Goedemorgen! Wij gaan in mei dit jaar onze achtertuin opnieuw laten bestraten. In 2017 is de hele tuin gedaan maar door het verzakken moet hij 5 cm worden opgehoogd. We hergebruiken onze huidige tegels. Nu hebben wij een tuin van 14 meter lang x 5 meter breed. Niet heel groot dus. We hebben een uitbouw en een veranda waardoor er 9 x 5 overblijft die dus opnieuw gedaan moet worden. Achterin de tuin is de poort met daarnaast het tuinhuis. We weten gewoon niet wat we willen. Plantenbak erin houden of eruit waardoor we meer beloopbare ruimte krijgen, gras erin of niet, mediterraanse tuin of niet.... Man man man. Ik hou eigenlijk niet van compleet betegelde tuinen.... Zijn hier meer dames met smalle kleinere tuinen die een foto willen plaatsen van hun tuin? Kan ik een beetje inspiratie opdoen. Hier een foto van onze tuin in 2018. De vlonders zijn nu dus overdekt met een douglashouten veranda. De palm staat op dr tegels want die past niet meer onder de overkapping... Waar het grote zwembad staat staat vanaf juni tm september nu een ronde jacuzzi. Tuinhuis wordt vervangen, stort inmiddels bijna in elkaar , 21 jaar oud. Allerlei simpele tuin ontwerp programma's gezocht maar alles wat je in 3d kan zien is betaald of het werkt voor geen meter....
Wij hebben niet perse een lange smalle tuin, maar misschien wel inspiratie voor je. Wat je zou kunnen doen is een terras voorin. Een cirkel van gras (evt met stepping stones) in het midden met borders met bloemen rondom en achterin weer stenen. als je advies nodig hebt voor bloemen qua standplaats etc, laat maar weten * geen idee waarom ZP mijn foto op z’n kop zet, maar ik krijg hem niet goed
Lijkt me superleuk, maar dat gaat echt niet passen. Ik heb helaas ff geen goede foto van onze tuin op het moment. Dan was het wat makkelijker geweest. En de tuin is op dit moment helemaal groen uitgeslagen dus ook niet echt geweldig om daar nu een foto van te maken hahahahahah Ons terras is onder de veranda dus in principe is een terras niet nodig, we hebben wel een jacuzzi die we in de zomer ergens kwijt moeten, die staat nu achterin tegen het tuinhuis aan
Oh fotos gevonden,. Het verhoogde vlonder deel is nu dus overdekt met een douglashouten veranda. Dus het gaat on de tuin daarachter.. De antraciete plantenbak die rechts staat is heel erg verzakt. De buurman doet niks aan zijn tuin dus die ligt 25 cm lager dan de onze. Vorig jaar de hele schutting er voor de 2e keer uit gehaald en allemaal stenen als fundering geplaatst en zand er tegenaan gestort vanaf de kant vd buurman, maar helaas. Edit: 1e foto uit 2018, 2e foto zomer 2023. Het gaat dus puur om het bestraatte deel wat opnieuw moet... We zijn gek op mediterrane tuinen. Onze tuin staat op t noordoosten maar wel vanaf ochtend tot 1930 zon in de tuin.
Inmiddels zijn we verhuisd en hebben we een grotere tuin. Maar dit was onze vorige tuin, zelfde afmetingen als die van jullie tot de schuur (incl schuur was hij 16m diep).
Het valt op dat je nu juist heel erg langs de randen hebt gewerkt. Je kunt op het zicht wat meer diepte creeëren als je bv je border juist iets de tuin in laat steken. Ik vond deze als voorbeeld, nog niet beplant, maar je ziet het idee van 2 bakken in dit geval die wat meer de tuin in steken.
Ik zou uitgaan van wat je juist wel en niet fijn en handig vind bij je huidige tuin. Dat in combinatie met hetgeen waarvoor je de tuin wilt gaan gebruiken kan veel antwoorden geven is mijn ervaring. Succes met de zoektocht want dat kan best wel lastig zijn heb ik gemerkt.
Houd rekening met toename van wateroverlast. Zorg dat er voldoende water weg kan. Alleen tegelen waar nodig. Ruim gras/beplanting Regenton voor opvang dakgoten. En wij hebben langs ons terras afvoer gekregen naar het riool. Wij hebben aardig wat tuin. Dus niet vergelijkbaar met de jouwe.
Ja we hebben de tuin sowieso al aflopend dus er blijft nooit veel water op de tegels liggen. Ik wil het liefst zo min mogelijk tegels maar een stukje gras van 2x1.5 is ook zo wat...
Zo'n klein stukje gras is idd net niks, hebben wij nu ook (wel iets groter) en daar wil ik eigenlijk vanaf. Misschien een leuke bodembedekker?
Wij hebben om die reden kunstgras, is misschien niet helemaal sustainable, maar zorgt er wel voor dat het water goed kan weglopen en het ziet er groen uit.
Of werk met schuine lijnen, dat maakt je tuin optisch breder. Zoals hieronder bijvoorbeeld, rond de boom is gras gelegd. Het is idd geen groot stuk, maar groot genoeg voor de kinderen om lekker te spelen met bij waterbaan, of turnoefeningen te doen.