iui zo'n 8 uur na eisprong. Wat vinden jullie?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door nana33, 5 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Tot nu toe heb ik bij 10 iuis (incl die voor DL) de inseminatie ná de eisprong gehad. Twee van deze iuis eindigde in een zwangerschap, waarvan 1 bbz.
    Nu zou de iui eigenlijk op zondag zijn gevallen, maar omdat het ZH dan niet insemineert moesten we de Pregnyl wat later dan gebruikelijk zetten in mn cyclus (met net wat grotere eitjes) wat resulteerde in eisprong vóór de iui. Ik voel mn eisprong altijd erg duidelijk (kloppende pijn die ineens als sneeuw voor de zon verdwenen is) en weet zodoende dat de eisprong 8 uur voor de iui plaatsvond.
    Ik lees nogal wat tegenstrijdige berichten op internet. Volgens sommige sites is een eicel slechts 6 uur goed te bevruchten, volgens andere 12. Wat hebben jullie gyns hierover gezegd (if anything)? Mijn gyn zei dat de timing prima was, maar ja dat zou ik ook zeggen als ik de iui al had uitgevoerd en ik er toch niets meer aan kon veranderen :p.

2. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Nana: balen van die timing. Ik kon ook nooit een eenduidig antwoord vinden en krijgen op hoe lang een eicel na de sprong te bevruchten is. Het maximale dat ik gehoord heb is 12 uur. Aangezien de zwemmers bij iui wel al een aardig eind vooruit geholpen zijn zou het in dat geval nog moeten kunnen. Maar ik durf het je niet met zekerheid te zeggen ;). Maar ik zou zelf pleiten voor iui's vlak VOOR de eisprong. Dan zit je veel veiliger.

3. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

20 feb 2012
    1.453
    1
    0
    Hoi Nana,
    Ik dacht ook altijd mij eisprong te voelen totdat iemand in het ziekenhuis zei dat het ook huisindustrie kan doen voor de eisprong omdat het dan strak staat en er dan soms ook al vocht wordt vrij gelaten... Daar ben ik dan maar vanuit gegaan, ik dacht ook een paar keer veel te laat te zijn geweest met iui...
    Ze zeiden in het ziekenhuis dat de eicel 24 uur kan overleven, maar volgens mij weten ze dit gewoon niet. Laten we hopen dat je gewoon goed zat!

4. Bammar

Bammar Lid

6 jul 2013
    88
    1
    8
    Vrouw
    PM
    Was het nu 8 uur voor of na de eisprong (je zegt twee verschilende dingen in je totel en in je berichtje).
    Ik kreeg m,n laatste IUI zo,n 14 uur na een positieve ovulatietest en voor mijn gevoel zo,n 30 uur voor m,n eisprong, maar ook mijn gyn zei dat de timing prima was, terwijl dat voor mij helemaal niet zo voelde.
    Ik vind dat het lastigste van de hele behandeling, dat timen ( ik doe in eigen cyclus, zonder hormonen)

5. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    @Pien: Ja, ik heb ook liever een iui vóór de eisprong. Volgens mij is dat ook waar ze eigenlijk naar streven in ons ZH. Maar dit keer was mn lijf gewoon iets te snel, waarschijnlijk vanwege die extra zondag erbij. Tja, ik hoop maar dat de sites die 12 uur zeggen gelijk hebben, maar echt een heel goed gevoel geeft het niet. Die stomme timing ook altijd. Het zou zóóveel handiger zijn als eitjes gewoon 48 uur bevruchtbaar zouden zijn.

@Doortje: Ik ben er wel vrij zeker van dat dit ook echt mn eisprong is. Bij mn vorige iui voelde ik deze pijn precies 6 uur na de iui. Als het toen de eisprong niet was, maar deze later was is het erg onwaarschijnlijk dat ik zwanger was geworden aangezien zaad gemiddeld na 6 uur je eileiders weer is uit gezwommen.

@Bammar: Je hebt gelijk. Het staat fout in de tekst en goed in de titel. Ingewikkeld hoor :p.

6. Bammar

Bammar Lid

6 jul 2013
    88
    1
    8
    Vrouw
    PM
    Dat zaad maar zes uur in je eileiders zwemt, betwijfel ik...dat s wel heel kort hoor.
    Bij mij in de kliniek (mck) zeggen ze dat het wel korter is dan vers zaad,maar toch wel zo,n 24 uur.
    Maar goed, ook hier lees/hoor je verschilende verhalen over.

7. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Bij ons zeggen ze ook dat gewassen zaad 24 tot 48 uur leeft, maar dat het in tegenstelling tot ongewassen zaad niet stopt wanneer het het einde van de eileiders bereikt, maar gewoon door de wand heen kan zwemmen. Ik ben in twee verschillende zh-en behandeld en in beide ZH claimde het afdelingshoofd dat zaad na zo'n 5 a 6 uur de buikholte bereikt heeft en er geen bevruchting meer kan plaatsvinden. Dit klopt ook wel aardig met hoe het bij mij ging. De twee keer dat ik zwanger raakte was mn eisprong zo'n 4 uur na de iui, maar vrijwel alle andere keren was de eisprong meer zo'n 8 a 9 uur na de iui.

8. Bammar

Bammar Lid

6 jul 2013
    88
    1
    8
    Vrouw
    PM
    Ik heb daar eerlijk gezegd nog niet eerder iets over gehoord.
    Ik zal het ook eens navragen volgende week als ik er weer ben.

Deel Deze Pagina