Hi dames, Over een maandje ga ik waarsch alleen met mn zoontje van dan 23 maanden naar NL op vakantie. Maar ik stress m best wel, hoe ga ik dat allemaal doen? Ik wil eigenlijk gewoon de buggy mee maar heb ook een koffer mee (hoe rijd ik een buggy en koffer tegelijk?!)... hij moet 2,5 uur stil zitten wat me ook een uitdaging lijkt, maar goed daar moet ik me maar mee zien te redden. Ik wil misschien een auto huren, vanaf het vliegveld dus nou ja, wel veel te regelen zo alleen en met een kleintje erbij die niet graag stil zit. Hoe zouden jullie dit allemaal aanpakken?
Wat een leuk vooruitzicht! Ik heb gisteren nog alleen gevlogen met mijn kleuter en dat ging prima, maar ik kan me je voorbereidingsstress wel voorstellen. Ik vind zelf een draagzak onmisbaar als je in je eentje vliegt met een dreumes of peuter, dan heb je beide handen vrij bij de douane etc. En zorg dat je voorbereid bent op de bagagecontrole: geen riemen, ringen, makkelijk schoenen etc. Ik heb een blog geschreven met mijn tips over alleen vliegen met een peuter, misschien heb je er iets aan: http://www.kidstravelservice.nl/alleen-vliegen-met-peuter-mijn-voorbereiding/. En zorg dat je een toestemmingsformulier bij je hebt als je een kindje een andere achternaam heeft dan jij, ik ben op de heen- en terugweg echt uitgebreid gecontroleerd bij de douane.
Oh echt? Mijn kindje heeft beide achternamen, zou dat problemen opleveren? Ik ben al eerder alleen met hem gevlogen toen hij 11 maanden was, maar dat was maar een weg, had toen wel veel bagage, maar deed m toen idd snel in de draagzak en alle bagage op zon karretje en toen werd ik al weer opgehaald. Maar nu is het dus heen en terug en zelf ook het vervoer regelen. Ik zit nu ook nog te denken zonder buggy te gaan en dan in NL een buggy van iemand te lenen maar dan heb ik dus geen buggy op de luchthaven
ik heb geen vlieg ervaring met kinderen maar zou zo'n kar pakken voor je koffers en dan daar je kind ook bij zetten, en ligt eraan wat voor kind je hebt maar misschien een tuigje? zodat je hem niet uit t oog kan verliezen?
Ik ben alleen gevlogen met mijn dreumes van toen 14 maanden. Ik had 1 koffer, kinderwagen en handbagage. Ik vond dat met een koffer en kinderwagen tegelijk rijden eigenlijk helemaal niet zo'n probleem, ging prima. Het is ook niet zo heel veel. Ik weet niet of iemand je naar het vliegveld brengt? Deze persoon zou dan met je mee kunnen, tot de bagage ingecheckt is. Als je er bent en een auto huurt, dan is het meestal ook niet zover van de bagageband tot de autoverhuur. En anders inderdaad met zo'n karretje. Ik heb ervoor gekozen om de kinderwagen mee te nemen tot bij het vliegtuig (je kan hem ook gelijk al inchecken net als de bagage), daar werd hij dan door het bodempersoneel opgehaald en in het vliegtuig gezet. Eigenlijk was iedereen erg behulpzaam, personeel en medepassagiers om even iets te dragen enz. Draagzak had ik ook meegenomen, maar zonder zou het ook prima zijn gelukt. Ik had wel meerdere stuks handbagage bij, maar dit was niet handig (en mag ook eigenlijk niet) ik zou kiezen voor luiertas en maximaal 1 ander stuk handbagage. Over het stilzitten, ik had me van tevoren voorgenomen om me er niet teveel zorgen over te maken wat de andere passagiers ervan vonden. Zoontje heeft wel wat gehuild en had ook wat moeite met stilzitten. Maar volgens mij vond niemand het echt vervelend. De passagiers naast mij waren ook lief en hebben ook soms even lekker met hem gedold. Even iets eten, boekje lezen, speeltje. Had ik allemaal bij. ik snap je gevoel wel, ik zag er ook best wel tegenop, maar het is echt 100% meegevallen.
Thanks voor de reacties! Ja de vorige keer dat ik alleen vloog met hem was dat echt heel goed te doen en hij gedroeg zich meer dan goed! Geen moment gehuild of lastig geweest. Hij kon toen ook Nog niet lopen dus dat scheelde eigenlijk ook wel.. Wil de maclaren meenemen en die is echt niet te duwen met 1 hand dus dan zou ik idd wel een bagage kar kunnen doen en dan idd alles daarop (kind ook maar die wil dan misschien weer niet dus misschien ook maar draagzak in de koffer doen). En neem 1 stuk hand bagage mee, dat is het makkelijkste denk ik. Gewoon een rugtas of de luiertas en probeer niet te veel troep mee te slepen. Paar luiers, doekjes, drinken, koekje, boekje, klaar..
Ik vlieg in juli alleen met kleuter van 5 peuter van 2 en baby van 4 weken (als alles goed gaat toch) maar wel met enkel handbagage. Ik denk baby id draagzak te doen, peuter in zo een mclaren buggy die ik bijhou tot aan het vliegtuig en kleuter moet de buggy vasthouden en bagage hang ik aan de buggy. Ik heb ook wel schrik dat onze vaak dwarsliggende peuter niet gaat blijven stilzitten maar hier gaat er een dvd spelertje mee met Musti, bumba of uki ofzoiets en verder is het anders een uurtje even afzien. Ik reken ook wel stiekem op wat begrip/hulp van medepassagiers En het lijkt ons voorlopig nog altijd beter dan 12uur met zn allen in de wagen...
Ik moet ook regelmatig alleen vliegen met mn kleuter en peuter- meestal ook nog eens vluchten van 8+ uur Wat hier werkt is dvds of filmpjes in het vliegtuig kijken en veel kleine hapjes. Ook helpen puzzel, doe, kleurboekjes en dat soort dingetjes mee. Daarnaast erg vriendelijk doen tegen het vleigtuigpersoneel! Grote kans dat je ze op wat voor manier dan ook nodig gaat hebben . Wat betreft koffers zeulen, op sommige vliegvelden hebben ze daar personeel voor dat het tegen een fooitje voor je doet. Anders af en toe wanhopig om je heen kijken in de hoop dat iemand helpt, maar als dat niet lukt vind je ook wel een weg. Ik heb wel eens een koffer met mn been moeten duwen, omdat ik nog een andere koffer en buggy had. Volgens mij is het allerbelagrijkste dat als je ook maar een beetje een controlfreak moeder bent, je dit op dit soort vluchten laat gaan en maar zoveel mogelijk, go met the flow wordt. Ik ben het vliegtuig wel eens uitgekomen onder het braaksel met een dreumes in een deken gewikkeld (alle setjes kleren onder gebraakt) en kwam er toen achter dat de buggy niet mee was gekomen. Dat voelde bijna een beetje als een alleenvliegende-mama-ontgroening zeg maar .