Keuze van sommige mensen...

Discussie in 'De lounge' gestart door Fleurr82, 23 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Ik begrijp het wel, het is toch het aanzien van je straat.
    Onze vorige buurman (1 huis ertussen) had het houtwerk smurfen blauw geschilderd, de vensterbanken wit en de voegen knalrood. Het zag er werkelijk niet uit en vooral met ons huis in de verkoop was ik er echt niet blij mee...

2. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Oh ik ben als kind vaak in Tsjechië geweest en daar hebben ze allemaal van die gekleurde huizen, geweldig! Ik heb altijd gezegd dat ik later een blauw huis wilde hebben, maar ja hier valt het toch wel uit de toon.

3. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    O, nu word ik nieuwsgierig. 😄

4. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Ach als ik zeg ik woon in de .... o daar is die mega schuur gebouwd in de tuin.
    Ehm ja dat zijn mijn buren haha.
    Niet druk om maken hoor.

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Normaliter zou ik ook zeggen: Laat gaan. Maar als je echt je hele huis in een zeer opvallende kleur hebt geverfd, dan kan dat weldegelijk gevolgen hebben voor de buurt. Sowieso tast het het straatbeeld aan. Dat is ook de reden waarom er regels zijn opgesteld m.b.t. uitbouw enzo. Het mag het straatbeeld niet te veel aantasten. Die regels komen overigens wel van de gemeente en verschillen dus per gemeente. Maar het punt is wel, dat mensen ook kiezen voor een woonlocatie, vanwege het straatbeeld/uitzicht/uitstraling van de wijk. Door je huis ineens in een heel opvallende kleur te verven, tast je het straatbeeld aan. Lijkt me helemaal erg voor de mensen, die er tegenover wonen er er dus dagelijks tegenaan kijken. Je hoeft er niet naar te kijken, nee, maar zo opvallend, dat trekt gewoon je aandacht.

Daarnaast kan dit alles ook gevolgen hebben voor de waarde van je huis. Ik kan me goed voorstellen dat je kopers misloopt, doordat die afgeschrikt worden van zo'n knalblauw huis naast je.

Maar dat laatste kan ook in je voordeel werken. Ik zou zeggen: Als je toch niet van plan bent de komende 5 jaar te verhuizen, probeer er je WOZ mee naar beneden te krijgen. :D

6. Logan

Logan Niet meer actief

Zou toch ook mooi zijn, als de gemeente komt vertellen dat je je huis moet verven want de buren vinden het lelijk :D

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dat kan dus. Alleen zeggen ze niet, dat de buren het lelijk vinden, maar dat het het straatbeeld aantast.

8. Logan

Logan Niet meer actief

Komt op hetzelfde neer. Het zal me werkelijk een rotzorg zijn welke kleur de buurman zijn huis verft. Als hij het een afzichtelijke kleur verft lijkt het mijne mooier.

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik ben oprecht blij voor je, dat jij zo kunt denken. :)

Helaas doen de meeste huizenkopers dat niet...

10. Logan

Logan Niet meer actief

Mijn buren zijn niet zo netjes met hun voortuin. Iedereen die bij ons langskomt heeft er altijd wat over te zeggen, ik heb me er echt nog nooit druk om gemaakt. Ze hebben zelf een probleem als ze willen verkopen en ze laten het zo, zo denk ik ook over bijzondere kleuren. En zelfs dat is nog te verven :).

11. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Dit is idd ook bij onze nieuwbouwwoning zo!
    Je mag het wel verven maar als er iemand in de straat er niet mee eens in, moet je het weer verven in de originele kleuren.
    Ik weet alleen niet hoelang dat geldig is.

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Van het internet geplukt:

"Informeer eerst en vooral bij jouw gemeente of je toestemming krijgt voor het schilderen van je gevel. Hier zijn namelijk regels voor die per gemeente afwijken. De gekozen kleur moet namelijk bij bepaalde gemeenten wel passen binnen het door de gemeente beoogde straatbeeld. Ontdek dus eerst en vooral even of je een vergunning nodig hebt en vraag deze eventueel aan!"

"Een gemeente kan optreden tegen een uitstraling van een bouwwerk, als die niet alleen voor architecten, maar ook voor leken vreselijk is om aan te zien."

Een knalblauw geverfde gevel is net iets prominenter aanwezig dan een verwaarloosde tuin, vind ik.

13. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Of ze zijn gewoon verslaafd aan Milka chocolade :D

14. Manque

Manque Niet meer actief

Ts heeft het hier toch over blauwe kozijnen, toch niet over de gevel, of mis ik iets?

15. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

En dat zal je vervolgens erg populair maken in de straat als nieuwe buren mochten ze erachter komen dat jij diegene bent geweest die heeft lopen zeuren bij de gemeente over de kleur van je huis.........Omdat je je eraan ergert als je er voorbij rijdt. (En er dus niet eens de hele dag tegenaan moet kijken omdat je er bijvoorbeeld tegenover woont).

16. Haha, inderdaad! Ik woon echt veel liever naast mensen die hun huis blauw of roze verven, dan naast mensen die naar de gemeente stappen om hun buren te dwingen hun huis in een 'acceptabele' kleur terug te verven :) Net als dat ik véél liever bekend zou staan als 'die aparte met dat blauwe huis', dan als 'de zeikerds die moeilijk doen over een kleurtje'..

Ik vind al die gekleurde huizen in het buitenland ook zo leuk. In Wenen rijden we ook altijd door zo'n wijk. En tuurlijk, daar zitten ook knaloranje en neon-groene huizen tussen, waarvan ik écht niet snap dat er mensen zijn die voor zo'n kleur kiezen, maar ik vind dat aparte alleen maar leuk. Ieder z'n ding toch?

17. Logan

Logan Niet meer actief

Dat gaat wel over het wijkaanzicht. Stel je voor, een buurman met een gekke gevelkleur. ;)

18. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik begrijp je wel, ik vind het ook jammer als het het beeld verstoord. In een wijk met allerlei kleuren huizen valt het niet op, staat het vaak zelfs leuk, maar als alle huizen dezelfde soort kleuren hebben, vind ik zo'n keuze vaak niet mooi passen.
    Mijn achterburen hadden hun houtwerk limegroen geverfd, was ook geen gezicht. Nou ja, ik heb me er verder bij neergelegd, meer kun je niet doen.

19. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.486
    7
    38
    Mensen bij mijn ouders in de straat hebben hun huis (het houtwerk dan) tijdens hun vakantie door een kennis marineblauw laten schilderen.

Blijkt dat er verschillende opvattingen zijn over de term marine blauw. 😂

20. tuc

tuc Niet meer actief

Maakt mij dus geen moer uit...als mijn buren het rozeben geel verven dan verf ik het blauw...als ik op vakantie ben fotografeer ik als eerste die leuke straatjes met gekleurde huizen.....misschien ga ik wel trendsetter worden in onze straat:p

Maar als ik dan reacties lees over wijkbewoners die zoiets hebben en ik lees: ik heb mij er maar bij neergelegd, of... hoe stap ik hier overheen?? Je hebt nergens over heen te stappen of je bij neer te leggen...dat bepaald iedereen voor zichzelf.

Deel Deze Pagina