Als je er al eentje hebt kan er ook nog wel een tweede bij, ze kunnen juist veel aan elkaar hebben. Als je nog geen hond hebt (sidmick) dan zou ik persoonlijk wachten.. Achteraf gezien hadden wij ook moeten wachten tot de jongste naar school gaat.. Her valt me ontzettend tegen, de combi hond/peuter. Met mijn dochter (is nu 6) gaat het prima maar met mijn zoontje.. poeh.
Ligt er een beetje aan. Wij hebben een sterke witte herder (die is nog jong en uber enthousiast) en ik zou niet met 2 honden en een kinderwagen kunnen wandelen. Stel dat ze een konijn zien ofzo dan trekken ze mij en de kinderwagen finaal omver. Dat lukt haar af en toe in der eentje al bijna . Maar als t kleine hondjes zijn kan dat makkelijk lijkt mij!
Tja, waar 1 hond beweging en aandacht kan krijgen kunnen er ook makkelijk 2 aandacht en beweging krijgen. Maar in eerste instantie moet je een tweede hond voor jezelf nemen. Dat je honden onderling dikke vrienden worden hoeft niet namelijk. En kijk vooral naar wat je nu hebt. Heb je een hond met een laag energieniveau neem er dan niet eentje bij met een hoog niveau als je niet extra werk wilt hebben. Ik heb zelf drie honden. Maar drie compleet verschillende energie niveau's En dat betekend dat ik alle drie de honden iets anders aan moet bieden en vaak 3x moet wandelen. Ik heb een golden retriever van bijna 10 jaar die wil graag een slenter rondje. Een ruwhaar teckel die graag "spannende" plekjes wil ontdekken En een amerikaanse stafford die bezig is met haar heropvoeding dus die is nu 1 jaar en heeft de eerst 6 maand bij haar vorige baasje niks geleerd. Daar ben ik dus mee bezig om de gehoorzaamheid erin te krijgen maar ook moet die enorm veel beweging hebben. Dus dat betekend 4x per week minimaal 10 km fietsen. ELke dag veel nieuwe uitdagingen, sporten als flirtpole en springpole maar ook weightpulling en far jumps zijn we sinds kort mee begonnen.
Onze honden spelen ook niet echt met elkaar, soms tijdens het wandelen wel. Maar in huis niet, dat wordt vechten. Ze hebben elkaar al een paar keer flink toegetakeld. Gelukkig gaat het de laatste tijd erg goed, maar met voer, kluifjes en speelgoed ben ik altijd politie agent. Dus dat is niet echt ontspannen. Ik neem echt nooit meer 2 teven tegelijk.
Wij hebben 2 honden en een zoontje van inmiddels 9 maanden. Het verschil tussen 1 of 2 honden is denk ik klein. Lopen doe je in 1x dus of je er nou 1 of 2 hebt maakt volgens mij niet uit. De eerste weken na de geboorte van ons zoontje was er behoorlijk druk voor vooral mijn man. Ik mocht nog niet naar buiten dus de honden waren zijn verantwoordelijkheid naast zijn werk en gezin. Nu doen we het vooral volgens een schema en dan is het goed te doen. Savonds moet 1 van ons met ze lopen omdat ons zoontje dan al op bed ligt.
Als je nu twijfelt zou ik eigenlijk zeggen dat je beter nog even kunt wachten met een tweede hondje aanschaffen.
Wij hadden ook 2 honden, maar die gingen helaas niet samen. De ene hond was te beschermend tegen over de kinderen en ging zich dan ook zo gedragen tegen de andere hond. Dit gaf veel conflicten tussen de honden zelf, dat we ze niet meer alleen met elkaar konden laten en al helemaal nooit met de kinderen erbij. Wij hebben dus toen wel de verdrietige keuze moeten maken om 1 van de 2 weg te doen. Dus het gaat helaas niet altijd goed.