ik denk dat het verstandig is om als hondeneigenaar die verantwoordelijkheid naar je toe te trekken. Je kunt de rest van de wereld niet leren hoe ze met jouw hond om moeten gaan, je kunt alleen je hond leren hoe zich te gedragen en dat hij altijd op jou kan (en moet) vertrouwen om hem uit ongewenste situaties te houden. Bovendien we kunnen wel vinden dat de ouders van die kinderen mede-verantwoordelijk zijn, maar dat komt toch niet zo lekker over als je naast het ziekenhuisbed van hun kind staat
Ik zeg ook niet dat ik daar mijn hond maar los gooi en op alles en iedereen laat klappen die die tegen komt. Ik loop zelf ook met mn dochter erbij dus verwacht dat ook niet van een ander. Maar, ik ga met mijn honden ook niet in een kinder speeltuin lopen (mag ook gewoon niet) met mijn hond los door de woonwijken of op alle andere plekken waar honden niet toegestaan of niet handig zijn. En dat ene kleine plekje wat er dan is (ik denk nu ook even aan het gebiedje hier vlak bij mij) waar het wel mag wil ik dan ook optimaal gebruik van kunnen maken. Ik vind juist dat er maar weinig plekken zijn voor honden, terwijl wij ook netjes belasting betalen en de poep mogen opruimen. En daar mogen andere mensen ook best een beetje rekening mee houden. Niks zo vervelend als weggekeken worden in het gebied waar je eindelijk is wel mag zijn.
Het probleem van ts is, dat die ouders hun kinderen blijkbaar (wat dit aspect betreft in ieder geval) niet goed opgevoed hebben. En een ander probleem is, dat er ook hondeneigenaren zijn die hun hond niet goed opvoeden / in de hand houden. En dan ontstaat er dus wel een probleem. Overigens ga ik niet naar een losloopgebied maar naar een bos dat toevallig ook losloopgebied is. En als ik naar een ander gebied in de buurt wil gaan is dat 1) geen bos 2) lopen er vaak alsnog honden los. Overigens vind ik dat laatste absoluut geen probleem, zolang ze maar niet op onze oudste zoon afrennen (zoals hij overigens ook niet op een hond afrent, laat dat duidelijk zijn!). En het merendeel van de hondeneigenaren zorgt daar ook wel voor. Maar helaas niet allemaal, zoals wij aan den lijve hebben ondervonden. En dat was niet eens in een losloopgebied, maar in een woonwijk. Met een zéér angstig kind als vervolg. En dan word ik er vervolgens op aangekeken dat ik dan maar niet met mijn kind naar een bos moet gaan... Dat vind ik bespottelijk en daar kan ik me behoorlijk aan ergeren. Ik let op mijn kind, jij op jouw hond. Altijd, overal. En dat er dan toevallig een bordje 'losloopgebied' hangt, ontslaat je niet van die verplichting. Net zomin als mijn verantwoordelijkheid voor mijn kind en zijn gedrag stopt, als hij in een speeltuin of op school o.i.d. is. Ik verschuil me niet achter allerlei smoesjes als het gaat om mijn verantwoordelijkheid voor mijn kind. En als je blijkbaar vindt dat je hond op een ander af mag rennen, omdat het nu eenmaal een losloopgebied, vind ik dat je je verschuilt achter een smoesje. Een hond mag daar loslopen en ik kijk graag naar honden die ik daarvan zie genieten. Ik heb zelf ook wel eens honden meegenomen naar zo'n gebied. Prachtig. Maar laat ze niet op een ander afrennen om vervolgens te roepen "ja het is een losloopgebied en dan had je hier maar niet moeten komen".
Ik vind het ook niet normaal als een hond dat doet, maar volgensmij vind en zegt ook niemand dat hier. Maar het kan altijd een keer gebeuren, als onze honden in hun enthousiasme blijven hangen willen ze soms "even vergeten" dat het niet mag, ze worden wel gewoon gecorrigeerd. Natuurlijk blijven er altijd baasjes die zich achter smoesjes verschuilen maar zo zijn er ook ouders.
Maar het KAN gebeuren.... ook met heel net opgevoede honden die normaal altijd luisteren. En kan je meteen dan de honden eigenaar de schuld geven? Tis een dier en dat is het risico van een losloop gebied. Wil je dat dit gebeurt? Nee, doen jij en de honden eigenaar er alles aan dat dit niet gebeurt... JA, maar 100% zekerheid kun je als het om dieren gaat nooit hebben en daar moeten mensen zich ook goed van bewust zijn! Het is natuurlijk bespottelijk dat honden los lopen en niet luisteren in gebieden waar dit niet mag, daar zou ik ook niet blij mee zijn! Maar ik vind het wel degelijk een verschil of je in een losloop gebied bent of niet, zonder mij achter een smoesje te verschuilen. De perfecte hond bestaat volgens mij niet.
Nee, net zo min als de perfecte mens bestaat. Ik denk ook eigenlijk wel dat we het eens zijn. Alleen opmerkingen in de trant van 'dan moet je daar maar wegblijven' lijken te suggereren alsof je bewust niet je hond bij je zou houden in een losloopgebied,
Nee iedereen moet overal kunnen lopen, maar houd gewoon rekening met gevolgen die kunnen gebeuren. Mijn mops hond gaat graag knuffels halen bij kindjes, nu zijn de meeste ook echt niet bang voor hem maar mijn mops luisterd niet zo goed dus zal het ook bij een bang kindje proberen. Hij kan dan weer niet bijten dus de ultieme losloop hond haha
Hier leer ik geen vreemde dieren aanraken.. Ik hou er niet van dat ze aan zomaar een dier zitten.. Wil je aaien doe je eigen hond maar.. Dan weet je wat je aanraakt .. Toen onze hond pup was kwamen kinderen overal vandaan irritand dus.. Nu is hij een volwassen hond en omdat het een husky is durven de meeste hem niet aan te raken .. Heeeeeerlijk zo
De ouders van die kinderen sporen niet! En bovendien moet je je kinderen extra goed in de gaten houden in een honden losloop gebeid. Eigen schuld als dan een hond uit zelfverdediging je kind bijt.
Ik vind dat je het goed hebt aangepakt, heel gevaarlijk om kinderen zo op honden af te laten lopen. Dat die ouders dan vervolgens boos zijn, omdat die kinderen jouw hond niet zo mochten benaderen, blijkbaar is het kwartje niet bij ze gevallen. Ik denk niet dat ze beseffen in welke positie ze hun kinderen brachten. Zelf heb ik ook een hond die goed luistert, maar het blijft een dier en als het in een situatie zit, die bedreigend overkomt, kan het anders reageren of zichzelf (en mij) verdedigen. Het komt van beide kanten, ik leer mijn hond niet naar mensen te rennen, andersom verwacht ik ook dat iemand zijn kind leert op een normale manier met honden om te gaan en ze niet uit te dagen. Natuurlijk zou ik hem ook bij me roepen of aan lijnen als ik in zo'n situatie kwam, maar ik zou ze inderdaad ook duidelijk gewezen hebben op het gevaar.
Ik loop zelf regelmatig in losloop gebieden en ik vind het soms best lastig.. Ik heb zelf een hele enthousiaste labrador; type happy puppy kijk mij nou blij zijn (hij is al 3, dus gaat nergens over ) Sommige mensen vinden dit vervelend, maar in een losloop gebied vind ik dat hij zich even lekker mag uitleven.. Mijn hond is wanneer hij alleen is altijd rustig en netjes en wacht tot hij ergens heen mag tot ik zeg dat het mag, maar laatst liep ik met iemand op die 2 oudere honden had en 1 puppy en die puppy liep naar mensen toe met een klein meisje (die mensen hadden zelf geen hond) en begon bij dat meisje op te springen! Heel vervelend, maar de moeder begon heel panisch rond te draaien met dat meisje waardoor de hond natuurlijk nog enthousiaster werd en dacht dat ze wilde spelen en mijn hond er ook heen ging! Heel gedoe, hoop rare scheldwoorden en die mevrouw vond dat hij zijn hond dan maar vast moest doen.. Ik kan me goed voorstellen dat je het vervelend vindt dat een hond bij je kind opspringt, maar waarom loop je in een losloop gebied zonder hond? Ik vind dat beide verantwoordelijk zijn!
Ik leer mijn kids dat ze altijd rustig honden moeten benaderen, vooral niet rennen en als ze een hondje willen aaien eerst het baasje benaderen en vragen of het kan en mag.Vrij simpel lijkt me. Gewoon voorzichtig zijn al staat er een enorm schattig kleurig puppy ding voor je neus, ik neem geen risico met mn kids. Ik vind het trouwens ook niet erg om door een enthousiaste hond begroet te worden, vinden wij gezellig Maar dat is ieder voor zich.
Als ouder heb je zeker die verantwoordelijkheid. Sterker nog, mijn dochter mag onze hond niet eens benaderen als hij in zijn mand ligt. Een hond verdient ook zijn rust anders is het vragen om problemen.
Ik zou het ook niet leuk vinden dat er kinderen zo op mijn honden afkwamen. Ik leer mijn kinderen ook om eerst te vragen op een rustige manier. Of ze onbekende honden mogen aaien en dan moeten ze wachten op antwoord voor het wel of niet kan/mag. Ik vind het namelijk ook niet prettig dat vreemden zomaar aan mijn honden zitten.
Het is een losloopgebied voor honden he.... Daar zijn er bar weinig van. Waarom ga je dan niet ergens anders heen?
Vind ik ook hoor. Hier is er amper loosloopgebied te vinden en als mijn hond dan nog niet lekker mag uitrazen...
Ik denk eigenlijk dat het niet eens een losloopgebied is waar ik altijd wandel met m'n dochter. Ik woon tegen een grote park/bos aan, een park wat in de zomer ook dient als recreatiegebied omdat er een strandje is (Haarlemmermeerse bos). Ik vind loslopende honden echt niet storend, ik vind juist dat honden lekker moeten kunnen rennen en spelen. Maar ik verwacht wel dat het baasje zijn/haar hond goed in de gaten houdt. Net zoals ik mijn kind goed in de gaten hou. Daar gaat het volgens mij ook om. Maar omdat een hond onvoorspelbaar is, heeft het baasje een grotere verantwoordelijkheid. Ik heb vroeger overigens een Amerikaanse Stafford gehad. Een sulletje van het eerste uur. Hij deed niemand kwaad, gromde zelfs nooit. Tòt een man voor de lol zijn agressieve rottweiler op hem afstuurde....
Maar hier is het losloopgebied tegelijkertijd ook het stadspark. Je kunt toch ook niet van een kind verwachten dat die steeds oplet of ze misschien een hond tegemoet rennen. Mijn kinderen zouden echt niet weten dat dat niet mag.
Ik zou niet met mijn zoontje door een losloopgebied van honden gaan wandelen. Dat vind ik niet zo verantwoord, je weet immers niet wat een hond kan doen. Echter, ik kom op gewone grasvelden ook vaak loslopende honden tegen en dat vind ik wel heel storend. Hoe dan ook, ik kijk eerst of ik het baasje ergens zie en dan vraag ik of de hond goed om kan gaan met kindjes voordat ik mijn zoontje laat aaien. Grommen en gillen naar dieren zal ik hem nooit toestaan.