Vakantie zonder auto

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door justme1974, 18 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen wat betreft een vakantie zonder auto. Ik ben nieuwsgierig naar hoe je dan gaat, waar naartoe, wat neem je dan mee etc. etc.

Ik ben enorm zoekende naar auto-loze en enigszins betaalbare vakanties. Want zonder is best te doen, maar stel je boekt een leuke camping in Frankrijk, hoe kom je daar dan? En hoe doe je dan je boodschappen. Etc .etc.

Dus kom maar op met al jullie ervaringen; vliegen, varen, treinen, fietsen, wandelen etc. etc. Binnenland, buitenland, campings, huisjes, tenten. Ik laat me graag verrassen.

2. Ballon

Ballon Niet meer actief

Tja, wij gaan altijd met een camper. Niet echt auto loos dus. Behalve het leven op de camping. Wij parkeren dat ding en halen hem vervolgens alleen maar van zijn plek om naar de volgende plek te verkassen.

Wij verplaatsen ons altijd lopend of per fiets :) zorgen dat we een camping hebben in de buurt van een supermarkt, restaurant ect.

Waarom willen jullie een autoloze vakantie?

3. Lafelife

Lafelife Fanatiek lid

25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Leuk! Ik zou nog eens een keer met de kinderen als ze wat groter zijn op vakantie willen met een ezel. Dan wandel je van de ene slaapplek naar de andere met een ezel als en een kind moe is kan het op de ezel.
    Verder geen ervaren met autoloze vakanties. Maar zou dit zeker willen in de toekomst.

4. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    @Ballon een autoloze vakantie omdat de kans groot is dat de auto er evt. niet meer is. Maar ook omdat mijn auto zich niet echt leent voor lange buitenlandvakanties . Het is een heel klein oud fiatje, die het hier in de stad prima doet, maar op de snelweg niet meer opvalt en dat voelt voor mij verre van veilig. En verre afstanden zelf rijden vind ik niet fijn.

5. Friesin

Friesin Fanatiek lid

4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    All inclusive in Egypte, Turkije of Spanje! Geen idee wat je budget is natuurlijk:rolleyes:

floppie888 vindt dit leuk.
  6. Ballon

Ballon Niet meer actief

Oooh zo! Tips wat betreft de reis zelf kan ik je dus niet geven ;)
    Vacansolei tent huren? Is all in. Vaak centraal ook. Fiets huren op de plaats zelf?

Vorig jaar waren we in Italië en ontmoette we een stel die was met de fiets vanuit Nederland gekomen. Vol verbazing zat ik onderuit gezakt met mijn wijntje te bekijken wat er allemaal uit die fiets tassen kwam.. niet normaal. Er zijn dus zeker een boel mogelijkheden :)

En anders.. lekker in een appartementen of hotel gaan zitten. ;) ook lekker haha.

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.256
    6.154
    113
    Huurauto ter plaatse? Dan kan je zo ongeveer overal terecht. Wij zijn bijv een aantal jaar geleden naar Spanje gevlogen en daar een auto gehuurd en vervolgens naar de camping gereden.

Maar je hebt ook hele leuke fietsvakanties in eigen land volgens mij.

8. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.199
    23.283
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    4 jaar geleden zijn wij naar Gardameer gegaan zonder auto, en zonder een auto te huren. We vlogen op Verona en vanuit daar is het een uurtje met de bus. Met die bus kun je naar allerlei verschillende plaatsjes. We zaten toen in een hotel, maar er was een supermarkt dichtbij, ook te bereiken met de bus.

9. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Als onze jongste zoon een jaar of 8 is willen wij een keer op fietsvakantie. Gewoon vanaf huis en dan bijv. langs de grote rivieren fietsen. Of naar onze familie die aan de andere kant van het land woont. Ik zou ook heel graag een keer de Donauradweg fietsen.

Verder zijn wij helemaal niet zulke fietsers hoor, dus ik moet nog eens kijken of zoiets zonder al teveel training en duur materiaal te doen is.

Wij gaan de laatste jaren met een camper op vakantie. Als je dan op een camping gaat staan voor meerdere dagen heb je ook geen auto bij je. Boodschappen halen we meestal onderweg voor een paar dagen tegelijk. Soms heb je ook campings met een supermarkt(je). Verder lopen we meestal of we pakken hier of daar een bus.

Mijn man en ik zijn ooit met de tent en vliegtuig op vakantie geweest. Met kinderen lijkt me dat echt niet te doen. We hadden alles bij ons in de bagage, vlogen naar Marseille, vanaf daar met een trein naar een of ander kustdorpje en daar liepen we naar een camping. Elke dag lopend naar het strand en boodschappen doen. Wat ons betreft was het niet voor herhaling vatbaar, haha.

Je zou ook kunnen kiezen voor een vliegvakantie in bijv. de meivakantie. Dat is wat goedkoper dan in de zomer en vooral in Zuid-Europa is het dan vaak al heel lekker weer. Met een pakketreis zit de transfer naar je hotel of huisje erbij in en als je een beetje centraal gelegen verblijfplaats zoekt, dan heb je ter plekke ook niet echt een auto nodig. Als je een utistapje wilt maken, zijn er vaak georganiseerde bus-excursies te boeken.

10. Linda86

Linda86 VIP lid

In mijn studententijd ging ik wel eens met vriendinnen met de trein op stedentrip. En dan daar alles lopend en met het OV. We sliepen dan in een hostel, maar je kan natuurlijk ook kijken naar een appartement of hotel.

11. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Er zitten leuke ideeën bij! Ik heb echter wel te maken met een niet al te groot budget. In ben alleen met mijn dochter van 8 en heb (nog) geen volledige baan. Voor een camper heb ik al eens gekeken, maar dat is best duur. Althans; voor mij. In de meivakantie hebben we inderdaad een paar dagen camping geboekt in Nederland. Een tent die al is ingericht. Vooral ook om te kijken hoe dat bevalt. Ik heb nog naar vliegvakanties gekeken in mei, maar wij hebben geen volle twee weken vrij helaas en als wel, heb ik weer te maken met een gedeelde vakantie. Ik kan me voorstellen dat het slim is om naar een reisbureau te gaan en me eens te laten informeren naar campings die dan niet zeven uur van een vliegveld afliggen zeg maar. Want ik wil best een complete tent huren en daar naartoe vliegen, maar dan wel (zoals hier werd aangegeven) een beetje centraal gelegen.

Fietsen lijkt mij ook erg leuk inderdaad. Ook ik ben niet zo'n prof.fietser en zou dus gewoon op mijn eigen "mama" fiets gaan en dochter op die van haar. Dan zou ik onderweg iets van blokhutjes regelen, want een tent mee op zo'n fiets en al je potten en pannen, dat zie ik mezelf niet zo snel doen :roflmao:

Denemarken, Zweden, het lijkt me mooi en goed te doen met het vliegtuig. Maar dan?

Het is toch best wel even zoeken naar een nieuwe manier van op vakantie gaan.

12. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Wij hebben ook geen auto sinds 2 jaar, persoonlijk vind ik de vakanties het lastigste. All inclusieve enzo kan allemaal, maar is duur!
    Mijn moeder vertelde dat ze altijd met de trein naar de camping gingen, en de spullen door (toen nog) van Gent en Loos lieten bezorgen. Wij lenen altijd een auto als we op vakantie gaan.

13. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.839
    5.571
    113
    Als je via eliza was here boekt zit er altijd een huurauto inbegrepen. Is geen all inclusive maar dan kun je het eten zo duur maken als je zelf wilt. Geen idee hoe de kosten zijn in de meivakantie.

14. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.498
    4.338
    113
    Vrouw
    Met de bus? Via sunweb zijn er genoeg betaalbare reizen te boeken naar Oostenrijk, Frankrijk, Spanje. Gecombineerd met campings of appartementen. Als ik vroeger met mijn moeder naar Spanje ging (eerst met de bus, later vliegtuig) had he ook nooit een auto bij je. Supermarkten overal, openbaar vervoer is er ook overal. Salou is bijvoorbeeld een superleuk dorp, met een mooi strand en leuke appartementen. Geen auto nodig.
    En de campings in Nederland zijn ook overal leuk, misschien dat je mensen in je omgeving hebt die jullie zouden kunnen brengen?
    Bij Beekse Bergen bijvoorbeeld heb je een treintje rijden naar de parkeerplaats, waar ook de bus naar Tilburg vertrekt.

15. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    Ik zeg ook met de bus. De reis valt reuze mee en de prijs ook! Ik ging altijd met solmar. Waarschijnlijk volgend jaar weer. Dit jaar gaan we een keer vliegen

16. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Bus inderdaad, deden wij vroeger als gezin ook wel eens. Als je met de bus idd naar Costa Brava gaat op camping of appartement heb je genoeg te doen binnen handbereik. Of uiteraard op vliegvakantie.

De eerste vakantie die ik met man deed was vliegen naar Zuid-Italië. Vanuit vliegtuig hop in de trein naar een appartement in middle of nowhere. De eigenaar haalde ons op met de auto :thumup: en er reden shuttle busjes naar het strand.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.284
    36.148
    113
    Bij Vacanceselect staat de afstand tot het vliegveld erbij.

18. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Op Barcelona vliegen en dan naar de Costa Maresme bijvoorbeeld?Costa Maresme is Santa Susana, Pineda de mar etc. Vanaf de luchthaven zijn er bussen naar deze kustplaatsjes.
    De accomodatie kan je via Vrijuit boeken bijvoorbeeld of booking. Even checken of bus /trein station in de buurt ligt van je accomodatie. In deze plaatsen heb je ook geen auto nodig, Er is een boulevard, strand etc.

Deel Deze Pagina