Vragen over rust en regelmaat en clusteren, baby 2 weken oud

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Nati, Aug 31, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nati

Nati Niet meer actief

Hoihoi,

ik ben sinds 2 weken trotse mama van een prachtige dochter, die nogal een pittige dame kan zijn. Op advies van het cb gaan we nu aan de slag met rust en regelmaat aanbrengen, zodat zij hopelijk wat rustiger kan worden. Ik geef volledig borstvoeding.
    Ik vraag me af of we het goed doen met ons 'schema'. Ik heb het nu als volgt bedacht, uiteraard met variabele tijden, afhankelijk van wanneer mevrouw komt (soms na 2 uur al ipv 3 en soms moet ik haar na 3 uur wakker maken voor een voeding):

7 uur: voeden, verschonen, boertje, in de puckababy naar bed (meestal slaapt ze zo verder)

10 uur: voeden, verschonen, spelen en zonder puckababy in de kinderwagen. Meestal is ze dan echter zo wakker dat ze niet in de kinderwagen wil en dan neem ik haar lekker op schoot of in het draagdoek, waar ze dan soms een dutje doet

12/13 uur: voeden, verschonen, spelen, in de puckababy naar bed. Van het cb moet ik haar wakker in d'r wiegje leggen en haar desnoods 15 minuten laten huilen om in slaap te komen. Daarbij blijf ik wel op de kamer en praat soms zachtjes met d'r zonder dat ze me ziet. Gisteren voor het eerst geprobeerd en toen is ze na 5 minuten in slaap gevallen. Net kwam ze pas in slaap na eventjes huilen en nog een keer troosten / boertje laten.

Meestal komt ze trouwens al om 12 uur, kan dat komen omdat ze sinds 10 uur wakker is?

15/16 uur: voeden, verschonen, spelen, zonder puckababy in de kinderwagen in de woonkamer slapen en evtl. een uitje (boodschappen doen). Vaak jengelt ze nog even in de kinderwagen, dit laten we gaan of we 'sussen' even zonder dat ze ons ziet.

19/20 uur: voeden, verschonen, spelen. Daarna is ze meestal klaarwakker en aan het huilen / krijsen. Het enige, wat haar dan kan troosten is aan mijn borst hangen - vaak tot 23 uur!

Weten jullie of dit clusteren is of is dit haar huiluurtje??? Moet ik wel of niet toegeven aan haar 'honger' (ze wil continu aan de borst zuigen, maar drinkt niet veel op zo'n avond) of proberen te sussen met een speentje en lichaamscontact (wat meestal harder krijsen tot gevolg heeft)?
    Als ze al de hele avond aan mijn borst hangt, heeft de laatste voeding om 23 uur nog wel zin? Zou ze dan nog wel drinken? :(

23 uur: voeden (na een avondje gekrijs heeft madame wel veel honger), verschonen, in de puckababy naar bed. Meestal slaapt ze goed in, soms jengelt ze nog wat.

De nachten gaan meestal al goed, meestal komt ze om 3 uur en dan pas weer rond 7 uur.

Graag hoor ik wat ervaren moeders hierover denken, want ik ben vaak zoooo onzeker of ik het allemaal goed doe. Ik wil graag rust, duidelijkheid en veiligheid creëeren voor mijn kleine meisje, maar heb geen idee of ik het goed aanpak!

Groetjes, een onzekere mama.

2. mw21

mw21 VIP lid

Oct 24, 2010
    5,173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    jeetje wat een schema voor baby van 2 weken!!!!! bijna onmogelijk zou ik denken maar als t voor jou en de kleine werkt prima

ik deed gewoon wat ze aangaf. Zonder tijden elke dag anders. had hele clusteravonden en zat ik van 17:00 tot 22:00 met der aan de borst. Overdag kwam ze zo elk uur.
    ieder kind is anders maar na 10 weken kwam er vanzelf regelmaat! En met 12w zat er automatisch schema in...de natuur regelt dat wel! Had daarna nog maar 5 voedinhen en sliep snachts 12u lang en overdag nog 4 lange slaapjes.

Ook onze dochter had echt rust en regelmaat nodig...maar dat regelde zichzelf!!

3. CenM

CenM Bekend lid

Dec 20, 2010
    540
    1
    18
    NULL
    NULL
    Dit had ik wel geschreven kunnen hebben, onze dochter is ook 2 weken oud, overdag gaat het supergoed, ze drinkt om de 3u ongeveer en dan gewoon goed en sinds gisteren ook op advies van cb wakker in bed leggen en even laten jammeren en ze is dan al gauw rustig of in slaap. Maar in de avond is het vanaf 6/7u een onrustig kind, al valt ze in slaap in mijn armen, zodra ik r neerleg is ze binnen 5 min. wakker. Zo zijn we de hele avond bezig met hazeslaapjes, beetje aan de borst, beetje wakker. Gewoon niet lekker in dr vel. Heb niet het idee dat ze pijn heeft. Dit is nu al een paar dagen zo. Word er naast moe ook erg onzeker van, moet ik er aan toegeven of het proberen te veranderen, dat laatste is me gisteravond overigens niet eens gelukt. Rond 11u valt ze dan eindelijk wel goed in slaap en dan slaapt ze soms al gauw 5u achter elkaar en na dr nachtvoeding valt ze ook snel weer in slaap.

4. mw21

mw21 VIP lid

Oct 24, 2010
    5,173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    oja deed soms ook savonds badje...en ik was ook suuuuper onzeker! Maar heb achteraf btje spijt van dat ik me er niet echt bij neer kon leggen (clusteren, geen vaste tijden etc)
    dus geef je er gewoon aan over komt echt goed!

5. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Mijn tip; laat het los. Op de klok leven met een baby van 2 weken is echt heeeel moeilijk. Laat het haar bepalen. Je zal zien dat ze vanzelf een ritme aan gaat brengen, en je kunt het voorspelbaar maken door bijvoorbeeld altijd na het voeden te verschonen en vervolgens lekker te knuffelen, als ze moe is meteen naar bed, als ze honger heeft lekker voeden. Daar heb je geen klok bij nodig en werkt - zeker met regeldagen die nog gaan komen - echt het beste voor haar en jou. Je hoeft geen slapende baby wakker te maken en geen hongerige baby te troosten omdat 'het nog geen etenstijd is'. Als ze 's avonds in je armen wil wonen, geef daar dan aan toe. Wil ze iedere 10 minuten 1 slokje drinken? Ook aan toe geven.

6. mw21

mw21 VIP lid

Oct 24, 2010
    5,173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    cenm baby zo klein weet ook nie dat t elf uur 's avonds en 'bedtijd'. Dus zou lkkr veel aan borst houden en avonden niet forceren...

khad 12 voedingen en hele clusteravonden soms...natuur regelt t wel. Niet verwachten dat je baby zich meteen aanpast

7. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Oh en mocht je je handen vrij willen hebben wanneer ze graag de hele dag of avond bij je wil zijn; draagdoek, -zak of ergonomische drager! Zij krijgt wat ze nodig heeft (lekkere lichaamswarmte van mama, dat wat ze 9 maanden continu heeft gehad en nu echt enorm nodig kan hebben) en jij kunt zelf ook wat doen.

8. Nati

Nati Niet meer actief

Okay, dank voor jullie reacties!
    Ik weet dat ik het wat meer los moet laten, maar ik vraag me dus continu af of ik het wel goed doe. Dat levert een hoop spanning en onzekerheid op.
    Gisteren was dus iemand van het cb hier en die zei dat we echt vaste tijden moeten aanhouden en om de 3 uur moeten voeden. Maar mijn meisje slaapt overdag vaak zo lekker dat ik haar echt wakker moet maken voor een voeding, wat ik ook weer zielig vindt. S'nachts doe ik dat dus niet en komt ze gewoon uit haarzelf.

Jullie denken dus dat ik haar ook overdag moet laten slapen tot ze uit zichzelf komt? Is het niet belangrijk dan dat ze regelmatig om de 3 uur een voeding krijgt? Hoeveel tijd mag er maximaal tussen twee voedingen zitten?
    Als ze steeds zo lang slaapt kom ik toch niet aan de 6 voedingen per dag?!

Sorry voor zoveel vragen, maar ik zit mezelf er echt gek mee te maken en heb het idee dat ik het gewoon niet goed doe voor mijn meisje. Laat ik haar slapen denk ik 'ik hoop dat ze op tijd komt voor de volgende voeding, zodat ze wel genoeg binnen krijgt'. Maar als ik haar wakker maak vind ik het weer zielig. Zo zit ik lekker de hele dag in de knoop met mezelf... :)

9. Nati

Nati Niet meer actief

Een draagdoek heb ik trouwens al gehaald en haar er vanochtend lekker in gehad (s'ochtends is ze altijd wakker en wil ze bij me zijn). Ik denk dat ik haar er vanavond met clusteren ook in doe tot ik lekker op bed ga liggen.

10. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ik gaf hier om de 3 uur voeding tenzij ze zelf vaker wilde. Dus op verzoek maar overdag een max. van 3 uur ertussen.
    s Nachts liet ik haar zelf komen. Vaak voeden is ook beter voor je productie, ook op langere termijn.
    Ik liet haar gewoon op schoot in slaap vallen of aan de borst en legde haar dan slapend over. Dag en nacht in mijn buurt dus overdag beneden en s avonds laat neem ik haar mee naar boven.
    Tussen 2 en 8 weken hebben wij flink onrustige weken gehad en heb ik haar veel bij me gedragen. Osteopaat helpt hier gelukkig dus nu een vrij tevreden baby.
    Ze blijft hier nu vaak na elke voeding (overdag om de 3 a 4 uur, s avonds een keer vaker) even wakker. Na de voeding knuffelen we even, ligt ze even in de box/wipstoel en na een klein uurtje in totaal is ze weer moe. Ik laat haar op schoot of in de draagzak in slaap vallen en leg haar dan wat later even over. Begin van de avond draag ik haar bij me tot de oudste op bed ligt en dan heb ik haar de rest van de avond op schoot. Is ze wat onrustig en slaapt ze niet. Rond half 11 gaan we dan naar boven.
    De oudste clusterde flink van 19-22u, deze dame niet.

11. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Wakker wegleggen gaat hier echt niet werken en laten huilen doe ik niet.
    Overigens is mijn ervaring bij de oudste dat het rond 3/4 maanden veel makkelijker gaat om ze wakker weg te leggen.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,212
    35,981
    113
    Als je borstvoeding wilt blijven geven zou ik het niet zo aanpakken. Dit is dé manier om je productie om zeep te helpen. Sowieso is bv op verzoek altijd aan te raden, maar zeker de eerste zes weken is dat erg belangrijk.

Daarbij een babytje kan geen klokkijken, ik zou gewoon lekker je baby voeden wanneer ze honger is en laten slapen wanneer ze moe is, of daar nu 1 uur of 2 uur of 20 minuten tussen zit.

Pff, wat een slecht advies weer van het CB. Echt hopeloos hoor, kan me er erg kwaad om maken.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,212
    35,981
    113
    Oh, met 2 weken zou ik zeker niet langer dan 3/4 uur tussen de voeding laten zitten idd, dat dan weer niet.
    Maar je hoeft je kindje niet wakker te maken om te voeden hoor, veel kindjes worden op een gegeven moment iets onrustiger, gaan wat draaien, wat meer bewegen en dat is een ideaal moment om je baby gewoon aan te leggen. Veel baby's kunnen prima "slapend"drinken.

14. Nati

Nati Niet meer actief

Okay, ik heb haar dus om 12:15 uur de laatste voeding gegeven (ben begonnen met voeden om 12:15 uur, volgens mij moet je zo rekenen, toch?) en ze mag dus nog maximaal een uurtje lekker slapen nu, toch? Als ze om 16 uur nog niet uit d'r zelf komt zal ik haar toch maar wakker moeten maken.

Over het wakker in bed leggen en even laten huilen twijfel ik ook nog, vind het wel heel hard voor zo'n kleine ukkepuk. Ik blijf er in ieder geval altijd bij en zorg ervoor dat ze hoort dat ik er ben. Maar of ik die aanpak ga volhouden?! :$

Ik heb nog steeds zo veel vragen en twijfels, bij alles wat ik doe denk ik dat het juist niet goed is zo. Ze zeggen altijd dat je moet vertrouwen op je intuitie, maar dat vind ik vaak zo moeilijk...!

15. Miekjepiekje

Miekjepiekje Bekend lid

Dec 29, 2011
    696
    0
    0
    NULL
    NULL
    De beste tip die ik heb gekregen is dat regelmaat niet betekent op de klok kijken maar altijd alles in dezelfde volgorde. Wakker worden is schone luier, fles, knuffelen evt. spelen en zodra ze in haar oogjes wrijft leg ik haar weer op bed. Ik deed haar ook altijd als het slaaptijd wad in de puckababy. Nu weet ze dat als ze de puckababy aan heeft het slaaptijd is. Maar nog huilt ze s avonds wel eens als we een drukke dag hebbend gehad

16. Miekjepiekje

Miekjepiekje Bekend lid

Dec 29, 2011
    696
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb haar trouwens nooit lang laten huilen. Steeds om de 5 min terug om.een aai over de bol te geven of een speentje. Ik heb dat half uur 1x geprobeerd, na het half uur wad ze ontroostbaar. Dus dat doe ik nooit meer!

17. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,212
    35,981
    113
    Niet laten huilen joh, je kindje is pas twee weekjes uit je buik.

18. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,841
    177
    63
    Euh... Ja, da's dan weer zo'n typisch CB advies...

Hier is het ook volledig op verzoek, de ene keer idd 20 minuten tussen de 'voeding' (al drinkt hij dan niet echt enthousiast, paar slokjes), en de andere keer 3-4 en 's nachts ook wel eens 5-6 uur tussen de voedingen. Gewoon aan toe geven. Als meneer hier zuigbehoefte heeft (gaat dan niet drinken, maar probeert alleen aan m'n tepel te zuigen), krijgt hij even een speentje, en ook als hij al een poos wakker is wil dat nog wel eens helpen om hem een beetje in slaap te sussen.

Klokkijken doen we hier de laatste weken dus ook helemaal niet meer.. Ja, alleen 's nachts om te kijken hoe laat het is als hij weer komt, en dan meer om te kijken hoe lang mama nog kan slapen :p

Vind het trouwens vooral belachelijk dat het CB je als advies geeft om je kleintje maar gewoon een kwartier te laten huilen! Echt te gek voor woorden! Zo'n klein humpie is nog maar 2 weekjes uit de buik, en heeft papa/mama nodig. En dan op zo'n jonge leeftijd al gaan aanleren dat mama niet komt als er iets is..

19. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Eens met de andere meiden en ook eens met jou moeder gevoel!

Bij borstvoeding moet je echt NIET op de klok kijken als je wilt dat je kan blijven voeden. Het CB weet echt niets van borstvoedign af, die zijn helemaal gericht op flesvoeding over het algemeen. Ik zou wel na 3, 3.5 uur wakker maken maar verder gewoon voeden als ze eerder komt. Ik leg soms wel wakker in zn wiegje, meestal valt hij op schoot of in de draagdoek in slaap. En laten huilen, nee dat is echt niet nodig bij een pasgeboren kindje hoor! Lekker bij je nemen, even kijken wanneer ze moe is, dan in bedje leggen, even geruststellen, aai over buikje, aai over bol, er bij in de buurt blijven, en wil ze niet zelf slapen, dan help je even en probeer je het het volgende slaapje weer.

20. Zustertje2015

Zustertje2015 Fanatiek lid

Mar 10, 2011
    2,682
    0
    36
    Ik kon dat hier echt niet voor elkaar krijgen toen onze zoon 2 weken was, en wilde trouwens ook niet.
    Die manier die jij toepast omdat het cb het zo wil (grr ik haat hun) heb ik hier ook geprobeerd. Nou het gevolg was een onrustige baby en minder productie van de bv. Volg je gevoel en kijk naar je baby, niet naar de klok. Ik voed nog steeds op verzoek en zit nog steeds niet echt in een regelmaat. Ik pas me aan, aan hoe hij het wil. En het slapen gaat steeds beter. En de ene baby is wakkerder als de ander. Hier heb ik er 1 die gewoon niet zoveel slaap nodig heeft....

Share This Page