Zwemmen. Hij is zooo bang

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by prinses, Jan 2, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Mijn zoon huilde vanmiddag de hele tijd bij zwemles. Hij is nu 3 weken begonnen, en heeft er nu zo'n 6 lessen opzitten. Hij geeft aan dat hij bang is. Hoe help ik hem hiermee? Heeft iemand de ultieme tip?
    Hij wil niet met zijn hoofd onder water.

2. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hier was onze oudste ook heel bang. Nu hadden we ook een draak van een zwem lerares, dat hielp niet mee.
    Wij hebben hem er toen vanaf gehaald ( was net 4 ) en zijn nu net weer begonnen. Ander zwembad, klein groepje van 3 en een hele relaxte badmeester. Gaat 10000 x beter.

3. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

Jan 17, 2010
    3,076
    0
    0
    Ik schrik hier best van, zwemles hoort leuk te zijn. Dit vind ik zielig! Ze pushen hem teveel?

Je kunt hem helpen door thuis in bad bellen te blazen. Je kunt ook iets lichts pakken dat blijft drijven en dit vooruit blazen. Hij zit dan al heel dicht met zijn gezicht bij het water. En je kunt een speelgoedje wat zinkt proberen te pakken maar dat is nog eng hoor!

4. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

Jun 11, 2009
    3,158
    11
    38
    Ik zou hem van zwemles halen en als hij 6 is nog een keertje proberen. En misschien eens een keertje gaan zwemmen, zodat hij zelf een beetje vertrouwd raakt met het water. Dat heeft hier goed gewerkt, voordat ze op zwemles ging.

5. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Ik ben ook van plan zelf te gaan zwemmen. Morgen gaan we in ieder geval, zelf oefenen. Eraf halen wil ik liever niet, omdat ik denk dat hij een drempel over moet. Bubbels blazen is in ieder geval een goed idee. Ik denk ook dat het te druk is. Met 20 kinderen tegelijk zwemmen, er blijft dan weinig tijd over om even individuele aandacht te geven. Ze doen het verder heel goed hoor. Zijn ook lief voor hem. Hijzelf doet ook zijn best, ondanks dat hij niet durft, probeert hij het wel. Lastig om te zien als hij zo'n verdriet heeft.

6. Arja

Arja Bekend lid

Nov 2, 2008
    951
    0
    0
    Mijn dochter is 3 en zit op zwemles. Was de eerste 2 lessen een beetje angstig en dat is vanzelf overgegaan toen ze vertrouwen kreeg in de meester en de juf. Hier hoeft ze trouwens helemaal nog niet onder water. Waarom moet ie dan nu al onder water als ik vragen mag?

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    De mijne is ook bang voor water, en vooral zijn gezicht onder water doen. Hij is nu sinds de zomer bezig, en doet gewoon mee met de andere dingen, alleen hij doet het op zijn eigen tempo.

Ik heb deze club ook uitgekozen vanwege de kleine groepen, en hun ervaring met lastige gevallen (qua watervrees in ieder geval).
    En de reden waarom ik tot 5 jaar heb gewacht.

Hij gaat elke les iets verder, en zwemt bijv ook met een plankje, alleen waar de anderen dan ook hun hoofd nog onder water doen tijdens een slag, doet hij nu alleen zijn mond onder water.

Ik heb geduld. Ik had zelf pas na een half jaar lessen de knop gevonden. Het is een kwestie van vertrouwen in de situatie, en dat kan soms even duren..
    Hij moppert er ook weinig over. Dus zolang laat ik het nog gaan,

8. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Dat hoort bij het aan het water wennen. Springen, etc. Onder een slang door, drijven op je rug, drijven op je buik met je hoofd in het water. Geen idee waarom, het hoort erbij.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Hier hoeven ze ook niet. Al komen ze dan natuurlijk niet verder. Het 1e badje is echt voor het watervrij maken en de eerste bewegingen, maar er moet weinig. Ze zoeken soms wel de grens op, maar anders kom je ook niet verder. Dat pakken ze ook per kind verschillend aan.
    Bij mijn zoontje is het bijna ritueel dat hij een poos nee schud, en dan toch doet, dus dat houden ze vol. Bij een ander kindje geeft ze direct op, omdat hij toch echt niet mee gaat werken dan, en bij een derde pushen ze harder ivm eigenwijzigheid. De twee kids gaan beide goed vooruit..

Het hielp ook om even te gaan douchen en natte haren te krijgen, Juf stuurt hem er dan heen(is in zicht van haar), en daarna gaat het vaak ook iets beter.. Mooie trucjes.

10. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Ik vind het ook erg snel gaan hoor. Maar ik hoop dat het helpt als ik wat vaker met hem ga oefenen.

11. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

Jan 17, 2010
    3,076
    0
    0
    20 kinderen? Wat veel! De groepjes bestaan hier uit max 6 kinderen. Ik vind het ook wel erg druk hoor.

12. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Ze zijn dan wel met 3 volwassenen. Maar dan nog kan ik me voorstellen dat het overweldigend is.

13. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Mijn dochter gaat naar peuterzwemmen, overgegaan vanuit ouder&kind. Hier doen ze vanaf jongs af aan ook al dingen onder water, op de rug etc. Maar als ze niet durven, dan hoeft niets (al word er wel steeds meer verwacht). Mijn dochter heeft wel een tijdje gehad dat ze niet (alleen) durfde te springen en een paar kinderen hebben geregeld gehuild. Ik denk ook niet dat ik door zou gaan hoor, als ze het (nog) helemaal niet leuk zou vinden. Maar voor sommigen is het een paar keer huilen en dan gaat het prima. Net als op psz/school, denk ik.. Overleg t eens met de juf/meester?

Ze worden nu in 2 groepjes opgedeeld, 2 'niveaus', meestal iets van 10 kindjes per groepje (maximaal 24 kinderen met 2 juffen).

14. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Heeft je kindje wel 1 juf van de 3 die hem dan meestal helpt etc? Zodat hij een beetje vertrouwen kan krijgen in 1 van de 3 ?

Gezien de leeftijd van je kindje, zou je eens kunnen proberen om uit te vissen, wát je kindje precies eng vind, waarvoor hij bang is.

Wat geeft de zwemjuf aan? Wat vinden zij ervan? En huilde hij de andere lessen ook de hele tijd?
    Het is nu natuurlijk ook een drukke -vermoeiende- periode (geweest), wat ook zeker mee kan spelen waardoor het wennen nog extra moeizaam gaat.
    En bij sommige kindjes duurt het wennen gewoon wat langer, hoe rot ook om te zien. (het is een beetje moeilijk te zeggen wat te doen, omdat ik niet hoe de juffen er mee omgaan al) .

Onder water gaan hoort inderdaad gewoon bij watervrij maken. Dat hoeft niet meteen, maar het is wel beter om te leren vóór het met de zwemslagen verder gaat.

15. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Er zijn door omstandigheden wat wisselingen geweest. Op de twee dagen dat hij gaat, zijn er de ene dag meesters en de andere dag juffen. Dus echte vaste gezichten zijn er nog niet. Dat heeft hij idd wel nodig. Mijn zoon geeft aan dat hij het heel naar vind om onder water te gaan. Het is een denker, en dat maakt dat hij ook over de gevolgen nadenkt (zoals verdrinken, etc). Het is natuurlijk ook raar, eerst waarschuw je altijd voor water en nu moet hij ineens. Als ik er zo over nadenk lijkt het me handig om even een gesprekje aan te gaan, naast het extra oefenen. Misschien is een andere setting beter, of moeten we juist doorzetten. Dilemma, dilemma..... *zucht*

16. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    De meesters zijn heel direct. Hij moet gewoon, maar ze geven hem wel een aai over de bol. De juffen hebben meer geduld en belonen hem positief als het lukt.

17. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik denk dat op deze leeftijd het 'moeten' niet echt meer werkt. Bij kinderen van 2/3 kun je zeggen: Hupsakee, doen, zie je wel dat het leuk is? Maar daar denkt jouw kindje al te veel voor na. Persoonlijk zou ik het nog heel even aankijken- na een gesprek met de juf/meester, maar anders kiezen voor een zwembad waar ze lessen met 1 lesgever per groep kindjes. Succes met het maken van een keuze.

Dat er nu verschillende lesgevers zijn geweest komt ws ook wel door de feestdagen en vakantie, dan zijn er gewoon telkens mensen vrij. Niet ideaal- maar wel iets wat overal voor kan komen denk ik.. dat heb je mogelijk in een ander bad ook natuurlijk in zulke periodes.

18. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Hier zitten ze met 2 groepjes in het bad, de ene nu 3 kids, de andere 5. Groter dan 6 worden ze niet, en dan beide groepen een vaste juf.

Maar door zoveel verschillende gezichten is het ook lastig om vertrouwen te krijgen in de juf/meester. Dan kan ik me voorstellen dat hij echt meer tijd nodig heeft..

19. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

Dec 4, 2011
    3,414
    0
    36
    Female
    zuid holland
    Mijn zoon van 5 durfde ook niet onderwater.. Hij zat al 2 maanden in het watervrij maak groepje maar hij kwam niet verder.. Hij is een keer met mijn broer gaan vrijzwemmen en die heeft met heel veel spelen en geduld geoefend en een week later ging hij naar de volgende groep..

Ik zou hem er zeker niet vanaf halen.. Hij vind het misschien niet leuk maar sommige dingen moeten gewoon.. Dat moet hij ook leren..

20. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Dat vind ik dus ook. Vandaar dat ik daar niet zo snel voor zal kiezen. We gaan vandaag maar zwemmen. Ben benieuwd.

Share This Page