Waarom niet iets gaan doen wat blijvend je lifestyle veranderd? Kennelijk past een kha niet perfect bij jou, want je kunt het niet volhouden, althans de vorige keer niet. Dikke kans dat je over een x periode dan weer opnieuw kan beginnen. Mijn (ongevraagde) advies/tip: zorg voor iets wat je de rest van je leven kan volhouden & je daarmee op gezond gewicht blijft. Is veel waardevoller dan zo nu en dan kha eten
Dat zeggen veel mensen over kha eten, maar ik vind dat een beetje een dooddoener eerlijk gezegd… je weet niet wat je je hele leven vol kan houden vantevoren, niemand weet dat. Je weet ook niet wat het leven je verder brengt. Ik heb een poos 6x in de week intensief gesport, toen kwam ik er met een beetje op mn suikers letten en extra proteines en klaar. Maar door blessures van mijn ouder wordende lichaam lukt dat nu niet meer, dus moet ik toch verder kijken. Voor sommige mensen is het prima om hun hele leven te ontbijten met kwark en te lunchen met een salade, dus ook prima vol te houden. Een “leefstijlaanpassing” van nooit meer snoep en iedere dag wandelen kan ook ineens op losse schroeven komen door een verandering van baan of scheiding of andere ingrijpende gebeurtenis, dat is niet heel anders met kha eten.
Klopt. Maar aanpassen van kleine gewoontes gaat meestal wel makkelijker en langduriger dan het overboord gooien van een complete productgroep. Vooral ook omdat bijna iedereen om je heen die productgroep wel nog eet, het overal in zit, je in restaurants, bij anderen thuis, lunch op het werkt etc steeds moet kijken wat er is, wat er wel/niet kan en dingen aanpassen. Bij KETO wordt het nog heftiger omdat je bij 1 keer vergissen "uit ketose" raakt, en je daarna weer opnieuw moet beginnen inclusief bijbehorende "ketogriep". Dat laatste is voor mij ook een duidelijk signaal dat het niet heel gezond is. Maar dat terzijde. Over gezond gesproken. Je moet ook heel goed opletten dat je al je voedingsstoffen (vitamines/mineralen) binnenkrijgt wanneer je een complete productgroep niet meer eet. Dat dit serieus is bleek wel toen mijn moeder met spoed in het ziekenhuis opgenomen moest worden als gevolg van te streng KHA eten. Voor haar suikerziekte deed het wonderen. Maar haar hart heeft het te verduren gehad door ernstig tekort aan kalium. En die kwam pas aan het licht toen ze letterlijk door haar benen zakte. Vroegere symptomen (verminderde eetlust) zag ze als gevolg van het soort eten wat ze at. In steeds kleinere porties. Het ging zo goed! Viel zo netjes af! En niet eens honger. Geweldig dieet! Tja... tot ze aan 't infuus lag dus. Sorry ts. Niet waar je om gevraagd hebt. Maar ik kon het niet laten toch even in te haken. Ik wil niet zeggen dat iedereen die kha eet tekorten gaat krijgen. Wel dat je er alert op moet zijn. Net zoals wanneer je bijvoorbeeld vegan gaat eten of extreem vet-arm.
Heftig van je moeder..Maar als ze het voor haar diabetes deed dan had ze eigenlijk begeleid moeten worden door een dietiste denk ik? Mijn moeder had ook diabetes en heeft altijd ook bij een dietiste gelopen. Maar goed inderdaad bij ieder dieet moet je goed opletten op tekorten. En bij iedere leefstijl kan het lastig zijn als je in een restaurant een 3 gangen menu gaat kiezen om niet toch te bezwijken voor de tiramisu… Ik eet zelf overigens koolhydraat beperkt, omdat ik ook vegetarier ben en het anders wel erg lastig wordt, maar met vlees laten staan heb ik ook geen enkele moeite… dat hou ik ookal 20 jaar lang vol. Je kan daar ook met kleine veranderingen in rollen: iedere keer een boterham minder en iets meer proteines erbij, het hoeft niet perse in 1x extreem het roer om.
Ik vind dit, zelf, een mooie reactie. Wat mijj gevoel altijd een beetje zegt... het kan niet goed zijn. Vanwege ernstige diabetes wilden ze me ook richting keto hebben, maar vanwege mijn leefwijze is het een te grote stap en gevoelsmatig niet oké. Maar goed, zo voelt het vreselijk om zo weinig fruit te eten nu en geen brood. Maar ja ,dat is voor mij nu gezond. Net zoals iemand met een allergie ook iets moet mijden
Klopt, maar het punt is dat TS dit al eerder gedaan heeft en het dus niet kon volhouden. Dan is het kennelijk iets wat onvoldoende bij haar lifestyle past. Ik zeg niet dat ik tegen KHA/Keto ben, helemaal niet. Zelf heb ik dat ook een periode geprobeerd, waarbij ik ook een (giga) terugval kreeg. Dus ik zeg alleen: kies iets wat (beter) bij je past wat je wel vol kunt houden. Voor mij is dat bijvoorbeeld intermittent fasting, maar dat kan voor iedereen wat anders zijn & het kan ook verschillend zijn in een levensfase inderdaad. Maar veel mensen houden angstvallig vast aan KHA omdat ze daar vroeger mee afgevallen zijn, echter is het afvallen (vind ik) niet het belangrijkste maar het (jaren) stabiel blijven na het afvallen. En dat is voor de meeste mensen met een KHA dieet heel lastig, omdat als ze weer beginnen met koolhydraten eten weer alles terug aankomen.
Eens. Ik heb in mijn leven al zo enorm veel diëten gedaan. Soms viel ik af, soms nauwelijks. Steeds kwam ik terug aan. Door zwangerschap, door terug verkeerde gewoontes oppakken of, zoals de laatste jaren, door gebrek aan energie (en dus een hang naar zoetigheid en weinig bewegen). Wat mij opvalt is dat de meeste hype heel veel op elkaar lijken. En dat sommige KHA-goeroes erg ongezonde dingen aanbevelen. Veel vlees, volvette zuivel en roomboter gaan je vaten op den duur niet leuk vinden. Misschien val je af, maar van binnen slib je dicht. Intermittent fasting heb ik dit voorjaar een hele tijd gedaan. Ik las de theorie dat dit kan helpen de virusdeeltjes die mijn klachten veroorzaakten kan helpen opruimen. (Nog niet bewezen, zijn lopende onderzoeken) Ik ben er niks mee afgevallen. Maar kreeg wel gaandeweg mijn energie mee terug. Of het hierdoor kwam of door andere dingen (voldoende rust, fysiotherapie, heel langzaam opbouwen dmv HIIT en door muzieklessen te nemen). Waarschijnlijk een combi. En nu vul ik dagelijks de eetmeter van het voedingscentrum. Let erop dat de inname in calorieën onder het verbruik blijft. Sport ik weer regelmatig (zit nu op een bankje onder een boom ergens in Duitsland waar mijn fietstochtje me bracht ) En let ik erop dat het gros van wat ik eet in de schijf van 5 staat. Kleine simpele aanpassingen. Bij iedere lunch groente erbij nemen. Max 3x per week frisdrank nemen. En in geval van zondigen het OF principe. Of een stuk taart of een bakje chips of een .... en niet op 1 dag alles willen. Nu 3 weken bezig en het begint te werken. 1e weekend zwaar de fout in (meerdere biertjes, pannenkoekenrestaurant, ijsje, .... tja dan val je niet af natuurlijk). Kom ik op mijn belangrijkste principe. Stel je hebt zo'n weekend. Geniet ervan. Voel je niet schuldig. Ga niet zitten sippen als je dan aankomt. Maar vooral: Begin op maandag gewoon met frisse energie opnieuw. (Dat noem ik ook wel het maandag-dieet. Elke maandag begin je weer ) Ik stap weer eens op de fiets. Hoe jullie t ook doen. Succes! En kom meefietsen bij minder snoepen topic. Alle methodes zijn welkom daar
Omdat het me juist heel goed past alleen door een gebeurtenis ik opeens niet meer zelf kon koken en ik van anderen niet kon verwachten dat zij kha regelden naast een andere maaltijd voor het gezin. Alleen blijft ontbijt dus lastig, maar dat vond ik het de afgelopen jaren ook al.
Maar ik vind intermittent fasting ook echt iets wat je misschien niet je hele leven vol kan houden , omdat er misschien iets in je ritme veranderd. Je kan heel vroeg de deur uit moeten waardoor je eerder honger hebt, of juist laat pas thuis komen en laat gaan eten. Moet je het daarom dan maar niet doen omdat je het misschien niet je hele leven vol kan houden? Als het nu voor jou werkt is dat toch mooi en dan kijk je wel weer verder als het schip strand? En misschien werkt het een periode in je leven even niet en daarna weer wel, dat kan toch ook?
Ik zeg toch ook niet dat intermittent fasting voor iedereen de ideale manier is? Waar lees je dat? Ik weet wel zeker dat niet iedereen dit de rest van zijn/haar leven vol kan houden. Voor mij werkt dat wel, ongeacht of ik er vroeg uit moet of niet. Natuurlijk kan je voor alles wel een reden/excuus gaan bedenken waarom het voor jou niet zal werken, bij welke methode dan ook. Maar dan is waarschijnlijk ook de zogeheten knop niet om of is het ivm medische problemen bijvoorbeeld niet mogelijk om te faciliteren, en dan kan je alles proberen wat je wilt maar dan mislukt alles. Ik zeg zeker niet dat je niet nieuwe dingen/methodes moet proberen i.v.m. een "wat als", maar KHA had TS niet volgehouden in het verleden. Om wat voor reden dan ook, dus dat is dan toch niet onlogisch dat ik voorstel om nu iets anders te proberen wat wellicht beter zou passen bij de levensstijl/ritme? Van 10x hetzelfde proberen en 10x op dezelfde manier afhaken heb je niks aan namelijk (bij wijze van). Dat is het enige wat ik hier probeer duidelijk te maken, omdat veel mensen onnodig zich vastklampen aan het KHA dieet alsof dat heilig is. Er bestaan meer methodes om succesvol mee af te vallen. Ik zeg dus niet dat TS dat doet, even voor de duidelijkheid!
Als je je verdiept in hoe het werkt als je daadwerkelijk kha eet, zul je je verbazen dat dat dus niet zo werkt. Je krijgt een veel hogere vetverbranding namelijk. Je moet je energie ergens uithalen en dat is bij kha dus gedeeltelijk uit vet. Begeleiding van een diëtiste vind ik zelf echt noodzakelijk als je kha of keto gaat doen.
Meer vet is 1 ding. Meer verzadigd vet is ronduit ongezond. Zelfbenoemde goeroes die beweren dat je beter roomboter kan nemen dan margarine of olie zijn gewoon echt niet goed bezig. Je valt misschien af, maar door de hoeveelheden verzadigd vet schiet je LDL (het slechte cholesterol) omhoog. Met alle gevolgen van dien. En ja. Ik heb hier al veel over gelezen en me verdiept.
Ik eet al jaren ketogeen, 40kg afgevallen, en laat ieder jaar mijn cholesterol prikken. Ik weet nog dat mijn arts me een keer belde met de uitslag, en me vroeg wat ik allemaal at, want mijn cholesterol was en is zo onwijs laag. Nou, ik eet dus roomboter, bullet koffie, veel volvette producten.. hoe verklaar je dat dan?
Ik verklaar niks over 1 individu. Daarvoor weet ik veel te weinig van jou. Wel is het zo dat onverzadigde vetzuren (bijvoorbeeld uit olie of vette vis) je cholesterol doen dalen. Die krijg je dan blijkbaar ook genoeg binnen om de verzadigde vetten te compenseren. Of misschien ben jij wel een rare uitzondering.