Keuze zwemles

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Spectre, 13 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.832
    18.554
    113
    Vrouw
    Wij zitten met een dilemma en zijn op zoek naar ervaringen of tips.
    Wij willen ons zoontje binnenkort inschrijven voor zwemles (starten met ongeveer 5,5 jaar).
    Wij kunnen hem inschrijven bij het zwembad bij ons in de woonplaats. Echter is dit een buitenbad en gebonden aan het zomer seizoen.
    We kunnen er ook voor kiezen om hem in te schrijven bij het zwembad 15km verderop, dat is een binnenbad en het hele jaar door mogelijk...
    Wat zouden jullie doen?

2. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

22 apr 2017
    2.099
    941
    113
    Vrouw
    Persoonlijk zou ik kiezen voor het zwembad 15 km verderop. Maar dan wel even informeren of ze 1x per week een uur lesgeven of 2x per week een half uur. Want dan blijf je rijden. Het voordeel is dat je in 1x het hele ABC kan halen.

Zwemles in alleen de zomer kan hier in de buurt ook, maar ik vind het niet fijn dat ze dan lang doen over het hele ABC. Het was ook al snel (te) koud voor ze. En ik wil liever dat ze veel zwemervaring krijgen, dus ook regelmatig les hebben. Zwemmen jullie zelf veel? Dan kan het buitenbad wel, maar dan moet je wel heel regelmatig blijven zwemmen anders verleren ze hun zwemkunsten. En het jaar daarna zou je dan voor het volgende diploma kunnen gaan.

3. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    Ik zou gaan voor buitenbad in je eigen woonplaats. Vaak heb je dan meerdere keren per week les en ben je in 1 seizoen klaar met A (uitzonderingen daargelaten). Voordeel is (tenminste bij ons) dat de badmeesters/juffen je kinderen kennen als ze later zelf gaan zwemmen.
    Van tevoren twijfelde ik heel erg, omdat ik alleen binnenbaden gewend ben, maar heb absoluut geen spijt van deze keuze.

Athina en Spectre vinden dit leuk.
  4. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

22 apr 2017
    2.099
    941
    113
    Vrouw
    En wat ga je dan doen als ze A gehaald hebben? Moeten ze dan wachten tot het volgende seizoen tot ze verder kunnen met B (en C)? Hoe zorg je dan dat ze het niet verleren?

5. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.832
    18.554
    113
    Vrouw
    Wij zwemmen niet veel.... als we al gaan zwemmen, dan is dat bij dat binnenbad. Mochten we hem daar inschrijven, dan krijgt hij ook een gratis oefenuurtje.
    Bij het buitenbad in onze woonplaats krijgt hij een zwempas, maar ik zwem niet graag in een buitenbad. Ben ook een enorme koukleum.

Mijn man wil in de woonplaats, ik kies liever voor het binnen zwembad zodat hij in 1x door kan. Het is even de voors en tegens met elkaar afwegen

6. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.832
    18.554
    113
    Vrouw
    Dat is ook mijn punt. Het is onwaarschijnlijk dat A in 1 seizoen gehaald wordt. B en C is vaak wat makkelijker. Maar dan moet je inderdaad weer een seizoen wachten...

7. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

22 apr 2017
    2.099
    941
    113
    Vrouw
    Wil je dat je zoon ABC haalt of is A genoeg?

8. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.832
    18.554
    113
    Vrouw
    Ik heb enkel mijn zwemdiploma A, maar ik had en heb nog steeds watervrees :roflmao:
    Ik zou het fijn vinden dat hij zich vrij in het water voelt en AB en misschien ook wel C haalt.

9. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.912
    3.935
    113
    Ik zou ook even informeren hoe vaak ze dan moeten zwemmen als het alleen in het zomerseizoen is. Ik weet dat dat hier in de buurt ook is, maar dan moeten ze van mei tot september 4x per week zwemmen. Niet alle kinderen vinden dat even leuk...

hummeltje5 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  10. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Hoe oud is hij als je kan starten in het buitenbad dicht bij huis? En ga je er vanuit dat hij in 1 zomer zijn A dan haalt of er dan weer een paar maanden uit is en daarna pas weer verder kan? En dan weer maanden eruit voor hij verder kan met B en C? Ik zou voor het binnenbad gaan?
    Mijn dochter heeft ook 15 km van huis gezwommen omdat daar de wachtlijsten het kortst waren met prive zwemles.

11. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.832
    18.554
    113
    Vrouw
    Als we bij het buitenbad starten dan zal hij 5 jaar ,3 maanden zijn.. seizoen loopt van mei tot september. Mij lijkt het snel en onwaarschijnlijk dat hij in 1 seizoen zijn A kan halen, je mist ook nog wel eens een les door vakantie bijv. Verder heeft hij ook nog niet veel zwem ervaring. Hij durft wel met z'n puddle jumper in het diepe enz. Maar meer dan dat nog niet.
    We gaan het nog maar eens bespreken haha

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  12. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    wij hebben zoon op de zwemclub gedaan. elke zaterdag zwemmen (in een binnenbad kwartier rijden). eerste drie kwartier trainen, dan nog kwartier spelen. Voordeel is dat ze daar echt zwemkilometers maken.
    Maar goed, corona gooide roet in het eten en hij heeft lang niet altijd kunnen zwemmen in de winter omdat de zwembaden dicht gingen. Hij is inderdaad het volgende seizoen gestart met B, dat heeft hij in een half seizoen gehaald. Hij mocht daarna verder naar C, maar dat wilde hij liever niet. Prima, kan later ook nog en door de zwemclub heeft hij voldoende ervaring.

Conclusie: ook zonder veel oefening (want zwembaden lange tijd dicht) kon hij nog prima zwemmen. Juist omdat ze een periode heel vaak in de week (4 keer!) oefenen, blijft het beter hangen dan eens in de week. Dat is trouwens niet mijn idee, maar gaf de cesartherapeut van dochter aan (en daarom had dat haar voorkeur).

13. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    Ik zou het even navragen bij het zwembad. Hier haalt zeker 80% het in 1 seizoen.
    Maar als ik jou lees, heb je zelf voorkeur voor het binnenbad. En dat is toch ook prima?

Spectre vindt dit leuk.
  14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik zou gaan voor het binnen bad.

Mijn zoon heeft er 2,5 jaar over gedaan om zijn A te halen, als dat in een buiten bad was geweest met alleen zomers zwemles had het nog veel langer geduurd.

Mijn dochter had binnen 1,5 jaar a en b

15. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

22 apr 2017
    2.099
    941
    113
    Vrouw
    Ik dacht juist dat regelmaat beter was. Weer wat geleerd! :)

@Spectre Waarom wil jouw man naar het buitenbad?

16. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.832
    18.554
    113
    Vrouw
    Goedkoper en dichterbij huis. En ik begrijp zijn standpunt ook wel. Maar ik kijk toch wat verder dan enkel de praktische zaken. Misschien omdat ik vroeger zwemles als verschrikkelijk heb ervaren .. het duurde allemaal erg lang en puur omdat ik niet durfde te duiken en door het gat wilde zwemmen, heb ik enkel mijn A diploma gehaald... als ik wat betere begeleiding had gehad was dat misschien heel anders geweest.
    Maar een buitenband zegt niks over de kwaliteit van zwemles natuurlijk..

17. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.832
    18.554
    113
    Vrouw
    Ik vind het lastig, heb het buitenband nog niet echt afgeschreven. Denk dat ik inderdaad even contact opneem met het zwembad om navraag te doen...

18. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik zou gaan voor die van 15km verderop, zodat ze het hele jaar door kunnen lessen.
    Als je de keuze hebt zou ik kiezen voor een les van 1 uur.
    1,5 uur bieden ze ook nog wel eens aan, maar zou ik alleen doen als je kind al flink wat spierkracht met zwemmen heeft opgebouwd doordat jullie zelf een buitenbad hebben.
    Een half uur bieden ze ook wel aan soms, maar dat vind ik zelf echt te kort. Bovendien blíjf je dan ook rijden in jullie geval...

19. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Je vroeg je af of je kind wel binnen één seizoen z'n A zou kunnen halen:

Hier zwemt zoon 1x per week een uur in een binnenbad. De badmeester had het er bij aanvang over dat kinderen in dit geval gemiddeld zo'n 1,5 jaar erover doen (18 maanden dus).
    Aangezien jij zegt dat het seizoen bij jullie buitenbad 4 maanden telt, zou je kind dus 4,5 uur in de week moeten zwemmen om aan hetzelfde aantal zwemuren te komen dus.
    Kortom: hebben ze dan idd. 4,5 uur les per week in jullie buitenbad, zou je kind in principe binnen één seizoen z'n A moeten kunnen halen.

Spectre vindt dit leuk.
  20. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik zou kijken naar de wachtlijst. Als het in het andere dorp ook nog een half jaar duurt voor je kunt starten, zou ik voor eigen dorp gaan.
    Mocht je bij de ander direct kunnen starten zou ik nu beginnen.

Deel Deze Pagina