Juiste hoogte fietszadel

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Sniffie, 14 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sniffie

Sniffie Actief lid

29 mrt 2013
    339
    24
    18
    NULL
    NULL
    Hoi hoi,

Mijn zoontje fietst sinds kort op zijn kinderfiets met zijwieltjes (gewone Loekie fiets 12 inch). Zadeltje was eerst mooi afgesteld, zodat hij ook bij de grond kon met zijn voeten. Echter, hij kwam op deze manier helemaal niet vooruit. Schoof zelfs helemaal achterop het zadel (zo ver dat hij vaak op zijn bagagedrager eindigde) om normaal te kunnen trappen. Het zag er ook erg vervelend uit. Zijn benen kwamen heel ver omhoog bij het trappen (niet tegen het stuur).
    Dus uiteraard zadel omhoog gezet. Meneer fietst meteen als een speer en het ziet er nu ook prettig en normaal uit. Maar.... Hij kan echt bij lange na niet bij de grond nu. Terwijl hij dat natuurlijk wel moet kunnen om te leren fietsen zonder zijwieltjes. Tussendoor nog een keer zadel weer terug naar beneden gezet, maar toen weer herzelfde als in het begin.

Herkent iemand dit? Zo ja, hoe op te lossen? Mijn vriend zegt dat dit komt omdat zijn lijfje nog niet in proportie is en dat dit vanzelf goed komt (dus met voeten op de grond kunnen EN normaal kunnen trappen). Maar ik vind dat vreemd, aangezien deze fietsjes toch juist voor deze kinderen zijn gemaakt?!

2. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
  3. Sniffie

Sniffie Actief lid

29 mrt 2013
    339
    24
    18
    NULL
    NULL
    Ja, stuur staat goed.

Ik zie in het artikel:
    "Voor een kind dat net begint te fietsen kun je het zadel beter lager zetten, zodat hij de voeten plat op de grond kan zetten. Dat fietst wel minder lekker, maar er is geen betere oplossing."

Kan ook goed zijn dat mijn zoon het comfort van het trappen, boven het comfort van het zitten verkiest (ipv andersom) en daarom zo gek naar achteren gaat zitten.

Kijken of ik een tussenweg kan vinden, net ietsje lager, zodat hij alleen met tenen bij de grond kan ofzo. Toch gek, als ik filmpjes op YouTube zie, dan ziet het er hetzelfde uit als bij mijn zoon nu. Zouden die kinderen dan ook niet bij de grond kunnen komen? Ouders vingen in alle filmpjes de kinderen op, maar lijkt me niet echt veilig.

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier hebben we het zadel omlaag gezet toen de zijwieltjes eraf gingen, dat ging prima! Met zijwieltjes moest ze harde trappen, en dat was moeilijk met het zadel zo laag op de een of andere manier... Maar ze kon er wel zelf op en af, alleen dus niet de voeten plat op de grond; ik geloof dat ze met haar tenen er wel bij kwam. Zonder zijwieltjes dus zo afgesteld dat beide voeten plat op de grond konden.
    Maar zo'n 12-inch fietsje is qua proportie ook gewoon gek vind ik... ze zitten snel met hun knieen te hoog bv.

5. Sniffie

Sniffie Actief lid

29 mrt 2013
    339
    24
    18
    NULL
    NULL
    Aah, oke. Dan gaan we dat tegen die tijd ook maar doen en laten we het toch maar zo tot die tijd. Zoon kan er inderdaad nu ook zelf op en af.
    Ik vind de trappers ook best hoog boven de grond eindigen als deze op zijn laagste positie staat (uhhh,... snap je?). Heb het net even gemeten. De afstand is 12 cm!!!! Dat is echt wel veel voor zo'n kleintje natuurlijk.

6. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Zo hebben wij dat ook gedaan. Zorgen dat wanneer de zijwielen eraf gaan, ze goed bij de grond kunnen met voeten. Wanneer ze het fietsen eenmaal goed doorhebben, en meer controle krijgen over de fiets wordt het al makkelijker. Dan gooien ze zo hun been over het zadel en gaan.

7. Sniffie

Sniffie Actief lid

29 mrt 2013
    339
    24
    18
    NULL
    NULL
    Ja. Ik hoop maar dat het dan komt door de zwaarte van de zijwieltjes dat hij er zo raar achterop het zadel zit als het zadel laag staat. Dat het vanzelf goedkomt als de zijwieltjes eraf zijn.

8. Sniffie

Sniffie Actief lid

29 mrt 2013
    339
    24
    18
    NULL
    NULL
    Nou. Vandaag even zadel helemaal naar beneden gezet, maar zoon zijn voeten/tenen komen niet bij de grond.
    Het gekke fietsen is volgens mij wel weg, zonder zijwieltjes. Jeej.

Zijn er fietsjes/merken waarbij het zadel nog lager kan?
    (Heeft nu 12 inch loekie).

Deel Deze Pagina