5 maanden later als dat mijn verlof was afgelopen.

13. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Wat ik echt belangrijk vind is kleinschaligheid, geen fabriekswerk wat veel kdv's hebben. Wij hebben het eerste 2 jaar van het leven mijn zoontje gekozen voor een gastouder omdat wij in de stad waar wij destijds woonden alleen maar kleine schoolgebouwtjes met heel veel kinderen op elkaar gepropt zagen. Verschrikkelijk, maar zo gaat dat blijkbaar op veel kdv's in de grote steden.
    Een half jaar geleden zijn wij verhuisd naar een dorp net buiten de stad waar wij woonden en mijn zoontje gaat daar nu naar een kdv wat in een herenhuis zit, max 10 kinderen per groep heeft, erg knus uitziet, ook z'n leefkeuken heeft, grote tuin. Eigenlijk veel wat jij ook beschrijft over het kdv in Assen. Helemaal super. En ook hebben zij geen schriftjes, werken zij niet volgens een bepaalde pedagogische richting wat ik wel zag op grotere kdv's en wat mij sowieso al niet beviel. Maar er is wel veel sfeer, gezelligheid, knusheid, kleinschaligheid en vertrouwde band met kinderen en tussen ouders en leidsters. En dat vind ik heel belangrijk.

Succes met je keuze.

14. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Tja ik denk dat dit inderdaad verschillen zijn tussen in de grote steden wonen of erbuiten. Echter zou ik er nooit voor kiezen om mijn zoon ergens heen te brengen waar ik geen goed gevoel bij heb. Tuurlijk neem je wel eerder genoegen met "ook goed" maar ik kan me niet voorstellen dat iemand om de door jouw genoemde redenen zijn kind naar een kdv brengt waar je geen goed gevoel bij hebt. En ik ben gewoon benieuwd waar een goed/slecht gevoel op gebaseerd wordt.

Heeft het inderdaad te maken met het pedagogische beleidsplan, met het pand, met de hoeveelheid speel, de leidsters etc.

15. Bri

Bri Niet meer actief

Nu je je situatie hebt uitgelegd, snap ik je vraag beter.
    Mijn zoontje is na ongeveer 1 jaar overgestapt (tóen pas kwam er een plaats vrij bij ons in de buurt). Op dat moment stap je pas over als je ervan overtuigd bent dat je er goed aan doet - je hebt immers prima opvang, het is alleen minder praktisch. Dat is een heel andere uitgangssituatie dan wanneer je maar één mogelijkheid krijgt aangeboden.

Ik vond toen de belangrijkste criteria:
    - locatie (zowel praktische ligging, als de ruimtes en indeling, de tuin en misschien leuk uitzicht vanuit de binnenruimtes)
    - sfeer (hoe gaan leidsters om met de groep, hoe gaan ze om met ouders, hoe spelen de kindjes met elkaar)
    - pedagogisch beleid (klopt dit in hoofdlijnen met je eigen opvattingen; ik vond zaken als voeding ook erg belangrijk)
    - verloop: informeer bij de locatiemanager en bij een paar ouders hoe het zit met de bezetting; is deze redelijk constant, hoeveel wisselen ze
    - praktische dingen zoals openingstijden

Mijn ervaring (kan het niet laten om 'm toch even met je te delen, ook al zit je er niet op te wachten ;)):
    het heeft een maand geduurd, en toen was m'n zoontje goed gewend. Kostte mij wel wat moeite; op z'n oude kdv heeft hij nooit gehuild bij het wegbrengen, en hier deed hij dat wel. Na ongeveer een maand was het voor hem blijkbaar echt vertrouwd. Ik heb mij in die periode erg slecht gevoeld, dat ik hem 'voor mijn gemak' heb verhuisd. Gelukkig is het binnen afzienbare tijd wel helemaal goed gekomen.

Overigens: ook als kdv-plaatsen echt schaars zijn, ga je op je gevoel af. Als het niet goed genoeg voelt, breng je je kind daar niet, maar ga je op zoek naar iets anders. Lijkt me logisch... (al kun je wel wanhopig worden als de opvang nog steeds niet geregeld is, en je intussen wel aan het werk moet...)

Deel Deze Pagina