Weer een zindelijkheidsvraagje.

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Zena, Dec 29, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zena

Zena Fanatiek lid

Dec 9, 2006
    2,428
    0
    36
    Mijn dochter is 2 jr 3 maanden. We zijn sinds deze week met zindelijkheid bezig. Ze plast niet in dt broek. Maar ook niet op de wc/potje.
    Ze houdt op tot ze een luier om krijgt. Ze vindt het niet eng, zit rustig op de wc, maar er gebeurd niks.
    Tips??

2. Wen26

Wen26 VIP lid

Jun 16, 2007
    12,487
    1
    36
    Hi, nog geen reactie zie ik.

Je zegt dat ze wacht tot ze een luier aan krijgt. Vraagt ze dan om een luier? Dus ze voelt dat ze moet plassen en wil een luier om?

Zindelijk worden heeft vooral te maken met zelf kunnen aanvoelen dat de plas komt en dat te kunnen uit stellen tot je op wc/potje zit. Als je dochter dat dus al kan (als ik het goed begrijp) dan is de zindelijkheid dichtbij. Je zou natuurlijk elke keer als ze zegt dat ze moet plassen, haar even op de wc/potje kunnen laten zitten, komt het dan niet dan doe je haar een luier om. Wedden dat er snel een plasje in het potje/wc komt, want als ze echt moeten dan komt het wel hoor.

Hier mocht mijn dochter trouwens bij elk plasje op potje een sticker plakken. Een vol stickervel stond voor een kleinigheidje. Uiteindelijk zijn er hier maar 2 vellen gevuld met daadwerkelijk een cadeautje... daarna was die beloning niet meer nodig. Ze was ook 2 jr en 3 mnd toen ze zindelijk werd... binnen 2 weken was het gepiept! ;)

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn tip: stop even met de training. Je kindje KAN het wel maar WIL het nog niet en als je dan doorzet kan dit vervelende gevolgen hebben. Stop een maandje of 2 en begin dan weer eens. Je kindje moet het potje of de wc leuk vinden. Het lang ophouden kan leiden tot urinewegproblemen!!!

4. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Soms helpt het ook wel als je even de kraan laat lopen, van het geluidje ga je soms vanzelf plassen!
    En áls het dan toch gebeurt, heeeeeeeeel uitbundig prijzen en je blijheid tonen, dat hielp hier heel erg. We prezen Jesse echt de hemel in als hij op het potje plaste!
    Eerste dagen kreeg hij een chocolaatje (smartie) maar binnen drie dagen vergat Jesse dat al, omdat hij gewoon trots was dat hij hij geplast had. Hij was overigens ook 2 jaar en bijna 3 maand, dus even oud!
    Inmiddels is dat al meer dan een half jaar geleden. Achteraf ging het zo snel!

5. Zena

Zena Fanatiek lid

Dec 9, 2006
    2,428
    0
    36
    We gaan er inderdaad maar even mee stoppen... Ze geeft niet aan dat ze moet plassen, ze wacht gewoon tot ze een luier om krijgt, bijvoorbeeld omdat ze gaat slapen of we even naar de winkel moeten ofzo.
    Overigens heb ik niet het idee dat ze niet wil, ze snapt geloof ik gewoon niet hoe ze moet plassen...

Bedankt voor de tips!

6. Alita

Alita Niet meer actief

Hier dus precies hetzelfde probleem.....ze zit gewoon leuk op de wc/potje maar doet niks...
    Ze houdt gewoon alles op tot haar middagdutje...

Nou we gaan gewoon vrolijk door hoor....ze heeft er geen trauma`s van dus ik vraag het gewoon vaker of ze moet plassen en zet haar dan op het potje of wc.
    Ze heeft laatst wel aangegeven dat ze moets plassen maar ze was al een beetje in de broek aan het plassen, maar ik was natuurlijk weer eens bv aan het geven, dus ik haar snel gepakt op het potje gezet en er zat een beetje urine in het potje...
    Nou heel erg enthousiast gedaan, sticker op het potje geplakt...en daar heeft ze het wel elke dag over!!

Het is gewoon geduld hebben denk ik...het ophouden is eigenlijk al zindelijk zijn nu alleen nog op het potje plassen...

7. Wen26

Wen26 VIP lid

Jun 16, 2007
    12,487
    1
    36
    Dan zou ik inderdaad ook even wachten nog, ik dacht dat ze al wel zelf aangaf dat ze moest plassen. Ophouden is niet de bedoeling natuurlijk. Hier had Fenne altijd nog een luier om, ze gaf toen vanzelf aan dat ze moest plassen... dus hup luier uit en plassen op potje. Toen dat paar dagen goed ging, ging de luier pas uit, en toen alleen thuis. Weer paar dagen later ging de luier ook onderweg niet meer om.

Je zou natuurlijk wel soms al kunnen vragen (terwijl ze luier om heeft) of ze moet plassen. Als ze dan wil proberen dan kan het, maar als ze liever in luier plast is dat echt nog prima met 2 jr en 3 mnd.

Succes, je zult zien dat het straks ineens snel gaat! ;)

8. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Ik zou juist niet stoppen! Juist omdat ze er niet van ontdaan raakt en gewoon even hulp nodig heeft bij het leren plassen op de wc. Ik zou juist niet opgeven nu ze zo goed laat zien dat ze het op kan houden. Hier was het koninklijk potje een uitkomst. Die geeft een muziekje als het gelukt is. Wat gebeurd er eigenlijk als je haar geen luier omdoet? Want op een gegeven moment kan ze het echt niet langer ophouden... Ik zou er dan voor kiezen om haar heel scherp in de gaten te houden en als ze een beetje door haar knietjes gaat of gaat drentelen haar snel op het potje te zetten. Potje is soms ook minder beangstigend als de grote wc.

9. Alita

Alita Niet meer actief

vindt ik ook;) en een tijdje ophouden is niet gelijk slecht??
    Als je kind nu negatief gaat doen ja dan stoppen want dan heeft het geen zin....

Wc vindt ze hier dus niet eng.....
    Ik laat haar ook altijd meegaan met de oudere vriendjes en vriendinnetjes, om te kijken hoe zij het doen;)
    Daarbij hebben we altijd de deuren open ze is nooit bang geweest voor de grote enge wc...

10. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Ik denk eigenlijk ook dat ze er nog niet aan toe is. Ze is nog onwijs jong om zindelijk te worden, net 2. Is ze er zelf al mee gekomen dat ze wil plassen op de wc? Of komt het meer van jullie uit?

11. Alita

Alita Niet meer actief

ik dek dat je dit niet leeftijdsgebonden moet doen, maar meer kijken naar je kindje zelf hoor...
    Niet alle kindjes zijn hetzelfde...de ene is al vroeg zindelijk en de ander heel laat...het is echt een kwestie van aanvoelen als moeder, niet?

12. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Ik vind twee jaar en drie maanden eerlijk gezegd niet zo belachelijk jong. Mooie leeftijd als je het mij vraagt. Vooral omdat ze op deze leeftijd nog niet zoveel angst kennen. Wanneer een kind ouder is, zal het sneller en meer angst ontwikkelen. Wanneer een kind al zo goed op een poging tot zindelijkheid reageert als dit kind zou ik persoonlijk van de gelegenheid gebruik maken. Hier is dat heel erg goed bevallen.

Sterker nog: Ik vind het een weggegooide kans.

13. Zena

Zena Fanatiek lid

Dec 9, 2006
    2,428
    0
    36
    Tsja, we hebben op de dag 2 ongelukjes ofzo, maar echt helemaal niks op potje of wc. Ze zit er braaf op en roept klaaaar, maar er zit niks in.
    Misschien na t weekend maar weer is proberen dan?
    Ik ben zo bang dat ze buikpijn krijgt, of blaasontsteking....
    Ze is geboren met een afwijking aan dr urinewegen waardoor ze veel blaasontstekingen had. Met 4 maanden is ze daaraan geholpen, maar de kans dat het terugkomt is er wel. Als ze zindelijk is, vangt haar lichaam het "probleem"zelf op. Daarom wil ik er graag mee aan de slag....

14. Alita

Alita Niet meer actief

Ja ik stop nu weer een paar daagjes en begin dan weer...anders vindt ze het straks misschien niet leuk...
    Maar wij plassen toch ook niet elk uur? Ik bedoel zo snel gaat dat toch ook niet zo`n ontsteking. Maar goed bij jullie is dat dan weer wat anders he....

Hier zegt ze ook klaar mama....en aks ik vraag heb je geplast...jaaa....hahahaha ach ja we zien het wel..geduld hebben denk ik..van vandaag op morgen gebeurt het toch niet toch?

15. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Oh en Zena, wat ik vergeet te zeggen: Tijdens een zindelijkheidstraining is het heel belangrijk om haar veel te laten drinken. Dan creeer je veel plasprikkels en na enkele volle glazen gaat ze na enkele uren echt wel plassen!

Share This Page