Al bijna 2 uur bezig en peuter slaapt nog niet

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamakaatje, 3 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamakaatje

mamakaatje Fanatiek lid

15 jul 2008
    1.081
    0
    0
    Ergens in NL
    Jeetje zeg ik ben het ff helemaal zat nu. Sorry hoor maar moet ff afleiding hebben.
    Boven ligt mijn peuterpuberdochter al vanaf kwart over 7 te huilen/krijssen/gillen dat ze eruit wil.
    Ze is sinds 2 weken heel erg haar zin aan het proberen te doordrijven met werkelijk alles wat je maar kunt verzinnen.
    Is dat met jullie pubers ook zo erg????
    Nu ging ze naar bed en begon ze eerst over ik wil thee drinken, daarna ik wil naar beneden etc etc.
    Ik ben boos geweest, heb het lief geprobeerd, ben steeds na een minuut of 5 naar binnen gegaan en heb 15 minuten op d'r kamer gezeten op een stoel, maar echt niks helpt.........grrrrrrr.
    Morgen is ze natuurlijk niet te genieten dus dat wordt weer feest met opstaan.
    Sorry maar moest het ff heel egoistisch kwijt, heb net al een potje lopen huilen erg he!

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

heb je dr ook al even laten gillen?

wij waren hier als baby nooit voorstander van laten huilen... maar bij een peuter kun je prima vragen of er wat aan de hand is.
    is er niks aan de hand.. kan ze op zich wel eventjes schreeuwen.

en wat ook kan... hier bij ong. 2 jaar.. (dus wel iets jonger) was ze ineens doodsbang voor het donker
    snapte er niks van.. tot ze op een dag zat te spelen met bibi (grote pluche beer) en steeds zei "het is niet eng, ga maar slapen, mama blijft hier"
    was de kleine muts gewoon doodsbang in het donker maar wilde ze het niet zeggen :)

nu gebeurd het eigenlijk nooit meer dat ze niet wil slapen.. ze gaat in bed liggen, draait zich om en snurkt.
    mama weet neit wat haar overkomt.. denk dat ik sinds sinterklaas al niet meer snachts uit bed ben geweest!
    wat een genot na 3 jaar gebroken nachten :)

3. mamakaatje

mamakaatje Fanatiek lid

15 jul 2008
    1.081
    0
    0
    Ergens in NL
    Ik heb haar al 10 a 15 minuten laten huilen, maar dat helpt ook niet.

Ze heeft al een lange tijd een nachtlampje in haar stopcontact, zo'n oranje ster.

Papa is nu alweer het ritueel aan het herhalen, plassen, boekje lezen (of nu al de 2e geloof ik) en dan weer naar bed.

Pfff ik weet het echt ff niet meer. Ik hoor haar nu alweer huilen

4. Veraenroy

Veraenroy Fanatiek lid

2 apr 2006
    3.019
    0
    0
    Meid, ik ken het, en leef met je mee. Ik zit in hetzelfde schuitje op dit moment, alleen bij die van ons is het dat ze midden in de nacht wakker wordt, en dan ook echt wakker! Ze wil dan niet meer slapen... En dan laat je er niet zo makkelijk schreeuwen, gillen roepen tieren. Want we hebben buren, en er willen meer mensen slapen 's nachts.

5. jes4

jes4 Fanatiek lid

30 apr 2010
    1.536
    0
    0
    Allereerst: super vervelend voor jullie! Het kan natuurlijk dat ze echt ergens bang voor is. Wat meer licht kan dan helpen. Onze dochter heeft zo ook een tijdje gespookt; tot vreselijke driftbuien aan toe. Uiteindelijk zijn we met haar voor het naar bed gaan afspraken gaan maken. Ze was toen wel iets ouder, dus de vraag is of dat al kan bij jullie kleintje. Daarnaast geloof ik ook in een dromenvanger: of hij nu helpt of niet, de kinderen lijken erdoor gerust gesteld.
    Even in bad stoppen kan ook helpen.
    Een spiegel onder het bed; heb ik van zo'n vrouwtje wat mensen van de pijn af kon helpen heeft bij ons geholpen toen ze wat jonger waren....
    Ik noem maar vanalles op, misschien heb je er wat aan.
    Tenslotte: een rustgevend muziekje met licht....
    Heel veel sterkte.

6. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Dus ze krijgt met huilen en rekken wel haar zin ;).

Maar wel heel herkenbaar. M heeft ook een periode gehad (ze was toen net 2) dat ze uit bed kwam en dan ging brullen. We hebben toen een tijdje ook vanalles geprobeerd, niets werkte, dus uiteindelijk gegaan voor de negeermethode: huilen in bed lieten we gaan, uit bed gaan = erheen en haar rustig weer in bed leggen. Was vreselijk en duurde ongeveer een week, misschien twee. Eerste avonden waren we minimaal een uur bezig met haar weer instoppen, maar dat werd wel snel minder.

Maar goed, M is wel een meisje dat snel dingen oppikt en eigenlijk heel lief en meegaand is (en soms een duveltje :D).

Succes!

7. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Soms doe ik aan chanteren, dat helpt nog wel eens *bloos*

Of ik beloof iets, als ze nu lekker gaat slapen dan... ook een vorm van chanteren maar dan omgekeerd ;)

8. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    En later (ruim 2,5) ook weer drama inderdaad. Toen deed een nachtlamp (een oude Mickey Mouse lamp die mn zusje jarenlang op haar kamer heeft gehad, we hebben er een led-lampje in gedaan) wonderen. Maar toen was het duidelijk angst.

(dank mama73 voor het 'helpen herinneren' ;))

9. Saskia78

lastig he als ze echt niet willen...

hier is zo'n stopcontactlampje trouwens nog steeds niet genoeg helaas..
    dus wij zijn overgeschakeld op een kinderlampje met een "philips nightlight" peertje er in.
    heel weinig watt.. dus niet zo erg als het heel de nacht brandt
    Daarvoor deed ze steeds "het grote licht" aan.. maar daar zit 4x20W in ofzo :)

en toen ineens werd ze snachts ook vaker wakker.. (en dan laat je dr inderdaad niet gillen)
    krokodil onder de commode, spoken op de kast..
    de spoken sturen we nu naar het buurjongetje want die vindt ze niet eng.
    de krokodillen slapen inmiddels in de tuin. overdag mogen ze op de slaapkamer... (anders huilt de babykrokodil dat hij eenzaam is.. )
    hoe ze het verzint en waar het vandaan komt? geeeeeeeen idee
    maar if it works, it works :)

10. Saskia78

@mama73 wij geloven allebei niet in dingen zoals dromenvangers
    maar vorig jaar eentje gehad uit peru als vakantiesouvenir

Op een zeker moment waren we steeds wakker snachts.. rare dromen..
    En tijd later besefte ik ineens waar die veertjes die ik weekje eerder op de grond had gevonden vandaan kwamen.. die kwamen uit de dromenvanger.
    Toeval of niet.. ik heb toch maar een nieuwe gehaald en prompt slapen we weer als roosjes :)

11. mamakaatje

mamakaatje Fanatiek lid

15 jul 2008
    1.081
    0
    0
    Ergens in NL
    Bedankt voor alle (meelevende) reacties en tips.
    Ik kan er zo boos/verdrietig en gefrustreerd van raken als ze zo is.
    Ze is nu 5 minuutjes stil (na gehuild te hebben vanaf 19.15).

Het is echt lijntrekkerij. Ze verzint steeds weer wat nieuws. Mama ik wil plassen, ik wil drinken, ik wil naar beneden, ik wil een kusje, waffie wil een kusje etc etc etc.

Morgen samen maar de 5 - 10 - 15 minuten tactiek eens goed proberen.

12. Saskia78

Oh wat hier trouwens ook zo was.. ze was heel bang dat wij weggingen.
    Niet raar.. want wij zeiden ook "nu gaat mama/papa echt weg en jij gaat slapen"
    Dat hebben we dus vervangen door "ok, papa en mama gaan naar beneden om koffie te drinken"

dat kun je wellicht ook proberen morgen :)

13. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    onze oudste heeft het ook een periode gehad.. was hier gewoon om mij uit te testen aangezien papa haar er echt niet uithaald.. hij gaat wel een paar keer naar boven om te vragen en te checken wat er aan de hand is... is er niets aan de hand dan blijft ze 20 min gillen en herhaald hij dit nog 2x... daarna valt ze vanzelf in slaap... maar meestal was ik de l*l... heb dus eens de fout gemaakt om haar dan naar beneden te halen en toen was het ineens elke avond raak met huilen en "ikke beneden tv kijken...." heb daar toch wel een week over gedaan om dat eraf te krijgen... elke avond was het drama.. soms wel 5x naar boven geweest... maarja sindsdien weet ze gewoon dat ze er niet meer uit mag... ze mag in haar bed spelen met haar knuffels maar ik zeg altijd, wil je niet meer horen nu. gaat helemaal weer goed hier!!!

je moet voet bij stuk houden en desnoods 10x naar boven per dag een week lang maar haal je kindje niet meer uit bed als je zeker weet dat er niets aan de hand is verder. dan gaat ze vast doorkrijgen dat het echt echt geen zin heeft en geven ze vaak de moed op... :p sterkte in de strijd!

14. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Ik zal mijn oplossing nog even weer kopieren hierheen, mijn zoon sliep 2 jaar slecht ivm oorontstekingen, maar na plaatsing van buisjes zat hij zo in de routine van wakker worden, beneden tekenfilmpje kijken en dan weer naar bed met flesje verdunde melk.

2 weken geleden heb ik DE oplossing gevonden en zo makkelijk :)

15. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Dat lijkt me een goede techniek, werkt bij mijn dochter op zich ook wel, maar nu niet omdat ze bang is in bed.:(
    Das weer een ander paar mouwen.;)

Zou haar in elk geval geen boekje voorlezen etc als ze aant drammen is.(niet rot bedoeld) ;)

16. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Hier ook een slecht slapend jongetje die veel oorontstekingen heeft gehad, waardoor ik snachts vaak met hem beneden zat te wachten tot zijn zetpil begon te werken, of gewoon omdat ook dat niet hielp. Hierdoor is hij gewend geraakt dat hij altijd even naar beneden gaat als hij wakker wordt.

Bijna alles geprobeerd, maar niks hielp. Vaak ook krijsen als we hem naar bed brachten (ook al is alles goed). Vaak zat hij dan ook tot 23.00uur beneden, laten uitrazen in bed hielp ook niet en kan ik gewoon niet langer dan een bepaalde periode aan en dat wist hij

Tot ik vorige week DE oplossing heb gevonden door een youtube filmpje van the nanny die iemand hier plaatste.

Op bed leggen en en zijn gezichtsveld zitten (meter van bed bv) en hem compleet negeren. Mijn gedachte was: hij kan mij dan uittesten wat hij wil, maar ik zit erbij en hij ziet dat ik er niet op reageer en weet dat het goed is omdat ikzelf daar ook rustig zit. Dit voelde voor mijn gewoon stukken beter

Wat gebeurde er? Ik deed hem in bed, hij begon al te krijsen, ik ging zitten en hij ging gelijk liggen en slapen

Volgende avond idem dito, alleen werd hij die nacht ook wakker en deed ik hetzelfde. Echter, nu probeerde hij wel te slapen, maar het lukte niet echt. Dus elke keer als ik aanstalte maakte om weg te gaan schrok hij omhoog. Toen heb ik er dus 1.45 uur gezeten (gaaaap) met in gedachte dat ik de volgende keer weer een stukje verder zit (uit zijn kamer) en dan makelijker weg kan.

Dit is echt een superoplossing en wou dat ik het eerder had geweten, had me/ons zoveel tijd gescheelt.

17. jes4

jes4 Fanatiek lid

30 apr 2010
    1.536
    0
    0
    Wat leuk om te horen, zo heb ik voor onze meiden 'zorgen poppetjes' gekocht. Ze zouden hun zorgen aan zo'n poppetje moeten vertellen, het vervolgens onder hun kussen leggen en het poppetje zou de zorgen dan meenemen. Was eigenlijk alleen voor de oudste bedoeld (in april wordt ze 8) omdat ze vaak buikpijn had en het nogal een piekeraar is. Heb wel even moeten uitleggen wat zorgen zijn, middelste dochter balen "die heb ik niet...:x", Ik natuurlijk "meis wees blij, je zal er nog genoeg krijgen", maar goed. De oudste is logeren en wat moest er mee; d'r zorgenpoppetje, met nieuwjaar een vuurwerk calamiteit (er viel een grote pot om welke verder richting ons vuurde...) werd ook tegen dat poppetje verteld. Hoe het werkt maakt me niet uit, maar het helpt. Dus wie weet heb je hier ook nog ooit iets aan. Liefs

18. Madelief32

Madelief32 Actief lid

16 jun 2009
    196
    0
    0
    Hier ook mama van 1 peuterpuber van 2,5. Ze heeft ook af en toe 'slaapstoornissen' noem ik het maar. Tegenwoordig verzint ze dan allerlei smoesjes om maar niet te gaan slapen, en komt er dan 's-nachts uit. Dit duurt 1 a 2 weken en dan is het ineens maar normaal. En bij ons is het ook zo dat ze haar slaapritueel naspeelt met haar poppen of knuffels. Ik stel ze vaak gerust dat al haar knuffels goed op haar passen in haar bedje en dat mama weer een kusje komt geven als ze zoet slaapt.

Volgens mij is het telkens weer een ontwikkeling, spanning/angst voor iets in hun koppie. Gaat weer over, maar het is wel heel vervelend! Het gaat nu bij ons weer goed. We hebben er sinds 3 maanden een dochtertje bij, en daar is ze ook mee bezig heb ik gemerkt. Sinds ze veel mee kan helpen met de verzorging, gaat het slapen ook stukken beter!

succes.

19. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    @BLoem82, die methode gebruik ik ook weleens idd als ze niet wil slapen om wat voor reden dan ook. KOmt hier niet heel vaak voor gelukkig. Maar het werkt idd wel.
    Ik ging dan steeds om de 5 minuten ofzo een paar cm meer richting de deur zitten, net zolang tot ik zeker was dat ze sliep en dan glipte ik snel de deur uit.

20. mamakaatje

mamakaatje Fanatiek lid

15 jul 2008
    1.081
    0
    0
    Ergens in NL
    @Bloem: hier werkt het helaas niet om erbij te zitten, steeds als ik maar een beetje beweeg roept ze mama ga zitten en dan probeert ze weer in discussie met mij te gaan.

Gisteravond heel duidelijk verteld wat we gingen doen. Douchen-even beneden wat thee drinken-boven boekje lezen-kus en dan slapen. En als ze goed geslapen had gingen we nieuwe pantoffels kopen.
    Gister sliep ze binnen 5 minuten HOERA!!!!!!!!!!!!!

Nu net met haar middagslappje probeerde ze weer lijn te trekken. Gezegd slaapzak aan - kus en slapen. Nu is ze net stil dus ben benieuwd.

Nu komt alleen het volgende dilema. Haar boventanden staan erg ver naar voren. We zijn vanmorgen naar de tandarts geweest en die zei dat we gelijk moesten stoppen met een speen te geven met slapen. Anders gaat ze slissen en krijgt ze problemen met haar spraaktaalontw. Als ze haar kiezen opelkaar doet heeft ze ook echt een flinke opening ertussen en ze kan ook niet afbijten met haar voortanden :(:).
    Zonder speen slaapt ze alleen helemaal niet ben ik bang.
    Nu hebben we toch net samen haar speen van het kdv doorgeknipt en weggegooid. Verteld dat we na het slaapje de speen van thuis ook kapot gaan knippen en weggooien. Vanavond logeert ze altijd bij opa en oma en gezegd dat ze daar morgenmiddag ook de speen mag doorknippen en weggooien en dat ze daarna een kadootje krijgt omdat ze zo'n grote meid is.
    Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan. Ik ben vrijdag,zaterdag,zondag altijd vrij dus als het niet lukt met slapen kan ik bijtanken.

Deel Deze Pagina