Komend weekend vieren wij pakjesavond en ben aan het dichten. Nu wilde ik in een gedicht allemaal dure woorden zetten. Alleen ben ik daar niet zo in thuis . Wie wil mij helpen aan dure woorden, incl betekenis? (Misschien leer ik er ook nog wat van) Heel erg bedankt alvast
Misschien handig om te zeggen wat je al hebt en voor wie het is? Verder dan "geachte..." op zn beatrix kom ik zo niet
Er zijn op internet van die rijmgenerators. En anders huur je een procesoperator. Even googlen en je kan daar vast een hoop dure woorden vinden. Die gaan niet alleen over koningsgezinden. Lukt het dan nog niet. Dan huur je maar een communicatiesateliet. Ik heb net deze website gebruikt: http://www.mijnwoordenboek.nl/rijmwoordenboek/rijmwoorden-generator
Ik zoek bijvoorbeeld een alternatief voor " cadeau schenken", maar ook gewoon andere woorden. Aan de hand van de woorden maak ik dan een gedicht
Bedankt voor je reactie. Een gedicht maken lukt me wel. Maak er heel wat elk jaar. Maar wilde voor de afwisseling een keer een gedicht "op stand" maken. Is trouwens voor mm moeder die bijzondere linguïstische gaven bezit
Oke, ik snap hem. Dan is www.synoniemen.net waarschijnlijk handiger. Dan komt er ipv schenken bv uit: begiftigen.
offreren doneren aanbieden een presentje een gave een attentie een gift En deze heb ik nog gevonden: Lijst van de moeilijke woorden NL: 1. Fluorescerend= licht uitstralend 2. Gerenommeerd = met een zeer goede reputatie 3. Quotum = vastgestelde hoeveelheid 4. Adhesie = steun geven of krijgen 5. Amnestie = kwijtschelding 6. Hypocriet = iemand die zich beter voordoet dan hij/zij is 7. Abnormaliteit = heel erg slecht 8. Saillant = iets wat opvallend of opmerkelijk is 9. Senang = dat iemand blij in het leven staat 10. Vuig = synoniem voor laag hartig 11. Lumineus = schitterend/prachtig 12. Seismologische dienst = de wetenschap van de aardbevingen 13. Bestraling = straling afkomstig van radio actieve elementen 14. Cyclus = Een terugkerende, regelmatige, reeks 15. Quorum = aantal leden die aanwezig moeten zijn bij een besluit 16. Lofzang = gedicht waarin iemand vereerd wordt 17. Nuance = een klein verschil 18. Synthetisch = kunstmatig vervaardigd. Het is niet echt 19. Geridiculiseerd = belachelijk gemaakt 20. Confisqueren = moeilijk woord voor in beslag nemen 21. Kleptomaan = iemand die een sterke dwang voelt om te stelen 22. Leukemie = bloedkanker 23. Conferentie = bijeenkomst 24. Prioriteiten = dingen die voorgaan 25. Oppositie = politieke partijen die 26. Confabuleren= vertellen van onware verhalen zonder bedoelingen 27. Relevant = belangrijk 28. Plagiaat = jatwerk. Gejatte tekst of nagemaakte kunst 29. Accelereren = optrekken. Een auto trekt op 30. Weifelen = aarzelen/twijfelen 31. Eczeem = huidschimmel 32. Geconstateerd = ontdekt 33. Tournee = een rondreis 34. Exporteren= het uitvoeren van goederen naar andere landen 35. Vergunning= toestemming van de overheid om iets te doen 36. Animo = zin om iets te doen of belangstelling voor iets hebben 37. Structureel = iets dat niet toevallig is maar zich blijvend herhaalt,niet eenmalig,niet in 1 keer 38. Minutieus = met veel aandacht en heel precies 39. Netelig = lastig 40. Elan = met enthousiaste waarmee hij iets doet 41. Ramkoers = koers van een object dat zal botsen 42. Amnestie = kwijtschelding van straf 43. Domesticatie = het temmen van wilde dieren 44. Accuraat = zeer nauwkeurig 45. Potentieel = een groep met een bepaalde taak 46. Collisie = botsing 47. Domicilie = woonplaats 48. Epoque = tijdstip of tijdvak 49. Restitueren = terugbetalen 50. Greintje = helemaal niks/geen 51. Onraad = dreigend gevaar 52. Botanisch = plantkundig 53. Pragmatisch = doelgericht iets nuttigs doen 54. Incognito = onder een schuilnaam 55. Literatuur = teksten met universele waarden 56. Aërodynamica = de wetenschap die gassen beschrijft 57. Allotria = dwaasheden 58. Coalitie = samenwerking van ministers en staatssecretarissen 59. Idyllisch = vreedzaam 60. Cineast = filmmaker 61. Convenant = het verdrag, de overeenkomst 62. Context = reden, verband, samenhang 63. Lispelen = met een onduidelijke zwakke stem praten 64. Interim = het is een voorvoegsel 65. Cynisch = gezegd van iemand die harde pijnlijke dingen zegt 66. Catastrofaal = heel erg slordig 67. Aanzienlijk = belangrijk/groot 68. Coalitie = verbond van 2 of meer partijen 69. Ingelast debat = tussen gevoegd debat
Synoniemen.net! Dan kan je elk willekeurig woord invullen en dan krijg je allemaal synoniemen. Zullen vast genoeg dure woorden tussenzitten.
Ik vind 'domicie houden' een leuke term. Het betekent gewoon 'ergens wonen' Bijvoorbeeld als iemand net verhuisd is: jij houdt tegenwoordig domicilie in.....
Vocubalaire: woordenschat waar mensen over beschikken Chauvinisme: het overdreven ophemelen van eigen land Succes!!