wasbare luiers, ervaringen?

Discussion in 'De babyuitzet' started by Sijke, Aug 18, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sijke

Sijke Bekend lid

Hallo,
    Iemand ervaring met wasbare luiers?
    Ik wordt een beetje dol van alle info, maar het lijkt me wel iets om te proberen.

2. paloe

paloe VIP lid

Jan 13, 2010
    7,473
    1
    0
    werkende student
    geen ervaring, wij wilden het eerst ook proberen maar hebben toen berekend wat het zou kosten. Daar kwam uit dat het inclusief aankoop en wassen net zo duur is als wegwerpluiers. Daarnaast leken wegwerpluiers ons uiteindelijk makkelijker omdat je dan de opvang niet opzadeld met vieze luiers die ze moeten bewaren en voor jezelf is het ook makkelijker als je onderweg bent ofzo:)

3. Linda86

Linda86 VIP lid

Wij gebruiken sinds kort wasbare luiers voor ons zoontje, en voor ons dochtertje ligt ook al het een en ander klaar.

Hier bevalt het heel goed! Ik vond het inderdaad wel even lastig in het begin met wat ik precies nodig had enzo, omdat er zoooo veel informatie over te vinden is, soms zie je echt even door de bomen het bos niet meer.

Wat wij hebben gedaan: gewoon een paar luiertjes van verschillende merken en verschillende systemen aangeschaft, om zo eens te kijken wat ons het beste bevalt.

Je hebt dus naast verschillende merken ook verschillende systemen:
    All in one: alles in één luier
    Snap in one: bijna hetzelfde als AIO, maar je moet er nog een inlegger inklikken met drukknoopjes, voor zover ik weet heb je deze alleen van Itti Bitti
    Pocketluiers: luiers waar je nog inlegger in moet schuiven
    Tweedelig: dus een luier en daar moet dan nog een overbroekje overheen.

Voor 's nachts hebben wij tweedelig, omdat dit het meeste opneemt en het dus de hele nacht houdt zonder te lekken. Voor overdag hebben wij SIO (van Itti Bitti) en pocketluiers (vooral veel chineesjes, want die zien er leuk uit en zijn lekker goedkoop).

Buiten dit allemaal heb je ook nog verschillende maten, bijv S-M-L of one-size. Wij hebben vooral one-size in huis, maar van Itti Bitti SIO heb je dat niet, dus daar hebben we weer losse maten van gekocht.

Sommige mensen gebruiken ook nog inlegdoekjes in hun luier, maar wij doen dat niet. Ik vind dat ook niet nodig. Een plasluier gaat gewoon zo in de was, een poepluier schudt ik even leeg boven de wc en dan doe ik 'm in de wasmachine op "kort spoelen", daarna gaat 'ie in de was. Ik heb wel inlegdoekjes geprobeerd (die kan je namelijk zo uit de luier halen en weggooien, vaak zelfs ook wegspoelen door de wc), maar hier hielden ze toch niet alle poep tegen, waardoor het eigenlijk al geen zin meer had.

4. Linda86

Linda86 VIP lid

Oja, qua kosten: je kan 't zo duur maken als je zelf wil vind ik. Bijv. chineesjes zijn echt heel goed te betalen, en als je gewoon simpele witte neemt zijn die ook goedkoper dan met een leuk printje. Maar ik denk dat 't uiteindelijk sowieso goedkoper is dan wegwerp, omdat je er tweedehands ook nog veel voor terug kan krijgen. Ik heb laatst een paar Itti Bitti's tweedehands verkocht voor 14 euro per stuk, daardoor heeft 't mij uiteindelijk bijna niks gekost ;).

5. Sijke

Sijke Bekend lid

hoi, bedankt voor jullie reacties,
    linda 86; welke bevallen jullie het best? En adviseer je tweedehands of nieuw kopen?
    Proefpakketjes zijn ook al best prijzing vind ik...

En gebruik je er ook nog wegwerpluiers naast, bijv. naar de opvang of onderweg? Of echt alleen wasbaar?

6. Linda86

Linda86 VIP lid

Ja wij hebben ook geen proefpakketjes aangeschaft hoor, vond ik ook best duur nog. Gewoon wat losse luiertjes.

Ik zou in 't begin, als je nog moet kijken wat je fijn vind, voor tweedehands gaan. Hebben wij ook gedaan. Itti Bitti bevalt hier heel goed, en dan de Snap In One (er is ook All in One van). Daarbij hoef je niet steeds heel de luier te verschonen, maar alleen de klikinlegger, waardoor je ook niet zoveel luiers nodig hebt. Verder bevallen de chineesjes (via ebay) dus ook erg goed hier, die zijn ook nog eens lekker betaalbaar, wat ook fijn is!

Wij gebruiken nu eigenlijk alleen nog maar wasbaar, op kdv-dagen krijgt 'ie 's ochtends ook gewoon wasbaar aan, maar als ze 'm verschonen doen ze 'm daar wel wegwerp aan. Op vakantie gebruiken wij overigens wel wegwerp, omdat je anders óf daar moet wassen of met een een hele berg vieze luiers zit.

Ik heb veel tweedehands gekocht via het dragen&voeden forum. Als een soort niet bevalt kan je ze daar ook makkelijk weer doorverkopen.

7. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

Mar 23, 2007
    1,783
    0
    0
    Interessant! Lijkt me ook wel wat. Vooral de Itti Bitti luiers, mijn dochter is een smal meisje.
    Maar zijn die luiers niet veel dikker dan bv. de Pampers die ik nu gebruik?

8. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,069
    3,862
    113
    Ik heb net als Linda ook gewoon verschillende soorten luiers gekocht. Geen proefpakket, maar gewoon los wat bij elkaar gezocht wat me aansprak.
    Dan is het nog even uitvogelen wat voor luier bij je kind past, maar goed, dat geldt ook voor wegwerpluiers, de een zweert bij Kruidvatluiers, de ander heeft daar lekkage mee.
    Ik heb veel luiers in Engeland gekocht, daar zijn ze een stuk goedkoper en de verzendkosten zijn vaak nog lager dan dat je in Nederland een pakket laat versturen.
    Wat niet beviel heb ik gewoon weer doorverkocht, dat is vaak iets wat ze in de berekeningen niet meenemen, maar ze leveren nog behoorlijk wat op hoor, dus dat scheelt ook.

9. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,069
    3,862
    113
    Ja, ze zijn wel wat dikker over het algemeen. Maar er zijn ook luiers die behoorlijk plat zijn, bijv. Bambooty's. Daarbij zie je echt niet het verschil of hij nu een Pamper of een wasbare luier onder zijn broek aan heeft. Maar sommige luiers zijn wel een behoorlijk pakket.

10. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

Mar 23, 2007
    1,783
    0
    0
    Bedankt! Ik ga me eens verder inlezen.

11. Nightwish

Nightwish Lid

Apr 1, 2010
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ Linda, waar heb je die chineesje sgekocht? Ebay of zo? lijkt me wel wat. ben eerst van plan om ze zelf te maken, maar als ik ze niet allemaal hoef te maken en ik kan ze voordelig aanschaffen, ben ik ook errug happy!

12. Linda86

Linda86 VIP lid

Ja, die chineesjes heb ik via Ebay! :) Ik wilde er eerst ook een aantal zelf gaan maken, maar door tijdgebrek nog niet aan toe gekomen. En ik denk dat 't qua kosten misschien nog wel goedkoper is als je ze via Ebay koopt.

Ik zal eens een linkje zoeken, moment.

13. Linda86

Linda86 VIP lid

14. Nightwish

Nightwish Lid

Apr 1, 2010
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    ow! mega cute!
    ik heb de link al naar mijn man gestuurd hahaha, hij weet net ff wat meer van pay pal en zo af.
    Ik ben zelf ook helemaal voor de All in one hoor!
    Heb via een zaak in Frankrijk zelf een lap PUL besteld en zo, maar hier kan ik niet tegenop naaien hahahahah.

Share This Page